مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

آزاد سازی مدرک تحصیلی ۱۴۰۳ | هزینه، شرایط، لغو تعهد، نکات مهم

آزاد سازی مدرک دانشگاهی اپلای

آزاد سازی مدرک تحصیلی ۱۴۰۳ یکی از بزرگترین مسئله دانشجویانی که قصد دارند از کشور خارج شوند آزاد سازی مدرک تحصیلی است. همانطور که میدانیم تحصیل در ایران به ظاهر رایگان است و فارغ التحصیلان برای دریافت مدرک تحصیلی خود باید هزینه پرداخت کنند. اما روش هایی وجود دارد که می توان بدون پرداخت هزینه مالی مدرک تحصیلی خود را آزاد کرد. در این مقاله به بررسی شرایط و انواع روش های آزاد سازی مدرک تحصیلی پرداخته شده است. کاربران با مطالعه مقاله در پیش رو با سایت و نحوه آزاد سازی مدرک تحصیلی و هزینه آزاد کردن مدرک و لغو تعهد نیز آشنا می گردند.

منظور از آزادسازی مدرک چیست

کسانی که در دانشگاه‌های دولتی ایران و به‌طور روزانه تحصیل کرده‌اند، به دولت تعهد خدمت دارند. آن‌ها به‌خاطر بهره‌مندی از تحصیلات رایگان و امکانات دولتی در این مدت، نمی‌توانند مدرک خود را بلافاصله دریافت کنند. در واقع مدرک دانشگاهی همه دانشجوهای دانشگاه‌های دولتی تا مدتی در گرو دانشگاه می‌ماند. این مدت یا همان میزان تعهد به کار برای فارغ‌التحصیل‌ها، بر اساس دو عامل تعیین می‌شود: مقطع تحصیلی فرد، منطقه و سهمیه‌ای که از آن استفاده کرده است. برای نمونه، مدت تعهد به خدمت فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی از منطقه یک با کسی که از سهمیه ایثارگری برای تحصیل در دانشگاه استفاده کرده، چهار سال است. اما مدت تعهد به خدمت فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی از منطقه، دوبرابر این میزان بوده و هشت سال است. کسی که قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در دانشگاه‌های خارجی دارد، باید لغو تعهد خدمت کرده و مدرکش را از گروی دانشگاه آزاد کند.

شرایط آزاد سازی مدرک تحصیلی

فراد لازم است بدانند که آزادسازی مدرک تحصیلی برای افرادی با شرایط خاص امکان پذیر بوده و داوطلبان جهت آزادسازی مدرک تحصیلی خود باید واجد شرایط آزاد سازی مدرک تحصیلی باشند. آزادسازی مدرک تحصیلی شرایط و قوانین خاصی دارد که شرایط و قوانین آزاد سازی مدرک تحصیلی به طور کلی در زیر آورده شده است:

نیم سال های تابستان جزو تعهد خدمت محسوب نمی گردند.

نیم سال های مرخصی گرفته شده که جزو سنوات، تعلیق و وقفه تحصیلی به حساب نیایند جزو تعهد خدمت نخواهند بود.

دانشجوهای انتقالی اگر در دانشگاه روزانه مقصد به صورت رایگان تحصیل کنند، شامل تعهد خدمت می شوند.

نیم سال هایی که در آن ها تنها پایان نامه و پروژه اخذ شود، فقط یک بار محاسبه می گردند.

مدت تعهد به خدمت کسانی که بدون کنکور وارد دانشگاه شده و جزو استعدادهای درخشان، برگزیدگان المپیادهای بین المللی و جشنواره خوارزمی هستند، مانند داوطلبان سهمیه آزاد است.

دانشجوهای بورسیه لازم است ابتدا تعهدهای بورس خود را لغو کرده و سپس برای آزاد سازی مدرک تحصیلی اقدام نمایند.

دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول کار هستند، مدت تعهد خدمتشان یک برابر مدت تحصیل تحصیل محاسبه می گردد.

نیم سال هایی که به صورت اضطراری حذف گشته باشند، در صورت محاسبه در سنوات به صورت نیم سال تحصیلی کامل شامل تعهد خدمت خواهند شد.

فاکتورهایی تاثیر گذار روی مدت زمان تعهد خدمت

نوع سهمیه ورودی دانشگاه مانند سهمیه مناطق یا شاهد ویا رزمندگان و …

مقطع تحصیلی مورد نظر فارغ التحصیل وزارت علوم یا بهداشت

هریک از موارد فوق تاثیر مشخصی روی مدت زمان تعهد خدمت ایفا می کند.

نکته ای که باید توجه کرد این است که وزارت بهداشت برای برخی رشته های شبانه نیز تعهد خدمت اعمال می کند

آزاد سازی مدرک دانشگاهی آرکا

مدارک لازم برای لغو تعهد خدمت رایگان

کسانی که قصد ادامه تحصیل یا کار در خارج از کشور را داشته و به آزادسازی مدرک تحصیلی خود نیاز دارند، لازم است با مدارک لازم برای لغو تعهد خدمت رایگان آشنا شده و با توجه به روشی که برای لغو تعهد یا آزاد سازی مدرک تحصیلی مد نظر آنان می باشد، مدارک را آماده سازی کنند. مدارک لازم برای لغو تعهد خدمت رایگان با توجه به انواع روش های آزادسازی مدرک تحصیلی فرق دارد که لیست مدارک لازم برای لغو تعهد خدمت رایگان در زیر آورده شده است:

مدارک هویتی مانند کارت ملی یا شناسنامه

اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان 

ارائه مدرک تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجویان 

ارائه گواهی اشتغال به کار از مؤسسات و ادارات دولتی یا خصوصی 

حکم کارگزینی یا نامه عدم کاریابی

آزاد کردن مدرک تحصیلی چند روش دارد؟

متقاضی آزادسازی مدرک تحصیلی، ابتدا باید با دانشگاه محل تحصیل، تسویه حساب کند. فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌های دولتی ایران، برای تسویه حساب، باید به سامانه‌ گلستان مراجعه کرده و مانده حساب خود را پرداخت نمایند. متقاضی سپس باید در وب‌سایت سازمان امور دانشجویان ثبت‌نام نماید. در این سامانه، بعد از بارگذاری مدارک لازم و پرکردن فرم‌های اطلاعاتی، به قسمت لغو تعهد خدمت و آزاد کردن مدرک ارجاع داده می‌شود. آزادسازی مدرک یا لغو تعهد خدمت در ایران، به چند روش مختلف امکان‌پذیر است که رایج‌ترین آن‌ها برای بیشتر دانشجوهای متقاضی تحصیل در خارج از کشور، عبارت‌اند از:

ارائه سابقه بیمه، ارائه نامه عدم‌کاریابی، یا پرداخت نقدی هزینه. در ادامه، تک‌تک این روش‌ها را با ذکر جزئیات توضیح می‌دهیم.

آزادسازی مدرک تحصیلی با ارائه نامه عدم‌کاریابی

همان‌طور که گفته شد، دانشجوهای دانشگاه‌های دولتی ایران مکلف هستند به‌ازای مدتی که از تحصیلات و امکانات رایگان استفاده کرده‌اند، داخل کشور کار کنند. کسانی که تمایل دارند برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به خارج از کشور بروند یا به هر دلیل دیگری، نمی‌توانند این تعهد به خدمت را به انجام برسانند، امکان آزاد کردن مدرک دارند.

مدت تعهد به خدمت برای فارغ‌التحصیل‌های منطقه یک و سهمیه‌های ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و خانواده شاهد، برابر با مدت تحصیل ایشان است.

اما فارغ‌التحصیل‌های منطقه دو و بالاتر، دوبرابر مدت تحصیل در دانشگاه دولتی، و دانش‌آموخته‌های سهمیه استانداری، سه‌برابر مدت تحصیلشان تعهد به خدمت دارند.

لغو تعهد خدمت علاوه بر ارائه سابقه بیمه که بالاتر توضیح دادیم، از طریق ارائه نامه عدم‌کاریابی هم امکان‌پذیر است. البته این نامه باید موردتأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران باشد. طبق نامه این وزارت‌خانه که در خرداد سال ۱۳۹۶ به رؤسا و سرپرستان ادارات و نمایندگی‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ شد، دانش‌آموخته‌های متعهد به خدمت، از تاریخ صدور گواهی موقت فراغت از تحصیل، فقط شش ماه فرصت دارند تا در دفاتر کاریابی ثبت‌نام کنند. بنابر متن این ابلاغیه، دانش‌آموخته‌های مذکور در صورت عدم‌دستیابی به فرصت شغلی، می‌توانند برای انجام فرایند لغو تعهد خدمت اقدام نمایند. نکته دیگر اینکه برای آقایانی که کارت نظام وظیفه آن‌ها بعد از تاریخ فراغت از تحصیل صادر شده باشد، از تاریخ صدور کارت پایان خدمت، فقط شش ماه فرصت در نظر گرفته شده تا در دفاتر کاریابی ثبت‌نام کنند. نکته بسیار مهم اینکه دانشجویان مشغول تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاه‌های دولتی، یعنی کارشناسی‌ارشد و دکتری، نمی‌توانند گواهی عدم‌کاریابی در حین تحصیل ارائه کنند.

آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه

یکی دیگر از روش هایی که برای آزاد سازی مدرک تحصیلی وجود داشته و باعث کاهش چشم گیر هزینه آزاد کردن مدرک تحصیلی می شود، روش آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه است. برای آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه افراد باید شرایط خاصی را رعایت کرده و واجد شرایط لغو تعهد آموز‌ش رایگان از طریق رد سابقه بیمه باشند. آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه به این صورت است که افراد پس از فارغ التحصیلی خود در یک مرکز معتبر و رسمی استخدام شده و مشغول کار می شوند. کسانی که به صورت رسمی در مراکز استخدام شده و حق بیمه نیز پرداخت می نمایند، برای آن ها یک سابقه بیمه در نظر گرفته می شود که این سابقه بیمه نشان دهنده همان سابقه کار آنان خواهد بود. این افراد می توانند با رد سابقه بیمه خود برای آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه اقدام کرده و به میزانی که سابقه بیمه دارند، هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی را کاهش دهند. برای آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه افراد باید حتما حق بیمه پرداخت کرده و گواهی اشتغال به کار و مدارک دال بر پرداخت حق بیمه و برخورداری از سابقه بیمه خود را ارائه دهند. در صورتی که سابقه بیمه افراد کم بوده و داوطلبان نتوانند آزاد سازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه را به طور کامل انجام دهند، می توانند بخشی از مدت زمان تعهد خدمت در کشور را با رد سابقه بیمه کاهش داده و مدت زمان باقی مانده را ازطریق پرداخت هزینه آزاد کردن مدرک خریداری کنند.

آزاد کردن مدرک تحصیلی با پرداخت نقدی هزینه

هزینه آزاد سازی مدرک هیوا مشاوره

آزاد کردن مدرک تحصیلی با پرداخت نقدی هزینه هم امکان‌پذیر است. متقاضی این روش، مبلغ مشخصی را به حساب وزارت علوم واریز کرده و بین ۵ تا ۲۰ روز منتظر می‌ماند تا مدرکش آماده و ارسال شود. هزینه آزادسازی مدرک برای همه یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

سابقه کار و بیمه متقاضی،

مقطع و رشته تحصیلی موردنظر،

سال شروع و پایان دوره تحصیلی،

سهمیه منطقه متقاضی هنگام شرکت در کنکور.

جدول هزینه آزاد کردن مدرک تحصیلی

آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه مخصوص کسانی است که سابقه کار نداشته و همچنین نامه عدم کاریابی را نیز ندارند. برای آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه افراد می توانند به سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir مراجعه کرده و هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی خود را جویا شوند که لیست هزینه های آزاد کردن مدرک تحصیلی در جدول زیر آمده است.

گروه ها و مقاطع تحصیلی هزینه یک ترم به ریال هزینه یک ماه به ریال هزینه یک واحد به ریال

هزینه گروه علوم انسانی در مقطع کاردانی

۵۹,۷۴۳,۶۰۰

۹,۹۵۷,۲۶۷

۴,۹۷۸,۶۳۳

هزینه گروه علوم پایه در مقطع کاردانی

۶۳,۷۴۸,۸۰۰

۱۰,۶۲۴,۸۰۰

۵,۳۱۲,۴۰۰

هزینه گروه هنر در مقطع کاردانی

۸۶,۰۹۶,۸۰۰

۱۴,۳۴۹,۴۶۷

۷,۱۷۴,۷۳۳

هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع کاردانی

۷۰,۲۶۵,۶۰۰

۱۱,۷۱۰,۹۳۳

۵,۸۵۵,۴۶۷

هزینه گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی

۵۹,۷۴۳,۶۰۰

۹,۹۵۷,۲۶۷

۴,۹۷۸,۶۳۳

هزینه گروه علوم پایه در مقطع کارشناسی

۶۳,۷۴۸,۵۰۰

۱۰,۶۲۴,۸۰۰

۵,۳۱۲,۴۰۰

هزینه گروه هنر در مقطع کارشناسی

۸۶,۰۹۶,۸۰۰

۷۴,۳۴۹,۴۶۷

۷,۱۷۴,۷۳۳

هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی

۷۰,۲۶۵,۶۰۰

۱۱,۷۱۰,۹۳۳

۵,۸۵۵,۴۶۷

هزینه گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد

۱۰۶,۵۰۶,۴۰۰

۲۶,۷۰۱,۶۰۰

۱۳,۳۵۰,۸۰۰

هزینه گروه علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد

۱۲۵,۹۴۱,۲۰۰

۳۱,۴۸۵,۳۰۰

۱۵,۷۴۲,۶۵۰

هزینه گروه هنر در مقطع کارشناسی ارشد

۱۴۸,۵۹۷,۲۰۰

۳۷,۱۴۹,۳۰۰

۱۸,۵۷۴,۶۵۰

هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد

۱۲۵,۳۷۷,۶۰۰

۶,۲۴۵,۵۰۰

۱۵,۶۷۲,۲۰۰

هزینه گروه علوم انسانی در مقطع دکتری تخصصی

۱۷۴,۷۱۶,۰۰۰

۲۹,۱۱۹,۳۳۳

۲۹,۱۱۹,۳۳۳

هزینه گروه علوم پایه در مقطع دکتری تخصصی

۲۲۴,۲۷۵,۲۰۰

۳۷,۳۷۹,۲۰۰

۳۷,۳۷۹,۲۰۰

هزینه گروه هنر در مقطع دکتری تخصصی

۲۴۸,۰۹۲,۴۰۰

۴۱۳,۴۴۸,۷۳۳

۴۱,۳۴۸,۷۳۳

هزینه گروه فنی و مهندسی در مقطع دکتری تخصصی

۲۲۴,۶۷۱,۲۰۰

۳۷,۴۴۵,۲۰۰

۳۷,۴۴۵,۲۰۰

لازم به ذکر است که هزینه آزاد کردن مدارک تحصیلی علوم پزشکی با مدارک دیگر رشته ها مانند رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی متفاوت بوده و فرق خواهد داشت. داوطلبانی که دارای مدرک تحصیلی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی هستند، می توانند هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی خود را از طریق جدول زیر محاسبه کنند.

مقطع تحصیلی دانش آموختگان سال تحصیلی ۱۳۷۴ – ۱۳۷۳ تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۰ – ۱۳۸۰ دانش آموختگان سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰ تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۲

کاردانی

سالانه ۳۵ میلیون ریال

سالانه ۱۴۰ میلیون ریال

کارشناسی

سالانه ۴۲ میلیون ریال

سالانه ۱۵۰ میلیون ریال

پزشکی

سالانه ۱۱۷ میلیون ریال

سالانه ۳۰۰ میلیون ریال

دندانپزشکی

سالانه ۹۴ میلیون ریال

سالانه ۳۴۰ میلیون ریال

داروسازی

سالانه ۸۴ میلیون ریال

سالانه ۳۸۰ میلیون ریال

آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه به دلیل سریع تر بودن و آزاد شدن مدرک تحصیلی در اسرع وقت بسیار پرطرفدار بوده و متقاضیان زیادی دارد. لازم به ذکر است که تمام مراحل آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه از طریق سامانه سجاد و به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

لغو تعهد آموزش رایگان چقدر طول میکشد

معمولا مدت زمان آزاد سازی مدرک تحصیلی با توجه به روش آزاد سازی فرق خواهد داشت. آزاد کردن مدرک تحصیلی ازطریق نامه عدم کاریابی، رد سابقه بیمه و همچنین ارائه حکم بازنشستگی ممکن است بیشتر طول بکشد. مدت زمان آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه آزادسازی مدرک حدودا ۱ هفته الی ۲۰ روز زمان خواهد برد. افراد در صورتی که قصد آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق پرداخت هزینه را دارند، بهتر است در اسرع وقت برای این کار اقدام کرده و حداقل یک ماه زودتر در سامانه سجاد ثبت نام نمایند تا دچار مشکل نشوند. لغو تعهد آموزش رایگان از طریق روش هایی مانند روش آزاد سازی مدرک از طریق نامه عدم کاریابی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

لازم به ذکر است که برای دریافت نامه عدم کاریابی نیز ۶ ماه زمان لازم بوده و داوطلبان باید مدت زمان دریافت نامه عدم کاریابی را نیز مورد توجه قرار دهند. همچنین آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق روش رد سابقه بیمه یا ارائه حکم بازنشستگی نیز ممکن است به دلیل بررسی مدارک داوطلب کمی بیشتر طول بکشد.

یکی از بهترین روش ها برای کسانی که قصد آزاد سازی مدرک تحصیلی خود را دارند، روش پرداخت هزینه آزاد سازی مدرک است که بسیار ساده و سریع می باشد. افراد جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد زمان آزاد سازی مدرک تحصیلی از طریق روش های مختلف می توانند با پشتیبانی سامانه سجاد ارتباط برقرار کنند.

سایت آزادسازی مدرک تحصیلی

آشنایی با سایت آزادسازی مدرک تحصیلی به افراد کمک می کند تا در اسرع وقت برای لغو تعهد آموزش رایگان خود اقدام کرده و با پرداخت هزینه آزاد کردن مدرک، مدرک تحصیلی خود را آزاد کنند. سایت آزادسازی مدرک تحصیلی همان سامانه سجاد است که به نشانی portal.saorg.ir برای افراد در دسترس می باشد. سامانه سجاد portal.saorg.ir سامانه ای مربوط به امور دانشجویان است که کلیه خدمات مربوط به آزادسازی مدرک را ارائه می دهد.

آزادسازی مدرک تحصیلی به صورت آنلاین انجام می شود و داوطلبان جهت اقدام برای آزاد کردن مدرک خود باید حتما در سامانه سجاد عضو شده و یک حساب کاربری ایجاد کنند.

راهنمای آزادسازی مدرک تحصیلی از وزارت علوم

برای آزاد کردن مدرک تحصیلی خود، ابتدا باید فرم درخواست لغو تعهد خدمت را پر کنید. نکته مهم اینکه در فیلد مجموع واحدها، حتما همه واحدهایی که گذرانده‌اید، اعم از واحدهای تابستانی، مردود و حذف را به‌طور کامل بنویسید.

پس از بررسی درخواست آزادسازی مدرک در دانشگاه مربوطه، هزینه دقیق اعلام می‌شود. شما با مراجعه به وب‌سایت سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) می‌توانید مبلغ موردنظر را به‌طور آنلاین و با استفاده از کارت‌های عضو شبکه شتاب، پرداخت کنید. بعد از تأیید پرداخت کامل هزینه، وزرات علوم نامه‌ای مبنی بر تأیید لغو تعهد خدمت و قبول پرداخت هزینه برایتان ارسال می‌کند. نامه تأیید لغو تعهد خدمت را پرینت گرفته، همراه سایر مدارک لازم که دانشگاه اعلام می‌کند، به واحد آموزش دانشکده محل تحصیل خود مراجعه کنید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

ترمیم نمرات نهایی یا ترمیم معدل ۱۴۰۲ | شرایط و مدارک لازم….

آرکا مشاوره

ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

اعلام نتایج رشته های شرایط خاص

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید