مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی ۱۴۰۳|نکات مهم

ادغام ازمون تیزهوشان با نمونه دولتی 1403

در سال جاری با توجه به ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ دانش آموزان می توانند با شرکت در یک آزمون شانس خود را برای پذیرش در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان با شرکت در یک آزمون امتحان کنند. با توجه به ادغام شدن آزمون ورودی پایه نهم به دهم مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، منابع آزمون نیز یکسان بوده و تفاوت سوالات وجود ندارد.

مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان از جمله مدارسی هستند که به لحاظ سطح علمی در درجه بالایی نسبت به مدارس معمولی قرار دارند. هدف مهم این دسته از مدارس این است که از استعدادها و قدرت تفکر دانش آموزان به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در سال های اخیر بسیار مورد توجه دانش آموزان و والدین آن ها قرار گرفته از این رو هر ساله داوطلبان زیادی سطح علم و دانش خود را در آن محک می زنند و با یکدیگر برای تحصیل در این مدارس به رقابت می پردازند.

همانطور که می دانید دانش آموزان استرس بسیار زیادی برای شرکت در این آزمون ها را دارند لذا داوطلبان می توانند با روش های درست درس خواندن و همچنین یادگیری نحوه درست تست زدن درصد قبولی خود را بالا ببرند. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی پایه نهم به دهم به صورت هماهنگ کشوری و در قالب یک آزمون برگزار می شوند.

ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

هر ساله بسیاری از دانش آموزان پایه نهمی به دلیل آموزش های سطح بالا و مناسب مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان خواهان تحصیل در آن هستند که تنها راه ورود به آن ها شرکت در آزمون ورودی این مدارس می باشد. تا سال گذشته آزمون تیزهوشان نهم به دهم و آزمون نمونه دولتی نهم به دهم به صورت مجزا برگزار می شد و دانش آموزان با توجه به علاقه خود در یک و یا هر دو آزمون می توانستند شرکت نمایند.

یکی از سوالات بسیاری از دانش آموزان در سال جاری این می باشد که آیا آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان یکی است؟ برای پاسخ به این سوال می بایست بیان نمود که در سال جاری با توجه به ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، دانش آموزان می توانند با شرکت در یک آزمون می توانند شانس خود را برای پذیرش در هر دو مدرسه بسنجند. دانش آموزان پایه نهمی که علاقه مند به تحصیل در مدارس نمونه دولتی و یا تیزهوشان هستند، می توانند در زمان ثبت نام آزمون ورودی به سایت مای مدیو مراجعه نموده و پس از ورود به پنل کاربری خود، روند ثبت نام و تکمیل فرم های ثبت نامی را انجام دهند.

لازم به ذکر است که در سال های قبل با توجه به متفاوت بودن منابع و زمان برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی، سوالات آزمون ها نیز متفاوت بود، اما در سال جاری با توجه به ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، منابع آزمون نیز با یکدیگر یکسان بوده و تفاوت سوالات نیز وجود ندارد و داوطلبان مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان می بایست به سوالات یکسانی پاسخ دهند.

آیا ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی به نفع دانش‌آموزان است

آیا طبق گفته مسئولین، ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی واقعا به نفع دانش‌آموزان است؟ این موضوع که دانش‌آموزان مجبور نیستند در دو آزمون جداگانه شرکت کنند نقطه قوت ادغام آزمون مدارس خاص است؛ چون در هر مرحله و برای شرکت در هر آزمون دانش‌آموز و والدینش استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. با این حال ادغام این دو آزمون از چند جهت می‌لنگد و جای سوال دارد! اولا سطح دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی با هم متفاوت است و از آنجایی که قرار است سوالات مشترکی برای این دو آزمون طراحی شود، سطح این سوالات جای سوال دارد. دوما درس هوش و استعداد تحصیلی مخصوص آزمون مدارس تیزهوشان است و متقاضیان تحصیل در این مدارس باید مطالب هر دو پایه هشتم و نهم را مطالعه کنند؛ در حالی که منبع متقاضیان تحصیل در مدارس نمونه دولتی دروس پایه نهم است

حتما بخوانید: تمدید مهلت ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۳|نکات مهم

تفاوت سوالات آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی پس از ادغام

در ابتدای مقاله به سوال آیا آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان یکی است پاسخ داده شد، اما با اعلام ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، یکی از دیگر سوالات بسیاری از دانش آموزان و والدین این می باشد که تفاوت سوالات آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی پس از ادغام با سال گذشته که به صورت مجزا برگزار شد به چه صورت می باشد و آیا شانس پذیرش دانش آموزان کاهش پیدا خواهد کرد؟

برای پاسخ به این سوال می بایست بیان نمود که معمولا هر ساله سوالات طرح شده در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان کمی مشکل تر از سوالات آزمون نمونه دولتی بوده است که با توجه به ادغام آزمون ها، احتمالا آزمون برای دانش آموزان با معدل متوسط کمی مشکل شود، اما دانش آموزان می بایست این مورد را درنظر داشته باشند که با سخت یا آسان شدن سوالات، این وضعیت برای تمامی داوطلبان است و داوطلبانی که تراز و رتبه بهتری در آزمون داشته باشند شانس بالاتری هم برای قبولی خواهند داشت.

از دیگر تفاوت های آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی ادغام شده سال جاری با سال های قبل می توان به تغییر منابع آزمون اشاره کرد. تا سال گذشته منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم، کتب درسی پایه هشتم و نهم بودند، اما در سال جاری با توجه به ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، منابع آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی با یکدیگر برابر بوده و آزمون از دو دفترچه سوالات استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تشکیل شده است که سوالات استعداد تحصیلی از کتب درسی نهم طرح می شوند.

لازم به ذکر است که تعداد سوالات هر درس نیز نسبت به سال گذشته تغییر داشته است که دانش آموزان می بایست با توجه به تعداد سوالات و ضریب دروس، دروسی که اهمیت بیشتری داشته اند را بیشتر مطالعه کنند. دانش آموزان می توانند پس از اطلاع از منابع آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، برنامه ریزی مطالعه داشته و خود را برای آزمون آماده سازند.

چرا آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی ادغام می‌شود؟


از سال ۱۳۹۱، شاهد اطلاعات متعددی در خصوص ادغام آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی بوده‌ایم. این اقدام به منظور کاهش فشار و استرس دانش‌آموزان، که قبلاً موظف به شرکت در دو آزمون جداگانه برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بودند، ارائه شده است.

در گذشته، دانش‌آموزان برای آزمون‌های جداگانه مجبور به صرف وقت زیادی برای مطالعه منابع مختلف بودند و با استرس و فشار زیادی برای قبولی مواجه می‌شدند. با ادغام این دو آزمون به یک آزمون جامع، امکان گزینش استعدادهای برتر با کاهش استرس و همچنین کاهش مصرف کاغذ امکان‌پذیر می‌شود.

هدف اصلی این اقدام از سوی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، بهره‌گیری بهینه از استعداد و توانایی‌های دانش‌آموزان است. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان و شرکت گسترده دانش‌آموزان در هر دو آزمون، مقامات آموزشی تصمیم به ادغام این دو آزمون از سال ۱۴۰۳ گرفته‌اند، به منظور بهبود روند انتخاب و پذیرش.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

شهریه مدارس هیئت امنایی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ _ نکات مهم

آرکا مشاوره

ثبت نام میان پایه مدارس شاهد ۱۴۰۳-۱۴۰۲ | زمان، شرایط و…

آرکا مشاوره

ثبت نام مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید