مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳| دفترچه، نکات مهم

اتنتخاب رشته آزمون دکتری 1403

انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه های سراسری از تاریخ ۱ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد، در صورتی که بر اساس کارنامه اولیه خود حداقل ۵۰ درصد نمره آزمون کتبی را دریافت کرده باشند، می توانند در بازه زمانی معین کد رشته محل های مورد نظر خود را در فرم اینترنتی انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ ثبت نمایند. فرایند انتخاب رشته آزمون دکترا از طریق سایت سازمان سنجش sanjesh.org انجام خواهد شد.

برای انتخاب رشته دکتری متقاضیان می توانند حداکثر ۵۰ رشته محل را انتخاب نمایند. ترتیب انتخاب کد رشته محل های دکترا دارای اهمیت است و داوطلبان می توانند از طریق مشاوره انتخاب رشته دکتری، انتخاب های شایسته ای را جهت ادامه تحصیل انجام دهند. در ادامه جزئیات انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ شامل زمان، دفترچه، سایت، نحوه انتخاب رشته دکترا توضیح داده شده است.

زمان انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

زمان انتخاب رشته دکتری هر ساله در تاریخی نزدیک به تاریخ انتشار اعلام نتایج آزمون دکتری انجام شده و داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده اند، می توانند در تاریخ معین شده فرم انتخاب رشته را تکمیل کرده و انتخاب رشته خود را نهایی کنند. زمان دقیق انتخاب رشته دکتری از طریق سایت میزبان برگزاری این آزمون یعنی سایت سنجش به آدرس اینترنتی Sanjesh.org به علاقه مندان اعلام خواهد شد. در ادامه این بخش درباره زمان انتخاب رشته دکتری اطلاعات بیشتری ارائه شده است.

طبق اطلاعیه منتشر شده در سال گذشته از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، لینک ثبت انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی و پیام نور از تاریخ ۲۹ فروردین ماه تا ۵ اردیبهشت ماه فعال شد.

به منظور فراهم نمودن تسهيلات بيشتر براي آن دسته از داوطلباني كه تا اين تاريخ (۱۴۰۳/۰۲/۰۵) براي انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتيبي اتخاذ شده‌ است داوطلبان بتوانند تا پايان روز دو شنبه به تاريخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. لذا داوطلبان، ضرورت دارد در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي و مندرجات اطلاعيه فوق و اين اطلاعيه، به درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان مراجعه و نسبت به ثبت كدرشته‌محل‌هاي انتخابي در آزمون مذكور اقدام کنند. 
در ضمن آن دسته از داوطلباني كه قبلاً نسبت به انتخاب كدرشته‌محل‌هاي تحصيلي اقدام کرده‌اند، مي‌توانند در صورت تمايل تا تاريخ فوق، نسبت به مشاهده يا ويرايش كدرشته‌محل‌هاي انتخابي خود اقدام کنند. 

سایت انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۳

سایت انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۳ مانند هر سال، سایت میزبان برگزاری این آزمون، یعنی سایت سازمان سنجش به آدرس اینترنتی Sanjesh.org خواهد بود. سایت سنجش هر ساله مسئول برگزاری کنکور دکتری است و تمامی مراحل مربوط به این آزمون از فراخوان ثبت نام برای آزمون دکتری تا دریافت نتایج آزمون در این سایت انجام می شود. در ادامه این بخش توضیحات بیشتری درباره سایت انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۳ ارائه شده است.

یکی از اولین اقداماتی که هر داوطلب باید برای شرکت در آزمون های مختلف مانند کنکور دکتری انجام بدهد، آشنایی با سایت برگزاری آزمون است. به طور معمول تمام مراحل آزمون از زمان ثبت نام تا تاریخ اعلام نتایج نهایی یک آزمون در سایت میزبان آن صورت می گیرد. سایت میزبان کنکور دکتری هم سایت سنجش است و تمامی مراحل این آزمون از جمله مرحله انتخاب رشته در همین سایت صورت خواهد گرفت. برای دسترسی به این سایت داوطلبان می توانند آدرس اینترنتی Sanjesh.org را در مرورگر خود وارد کرده یا این که در موتورهای جست و جو عبارت سایت سازمان سنجش را جست و جو کنند.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

 

همان طور که می دانید، علی رغم ادغام آزمون ورودی مقطع دکتری دانشگاه آزاد و سراسری، انتخاب رشته هر کدام به صورت جداگانه انجام خواهد شد و داوطلبان مجاز به انجام انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری می بایست در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری  وارد سایت اختصاصی سازمان سنجش شده و انتخاب رشته خود را انجام دهند. طبق روال هر سال، احتمالا بازه ای برای مهلت مجدد انتخاب رشته در نظر گرفته می شود. 

توجه داشته باشید طبق مندرجات دفترچه ثبت نام، زمان انتخاب رشته دکتری سال ۱۴۰۳،نیمه اول اردیبهشت ماه خواهد بود. 

 

با توجه به تغییرات اعمال شده در سایت مذکور، ممکن است فرایند انتخاب رشته تفاوت های جزئی با سال گذشته داشته باشد اما کلیات آن یکسان است. 

  •  ابتدا به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه نمایید و گزینه “دکترای تخصصی” را از صفحه اصلی انتخاب کنید.

مرحله اول انتخاب رشته دکتری

 

  • سپس بر روی عبارت “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز) Ph.D سال ۱۴۰۳″ کلیک نمایید.

مرحله دوم انتخاب رشته دکتری

  • انتخاب مجدد “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز) Ph.D سال ۱۴۰۳”

مرحله سوم انتخاب رشته دکتری

  • بعد از بررسی دقیق جدول زمانی و نکات مهم مندرج در صفحه، دکمه “تایید و ادامه – گام بعدی” را بفشارید.

مرحله پنجم انتخاب رشته دکتری

  • حال می توانید با وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره پرونده و شماره پیگیری ثبت نام یا کد ملی، شماره پرونده و شماره داوطلبی و در نهایت فشردن عبارت “ورود به سیستم”، به صفحه انتخاب رشته هدایت شوید.

مرحله پنجم انتخاب رشته دکتری

  • وارد کردن کد دانشگاه محل اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد

مرحله پنجم راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری

  • انتخاب ۵۰ کد رشته در صفحه نمایش داده شده

مرحله ششم انتخاب رشته آزمون دکتری

  • پس از کسب اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده لازم است گزینه “تایید و ادامه” را انتخاب نمایید

نکات ضروری:

  • توجه داشته باشید که در حین چینش کد رشته محل های انتخابی خود، فاکتورهای مهمی از جمله علاقه مندی، نمره و رتبه کسب شده، شهریه دکتری، شهر دانشگاهی و مسافت، شرایط اقتصادی، کیفیت دانشگاه، بازار کار، ظرفیت رشته ها و… را در نظر گرفته و پس از بهره مندی از مشاوره انتخاب رشته دکتری نسبت به تکمیل این پروسه اقدام نمایید.
  • پس از پایان انتخاب رشته، شماره پرونده ۶ رقمی و رسید انتخاب رشته ۱۵ رقمی خود را از سامانه دریافت نمایید. توصیه می شود پیش از شروع این فرآیند، یک فرم پیش نویس از انتخاب های خود بر اساس کدهای ذکر شده در دفترچه را تهیه نمایید تا هنگام انجام انتخاب رشته در سایت دچار سردرگمی نشوید. در مرحله پایانی و با ثبت نهایی فرم اینترنتی، سیستم یک کد شناسه انتخاب رشته در اختیار شما قرار خواهد داد که لازم است آن را نزد خود حفظ نمایید.
  • کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ دارند، می بایست در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد به سامانه سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org مراجعه نموده و اقدامات لازم جهت تکمیل فرم انتخاب رشته را بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد به انجام رسانند. 

دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

یکی از مواردی که چه در انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ و چه در آزمون های دیگر بسیار مهم است، مطالعه دفترچه انتخاب رشته می باشد. در این دفترچه تمام اطلاعات مورد نیاز در این خصوص ارائه شده است و داوطلبان با مطالعه آن می توانند انتخاب رشته دقیق تری داشته باشند. در این دفترچه مواردی مانند لیست کد رشته محل های دوره های روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان، شرایط و ضوابط، نحوه انتخاب رشته و غیره ارائه شده است.

دفترچه انتخاب رشته دکتری در سال گذشته در تاریخ ۲۸ فروردین ماه در سایت سازمان سنجش منتشر شد و داوطلبان قبل از هر اقدامی باید آن را دانلود و مطالعه نمایند. در ادامه لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری ارائه شده است.

لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

اصلاحات مربوط به دفترچه راهنماي انتخاب رشته آزمون ورودي دكتري ۱۴۰۳

اصلاحات سری دوم مربوط به دفترچه شماره ۲ انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

 اصلاحات سری سوم مربوط به دفترچه شماره ۲ آزمون دکتری ۱۴۰۳

ترتیب اولویت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

برخی از افراد باور دارند که اولویت رشته ها در فرم انتخاب رشته در دعوت به مصاحبه آن ها تاثیر خواهد داشت. اما برخلاف این باور نادرست، اولویت انتخاب رشته دکتری تاثیری در دعوت آن ها برای مصاحبه نخواهد گذاشت. تراز آزمون کتبی دکتری تنها مساله ای است که در قبولی افراد در رشته مورد نظر خود تاثیر خواهد داشت. بنابراین حتی اگر رشته ای اولویت فرد نباشد و تراز او برای آن رشته کافی باشد، داوطلب دعوت به مصاحبه می شود.

بنابراین می توان گفت که ترتیب اولویت انتخاب رشته دکتری تاثیری در میزان قبولی افراد در مصاحبه آن رشته نخواهد داشت و حتی ممکن است فرد برای تمامی رشته های منتخب خود دعوت به مصاحبه شود. تاثیر اولویت بندی رشته های منتخب داوطلبان زمانی مشخص می شود که امتیاز نهایی آن ها از مصاحبه و آزمون کتبی جمع بندی و وارد شود. این امتیازها به ترتیب اولویت بندی در فرم انتخاب رشته اعلام می شوند و به محض این که داوطلب در یکی از رشته ها امتیاز کافی را کسب کند، دیگر رشته های بعد از آن محاسبه نمی شود.

در نتیجه باید گفت که در مرحله اول آزمون ترتیب رشته های منتخب افراد هیچ تاثیری در قبولی آن ها برای مصاحبه نخواهد داشت. اما در مرحله امتیاز نهایی، در صورتی که رشته مورد علاقه داوطلب در اولویت بالاتری قرار گرفته باشد، شانس فرد برای قبولی در آن رشته نیز بیشتر خواهد شد. ممکن است داوطلب در رشته های اولویت پایین تر هم قبول شده باشد، اما به دلیل این که اولویت های بالاتر او امتیاز کافی را کسب کرده اند، همان رشته به عنوان نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

شرط تجانس در کنکور دکتری ۱۴۰۳ | لیست رشته های با و بدون تجانس و…

آرکا مشاوره

روش های مدیریت زمان در مطالعه _ نکات طلایی

آرکا مشاوره

انتخاب واحد ترم اول دانشگاه ها ۱۴۰۳ | دولتی، آزاد، پیام نور و ….

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید