مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته دکتری آزاد ۱۴۰۳| نکات مهم

انتخاب رشته دکتری ازاد1403

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ در بازه زمانی جهت ثبت کدرشته محل ها باید به سایت سنجش و پذیرش آزاد به نشانی azmoon.org مراجعه نمایند. لیست کد رشته محل های این دانشگاه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکترا ذکر شده و متقاضیان موظف اند تا پیش از پرداخت هزینه و تکمیل فرم، به مطالعه آن بپردازند.

هر ساله آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد به منظور سنجش داوطلبانی که متقاضی تحصیل در مقطع دکتری هستند  توسط سازمان سنجش برگزار می شود. داوطلبانی که در آزمون کتبی موفق به کسب حد نصاب قبولی شده اند، امکان شرکت در انتخاب رشته دکترا ۱۴۰۳ را دارند. نتایج اولیه آزمون چند هفته پس از برگزاری آزمون منتشر می شود.

پس از اعلام نتایج اولیه این آزمون، مراحل انتخاب رشته، مصاحبه و اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد از هم جدا می شوند و داوطلبان دانشگاه آزاد می بایست این مراحل را از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد پیگیری نمایند. با توجه به اهمیت این مرحله برای داوطلبان در ادامه مقاله توضیحات مختصری پیرامون زمان، شرایط، نحوه چینش رشته محل ها و نکات مهم در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ را در اختیار داوطلبان قرار داده شده است.

زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

در فاصله زمانی تقریبا دو ماهه پس از زمان برگزاری آزمون دکتری، نتایج اولیه آن بر روی سایت سازمان سنجش  به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد که کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در انتهای آن (کادر قرمز رنگ) درج شده است. این کد برای انجام فرآیند انتخاب رشته که پس از دریافت کارنامه اولیه شرکت کنندگان آغاز می گردد، مورد نیاز می باشد. بدیهی است که برای متقاضیان مردود این کد نمایش داده نخواهد شد.

طبق مندرجات دفترچه، نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای انتخاب رشته دکتری در نظر گرفته شده است و در صورت تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد، متعاقبا اعلام خواهد شد و داوطلبان می توانند از طریق مراجعه به سایت دانشگاه آزاد فرایند انتخاب رشته خود را به انجام برسانند.

شرایط انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد

آن دسته از داوطلبانی که در ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد شرکت کردند و بعد از دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری سر جلسه آزمون حاضر شدند، کارنامه اولیه خود را دریافت نموده و در قسمت “مجاز سایر دوره ها (دانشگاه آزاد اسلامی، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان)” کارنامه اولیه دکتری عبارت (مجاز می باشید) را مشاهده کردند، شرایط انتخاب رشته دکترا دانشگاه آزاد را دارا هستند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای افراد مجاز به انتخاب رشته دکتری آزاد در انتهای کارنامه آزمون دکتری کد دسترسی به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد ثبت شده است و تنها کسانی که این کد را داشته باشند می توانند به صفحه اینترنتی فرم انتخاب رشته دسترسی پیدا کنند.

نحوه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

پس از این که دفترچه را با دقت بررسی کرده و لیستی از رشته های مورد نظر خود تهیه نمودید، می توانید با طی کردن مراحل مشخص، آن ها را به ثبت برسانید. همچنین، جهت آگاهی از میزان هزینه این فرآیند می توانید به مطلب هزینه انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

  • به سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ir یا azmoon.org مراجعه نمایید. سپس لینک “سامانه انتخاب رشته دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳” را بفشارید.
  • اطلاعات خواسته شده شامل کد دسترسی ۷ رقمی و کد ملی یا کد ۱۳ رقمی اتباع خارجی را در کادرهای مربوطه درج کنید.

مرحله دوم انتخاب رشته دکتری آزاد

  • به صفحه ای هدایت می شوید که در آن اطلاعات شما نمایش داده شده است. در صورتی که آن ها را تایید می کنید، باید با فشردن دکمه “پرداخت” به درگاه الکترونیکی سامانه منتقل شده و هزینه انتخاب رشته را واریز نموده و پس از درج اطلاعات بانکی فرآیند پرداخت را تکمیل کنید.
  • اکنون می توانید نسبت به انتخاب ۸۰ کد رشته محل متناسب با رشته امتحانی خود اقدام نمایید. در پایان و بعد از ثبت کد رشته های مورد نظر، حتما رسید انتخاب رشته خود را در قالب یک “شماره پیگیری” از سایت دریافت کنید. بدیهی است که در صورت عدم دریافت کد پیگیری، انتخاب های شما در سیستم ثبت نشده و باید مجددا به ثبت آن ها بپردازید.

دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

داوطلبانی که در آزمون دکتری شرکت کرده اند و قصد دارند در مقطع دکتری دانشگاه آزاد به تحصیل بپردازند، در صورت کسب حد نصاب لازم در آزمون، لازم است پیش از انجام انتخاب رشته دفترچه انتخاب رشته دکتری آزاد را از سایت azmoon.org دریافت و مطالعه نمایند. چرا که تمامی اطلاعات مهم و مورد نیاز برای فرآیند مذکور در این دفترچه درج شده است. همچنین می توانید با کلیک روی لینک موجود در کادر زیر، فایل pdf دفترچه مذکور را دریافت نمایید. در حال حاضر، دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۳ منتشر نشده و به محض انتشار، در این مقاله در اختیار داوطلبین قرار خواهد گرفت.

انتظار می رود این دفترچه حدودا همزمان با اعلام کارنامه اولیه یعنی دهه اول اردیبشهت ماه ۱۴۰۳ منتشر گردد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته دکترای آزاد ۱۴۰۳ به محض انتشار در این لینک  قرار داده میشود.
تعداد انتخاب رشته دکترا آزاد ۱۴۰۳

معمولا انتخاب رشته تمامی دانشگاه ها چه دولتی و چه آزاد محدودیت خاصی داشته و داوطلبان می توانند تعداد معینی رشته انتخاب نمایند. برای انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد حداقل خاصی در نظر گرفته نشده است، اما سقف خاصی برای انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری معین گشته است.

تعداد انتخاب رشته دکترا آزاد ۱۴۰۳ حداکثر ۸۰ رشته بوده و داوطلبان می توانند حداکثر ۸۰ رشته را در فرم انتخاب رشته انتخاب نمایند. انتخاب بیش از ۸۰ رشته در فرم انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ امکان پذیر نبوده و تاثیری برای داوطلب نخواهد داشت. حداقل تعداد خاصی برای انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد در نظر گرفته نشده و داوطلبان در صورتی که تنها ۱ رشته را هم در فرم انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ وارد کنند، فرم انتخاب رشته آنان مورد بررسی قرار می گیرد.

پس از کسب اطلاعات در مورد زمان و نحوه دکترا ازاد، اطلاع از تعداد انتخاب رشته دکترا آزاد به افراد کمک می کند تا اولویت بندی بهتری داشته و با برنامه ریزی برای انتخاب رشته اقدام کنند. چون انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ محدود بوده و سقف خاصی دارد، داوطلبان می توانند برای اطمینان از دریافت قبولی در دانشگاه آزاد با مشاوران مشورت کرده و انتخاب رشته اصولی و صحیحی را انجام دهند.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

مندرجات دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

داوطلبانی که قصد دارند انتخاب رشته کنند می بایست تمامی بخش های دفترچه را مطالعه نموده و نسبت به روند انجام این فرآیند اطلاعات کافی داشته باشند. از جمله موارد مهمی که در این دفترچه وجود دارد می توان به موراد زیر اشاره کرد:

مندرجات دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳
نحوه و هزینه انتخاب رشته
نحوه پذیرش نهایی
انواع سهمیه های موثر
نحوه پذیرش اتباع
لیست کد رشته های ارائه شده
عنوان دانشگاه های پذیرنده به همراه ظرفیت پذیرش
لیست اسامی شهرستان های ممنوعه برای اقامت اتباع

چنانچه می خواهید از تاثیر انواع سهمیه ها در فرآیند انتخاب رشته مطلع گردید، می توانید مطلب میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد را مطالعه کنید.

بر اساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته، متقاضیانی که در مهلت تعیین شده به سایت انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ مراجعه نکرده و انتخاب رشته نکنند، انصراف خود را از مراحل پذیرش در این دانشگاه اعلام نموده اند. توجه کنید که پس از پایان یافتن فرصت اعلام شده، امکان انتخاب رشته و معرفی جهت مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ وجود نخواهد داشت. همچنین فرآیند مصاحبه پس از  زمان اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ انجام پذیز می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی لینک های موجود کلیک نمایید.

رسید انتخاب رشته دکتری دانشگاه ازاد ۱۴۰۳

پس از کسب اطلاعات در مورد نحوه دکترا ازاد و زمان انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ باید در مورد رسید انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ نیز اطلاعات کاملی را کسب نمود. لازم به ذکر است که دریافت رسید انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ به معنای تایید و ثبت نهایی انتخاب رشته بوده و اهمیت زیادی دارد.

پس از مراجعه به سایت انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org و پر کردن فرم انتخاب رشته، یک گزینه تایید به افراد تعلق خواهد گرفت. رسید انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ در واقع همان تایید کد رشته ها و مشاهده لیست انتخاب ها می باشد که می توان برای اطمینان خاطر یک پرینت از آن دریافت کرد.

افراد پس از دریافت رسید انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد لازم است آن را در یک محل امن نگه داشته تا بعدا در صورت لزوم بتوانند از آن استفاده کنند. کاربران در صورتی که انتخاب رشته خود را به ثبت نهایی رسانده اما تایید نکرده و لیست انتخاب ها را دریافت ننموده می بایست حتما تایید نهایی انتخاب را زده تا مجددا با ورود به سایت انتخاب های آن ها قابل نمایش باشد.

 در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

مطالب مرتبط:

نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳| نکات سرنوشت ساز

آرکا مشاوره

دعوت به مصاحبه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله _ سوالات مصاحبه _ نکات مهم و ….

آرکا مشاوره

زمانبندی حذف و اضافه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ | نکات مهم و…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید