مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ | شرایط، زمان، معرفی رشته ها و…

یک انتخاب رشته خوب و اصولی می تواند باعث موفقیت شغلی و تحصیلی هر فردی شود. بنابراین لازم است تا دانش آموز پایه نهم و والدینشان اطلاع کاملی راجع به انتخاب رشته و عوامل موثر بر روی آن داشته باشند تا بتوانند درست ترین تصمیم را در این خصوص بگیرند. به خاطر اهمیت انتخاب رشته پایه نهم در آینده دانش آموزان، در این مقاله درباره انتخاب رشته و شرایط مهم، مراحل انتخاب رشته ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و اهمیت انتخاب رشته توضیح داده ایم.

زمان انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

تمامی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به مقطع دهم متوسطه دوم باید بر اساس شرایطی که دارند، رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب نمایند. بعد از این که امتحانات خرداد ماه نیمسال دوم تحصیلی پایه نهم به اتمام رسید، دانش آموزان بایستی از طریق شرکت در آزمون های مشاوره ای و تکمیل فرم هدایت تحصیلی، نسبت به انجام انتخاب رشته خود اقدام کنند.

البته زمان دقیق انجام این فرآیند هنوز مشخص نشده است اما به محض دریافت هر گونه خبر در این زمینه، متن مقاله بروز میشود.

شرایط انتخاب رشته های تحصیلی نهم به دهم ۱۴۰۳-۱۴۰۲

در سال‌های اخیر تغییراتی در شرایط انتخاب رشته در پایه نهم صورت گرفت. به طور مثال نمرات متوسطه اول (هفتم، هشتم و نهم) در انتخاب رشته های کلاس نهم تاثیر خواهند داشت. یکی دیگر از شرایط انتخاب رشته در پایه نهم تاثیر سهمیه‌ها مانند سهمیه منطقه، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در انتخاب رشته است. برای مثال در یک منطقه که ۲۰۰ نفر سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی دارند، ممکن است تعدادی از دانش‌آموزان با معدل بالای ۱۸ هم مجبور شوند با توجه به پر شدن ظرفیت پذیرش، در رشته‌های دیگر تحصیل کنند.

امتیازات مورد نیاز برای انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲

مجموعه امتیازاتی که دانش‌آموز در هریک از موارد زیر کسب می کند، در نهایت هدایت تحصیلی وی را رقم می‌زنند:

علایق دانش‌آموز: ۱۰ درصد
نظر والدین: ۵ درصد
نظر معلمان تمام دروس: ۱۰ درصد
نتیجه آزمون‌های مشاوره‌ای: ۳۵ درصد
عملکرد درسی دانش‌آموز: ۳۵ درصد
نظر مشاور تحصیلی: ۱۰ درصد

با توجه به تفاوت درس‌ها و منابع کنکور در هرکدام از رشته های سال نهم، شرایط انتخاب رشته های مختلف از نظر دروس مهم و نمره مورد نیاز برای آن‌ها متفاوت است. در ادامه به تفکیک درباره شرایط انتخاب رشته نهم در شاخه‌های مختلف توضیح داده‌ایم.

شرایط انتخاب رشته تجربی در نهم به دهم ۱۴۰۲

انتخاب رشته نهم به دهم تجربی 1402

زیرشاخه‌های رشته تجربی نهم بیشتر به پدیده‌های طبیعی می‌پردازند. دانش‌آموزان این رشته باید تا حدودی به حفظیات علاقه‌مند باشند و کنجکاوی و اشتیاق بالایی به دو درس زیست و شیمی از خود نشان دهند.

۱. مجموع سه نمره پذیرفته شده در درس‌های ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول (هفتم، هشتم و نهم) کمتر از ضریب ۴۲ نباشد.
۲. حداقل معدل ۱۴

شرایط انتخاب رشته های شاخه فنی و حرفه ای

اگر علاقه مند به تحصیل در این شاخه می باشید، باید بدانید که رشته فنی و حرفه ای دارای ۴ زیر گروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می باشد. با انتخاب رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای تقریبا می توانید به تمامی رشته های ریاضی و فیزیک در دانشگاه راه یابید؛ اما شما شانس قبولی در دانشگاه خوب و درجه یک کشور را در مقطع کارشناسی ارشد از دست می دهید.

چنانچه به کارهای عملی علاقه داشته و دوست دارید که زودتر وارد بازار کار شوید، رشته فنی و حرفه ای بهترین گزینه برای انتخاب رشته در پایه نهم می باشد. همچنین توجه داشته باشید، کسانی که در این رشته تحصیل می کنند، کارهای عملی و خلاقانه را می توانند به خوبی انجام دهند و برای انجام درست کارها حتما مشاغل مهندسی با تحصیلات عالی لازم نیست.

۱. مجموع نمرات ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن

۲. حداقل نمره ریاضی ۱۰

۳. معدل حداقل ۱۲

انتخاب رشته های شاخه کاردانش نهم به دهم ۱۴۰۲

رشته های تحصیلی شاخه کاردانش شباهت زیادی با رشته های فنی و حرفه ای دارند، اما در این شاخه رشته های جزئی تر را هم می توانید انتخاب نمایید. یکی از ویژگی های رشته های کاردانش این است که برای کسب دیپلم آن ها می توان با ثبت نام دوره های فنی و حرفه ای در آموزشگاه هایی که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه ای دریافت کرده اند، آن را دریافت کرد. تفاوتی که بین رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش وجود دارد، این است که فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای راحت تر وارد بازار کار شده و درس های سخت تری نسبت به کاردانش می گذرانند، اما واحدهای کارگاهی این رشته ها بیشتر می باشد.

  1. مجموع نمرات ریاضی و کار و فن آوری با حاقل ضریب ۳۶
  2. معدل حداقل ۱۲

شرایط انتخاب رشته ریاضی در نهم به دهم ۱۴۰۲

در بین رشته های نهم علاقه دروس به ریاضی و فیزیک، هندسه، محاسبات و تحلیل در رشته ریاضی حرف اول را می‌زنند. شرایط انتخاب رشته ریاضی نهم عبارتند از موارد زیر:

۱. مجموع سه نمره پذیرفته شده در درس‌های ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول، کمتر از ضریب ۴۲ نباشد.
۲. داشتن حداقل معدل بالای ۱۴ برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک

شرایط انتخاب رشته انسانی در نهم به دهم ۱۴۰۲

انتخاب رشته نهم به دهم انسانی 1402 آرکا

علاقه‌مندی و استعداد در حفظیات و دروسی مانند فلسفه، ادبیات فارسی و عربی را برای انتخاب رشته انسانی نهم اهمیت دارند. شرایط انتخاب این رشته را در ادامه می‌خوانید:

۱. مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب، کمتر از ۴۲ نباشد.
۲. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل ۳۷۸ باشد (معدل حداقل ۱۴).

نمره دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در متوسطه اول، به ترتیب با ضریب سه، چهار و دو محاسبه می‌شود.

شرایط انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم به دهم

عربی، فقه و تفسیر قرآن از جمله دروس مهم این رشته هستندو برای موفقیت در آن باید هم به حفظیات علاقه‌مند و هم در آن قوی باشید. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در دانشگاه‌های علوم و حدیث و حوزه علمیه مشغول به تحصیل شوند. شرایط انتخاب رشته معارف در ادامه ذکر شده‌اند:

۱. مجموع سه نمره پذیرفته شده در دروس زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و عربی در متوسطه اول کمتر از ضریب ۴۲ نباشد.

۲. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل ۳۷۸ باشد (معدل حداقل ۱۴).

نمره دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در متوسطه اول، به ترتیب با ضریب سه، چهار و دو محاسبه می‌شود.

 

نحوه انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

انتخاب رشته پایه نهم در سال های گذشته به صورت اینترنتی، از طریق سامانه همگام انجام می شد اما برای سال جاری، دانش آموزان باید از طریق سایت پادا به تکمیل فرم های مربوطه بپردازند.

۱. ورود به سایت پادا به آدرس اینترنتی pada.medu.ir و انتخاب گزینه “آموزشی” با توجه به فلش.

نحوه انتخاب رشته سال نهم 1402

۲. از میان آیکون های قابل مشاهده گزینه “مشاهده کارنامه” را انتخاب کنید.

۳. نام کاربری، کلمه عبور و کد امنیتی را در فیلدهای مربوطه وارد نموده و در انتها بر روی گزینه “ورود کاربران” کلیک نمایید.

۴. فشردن کلید “انتخاب رشته پایه نهم و رویت فرم شماره ۶ رشته تحصیلی” و دریافت فایل اولویت بندی

۵. انتخاب رشته تحصیلی و مدرسه

رشته های تحصیلی پایه نهم به دهم ۱۴۰۲

در سال متوسطه دوم می‌توانید وارد شاخه نظری (دبیرستان) یا هنرستان شوید که هرکدام شامل انواع رشته‌های تحصیلی نهم هستند.
رشته های نظری

رشته تجربی
رشته ریاضی فیزیک
رشته انسانی
رشته علوم و معارف اسلامی

رشته های هنرستان

فنی حرفه‌ای
کار دانش

برای تعیین رشته نهم در این شاخه‌ها، گروه‌ها و در برخی موارد زیرگروه‌های مختلفی دارد که دانش‌آموز پس از ورود به هریک از آن‌ها، میتواند وارد رشته‌های مختلفی شود.

اعتراض به نتایج انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

نحوه اعتراض به نتایج انتخاب رشته نهم به دهم در سال ۱۴۰۲ به دو صورت حضوری و غیر حضوری می باشد: اعتراض به انتخاب رشته نهم به دهم 1402

اعتراض به صورت غیرحضوری

برای اعتراض به نتایج انتخاب رشته نهم به دهم به صورت اینترنتی، متقاضیان می بایست به سایت پادا مراجعه نموده و گزینه دریافت کارنامه را انتخاب نمایند. با توجه به این که نتایج انتخاب رشته نهم به دهم در سال جاری در سامانه pada.medu.ir صوت نپذیرفته است، این قسمت در سامانه مذکور فعلا در دسترس نیست.

اعتراض به صورت حضوری

اما نحوه اعتراض حضوری دانش آموزانی که به انتخاب رشته تحصیلی خویش معترض هستند به این گونه است که ابتدا می بایست به مدارس خویش مراجعه نموده و فرمی در این خصوص دریافت نمایند و پس از آن به ادارات کل نواحی آموزش و پرورش استان ها مراجعه کنند.

برای ثبت اعتراض به نتایج انتخاب رشته پایه نهم به دهم ۱۴۰۲ در مناطق مختلف آموزش و پرورش کمیسیون ثبت نام برگزار می شود، به این صورت که پرونده دانش آموزان برای ثبت اعتراض آنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دانش آموزانی که مطابق با جدول امتیازات هدایت تحصیلی موفق به اخذ امتیاز بالایی شده اند اما در مرحله نخست، نتوانستند نمره مورد نیاز خود را کسب نمایند، می توانند اعتراض خود را به نتایج هدایت تحصیلی ثبت نموده تا بتوانند برای نام نویسی در رشته مورد نظر خود اقدام کنند و این گمان نیز وجود دارد که با درخواست این افراد موافقت شود.

انتخاب رشته مجدد

اگر در امتحانات حد نصاب نمره را در یکی از شاخه‌ها، زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی کسب نکرده باشید، می‌توانید با تکمیل فرم درخواست تعیین رشته مجدد، در امتحان تعیین رشته در شهریور ماه (همزمان با امتحانات دانش‌آموزان تجدیدی) شرکت کنید. همچنین ممکن است دانش‌آموزی پس از انتخاب رشته و تحصیل در پایه دهم، تمایل به تغییر رشته داشته باشد. در این صورت باید منطقه این تغییر رشته را با توجه به سهمیه‌ها تایید و دانش‌آموز برای ورود به پایه یازدهم در امتحان تغییر رشته شرکت و دروس خاصی را پاس کند. در پایه دهم و یازدهم نیز امکان تغییر رشته وجود دارد.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاهی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

 

مطالب مرتبط:

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ | کلیه رشته ها، نکات مهم

آرکا مشاوره

صفر تا صد ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ [زمان، هزینه، مدارک، نکات مهم و…]

آرکا مشاوره

لیست مدارس بزرگسالان مشهد |نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید