مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته کنکورتجربی ۱۴۰۳|نکات مهم

شرکت کنندگان نوبت اول و دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ که مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳شده اند، در نیمه دوم مرداد سال ۱۴۰۳ می توانند فرم انتخاب رشته خود را پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته که در سایت سنجش به نشانی sanjesh.irg منتشر می گردد و آگاهی از شرایط و ضوابط آن تکمیل نمایند. داوطلبان برای داشتن انتخاب رشته خوب لازم است شهریه، مسافت، علاقه و بازار کار را در نظر داشته باشند.

پس از دریافت نتایج اولیه، تحلیل و بررسی مندرجات کارنامه بسیار اهمیت دارد؛ به گونه ای که متقاضیان باید ضمن توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، از وضعیت مجاز بودن و یا نبودن انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد نیز مطلع گردند. انتخاب‌رشته در دانشگاه های سراسری با هدف انتخاب کدرشته محل های ارائه شده در دوره های مختلف شامل روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان انجام می شود. 

داوطلبان زمانی که یک کد رشته محل از دفترچه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ را انتخاب می کنند، باید به چندین فاکتور مهم شامل علاقه، ظرفیت هر کد رشته محل، کیفیت دانشگاه های انتخابی، مسیر رفت و آمد از محل زندگی تا دانشگاه، آینده شغلی و بازار کار، استعداد و توانایی های لازم برای رشته انتخابی و همینطور رتبه و تراز اکتسابی توجه داشته باشند و در نهایت پس از انتخاب الویت ها، آن ها را در فرم انتخاب‌رشته درج کنند.

حتما بخوانید:انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان و…

سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

هر کدام از متقاضیان با توجه به شرایطی که دارند، از یکی از این سهمیه ها برخوردار هستند. از مهم ترین سهمیه های اعمالی در انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

👈 سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، دو و سه)

👈 سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ایثارگران ۵ درصد ظرفیت

👈 سهمیه خانواده شهدا

👈 سهمیه رزمندگان

👈 سهمیه بهیاران

داوطلبانی دارای سهمیه ایثارگری ابتدا رتبه سهمیه ایثارگران آنها بررسی می شود و اگر در این سهمیه نمره لازم را برای قبولی نداشتند، با سهمیه مناطقی که دارند سنجش و ارزیابی خواهند شد.

گروه تجربی از پر متقاضی ترین کنکور سراسری بوده که به دلیل وجود رشته های علوم پزشکی داوطلبا بسیاری به دنبال شرکت در این آزمون هستن. برای همین علاقه مندا به  رشته های تجربی باید در جلسه آزمون شرکت کرده و به سوالات تخصصی ارائه شده پاسخ بدن. به محض انتشار کارنامه اولیه کنکور داوطلبای رشته های تجربی ۱۴۰۳ می تونن به سایت سنجش مراجعه کرده و از رتبه و ترازشون با خبر بشن تا بتونن بر اساس این اطلاعات شانس قبولی خودشون رو در هر رشته محل بسنجن.

 سپس در صورت مجاز به انتخاب رشته تجربی می تونن نسبت به دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی اقدام کنن و از شرایط و ضوابط مربوط به هر رشته محل اطلاعات لازم رو برای تکمیل فرم انتخاب رشته خودشون بدست بیارن. در ادامه برای اینکه از زمان انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ بی خبر نباشین تصمیم داریم توضیحات و راهنمای جامعی رو در مورد زمان، نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی ارائه بدیم.

نحوه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ به صورت کاملا اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org انجام میشه. داوطلبا می تونن قبل از این که وارد سایت سازمان سنجش برای تکمیل انتخاب رشته خودشون بشن، از فرم پیش نویسی که در آخر دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی قرار داده شده، به عنوان فرمی که خطای انتخاب رشته رو کم میکنه، استفاده کنن.

 

این فرم از پنج ستون ردیف، کد رشته محل، نام رشته / گرایش، نام دانشگاه یا موسسه محل قبولی تشکیل شده. داوطلبا بعد از اولویت بندی انتخابا براساس معیارهای خودشون، باید به سایت سنجش sanjesh.org رفته و در فرم اینترنتی کد رشته محل های انتخابی رو ثبت کنن. در آخر سیستم یک کد رهگیری ۱۵ رقمی به داوطلب میده که نشون دهنده اینه که انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ با موفقیت انجام شده.

 

توجه داشته باشین تا وقتی که کد رهگیری ۱۵ رقمی رو نگرفتین، انتخاب رشته شما ثبت نشده. اونایی که قصد دارن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنن، با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد که آخر کارنامه کنکور سراسری نوشته شده، می تونن بعد از مطالعه دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، به صورت جدا در انتخاب رشته کنکور آزاد شرکت کنن.

 

داوطلبای کنکور سراسری ۱۴۰۳ باید در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته به فاکتور هایی مثل علاقه، کیفیت علمی دانشگاه، مسافت دانشگاه تا محل سکونت، شهریه دوره های غیر روزانه در دانشگاه های غیر دولتی، استعداد و توانایی تحصیل در رشته انتخابیشون، اطلاع از بازار کار و آینده شغلی رشته مورد نظر، نمره کل و … توجه داشته باشن

ظرفیت دوره ها در انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ طبق اطلاعیه سازمان سنجش ظرفیت رشته‌ها با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد بود. در جدول زیر به بررسی ظرفیت همه دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف سال گذشته پرداخته ایم. به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ و مشخص شدن ظرفیت های جدید جدول زیر بروزرسانی خواهد شد. 

دوره ظرفیت دوره ها
روزانه ۳۸۸۰۰
نوبت دوم (شبانه) ۲۳۲۰
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد ۴۴۱۰
دانشگاه پیام نور ۷۱۰۰
دانشگاه غیر انتفاعی ۴۵۰۰
دانشگاه فرهنگیان ۷۳۱۰
 سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات ۳۳۰
دانشگاه آزاد ۱۵۶۰
ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد ۳۸۰

 

رشته‌های گروه آزمایشی تجربی

رشته
 پزشکی، بیوتکنولوژی، دامپزشکی، دندانپزشکی، اتاق عمل، بینایی سنجی، دبیری زیست شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، علوم تربیتی، فیزیوتراپی
 داروسازی، دبیری شیمی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، شیمی، کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای، کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، کارشناسی بهداشت عمومی 
 اقیانوس شناسی، زمین شناسی، دبیری زمین
 الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، علوم قضایی، اقتصاد اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم اقتصادی، علوم انتظامی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت و بازرگانی دریایی و … 

 اقتصاد کشاورزی، امنیت اطلاعات، آموزش تربیت بدنی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی

رشته‌های گروه آزمایشی تجربی

شناخت رشته ها مهم ترین مرحله از انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ می باشد. بنابراین داوطلب باید تلاش کند تا حد امکان رشته های دانشگاهی تجربی را با جزییات بشناسد. اگر داوطلبی موفق

به این کار شود، می تواند انتخاب رشته خوبی را با توجه به علاقه و خصوصیات اخلاقی خود داشته باشد. 

رشته
 پزشکی، بیوتکنولوژی، دامپزشکی، دندانپزشکی، اتاق عمل، بینایی سنجی، دبیری زیست شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، علوم تربیتی، فیزیوتراپی
 داروسازی، دبیری شیمی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، شیمی، کارشناسی بهداشت عمومی، کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای، کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، کارشناسی بهداشت عمومی 
 اقیانوس شناسی، زمین شناسی، دبیری زمین
 الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، علوم قضایی، اقتصاد اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم اقتصادی، علوم انتظامی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت و بازرگانی دریایی و … 
 اقتصاد کشاورزی، امنیت اطلاعات، آموزش تربیت بدنی، تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کتابداری در شاخه پزشکی، مهندسی صنایع مبلمان، مددکاری اجتماعی و

رتبه قبولی رشته های مختلف

در جدول زیر تعدادی از رتبه قبولی رشته‌های پرطرفدار در انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ را قرار داده ایم. برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی کنکور تجربی کلیک کنید.

رتبه قبولی کنکور انتخاب رشته کنکور تجربی سال گذشته
رتبه قبولی پزشکی رتبه قبولی مامایی
رتبه قبولی دندانپزشکی رتبه قبولی رادیولوژی
رتبه قبولی داروسازی رتبه قبولی پرستاری
رتبه قبولی دامپزشکی رتبه قبولی کاردرمانی
رتبه قبولی بینایی سنجی رتبه قبولی گفتار درمانی
رتبه قبولی علوم تغذیه رتبه قبولی اعضای مصنوعی
رتبه قبولی فیزیوتراپی رتبه قبولی بهداشت عمومی
رتبه قبولی اتاق عمل رتبه قبولی مهندسی بهداشت حرفه ای
رتبه قبولی شنوایی شناسی رتبه قبولی پروتز دندانی
رتبه قبولی علوم آزمایشگاهی رتبه قبولی مهندسی بهداشت محیط

مشاوره اختصاصی انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

از اونجایی که تعداد متقاضیای رشته علوم تجربی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ زیاد هستش و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای رشته های پر متقاضی این گروه آزمایشی کمه، انتخاب رشته علوم تجربی یکی از مهم ترین انتخاب رشته های کنکور سراسری ۱۴۰۳ در بین تمامی رشته های کنکور سراسری محسوب میشه.

 

بطور مثال ظرفیت رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و رشته های پیراپزشکی در کشور خیلی پایینه. این رشته ها در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی وجود ندارن. به همین دلیل، داوطلبا می تونن فقط در دانشگاه آزاد و سراسری (دوره روزانه، شبانه و پردیس خودگردان) این رشته ها رو انتخاب کنن.

 

چون رقابت برای قبولی در این رشته های پر طرفدار گروه تجربی خیلی زیاده، اطلاع از نحوه پذیرش این رشته ها، می تونه کمک کنه تا داوطلبان انتخاب رشته اصولی تری رو داشته باشن. بنابراین در این بخش به نحوه پذیرش رشته های پرطرفدار گروه علوم پزشکی پرداختیم :

 

پذیرش در رشته های پرطرفدار (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) به صورت بومی ناحیه ای هستش. منظور از بومی ناحیه ای در رشته های پرطرفدار مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اینه که ۴۰ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به سهمیه آزاد اختصاص دارد و ۶۰ درصد باقیمانده اون به داوطلبای بومی اون ناحیه تعلق می گیره. در این جدول، دسته بندی نواحی کشور رو برای اطلاعات بیشتر داوطلبا درباره ناحیه های کشور در کنکور سراسری ۱۴۰۳ قرار دادیم.

سوالات متداول

دفترچه انتخاب رشته را از کجا دانلود کنیم ؟

پس از اعلام نتایج نوبت دوم کنکور ، سازمان سنجش لینک دانلود دفترچه از سایت سازمان را فراهم در سایت خود قرار می دهد و ما نیز در این صفحه لینک آن را قرار خواهیم داد ، پس از این صفحه پیگیر آن باشید .

آیا دریافت دفترچه انتخاب رشته تجربی هزینه دارد ؟

خیر ، دفترچه انتخاب رشته به شکل pdf از سایت سازمان سنجش قابل دانلود است و رایگان می باشد .

داوطلبان حداکثر چند کد رشته تحربی را می توانند انتخاب کنند ؟

داوطلبان مجاز به انتخاب نهایت ۱۵۰ کد رشته در مرحله انتخاب رشته می باشند .

دفترچه انتخاب رشته تجربی چه زمانی منتشر می شود ؟

به طور حدودی این دفترچه پس از برگزاری مرحله دوم کنکور سراسری و در مرداد ماه منتشر می شود .

چه داوطلبانی می‌توانند از دفترچه انتخاب رشته استفاده کنند ؟

لیست رشته‌ها و ظرفیت های دانشگاه‌های دولتی ، پیام نور ، پردیس ، غیرانتفاعی و فرهنگیان در دفترچه قرار دارد که کنکوری ها مطابق شرایط کارنامه اولیه خود از نظر مجاز بودن یا مجاز نبودن در هر یک از انواع دانشگاه و دوره های نام برده شده ، حتماً باید مطالعه بخش های گفته شده در داخل مطلب را اولویت قرار دهند .

در صورتی که در خصوص مراحل، شرایط، زمان و … ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سوالی دارید میتوانید در کمترین زمان ممکن با مشاوران آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

 تعداد سوالات کنکور انسانی ۱۴۰۳| مدت زمان

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد تبریز سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

صفر تا صد ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ [زمان، هزینه، مدارک، نکات مهم و…]

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید