مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب واحد ترم اول دانشگاه ها ۱۴۰۳ | دولتی، آزاد، پیام نور و ….

انتخاب واحد دانشگاه ترم اول

انتخاب واحد ترم اول دانشگاه سراسری، پردیس، غیرانتفاعی و…. توسط دانشگاه ها انجام می شود. با این وجود دانشجویان دانشگاه های پیام نور و آزاد در ترم اول، می توانند شخصا نسبت به انتخاب واحد اقدام کنند. نحوه انتخاب واحد در دانشگاه های شهریه پرداز برای ترم یک، مستلزم پرداخت شهریه بوده و پس از آن دانشجو امکان حضور در کلاس ها را پیدا خواهد کرد. یکی از مراحل مهم و حیاتی در دوران تحصیلی دانشجویان، انتخاب واحد ترم اول است. این مرحله، تأثیر مستقیمی بر برنامه‌ریزی تحصیلی و مسیر تحصیلی دانشجو دارد و به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد.

از آن جا که انتخاب واحد، فرآیند حساسی است و باید با نهایت دقت و توجه انجام شود، در این مقاله به بررسی زمان انتخاب واحد ترم اول دانشگاه، نحوه انجام آن در دانشگاه های مختلفی نظیر دانشگاه سراسری، پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی در انواع مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته شده است.

زمان انتخاب واحد ترم اول دانشگاه ۱۴۰۳

زمان انتخاب واحد ترم اول دانشگاه زمان انتخاب واحد در دانشگاه‌ها ممکن است با توجه به هر دانشگاه و نظام آموزشی متفاوت باشد. معمولا زمان انتخاب واحد ترم اول دانشگاه در ماه مهر بوده و مراکز آموزشی بخصوص در مقطع کارشناسی انتخاب واحد را خود برای دانشجو انجام می دهند. در صورتی که فرد از مرکز آموزشی برای نیمسال دوم پذیرش دریافت کرده باشد، ممکن است تاریخ اخذ دروس برای او در دی ماه یا بهمن تعیین شود، اما با این حال زمان نام نویسی دانشجویان در دانشگاه همان ماه مهر خواهد بود.

شرایط انتخاب واحد ترم اول دانشگاه ۱۴۰۳

شرایط انتخاب واحد ترم اول دانشگاه دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه برای انتخاب واحد در ترم اول، نیاز به انجام هیچ گونه اقدامی ندارند و تمام فرآیند انتخاب واحد ترم اول توسط دانشگاه انجام می شود. بنابراین شرایط انتخاب واحد ترم اول دانشگاه، همان شرایطی است که برای پذیرش در دانشگاه مورد نیاز است. شرایط ثبت نام در دانشگاه بستگی به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته و سال تحصیلی مربوطه دارد. در بسیاری از دانشگاه ها، دانشجو برای ثبت نام در دانشگاه، باید مدارک و مستنداتی را تهیه کرده و به دانشگاه ارائه دهد. معمولا مستنداتی که جهت ثبت نام و انتخاب واحد در دانشگاه مورد نیاز است، شامل موارد زیر هستند: تکمیل و ارائه فرم درخواست ثبت نام در دانشگاه مورد نظر ارائه مدرک تحصیلی لازم اعم از مدرک دیپلم، کاردانی یا کارشناسی ارائه کارت پایان خدمت سربازی (در صورت داشتن سابقه خدمت) ارائه برگه سلامت جسم و روان ارائه مدارک هویتی نظیر کپی شناسنامه و کارت ملی پرداخت شهریه دانشگاه های شهریه پرداز لازم به ذکر است که برخی دانشگاه‌ ها، شرایط ویژه ای برای پذیرش دارند که متقاضیان ورود به این دانشگاه ها، ملزم به رعایت این شرایط و ارائه مدارک لازم هستند. به طور کلی این طور می توان نتیجه گرفت که در صورت تکمیل فرآیند ثبت نام در دانشگاه و عدم بروز مشکل، انتخاب واحد ترم اول دانشجو از سوی دانشگاه انجام خواهد شد. بنابراین انتخاب واحد ترم اول دانشگاه مستلزم تکمیل فرآیند نام نویسی در دانشگاه و ارائه کامل مدارک لازم می باشد.

نحوه انتخاب واحد ترم اول دانشگاه سراسری ۱۴۰۳

نحوه انتخاب واحد ترم اول در دانشگاه‌های سراسری و دیگر دانشگاه‌هایی که تحصیل در آن‌ها به عنوان دانشجوی جدید الورود مشروط به کنکور و پذیرش انجام می‌شود، به وسیله دانشگاه و به صورت مرسوم انجام می‌شود. دانشگاه پس از انجام مراحل ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده، برای آن‌ها چارت درسی و برنامه‌های تحصیلی تهیه می‌کند. دانشجوها باید بر اساس این چارت درسی و برنامه تحصیلی تعیین شده توسط دانشگاه، واحدهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

۱. پذیرش و ثبت نام: پس از قبولی در کنکور و اعلام نتایج، دانشجویان باید به مراحل ثبت نام در دانشگاه بپردازند. در این مرحله، مدارک و اسناد مورد نیاز برای ثبت نام را تکمیل و تحویل می‌دهند و شهریه خود را پرداخت می‌کنند.

۲. دریافت چارت درسی: دانشگاه برای هر رشته و مقطع تحصیلی یک چارت درسی تهیه می‌کند که واحدهایی که باید در ترم اول انتخاب شوند و نیز دروس پیشنیاز و هم‌نیاز را نشان می‌دهد.

۳. مشاوره تحصیلی: دانشجوان ممکن است از خدمات مشاوره تحصیلی دانشگاه استفاده کنند تا برنامه تحصیلی خود را بهتر تطابق دهند.

۴. ثبت انتخاب واحد: بعد از دریافت چارت درسی و مشورت تحصیلی، دانشجوان می‌توانند به سیستم ثبت نام دانشگاه دسترسی پیدا کرده و واحدهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

۵. تایید واحدهای انتخابی: پس از انتخاب واحدها، دانشگاه واحدهای انتخابی دانشجو را تایید می‌کند و برنامه تحصیلی او را تایید می‌کند.

۶. شروع ترم تحصیلی: با تکمیل این مراحل، دانشجو می‌تواند به کلاس‌های درسی خود در ترم اول برود و تحصیلات خود را آغاز کند. همچنین، لازم به ذکر است که زمان انتخاب واحد و تاریخ‌های مربوط به ثبت نام و آغاز ترم تحصیلی به تعیین دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر بستگی دارد، بنابراین دانشجوان باید به اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های دانشگاه خود توجه کافی داشته باشند و در زمان‌های مشخص شده عمل کنند.

نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۳

انتخاب واحد دانشگاه ترم اول 1402

با وسعت گرفتن شبکه های اینترنتی دانشجویان خواهند توانست بدون مراجعه حضوری به دانشگاه آزاد اسلامی محل تحصیل خود، انتخاب واحد درسی سال ۱۴۰۳ را انجام دهند و دیگری نیازی به رفت و آمد حضوری نیست. بنابراین باید در زمان اعلام شده به سایت stdn.iau.ac.ir مراجعه نمایند.

داوطلبان با مراجعه به سایت آموزشیار به نشانی edu.iau.ac.ir و با وارد نمودن اطلاعات کاربری خویش (نام کاربری و رمز عبور که دانشگاه برای این موارد شماره دانشجویی و شماره ملی را در نظر میگیرد) وارد صفحه اختصاصی خود میشوند.

دانشجو با مراجعه به منوی سایت باید بر روی گزینه انتخاب واحد کلیک نموده و با توجه به واحد های درسی ارائه شده توسط دانشگاه و ظرفیت خالی هر واحد خواهد توانست تا سقف اعلام شده، دروس ترم جدید خود را انتخاب کند.

قبل از ثبت موارد، حتما به زمانبندی امتحانات دروس توجه داشته باشید. به عنوان نمونه ممکن است زمانبندی امتحانات دروس منتخب شما به گونه ای باشد که میان آنان تداخل ایجاد شود.
یعنی زمان چند امتحان از دروس عمومی و امتحاناتی از دروس تخصصی در یک روز افتاده باشند. در این صورت برنامه ریزی برای درس خواندن بسیار سخت خواهد بود. لذا بهترین کار این است که قبل از ثبت نهایی واحد های انتخابی به زمانبندی دقیق امتحانات، نگاهی بیاندازید.

سقف انتخاب واحد ترم اول دانشگاه

اطلاع از سقف انتخاب واحد ترم اول دانشگاه تا حدود بسیار زیادی دانشجویان را در نحوه انتخاب واحد ترم اول، یاری می کند. به طور کلی سقف انتخاب واحد ترم اول ممکن است در دانشگاه‌ های مختلف متفاوت باشد، اما در کل، بیشتر دانشگاه‌ ها به دانشجویان اجازه می ‌دهند تا تعداد معینی از واحدها را در ترم اول انتخاب نمایند.

در بسیاری از دانشگاه‌ ها، حداکثر سقف انتخاب واحد در ترم اول برای مقطع کارشناسی بین ۱۲ تا ۱۸ واحد است. با این حال، برخی دانشگاه ‌ها ممکن است سقف انتخاب واحد را برای دانشجویان خود تنظیم کنند و اجازه ندهند که دانشجویان بیشتر از حداکثر تعداد واحدهای مجاز، انتخاب واحد کنند. در واقع، در صورتی که دانشجو در ترم اول، کمتر از ۱۲ واحد داشته باشد، ترم جاری برای او حذف خواهد شد.

البته ناگفته نماند که سقف انتخاب واحد دانشگاه ها در ترم اول بسته به مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت خواهد بود. برای مثال در مقطع ارشد که مجموع واحدهای دانشجویان ۲۸ تا ۳۲ واحد می باشد، هر دانشجو باید حداقل ۸ و حداکثر ۱۴ واحد درسی را در هر نیمسال تحصیلی انتخاب نماید. بنابراین سقف انتخاب واحد ترم اول در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۴ واحد خواهد بود.

این در صورتی است که در دوره دکتری که مجموع تعداد واحدها ۳۶ واحد می باشد، هر دانشجو موظف به انتخاب ۶ الی ۸ واحد درسی در هر نیمسال تحصیلی است. بنابراین این طور می توان نتیجه گرفت که سقف انتخاب واحد ترم اول در مقطع دکتری، ۸ واحد درسی می باشد.

هزینه انتخاب واحد ترم اول

هزینه انتخاب واحد ترم اول دانشگاه بعد از بررسی زمان سراسری، آزاد و پیام نور اهمیت زیادی دارد. دانشجویان دانشگاه های دولتی در صورتی که دوره نوبت دوم یا شبانه به حساب بیایند، باید مبلغی را قبل از اخذ دروس پرداخت کنند که این مورد در رابطه با متقاضیان مراکز آموزشی غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور و آزاد نیز صدق می نماید.

هزینه انتخاب واحد ترم اول دانشگاه معمولا همان شهریه ثابت می باشد که باید قبل از اخذ دروس پرداخت گردد. شهریه ثابت به هزینه ای گفته می شود که مرکز آموزشی هر ترم از دانشجو گرفته و شهریه متغیر هزینه ای است که بر اساس تعداد واحدهای درسی برآورد می شود. به همین دلیل تنها پرداخت شهریه ثابت برای تکمیل نام نویسی و شرکت در کلاس ها کافی بوده و الزامی است که میزان آن از مرکزی به مرکز دیگر فرق خواهد داشت.

عبارت هزینه انتخاب واحد ترم اول برای دانشجویان دانشگاه های دولتی و دوره روزانه معنی نداشته و نام نویسی آن افراد کاملا رایگان و بدون دریافت مبلغ خاصی انجام می شود. متقاضیان دوره های روزانه باید حتما نام نویسی دانشگاه را به صورت صحیح انجام داده و تمامی فرم ها را تکمیل کنند تا موفق به اخذ دروس لازم گردند.

نحوه انتخاب واحد ترم اول دانشگاه پیام نور

انتخاب واحد ترم اول یکی از چالش هایی است که دانشجویان جدیدالورود دانشگاه با آن رو به رو هستند. در بیشتر دانشگاه های کشور اعم از دانشگاه های سراسری، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری، انتخاب واحد ترم اول توسط دانشگاه، انجام می شود. دانشجویان دانشگاه پیام نور، علاوه بر این می توانند خود با ورود به سیستم جامع گلستان پیام نور، نسبت به انتخاب واحد ترم اول اقدام نمایند.

انتخاب واحد نور 1402

در ادامه صفحه ورود به سیستم جامع گلستان، درخواست ورود شناسه کاربری، گذرواژه و کد امنیتی را از کاربران خود دارد. در ادامه پس از ورود این اطلاعات، دانشجو باید بر روی کلید «ورود» کلیک نماید. لازم به ذکر است که نام کاربری همان شماره دانشجویی و رمز عبور نیز به صورت پیش فرض، کد ملی دانشجو می باشد که پس از اولین ورود، قابل تغییر است.

در نهایت، پس از انتخاب تمام واحدهای درسی مورد نظر، می توان از جدول انتخاب واحد خود پرینت تهیه کرد. در صورت بروز خطا از سوی سیستم گلستان، دانشجو موظف به رفع خطا می باشد. این خطا ممکن است به دلیل تداخل ساعات کلاس های انتخابی دانشجو و یا ساعت برگزاری امتحانات وی باشد.

حذف و اضافه ترم اول دانشگاه

دانشجویان بعد از کسب اطلاعات در مورد تاریخ انتخاب واحد ترم اول دانشگاه و زمان سراسری و آزاد باید با حذف و اضافه نیز آشنا شوند. حذف و اضافه به طور کلی به یک بازه زمانی گفته می شود که به ویرایش دروس اخذ شده اختصاص داشته و افراد در آن زمان می توانند، برخی از دروس را حذف کرده و برخی دیگر را اضافه کنند.

برای حذف و اضافه ترم اول دانشگاه ممکن است هر مرکز آموزشی قانون خاصی داشته و سیاست های خودش را دارا باشد. معمولا انتخاب واحد ترم اول دانشگاه دانشجویان کارشناسی را خود مرکز آموزشی برای افراد انجام داده و به همین دلیل نیازی به حذف و اضافه نخواهد بود. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری می توانند در مورد قوانین حذف و اضافه از مرکز آموزشی سوال کرده و ابهامات خود را مطرح نمایند.

حذف ترم تحصیلی به معنی حذف تمام واحدهای انتخاب شده در یک نیمسال است که تنها در صورت وقوع شرایط اضطراری این اتفاق صورت می گیرد. دانشجویان نیمسال اول در صورت بروز مشکل می توانند، قوانین حذف ترم را از مرکز آموزشی خود جویا شده و در صورت لزوم آن را حذف نمایند. گاهی اوقات ممکن است حذف یک نیمسال منجر به برگرداندن شهریه آن توسط مرکز نشده و دانشجو مجبور به پرداخت هزینه های اضافی و بیهوده شود.

سقف انتخاب واحد ترم اول دانشگاه

سقف انتخاب واحد ترم اول دانشگاه یک قانون کلی بوده و در تمام مراکز آموزشی کشور یکسان است. معمولا سقف انتخاب دروس ترم اول دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت بوده و هر چقدر مقطع تحصیلی بالاتر رود سقف واحدهای قابل اخذ پایین تر خواهد آمد که مطالعه جدول زیر می تواند کمک کننده باشد.

کارشناسی

۱۲ الی ۲۰ واحد

کارشناسی ارشد

۸ الی ۱۴ واحد

دکتری 

۶ الی ۱۲ واحد

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری ۱۴۰۲ به تفکیک استان

آرکا مشاوره

فرصت مجدد برای ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳ | ثبت نام، نکات مهم

آرکا مشاوره

نمره خام کنکور سراسری| نحوه دریافت، محاسبه

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید