مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور 1403

پیش از دانستن نکته های برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳ بهتر است از خود سوالاتی بپرسید! وقتی نمی‌دانیم کجا هستیم، چه کاری انجام می‌دهیم و برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنیم، انگار یک کوله‌پشتی پر از اضطراب به دوش می‌کشیم! در هر مرحله از زندگی ممکن است با این اضطراب روبه‌رو شویم، برای رها شدن از آن باید از برنامه‌ریزی کردن کمک گرفت. با عبور از پایه‌های تحصیلی مختلف و نزدیک شدن به سال کنکور، ذهن دانش‌آموز هر روز بیشتر از قبل مشغول نحوه درس خواندن، تعداد تست لازم برای موفقیت در کنکور یا جزئیات مربوط ب این آزمون می‌شود.

اگر شما هم در این شرایط قرار دارید، باید به خودتان یادآوری کنید که برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳ قرار است همه چیز را از قبل برای شما مشخص کند. با آزمون و خطا کردن انواع روش‌های برنامه‌ریزی کنکور قطعاً می‌توانید بهترین راه را برای موفقیت در این پایه تحصیلی پیدا کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا راه‌های مختلف برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳ را آموزش ببینید و برای رسیدن به نتیجه عالی با مشاوران آرکا در تماس باشین.

اهمیت برنامه ریزی

اهمیت برنامه‌ریزی در هر کاری به چشم میخورد، یعنی اصلاً مهم نیست که شما دارید چه کاری انجام می‌دهید.

شما به برنامه‌ریزی نیاز دارید و صد درصد آن کار با برنامه‌ریزی انجام میشود.

حتی وقتی یک نیمرو ساده می‌خواهیم بپزیم درست است که طبق روال ماهی‌تابه رو بر می‌داریم و روغن رو می‌ریزم و …

اگر هر کدوم از مراحل درست کردن نیمرو رو تقدم و تأخرشون رو به هم بریزیم احتمالاً شما نیمرو خوبی نخواهید داشت.

مثلاً اگه اول تخم‌مرغ رو بریزیم بعد روغن رو فکر نمی‌کنم نیمروی خوشمزه‌ای رو تحویل بگیریم تمام روند کار باید طبق اصول و برنامه پیش برود.

چون این کار را یاد گرفتیم و بهش عادت کردیم.مطمئناً دیگه نیاز به برنامه‌ریزی برای اون نیست.

ولی در کارها و مسیرهایی که احتمالاً برامون ناشناخته هست صد درصد برنامه‌ریزی لازم است وبسیار بسیار به ما کمک می‌کنه تا بتوانیم لذت بیشتری را از مسیرمون ببریم و خیلی بهتر به هدفمان برسیم.

به طور مثال یک سفر ساده را از چند روز قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید که خیلی خوش بگذره خیلی سفر خوبی باشد و از آن لذت ببرید.

مسیری مانند کنکور آیا واقعاً به برنامه‌ریزی نیاز ندارد؟ شما بگین؟؟

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر قطعی ۵۰ درصد معدل نهایی

مزایای برنامه ریزی در کنکور سراسری

برنامه ریزی کنکور باید ویژگی هایی داشته باشد تا تمام نگرانی های یک داوطلب را پوشش دهد. در ادامه به بررسی ویژگی ها و مزایای برنامه ریزی اشاره می کنیم.

اختصاصی بودن برای هر فرد

مهم ترین ویژگی هر برنامه ریزی درسی این است که باید نسبت به موقعیت و شخصیت داوطلب خصوصی و شخصی سازی شود تا بتواند فرد را هدفش برساند. پس ویژگی مهم هر برنامه ریزی درسی اختصاصی بودن آن بر اساس خصوصیت های جسمی و روحی می باشد. یکی از مزایای پنل هوشمند ۳گام اختصاصی بودن منابع و برنامه ریزی آن است که طبق خواسته، هدف و شرایط داوطلب برنامه ریزی می شود.

انعطاف پذیری

همانطور که اشاره کردیم ممکن است داوطلبان با بحران های فکری رو به رو شوند یا موقعیت های از پیش تعیین نشده (بیماری، مهمانی، مسافرت و …) برایشان اتفاق بیفند. برنامه ای مفید خواهد بود که در مقابل چنین مسائلی منعطف باشد.

مشخص بودن هدف

مشخص کردن هدف مهم ترین بخش در برنامه ریزی می باشد. زیرا شما بر اساس هدفی که تعیین می کنید می توانید ساعت مطالعه و تعداد منابع خود را مشخص کنید. فردی که هدف قبولی پزشکی یا مهندسی در یک دانشگاه سراسری تهران را دارد باید بتواند روزانه حداقل ۷ ساعت را برای مطالعه و تست زنی دروس وقت بگذارد تا به هدف خود دست یابد.

قابل ارزیابی

برنامه ای خوب است که بتوان آن را در هر زمان ارزیابی کرد و نقاط ضعف و قوت را به راحتی پیدا کرد. زیرا باید بدانید در چه درس هایی کم کاری می کنید تا بتوانید آن ها را روز جبرانی خود قرار دهید.

انواع برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۳

اما برای کنکور چند نوع برنامه‌ریزی داریم؟ در سال‌های اخیر انواع برنامه‌ریزی برای کنکور معرفی شده و حتی گاها دیده شده اسامی عجیبی برای برنامه‌ریزی‌های کنکور می‌شنویم مانند برنامه‌ریزی به روش چکش… واقعا شخصا با شنیدن این اسامی تعجب می‌کنم پس یادتان باشد هیچ وقت فریب اسامی را نخورید. اما در حالت کلی انواع برنامه‌ریزی درسی برای کنکور را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد که به‌صورت جدا به بررسی تک تک آنها هم خواهیم پرداخت و به‌صورت زیر هستند:

برنامه ریزی زمانی

ساده ترین روش برای برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳ برنامه ریزی به روش زمانی میباشد که در عین سادگی کمترین نتیجه رو داوطلب میتواند کسب کند. در این روش در جدول برنامه ریزی فقط اسم درس و مدت زمان در نظر گرفته به آن درس مشخص میشود.

بزرگترین ضعف این روش مبهم بودن حجم مطالعاتی درس مورد نظر است. به عنوان مثال برای مطالعه درس زیست شناسی ۱.۵ ساعت در نظر گرفته شده ولی مشخص نمیباشد که چه مبحثی یا چه حجمی از درس مطالعه شود. مشخص نبودن حجم مطالعه باعث میشود که شما احساس مسئولیتی نسبت به برنامه خود نداشته باشین و  و همچنین تمرکز و حواس شما به ساعت محدود میشود. پس به هیچ عنوان برای رتبه برتر شده این نوع از برناه ریزی به داوطلبان عزیز توصیه نمیشود.

برنامه‌ریزی حجمی

روش برنامه ریزی حجمی نسبت به روش زمانی کاربری تر است.

در این روش برنامه ریزی درسی، حجم مطالبی که برای هر درس و در هر جلسه باید مطالعه شود در نظر گرفته میشود. ضعف بزرگی که این نوع از برنامه ریزی خواهد داشت، مشخص نبودن زمان مطالعه درس مورد نظر میباشد.

مهمترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳/نحوه برگزاری، زمان و…

برنامه‌ریزی حجمی زمانی

برنامه حجمی زمانی شامل برنامه‌ای است که خود دانش‌آموز یا مشاور درسی او به صورت ماهانه، هفتگی و روزانه حجم و میزان درسی که باید خوانده شود را در برنامه مشخص می‌کنند. یعنی دانش‌آموز می‌داند تا یک ماه آینده باید چند فصل از کتاب خود را بخواند، به صورت هفتگی چند فصل را باید تمام کند و روزانه باید چند صفحه از هر فصل را مطالعه نماید. بنابراین برنامه‌ریزی حجمی و زمانی یعنی اینکه در یک بازه زمانی معین، یک حجم از دروس مشخص شده را در ساعات مشخصی بخوانید. در ادامه به بررسی دقیق تر این روش خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین مزیت‌های برنامه‌ریزی درسی حجمی و زمانی کدامند؟

ترکیب برنامه‌ریزی حجمی کنکور یا امتحان با برنامه‌ریزی زمانی بهترین نوع برنامه برای درس خواندن است اما چرا ترکیب برنامه‌ریزی حجمی و زمانی بهترین نوع برنامه است؟ پاسخ در مزیت‌هایی است که در ادامه در این نوع برنامه ذکر شده است:

۱. مشخص بودن برنامه تا پایان روز حتی تا پایان ماه

یکی از بهترین نکات در زمان درس خواندن برای دانش‌آموزان این است که آن‌ها بدانند دقیقاً قرار است روی چه مباحثی در یک روز وقت بگذارند یا تا پایان ماه قرار است چه تعداد از فصل‌های کتاب را تمام کنند. مهم‌ترین مزیت برنامه حجمی و زمانی دقیقاً رعایت همین نکته است که مشخص می‌کند در یک ماه، در یک هفته و در نهایت در یک روز، دانش‌آموز چه میزان از دروس خود را قرار است بخواند. برنامه کاملاً برای دانش‌آموز شفاف و قابل درک است. بنابراین این روش یکی از بهترین روش‌های برنامه‌ریزی روزانه هم به حساب می‌‌آید.
۲. افزایش سرعت دانش آموز برای پیشبرد برنامه‌ریزی درسی خود

در این برنامه‌ریزی درسی، دانش‌آموز علاوه بر اینکه می‌داند باید در یک روز چه صفحاتی از دروس خود را بخواند، برای مطالعه هر کدام، زمان مشخصی را نیز در نظر گرفته است. به طور مثال می‌داند فصل اول ریاضی از صفحه ۲۰ تا ۲۵ را باید در ساعت ۳ بعد از ظهر بخواند. حتی در این برنامه ساعت خواب، غذا، تفریح و استراحت دانش‌آموز نیز مشخص شده است.

به دلیل سبک این برنامه‌ریزی درسی، دانش‌آموز باید به گونه‌ای عمل کرده تا برنامه خود را به خوبی انجام دهد و انجام به موقع برنامه، رفته رفته سرعت عمل او را در مطالعه دروس و حل تمرین و تست‌زنی بیشتر می‌کند. بنابراین این برنامه تمرین مناسبی برای افزایش سرعت مطالعه دانش‌آموز نیز است.

۳. ایجاد تعادل بین مطالعه دروس و حل تمرین

برنامه‌‌ریزی حجمی و زمانی به دلیل ماهیت برنامه و مشخص بودن محتواهای آن، باعث ایجاد نظم و تعادل بین مطالعه همه دروس و حل تمرین می‌شود. یعنی در این نوع برنامه می‌توانید بین دروس اختصاصی و عمومی خود تعادل برقرار کنید. به طور مثال اگر قرار است روزانه سه درس اول خود را ریاضی، فیزیک و شیمی قرار دهید، باید دو زنگ بعدی را به دروس عمومی اختصاص دهید. حتی در این نوع برنامه می‌توانید متناسب با ساده یا سخت بودن کتاب، برنامه خود را در یک روز بچینید. برای مثال سه درس سخت و تخصصی و دو درس آسان و راحت را در برنامه خود در یک روز ثبت کنید.

۴. منعطف بودن برنامه‌ریزی درسی حجمی و زمانی

در یک برنامه درسی اگر شما زمان و تایم هر موردی را (تایم درس، تایم استراحت، تایم خواب و غیره) مشخص کرده باشید، زمان برای جبران تکالیف عقب مانده را به دست خواهید آورد. در برنامه حجمی و زمانی به دلیل مشخص بودن جزییات کارها، به وقت‌های جبرانی نیز توجه خواهد شد و شما ساعاتی از هفته خود را برای جبران درس‌های عقب مانده و مرور آن خواهید داشت و این نکته منعطف بودن برنامه‌ریزی حجمی کنکور یا حجمی و زمانی را نشان می‌دهد.

یک برنامه ریزی خوب و موفق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

حتماً باید حجم-زمان در آن قابل بررسی باشد، برنامه‌ای که در آن حجم- زمان مشخص نشده باشد اصلاً به درد نمی‌خورد.

برنامه شما باید کاملاً معلوم باشد که ریاضی از چه صفحه‌ای یا چه مبحثی و چه میزان ساعتی برای اون باید هزینه زمانی داشته باشید که بتوانید بعداً آن را بررسی کنید که آیا من توانستم در این بازده زمانی این را بخوانم؟

آیا من موفق بودم؟ وقتی ما در برنامه‌مان می‌نویسم ریاضی، یعنی چی ریاضی؟ کجای ریاضی؟ چقدر از ریاضی؟

چجوری می‌فهمیم که چقدر پیشرفت کرده‌ایم؟ چه طوری می‌فهمیم که آن کار را انجام دادیم یا نه؟ روزی یک صفحه هم می‌شه ریاضی خوند روزی صد صفحه هم میشه ریاضی خوند، چه حجمی؟

تست‌زنی، چه حجمی تست، چندتا تست؟ دوتا تست، ده تا تست. از کدام مبحث؟

همه‌ای اینها به ما کمک می‌کند که همه‌چیز را به درستی ببینیم و بعد بتوانیم خودمان را آزمون کنیم که آیا توانستیم به هدف برسیم؟

یعنی یک هدف مشخصی باید در برنامه‌مون پیگیری بشه.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد اصلاندوز سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

معاینات پزشکی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ تمامی رشته ها

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید