مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تغییرات ضریب دروس در کنکور سراسری ۱۴۰۳ | تجربی، انسانی، ریاضی

ضرایب کنکور سراسری 1403

ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۳ نسبت به سال های گذشته تغییرات اساسی داشته و در برخی موارد افزایش و در برخی موارد با کاهش مواجه بوده است. کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی معدل برگزار میشود و با توجه به مصوبه ای که در تابستان ۱۴۰۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، تغییرات اساسی و مهمی (از جمله حذف دروس عمومی از کنکور، برگزاری کنکور ۲ بار در سال و تاثیر قطعی معدل بر کنکور) در کنکور ایجاد شد که این مصوبات برای کنکور ۱۴۰۲ نیر اعمال و برگزار شد که این تغییرات برای کنکور ۱۴۰۳ نیز اعمال خواهد شد. کسب اطلاعات دقیق در این حوزه میتواند در موفقیت و برنامه ریزی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تاثیر قابل توجهی داشته باشد، بنابراین تا انتهای مقاله با مشاوران آرکا همراه باشید و جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر میتوانید از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

ضریب در کنکور چیست

ضریب در کنکور سراسری به معنای ارزش و اهمیت یک درس است. اگر یک درس ضریب بالایی در کنکور سراسری داشته باشد، اهمیت آن درس برای داوطلبان بسیار زیاد است. داوطلبان باید به دروسی که ضرایب بالایی دارند توجه زیادی داشته باشند.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است. همچنین میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد) است. همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد می‌باشد.

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

ضرایب دروس کنکور ریاضی ۱۴۰۳

داوطلبان در کنکور ریاضی به سوالات سه درس تخصصی پاسخ می‌دهند. دروس تخصصی کنکور ریاضی دروس ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. ضرایب این سه درس در قبولی داوطلبان در کنکور سراسری نقش بسیار مهمی دارند. مهم‌ترین درس در کنکور ریاضی درس ریاضی با ضریب ۱۲ است. داوطلبان در بخش زیر می‌توانند با ضرایب دروس تخصصی در کنکور ریاضی بیشتر آشنا شوند:

نام درس ضریب
ریاضی ۱۲
فیزیک ۹
شیمی ۷

ضرایب دروس کنکور تجربی ۱۴۰۳

داوطلبان باید در کنکور تجربی به سوالات ۵ درس تخصصی پاسخ دهند. هر درس تخصصی در کنکور تجربی دارای ضرایب مختلفی است. مهم‌ترین درس تخصصی در کنکور تجربی، درس زیست شناسی است. شما می‌توانید در بخش زیر با ضرایب دروس کنکور تجربی در سال ۱۴۰۲ بیشتر آشنا شوید:

نام درس ضریب
ریاضی ۷
فیزیک ۷
شیمی ۹
زیست شتاسی ۱۲
زمین ۱

ضرایب دروس کنکور انسانی ۱۴۰۳

کنکور انسانی نیز مانند کنکور سایر گروه‌های آموزشی با تغییراتی روبه‌رو شده است. داوطلبان کنکور انسانی نیز باید به سوالات دروس تخصصی با ضرایب جدید پاسخ دهند. کنکور انسانی در سال ۱۴۰۲ شامل هشت درس تخصصی است. داوطلبان باید به دروس ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی پاسخ دهند. مهم‌ترین درس کنکور انسانی درس زبان و ادبیات فارسی با ضریب ۸ است. داوطلبان در بخش زیر می‌توانند ضرایب دروس تخصصی در کنکور انسانی را مطالعه کنند:

نام درس ضریب
ریاضی ۶
اقتصاد ۲
زبان و ادبیات فارسی تخصصی ۸
زبان عربی تخصصی ۵
تاریخ و جغرافیا ۵
علوم اجتماعی ۵
فلسفه و منطق ۵
روانشناسی ۲
بیشتر بدانید: ضرایب دروس امتحان نهایی دیپلم های نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۳

سهم دروس عمومی و تخصصی در کنکور سراسری ۱۴۰۳

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی (به جز سهم دروس تخصصی سوابق تحصیلی برای گروه‌های هنر و زبان) به شرح جدول ذیل است :

سال عمومی تخصصی جمع
۱۴۰۲ ۲۶ ۱۴ ۴۰
۱۴۰۳ ۲۸ ۲۲ ۵۰
۱۴۰۴ و بعد از آن ۳۰ ۳۰ ۶۰
 
ضرایب دروس عمومی و تخصصی در امتحانات نهایی کنکور ۱۴۰۳

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

معرفی کامل رشته رادیولوژی یا پرتوشناسی $ درآمد، بازار کار، مزایا، شرایط و …

آرکا مشاوره

مشاهده نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

انتخاب رشته دانشگاه شاهد ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید