مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

توجیه غیبت سربازی ۱۴۰۳| مراحل، شرایط، نکات مهم

توجیه خدمت سربازی

توجیه کردن غیبت سربازی، تنها راه برای بهره‌مند شدن از معافیت‌های سربازی است. بیماری، فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق و مشکلات قضایی، مفقودالاثر شدن سرپرست خانواده و غیره گزینه‌های موجهی برای توجیه کردن غیبت اولیه سربازی است.

به طور کلی هر فردی که بعد از یک سال از سن ۱۸ سالگی به خدمت سربازی اعزام نشود، جزو سربازان غایب محسوب می شود. سربازان غایب از انجام بسیاری از کارها و برخی حقوق شهروندی منع می شوند، به طور مثال سربازان غایب نمی توانند از بانک وام بگیرند یا در یک شرکت و ارگان دولتی به طور رسمی استخدام شوند. توجیه غیبت سربازی یکی از روش هایی است که با کمک آن می توان از جریمه های غیبت خلاص شد.

در همین راستا در مقاله پیش رو قصد داریم مشمولان را با روش های توجیه غیبت نظام وظیفه آشنا کنیم و مواردی که می توان غیبت را توجیه کرد ارائه خواهیم کرد. توجیه غیبت سربازی دارای مراحلی است که بایستی به ترتیب توسط مشمولان انجام شود، لذا این مراحل نیز علاوه بر مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت سربازی در انتهای مقاله ذکر خواهد شد.

موارد ورود به غیبت سربازی

مشمولین بالای ۱۸ سال که تا ۶ ماه بعد از ۱۸ سالگی نه در حال تحصیل بودن و نه خود را سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کرده اند.

مشمولینی که قبل از سن ۱۸ سالگی در مقطع دیپلم فارغ التحصیل شدند اما تا یک سال بعد نه وارد دانشگاه شده اند و نه خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کرده اند.

مشمولینی که بعد از سن ۱۸ سالگی فارغ التحصیل شده اند تا ۳۱ شهریور سال بعد نه وارد دانشگاه شده اند و نه خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی کرده اند.

مشمولینی که تا سن ۲۰ سالگی با اجازه نظام وظیفه موفق به دریافت دیپلم نشده اند و بعد از آن خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکرده اند.

مشمولینی که در صورت فارغ التحصیلی، اخراج یا انصراف از دانشگاه در سنوات مجاز آن مقطع تا یک سال بعد دوباره وارد تحصیل نشده اند یا خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکرده اند.

مشمولینی که وارد سنوات ارفاقی شده اند و در مدت مشخص شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای معرفی همچنان خود را معرفی نکرده اند.

مشمولینی که برای ادامه تحصیل یا زندگی به خارج از کشور رفته اند و مدارک تحصیلی موجه برای ارائه به سازمان نظام وظیفه عمومی ندارند.

شرایط توجیه غیبت سربازی

از جمله شرایط توجیه غیبت سربازی که افراد می توانند نسبت به آن اقدام نمایند عبارتند از:

 بیماری جسمی یا روحی

غیبت‌های پشت دفترچه (غیبت سنواتی) همیشه از روی سهل انگاری و بی‌توجهی مشمولان نیست. گاهی در خانواده‌ بیماری‌ برای مشمول، پدر و مادر، فرزند یا همسر به وجود می‌آید که سبب می‌شود مشمول نتواند در زمان مقرر دفترچه خدمت خود را پست کند و یا در زمان اعزام به خدمت حاضر شود.

بودن بیماری صعب العلاج یا سخت والدین که احتیاج به مراقبت و نگهداری دارند و رفتن مشمول به سربازی سبب می‌شود که فرد دیگر در خانواده نباشد از آنها مراقبت کند، گزینه مناسبی برای توجیه کردن غیبت سربازی است.

از طرف دیگر اگر مشمول در زمان اعزام به خدمت و یا قبل از آن دچار بیماری جسمی یا روحی و روانی شده باشد و نتواند برای رفتن به پادگان در زمان مقرر اقدام کند می‌تواند از این طریق غیبت خود را توجیه کند.

برای توجیه غیبت از طریق بیماری برای خود مشمول یا والدین بودن مدارک پزشکی و بستری در بیمارستان لازم و ضروری است چون این مدارک توسط پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه بررسی می‌شوند.

برای ارائه مدارک و توجیه کردن غیبت سربازی از طریق بیماری لازم است در یکسری موارد احتیاط کرد و فرصت را از دست نداد.

ازدواج یا طلاق مشمول

در مواردی که تاریخ عقد و ازدواج و یا تاریخ شروع اختلاف مشمول با همسرش منجر به طلاق شده باشد، مشمول غایب از این طریق می‌تواند غیبت سربازی خود را توجیه کند.

مشمولانی که می‌خواهند از طریق ازدواج یا طلاق غیبت را توجیه کنند باید مدارک معتبر از مراجع ذیصلاح به سازمان نظام وظیفه ارائه بدهند.

معمولاً پروسه طلاق طولانی است، مگر در مواردی که طلاق توافقی باشد. مشمولون عزیز باید توجه کنند نظام وظیفه تنها یک زمان محدود را برای این مورد در نظر گرفته است و همه ی زمان صرف شده برای این کار را توجیه کردن غیبت نمی‌پذیرد.

در شرایطی خاص که مشمول در جریان مراحل قضایی طلاق پدر و مادر باشد، می‌توان از این طریق غیبت را توجیه کند.

فوت یکی از اعضای خانواده

یکی از مواردی که از طریق آن می‌توان غیبت را موجه کرد، فوت یکی از اعضای درجه یک خانواده است. اگر قبل از فوت پد،ر مادر، همسر و یا فرزند مشخص شود با تشخیص شورای پزشکی که بیماری منجر به فوت شده است مدت زمان توجیه غیبت فرق می‌کند و مشمول می‌تواند زمان بیشتری از غیبت خود را توجیه کند.

زمانی که بتوانید غیبت خود را موجه کنید امکان استفاده از انواع معافیت سربازی وجود دارد و می توانیداز سربازی معاف شوید.

فوت یکی از اعضای خانواده بایستی قبل از ورود به غیبت اتفاق افتاده باشد و همین مورد مانع معرفی یا اعزام به خدمت مشمول شده باشد.

اشکالات اداری

برخی اتفاقات خارج از توان ما و قابل پیش بینی نیستند. یکی از این اتفاقات اشکالات اداری در زمان معرفی یا اعزام به خدمت هستند. زمانی که برای معافیت کفالت یا معافیت پزشکی در نظام وظیفه تشکیل پرونده دادید و مراحل آن طول کشید به شرط اینکه این تشکیل پرونده قبل از ورود به غیبت باشد قابل توجیه است.

موارد دیگر مشکلات اداری برای دانش آموزان، دانشجویان، طلاب یا متعهدین خدمت نظامی و غیرنظامی است. در این مورد باید مدارک معتبر تهیه کرد و سازمان نظام وظیفه تشخیص بدهد غیبت به خاطر اشکالات اداری بوده است.

برای وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و…

در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، انفجار، سقوط هواپیما و یا تصادف شدید برای یکی از اعضای درجه یک خانواده رخ داده باشد و این حوادث غیر مترقبه سبب آسیب‌های جسمی، روحی و یا مالی شده باشد می‌توان غیبت را برای مدت خاص توجیه کرد.

باید اضافه کرد که تصادف شدید در صورتی قابل توجیه است که نیاز به عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان شده باشند.

حبس

اگر مشمول قبل از ورود به غیبت توقیف، تبعید یا حبس داشته باشد با تایید مراجع قضای ذیصلاح می‌تواند مدت زمان حبس خود را کامل توجیه کند. در این شرایط مشمول اختیاری از خود نداشته و مدارک قضایی بازگو کننده شرایط و مدت زمان غیبت می‌باشد.

سرپرستی خانواده

اگر به هر دلیلی سرپرست خانوار نتواند، امرار معاش خانواده را انجام دهد، مشمول می تواند تا ۳ ماه برای امرار معاش خانواده غیبت داشته باشد.

حتما بخوانید: معافیت کفالت ماده ۶ بهزیستی ۱۴۰۳| نکات مهم

مراحل توجیه غیبت سربازی

مشمولان غایبی که دلایل موجه برای غیبت خود داشته باشند می‌توانند برای توجیه کردن غیبت خود تشکیل پرونده بدهند تا کمیسیونی برای آنها برگزار شود. برای توجیه کردن غیبت پشت دفترچه بایستی بر طبق این مراحل پیش بروید:

-مراجع حضوری به یکی از مراکز پلیس +۱۰

–  پر کردن فرم‌های مربوط به توجیه غیبت

– همراه بردن مدارک و مستندات معتبر مربوط به غیبت

– دریافت رسید توجیه غیبت

مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی

برای توجیه غیبت خدمت سربازی نیز لازم است مدارک مربوطه به دفاتر پلیس ۱۰+ ارائه شود تا پس از بررسی این مدارک در صورت غیرعمد بودن غیبت، سربازان مشمول جریمه نشوند.
در ادامه مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی آورده شده است:

مدارک لازم برای توجیه غیبت سربازی:
  • مدرک تحصیلی معتبر (مانند کارت ورود به دانشگاه)
  • شناسنامه اصل و کپی (صفحه اول و صفحه آخر)
  • کارت ملی (امضاء و تصویر)
  • گواهی محل سکونت معتبر
  • عکس رنگی ۴×۳
  • مدارک پزشکی (گزارش پزشک قانونی)-مدارک دال بر اثبات یکی از موارد قابل توجیه

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته ، معافیت سربازی و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

مطالب مرتبط:

شرایط تحصیل مجدد دانشگاه | کارشناسی ، ارشد، دکتری، پزشکی، شهریه و نکات مهم

آرکا مشاوره

۰ تا صد کسری خدمت سربازی ۱۴۰۳| شرایط، مدارک، نکات مهم و….

آرکا مشاوره

معافیت کفالت ماده ۶ بهزیستی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید