مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تک ماده و تبصره دروس نهایی دوازدهم ۱۴۰۳| شرایط، نکات مهم

تبصره و تک ماده پایه دوازدهم نهایی 1403

دانش آموزان پایه دوازدهمی دوره متوسطه دوم ۱۴۰۳ که به دلایل مختلف موفق به کسب نمره قبولی در امتحانات نوبت دوم خرداد ماه نشده اند، دو راه کار برای گذراندن دروس پیش روی خود دارند. اولین راه کار شرکت در امتحانات مجدد نوبت بعدی (شهریور و دی) می باشد و راه دیگر استفاده از شرایط تک ماده در پایه دوازدهم ۱۴۰۳​ و یا تبصره متوسطه دوم است.

تاثیر قانون تبصره و تک ماده در معدل کل دانش آموزان مشخص شده و ممکن است دانش آموزانی که عملکرد خوبی داشته اند، اما به علت بیماری یا هر دلیل دیگری نتوانسته اند نمره قبولی را کسب کنند، افت معدل داشته باشند. به همین دلیل پیش از استفاده از این قانون، باید با تمامی مزایا، معایب و شرایط کلی تک ماده و تبصره و تفاوت آن ها آشنا بود. در ادامه این مقاله تمامی نکات اعم از این که شرایط تک ماده چیست و چه تفاوتی با تبصره دارد ارائه شده اند.

تبصره و تک ماده چیست؟

تمامی دانش آموزان برای راه یابی به پایه تحصیلی بالاتر باید در امتحانات شرکت کرده و نمره قبولی آن ها را به دست آورند. در این میان افرادی هستند که بنا به دلایلی موفق به کسب حدنصاب نمره قبولی درس مربوطه نمی شوند که البته جای نگرانی نیست. زیرا قانونی به نام تبصره و تک ماده وجود دارد که به دانش آموزان کمک می کند تا درس یا دروس مورد نظر را بدون شرکت مجدد در امتحان، پاس کنند و فارغ التحصیل شوند.

تک ماده و تبصره برای دانش آموزانی است که در یک درس یا چند درس نظری نمره قبولی کسب نکرده اند و شرایط استفاده از این قانون را دارند. یکی از مهم ترین شرایط استفاده از قانون مذکور، داشتن معدل بالاتر از ۱۰ می باشد. همچنین این قانون تنها برای دروس نظری کاربرد دارد و نمی توان آن را برای دروسی مثل دروس مهارتی و کارورزی استفاده کرد.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

شرایط تک ماده دوازدهم

تک ماده در امتحان نهایی برای پایه دوازدهم یک فرصت برای فارغ التحصیلی است. دانش آموزانی که موفق به کسب نمره قابل قبول در امتحان نهایی خود نشده اند، می توانند از قانون تک ماده در امتحان نهایی برای پایه دوازدهم استفاده کنند. استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم شرایط خاص خود را دارد و دانش آموزانی که می خواهند با استفاده از این قانون فارغ التحصیل شوند، باید شرایط تک ماده دوازدهم را داشته باشند.

تنها دانش آموزانی در پایه دوازدهم فارغ التحصیل شناخته می شوند که نمره درس های آن ها به حد نصاب رسیده و معدل آن ها پایین ۱۰ نباشد. برای قبولی در پایه دوازدهم، ملاک قبولی نمره سالیانه است و اهمیت زیادی به نمره داخل برگه داده نمی شود. به همین دلیل اگر دانش آموزی موفق به کسب نمره بالای ۷ شود و نمرات سالیانه او بالای ۱۰ باشد، می تواند قبول شود. اما اگر دانش آموز به هر دلیلی موفق به کسب نمره ای بیشتر از ۷ نشده باشد، اما نمرات سالیانه او بالای ۱۰ باشد، می تواند از تک ماده در امتحان نهایی استفاده کند.

در صورتی که دانش آموز پایه دوازدهم، نمره برگه امتحانی خود را بالای ۱۰ گرفته باشد، اما نمرات سالیانه وی کمتر از ۷ باشد، باز هم می تواند با استفاده از تک ماده در امتحانات قبول شود. در صورتی که هر دو نمره، یعنی هم نمره سالیانه و هم نمره پایان سال و برگه دانش آموز زیر ۷ باشد، امکان استفاده از قانون تک ماده برای او وجود ندارد. در این صورت دانش آموز مردود شده و فارغ التحصیل محسوب نمی شود و این دانش آموزان باید دوباره امتحان بدهند. در نتیجه در جواب سوال شرایط تک ماده چیست برای پایه دوازدهم باید گفت که ملاک اصلی نمرات سالیانه دانش آموزان است.

قانون جدید تبصره یا تک ماده دروس نهایی پایه دوازدهم ۱۴۰۳

بنابر اعلام معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش، با توجه به مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، از این پس برای فارغ التحصیلی دانش‌آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در ۴ عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می‌تواند با استفاده از تبصره و یا همان «تک ماده» فارغ‌التحصیل شود.

محمدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مصوبه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش برای موافقت با «حذف شرط دو عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیر نهایی از آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه نظری» اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، دانش‌آموزان می‌توانند برای چهار عنوان درس نهایی که نصاب قبولی را کسب نکرده‌اند از «تبصره»، استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: بر اساس آیین نامه آموزشی گذشته، در صورتی که دانش‌آموزی دو عنوان درس «نهایی» و دو درس «غیرنهایی» را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب می‌کرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ می‌توانست با استفاده از تبصره، فارغ‌التحصیل شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه عمده دروس پایه‌های دهم و یازدهم نیز نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد داد تا ۲ عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مقرر شد دانش‌آموزان بتوانند جهت فارغ‌التحصیلی، برای ۴ عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده کنند.

بنابر اظهارات کاظمی، این مصوبه جدید از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود و دانش‌آموزان، در امتحانات خرداد ماه از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این بند صرفا برای فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان است افزود: بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با درخواست معاونت آموزش متوسطه مبنی بر حذف شرط دوعنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرنهایی از مفاد تبصره۱ ماده ۸۲ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه و تبصره۱ماده۶۶ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور، موافقت کرد.

باید افزود که مصوبه کمیسیون معین به اطلاع اعضای شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسد و چنانچه ظرف مدت دو هفته نظر مخالفی ارائه و مطرح نشود، به منزله مصوبه شورای عالی تلقی و به وزارت آموزش و پرورش جهت اجراء ابلاغ می‌شود.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

فرق تک ماده و تبصره چیست؟

یکی از سوالات اصلی دانش آموزان و خانواده های آن ها، این است که فرق تک ماده و تبصره چیست؟ بسیاری از افراد ممکن است این دو قانون را با هم اشتباه بگیرند. اما باید گفت که تک ماده و تبصره دو قانون کاملا جدا از هم بوده و با وجود این که تاثیر آن ها در قبولی دانش آموزان و رفتن به مقطع تحصیلی بعدی تا حدودی مشابه است، اما برخی از شرایط و نکات مربوط به آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه این بخش، به تفاوت بین تک ماده و تبصره پرداخته شده است.

قانون تک ماده به این صورت است که تمامی دانش آموزان در تمامی پایه های تحصیلی در امتحانات نهایی و غیر نهایی خود می توانند از آن استفاده کنند تا به مقطع تحصیلی بعدی خود بروند. در واقع تمامی دانش آموزانی که به هر دلیلی نتوانسته اند نمره قبولی بگیرند، می توانند از قانون تک ماده در امتحان نهایی استفاده کنند. تنها کافی است که این دانش آموزان شرایط لازم برای استفاده از تک ماده را داشته باشند.

در مورد تبصره، باید گفت که این قانون تنها برای پایه دوازدهم است. به بیان بهتر باید گفت که دانش آموزان پایه دوازدهم برای استفاده از تک ماده، باید از تبصره هم استفاده کنند. قانون تبصره برای پایه دوازدهم می گوید که تمامی دانش آموزان پایه دوازدهم که نمره زیر ۷ گرفته اما معدل آن ها بالای ۱۰ است، می توانند از قانون تبصره استفاده کنند. اما این به شرطی است که نمرات سالیانه آن ها هم به حد نصاب رسیده باشد. در غیر این صورت نمی توانند از این قانون استفاده کنند.

شرایط قبولی در دروس دوره دوم متوسطه پایه دوازدهم ۱۴۰۳

دانش آموزان پایه دوازدهم در حال حاضر با دو بخش دروس نهایی و غیر نهایی ور امتحانات پایان سال خود مواجه هستند. شرایط قبولی بر اساس نمره کسب شده در دروس نهایی و غیر نهایی این پایه با یکدیگر متفاوت است.

شرایط قبولی در دروس نهایی پایه دوازدهم

شرط اول: دانش آموز بایستی نمره سالانه ۱۰ و بالاتر را کسب نماید.

شرط دوم: بایستی نمره برگه امتحانی او ۷ و بالاتر باشد. (کمتر از ۷ نباشد)

در جدول زیر شرایط قبولی بر اساس نمره سالانه و برگه امتحانی برای دروس نهایی پایه دوازدهم شرح داده شده است.

شرایط قبولی در درس های نهایی پایه دوازدهم
حالت های مختلف نمره سالانه نمره برگه امتحانی وضعیت
۱ ۱۰ و بالاتر ۷ و بالاتر قبول
۲ ۱۰ و بالاتر کمتر از ۷ استفاده از تبصره و تک ماده
۳ بین ۷ تا ۱۰ هر نمره ای استفاده از تبصره و تک ماده
۴ کمتر از ۷ کمتر از ۷ مردود

 در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام کنکورسراسری هنر ۱۴۰۳|نحوه ثبت نام،زمان، شرایط، نکات مهم

آرکا مشاوره

نحوه دریافت کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ | زمان، نحوه ثبت، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید