مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام بدون کنکور رشته داروسازی ۱۴۰۲/شرایط و …

ثبت نام بدون کنکور رشته داروسازی/آرکا
داروسازی یکی از رشته های علوم پزشکی است که دوره تحصیل ۶ ساله دارد. این رشته از جمله رشته هایی است که دارای طرح اجباری است. به این معنی که فارغ التحصیلان این رشته برای مدتی متعهد به گذراندن طرح خواهند بود. برای تحصیل رشته داروسازی، همانند سایر رشته ها لازم است رتبه قبولی لازم در کنکور سراسری کسب شود. در این میان کسانی نیز دنبال راههای ساده ای برای ورود به دانشگاه و تحصیل داروسازی هستند. سوالی که ذهن این افراد را درگیر کرده این است که چطور بدون کنکور وارد دانشگاه علوم پزشکی و رشته داروسازی شوند. در سالهای اخیر راههایی در جهت دور زدن کنکور و تحصیل برخی از شاخه های علوم پزشکی طراحی شده اند. این مقاله با محتوای چگونگی ثبت نام داروسازی بدون کنکور سال ۱۴۰۲ گردآوری شده است.

معرفی رشته داروسازی

پنج الی شش سال طول دوره داروسازی می باشد که افراد علاقمند ورود به این رشته لازم است توسط دانشگاه های معتبر، در این مدت به مطالعه این رشته بپردازند. با تحقیق و پژوهش، این رشته آمیخته شده است. پس یکی از اصلی ترین توانایی های مورد نیاز برای ورود به این رشته علاقه به انجام کارهای پژوهشی است. اکثر منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی بوده و دانشجوی رشته داروسازی می بایست به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد تا قادر باشد به خوبی از مجلات و کتب علمی موجود بهره‌ ببرد. در سال ابتدایی تحصیل، این دانشجویان به سپری کردن واحدهای علوم پايه از جمله شیمی، فیزیولوژی و فیزیک اقدام می کنند و بعد در سال های آتی به سپری کردن واحد های تخصصی می پردازند. می توان گفت فارغ التحصیلان رشته داروسازی، از نظر شغلی توانایی این را دارند که به تاسیس داروخانه اقدام کرده، یا به عنوان مسئول فنی داروخانه شروع به کار کنند، در کارخانه‌ های آرایشی ـ بهداشتی و صنايع‌ داروسازی مشغول به کار شوند. این اشخاص در صورت تمایل و علاقه توانایی این را دارند که در قسمت های تحقیقاتی از جمله مطالعه در مورد نوع بیماری های هر منطقه، الگوی مصرف دارو ها، بهینه سازی مصارف دارویی و کمک به افزایش سطح آگاهی عمومی پرداخته و یا در کارخانه های داروسازی عهده دار وظایفی از جمله نظارت بر اجرای فعالیت های آزمایشگاهی و بررسی کیفیت داروها و ساخت داروها بپردازد. پس از رشته دندانپزشکی و پزشکی، یکی از مهم ترین رشته های گروه علوم تجربی، رشته داروسازی می باشد که سالانه شاهد رقابت قوی مابین افراد داوطلب کنکور سراسری تجربی جهت پذیرش در این رشته می باشیم. این رقابت قوی موجب شده تا بازار قبول شدن رشته های دسته پزشکی بدون کنکور گرم شده و خیلی از داوطلبان کنکوری و والدین به دنبال راه حلی جهت ورود به این رشته به صورت بدون کنکور باشند. به این نکته توجه داشته باشید که قبول شدن در این رشته هیچ یک از دانشگاه های آزاد و سراسری کشور به طور بدون کنکور امکان پذیر نمی باشد. چون به دلیل اهمیت این رشته، صرفا از رتبه های برتر کنکور سراسری پذیرش دانشجو انجام می گیرد. اگر علاقه دارید در این رشته علوم پزشکی به تحصیلات خود ادامه دهید، حتما در کنکور تجربی شرکت کرده و جهت ورود به این رشته نمره قبولی را کسب کنید.

تحصیل رشته داروسازی بدون کنکور

اکثر افراد داوطلبی که در کنکور علوم تجربی شرکت کرده و موفق به پذیرش در رشته های محبوب از جمله داروسازی نشده اند، بنا به دلایلی از قبیل افزایش تقاضا جهت ورود به رشته های پر متقاضی، مشکلات پشت کنکور ماندن، دشواری کنکور و یا… دیگر در کنکور سراسری علاقه ای به شرکت نداشته اند. این افراد به دنبال راه حلی جهت ورود به رشته داروسازی و دیگر رشته های گروه پیراپزشکی و پزشکی به صورت بدون کنکور هستند، تحصیل در خارج از کشور اصلی ترین گزینه موجود برای این گروه از داوطلبان می باشد. در داخل کشور علیرغم دغدغه ها و دشواری های ورود به رشته های گروه پزشکی، خارج از کشور دانشگاه های علوم پزشکی به صورت بدون کنکور در تمامی رشته ها اقدام به قبولی می کنند. افراد علاقمند به این رشته ها توانایی این را دارند که در صورت دارا بودن مدرک زبان با اعتبار و سایر شرایط خاص دانشگاه مد نظر خود و هم تمکن مالی پرداخت هزینه زندگی و شهریه، به قبول شدن در رشته مورد نظر خود اقدام نمایند. با در نظر گرفتن تغییرات روزانه نرخ ارز در کشور، میزان هزینه زندگی و شهریه دانشگاه ها در هر کشور متغیر می باشد و بطور دقیق نمی توان میزان هزینه مورد نیاز در طول تحصیل افراد داوطلب را تخمین زد. گروهی از افراد داوطلب که در دانشگاه های خارج از کشور علاقه به ادامه تحصیل را داشته و تصمیم برگشت به ایران را دارند، پیشنهاد می شود لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت حتما را بررسی کنند. چون در خارج از کشور بعضی از دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارند که مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشد و در این دانشگاه ها افراد داوطلبی که فارغ التحصیل شده باشند، مدرک آن ها ارزش علمی نداشته و قادر نیستند در کشور با مدرک دریافت شده فعالیتی داشته باشند.

شرایط تحصیل در رشته داروسازی بدون کنکور در خارج از کشور

شرایط تحصیل رشته داروسازی بدون کنکور/آرکابرای تحصیل در رشته داروسازی بدون کنکور همان طور که در بالا گفتیم، نیاز به تحصیل خارج از کشور است. برای تحصیل در خارج از کشور و برگشت به کشور نیاز است از شرایط زیر مطلع باشید.

شرایط عمومی

شرایط ثبت نام داروسازی بدون کنکور به مانند شرایط عمومی تحصیل در خارج از کشور برای هر رشته ای است. از جمله این شرایط اخذ ویزا و پذیرش دانشگاه مقصد است. برای گرفتن ویزا و پذیرش دانشگاه دارا بودن شرایط زیر الزامی است: ۱- پاسپورت ۲- دیپلم ریاضی یا تجربی و مدرک پیش دانشگاهی ۳- داشتن گواهی سلامت ۴- تمکن مالی ۵- معدل دیپلم بالای ۱۷ و معدل پیش دانشگاهی بالای ۱۶ ۶- ارائه ریزنمرات با در دست داشتن مدارک بالا می توانید جهت اخذ ویزا و مجوز تحصیل اقدام کنید. اگر شما مایل هستید در حین تحصیل به دانشگاه های ایران انتقال یابید و یا بعد از اتمام دوره ی تحصیل خود به ایران برگردید، باید دانشگاه هایی را انتخاب کنید که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند تا بعداً دچار مشکل نشوید.

شرایط اختصاصی

۱-برخی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو در رشته داروسازی اقدام به برگزاری آزمون درون دانشگاهی میکنند. برخی از دانشگاه ها نیز پذیرش بدون آزمون دارند. ۲-تحصیل در برخی از دانشگاه ها منوط به گذراندن دوره کالج یا دوره های کوتاه تر است. ۳-اجازه کار به دانشجو در برخی از کشور ها داده نمیشود.

شرایط جدید گرفتن انتقالی دانشجویان داروسازی خارج از کشور

طبق بیانیه وزارت بهداشت در دهم شهریور ماه ۹۷ داوطلبینی که در سال ۲۰۱۹ برای تحصیل از کشور خارج می شوند باید تحصیل خود را به اتمام برسانند و پس از اخذ مدرک به ایران برگردند. این داوطلبین باید توجه داشته باشند که درصورتی که مدرک آنها مورد تایید وزارت بهداشت باشد میتوانند در ایران مشغول به کار شوند. طی این بیانیه وزارت بهداشت تسهیلات ارزی برای دانشجویانی که در حال حاضر در خارج از کشور مشغول به تحصیل اند در نظر گرفته است.

نحوه گرفتن انتقالی به ایران برای ادامه روند تحصیلی

کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های کشورهای دیگر و تحصیل در آن ها شده اند، می توانند نیمی از تحصیل خود را در ایران به اتمام برسانند. به این منظور نیاز به گرفتن انتقالی است و برای گرفتن انتقالی باید شرایط آن را دارا باشند. در ادامه این شرایط را بیان خواهیم کرد. ۱- دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، باید مورد تأیید وزارت بهداشت باشد. ۲- دانشگاه مورد پذیرش باید مورد تأیید وزارت علوم باشد. ۳- گذراندن حداقل ۷۲ واحد مورد تأیید ایران (۷۲ واحد گذرانده شده باید مطابق با چارت درسی ایران باشد) ۴- کسب معدل بالای ۱۵ یا کسب درجه ی A و B ۵- معدل دیپلم بالای ۱۶، مدرک دیپلم ریاضی یا تجربی باید باشد. ۶- معدل پیش دانشگاهی بالای ۱۷، مدرک پیش دانشگاهی برای گروه ریاضی یا تجربی باشد. در صورتی که شرایط فوق را داشته باشید، می توانید برای گرفتن انتقالی به ایران اقدام کنید. توجه کنید دانشگاه های پذیرنده این انتقالی پردیس های خودگردان علوم پزشکی: تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز هستند. که بنا بر رتبه علمی شما و شرایط دانشگاه در یکی از این پردیس ها می توانید به ادامه تحصیل دوره داروسازی خود بپردازید. این روند تا قبل از شهریور ماه ۹۷ قابل اجرا بوده است، اما بعد از شهریور ۹۷ با توجه به شرایط پیش آمده، وزارت بهداشت تغییری را در روند تحصیل دانشجویان خارج از ایران در نظر گرفت. در تغییر حاصله دانشجویانی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند تنها میتوانند بعد از اتمام تحصیل به ایران برگردند، آن هم در صورتی که مدرک کسب شده مورد تایید وزارت بهداشت باشد. برای آگاهی از لیست دانشگاه های پذیرنده دانشجو در رشته داروسازی بدون کنکور، زمان ثبت نام، شهریه و … میتوانید با مشاوران آرکا تماس بگیرید. اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند. مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد ایوان غرب سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

۰ تا صد انتقالی و مهمانی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| زمان، شرایط، نکات مهم و…

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد تبریز سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید