مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام بدون کنکور پیراپزشکی ۱۴۰۳| نکات مهم

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در میان داوطلبان گروه آموزشی تجربی، رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۳ است. با توجه به نیازی که جامعه به رشته‌های پیراپزشکی دارد، داوطلبان پذیرش درثبت نام بدون کنکور پیراپزشکی ۱۴۰۳ می‌توانند بدون نیاز به کسب رتبه مجاز، در دانشگاه پذیرفته شوند.

همچنین رشته‌های بیمارستانی بدون کنکور نیز شامل رشته‌های پرستاری، مامایی، اتاق عمل، هوشبری و دیگر رشته‌های علوم پزشکی مانند علوم آزمایشگاهی بدون کنکور هستند. رشته‌های ارائه شده بدین صورت همگی در مقطع کاردانی بوده و در شهرهای خاص و با شرایط خاص پذیرش دانشجو می‌شوند.

آیا ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟ این سوال بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری تجربی می باشد. رشته های پیراپزشکی از جمله رشته های پرطرفداری کنکور سراسری می باشند. هرسال بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری تجربی برای کسب قبولی در رشته های پیراپزشکی با یکدیگر به رقابت می پردازند. اما برخی از آن ها نیز به دنبال پذیرش رشته های بدون کنکور پیراپزشکی هستند.

در این مقاله به بررسی ثبت نام بدون کنکور پیراپزشکی ۱۴۰۳در رشته های مامایی ، بهداشت خانواده، مامایی و… پرداخته شده است. با ما تا پایان این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه همراه باشید.

لیست رشته های بدون کنکور پیراپزشکی در سال ۱۴۰۳

رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی از رشته هایی هستند که در حالت کلی ثبت نام بدون کنکور در هیچ دانشگاهی ندارند. این رشته ها از رشته های پر متقاضی بوده و رقابت در کنکور سراسری برای رسیدن به این رشته ها سخت و نفس گیر است.

اما این امکان وجود دارد که در برخی از دوره های آزمون سراسری به علت وجود شرایطی خاص، ثبت نام بدون کنکور در برخی از رشته های پیراپزشکی اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال در سال ۹۶ در رشته هایی مانند اتاق عمل، تکنسین سلامت دندان، بهداشت محیط و… ثبت نام بدون کنکور اتفاق افتاد. یا در سال ۹۷ برخی از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ارائه شدند.

پونزاین رشته ها عبارت بودند از:

  • کاردانی بهداشت عمومی – بهداشت خانواده
  • کاردانی بهداشت عمومی – مبارزه با بیماری ها
  • کاردانی بهداشت محیط
  • کاردانی علوم آزمایشگاهی
  • کاردانی هوشبری
حتما بخوانید: صفر تا صد رشته فوریت های پزشکی | بازار کار، شرایط، وظایف و…

ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور۱۴۰۳

ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور۱۴۰۳ از بین متقاضیانی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی می خواهند وارد دانشگاه شوند، به عمل می آید. همانطور که می دانید پذیرش بدون کنکور رشته های پیراپزشکی در دو نوبت مهر و بهمن، و در قالب ثبت نام و انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت رشته محل های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی انجام می شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به منظور تربیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز، به ویژه در مناطق محروم، از سال تحصیلی ۹۴-۹۵ بر اساس مصوبه ی مجلس، در مقطع کاردانی پیراپزشکی بدون کنکور، برای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و مجتمع های آموزش عالی سلامت دارای مجوز برگزاری دوره از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، براساس سوابق تحصیلی و یه صورت بومی، نسبت به پذیرش داوطلب بومی و انجام مصاحبه، اقدام نموده است.

هرسال داوطلبان زیادی در زمان انتخاب رشته اقدام به وارد کردن کدرشته های مربوط به گروه پیراپزشکی در لیست ۱۵۰ تایی انتخاب رشته سازمان سنجش می نمایند. سوالی برای بسیاری از داوطلبان به وجود می آید این است که آیا ثبت نام پیرا پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟

پاسخ : جواب این سوال مثبت می باشد و میتوان اینطور گفت که گروهی از داوطلبان کنکور سراسری تجربی می توانند اقدام به ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور۱۴۰۳ نمایند.

عموما پذیرش در این رشته‌ها با شرکت در کنکور علوم تجربی انجام می‌شود، با این حال سابقه داشته است که رشته‌های پیراپزشکی توسط وزارت بهداشت، به عنوان رشته های پیراپزشکی بدون کنکور پردیس خودگردان اعلام شده و پذیرش در آن‌ها صرفا براساس سوابق تحصیلی انجام گرفته باشد. از این رو برای اطلاع از برخی رشته‌‌ها مثل رشته رادیولوژی بدون کنکور، می‌بایست از شرایط و نحوه ثبت نام آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

ثبت نام بدون کنکور پیرا پزشکی 1403

شرایط ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۳

طبق آخرین اعلام ورازت بهداشت شرایط ثبت نام در رشته‌های کاردانی پیراپزشکی شامل شرایط عمومی و اختصاصی زیر بوده است.

شرايط عمومی:

۱- داﺷﺘﻦ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ کشور اﯾﺮان
۲- اعتقاد داشتن به ﺑﻪ دﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ اﺳﻼم و ﯾﺎ ﯾﮑﯽ از ادﯾﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ‌ﺷﺪه در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان
۳- اﻟﺘﺰام ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان
۴- اﻧﺠﺎم ﺧﺪﻣﺖ دوره ﺿﺮورت ﯾﺎ ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ برای آقایان (مبنا اراﺋﻪ ﮐﺎرت ﭘﺎﯾﺎن ﺧﺪﻣﺖ و ﯾﺎ ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ داﺋﻢ پس از قبولی به دانشگاه می‌‌باشد.)
۵-داشتن سلامت جسمانی اعم از سلامتی (قلب، تنفس، گردش خون، جهاز هاضمه، دستگاه ادراری) و سلامت روانی
۶-دارا بودن ديپلم متوسطه سه ساله نظام جديد و دوره پيش‌دانشگاهی
۷- عدم اعتیاد به دخانیات و هرگونه مواد مخدر
۸- نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر

شرايط اختصاصی:

۱-دارا بودن شرايط بومی حوزه جغرافيايی

۲-داشتن تعهد خدمت به ميزان سه برابر طول مدت تحصيل در مناطق اطلاع رسانی شده و محروم (به استثنای فراگیران شهریه پرداز)

۳-داشتن حداكثر ۲۵ سال تمام برای كليه داوطلبان

۴-حداکثر سن داوطلبان آقا در صورت گذراندن دوره خدمت وظيفه عمومی ۲۷ سال تمام می‌باشد.

۵-دانشجويان مشغول به تحصیل و یا فارغ‌التحصیلان مجاز به شرکت در این دوره نمی‌باشند.

۶-پذیرش در مرحله مصاحبه شفاهی​

۷-ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان این رشته مقاطع در صورتی که تمامی دوره تعهد خدمتی خود را به اتمام رسانده باشند، امکان پذیر است.

همان‌‌طور که در مقاله ذکر شد، رشته‌های پرطرفدار پیراپزشکی فقط از طریق کنکور سراسری پذیرش می‌شوند. با توجه با ظرفیت محدود و متقاضی بالای این رشته‌ها، کسب نتیجه عالی جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های سراسری الزامی بنظر می‌رسد. اما نیازی نیست نگران دشواری کنکور سراسری و رقابت تنگاتنگ این رشته‌ها باشید.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

 

مطالب مرتبط:

کلیه رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای | بازار کار/شرایط

آرکا مشاوره

سیر تا پیاز رشته علوم آزمایشگاهی | درآمد، شرایط، نحوه ثبت نام و …

آرکا مشاوره

مشاهده نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید