مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ | زمان، شرایط و نحوه ثبت نام و…

ثبت نام جهش تحصیلی 1402/آرکا

ثبت نام جهش تحصیلی در سال های اخیر با تغییرات زیادی همراه بوده است و در حال حاضر ثبت درخواست آن پس از طی مراحلی، به صورت اینترنتی در سامانه ثبت نام جهش تحصیلی توسط مدیران مدارس انجام می شود. بسیاری از دانش آموزان مستعد و با ضریب هوشی بالا و یا افرادی که به دلایلی موفق به ادامه تحصیل در یک یا چند مقطع نشده باشند، می توانند با بررسی شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی ۱۴۰۲ جهت نام نویسی در این فرآیند اقدام نمایند

سامانه یاد شده همان سامانه سناد دانش آموزی است که تمامی اطلاعات تحصیلی محصلان مقاطع مختلف در آن قابل مشاهده می باشد و توسط مدیران مدارس اداره و بررسی می گردند. در واقع مدیران با ورود به سایت سناد به آدرس snd.medu.ir اقدام به ارائه درخواست آزاد سازی تحصیلی دانش آموز و دریافت مجوز جهت شرکت در امتحانات مقطع بالاتر می کنند. بدین صورت دانش آموزانی که متقاضی جهش تحصیلی هستند می توانند با شرکت کردن و قبولی در دو مرحله آزمون و هم چنین داشتن شرایط لازم به عنوان مثال از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم، چهارم به ششم و هفتم به نهم بروند. در ضمن دانش آموزان می بایست برای ورود به پایه بالاتر، پایه های اول هر مقطع تحصیلی را گذارنده باشند تا بتوانند با احراز شرایط اعلام شده در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.

به علاوه جهش تحصیلی برای همه دانش آموزان مناسب نبوده و تنها برای دانش آموزانی که از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار هستند و سطح دروس برایشان راضی کننده نیست پیشنهاد می شود. از این رو در ادامه این مقاله سعی شده به جزئیات بیشتری در خصوص زمان، شرایط و نحوه ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بپردازیم.

تحصیل به صورت جهشی در چه مقاطعی امکان پذیر است؟

در ابتدا باید بدانیم که چه پایه هایی را می توان جهشی خواند. طبق اعلام آموزش پرورش در مقاطع زیر دانش آموزان می توانند به صورت جهشی به تحصیل خود سرعت ببخشند.

مقطع ابتدایی

دوم به چهارم
سوم به پنجم
چهارم به ششم

نکته مهم: طبق آخرین اخبار واصله از آموزش پرورش، امکان تحصیل جهشی دانش آموزان از پایه اول به سوم نیز مهیا شده است.

مقطع متوسطه

پنجم به هفتم
هفتم به نهم

تمام دانش آموزانی که تصمیم به جهش دارند، باید پایه های اول هر مقطع را گذرانده باشند. امکان جهش برای ورود به پایه های اول و هفتم و دهم وجود ندارد. دانش آموزان پایه دوم هر مقطع باید با دارا بودن شرایط به مقاطع بالا جهش کنند. هدف از این قانون رعایت عدالت برای دانش آموزان و در نظر گرفتن تفاوت های فردی است.

این را در نظر بگیرید که تمامی دانش آموزان واجد شرایط جهش نیستند و در صورتی که واجد شرایط بودند، می توانند چنین تصمیم مهمی را بگیرند.

شرایط ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام جهش تحصیلی 1402/آرکاثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ دانش آموزان استثتنایی و سایر دانش آموزان متقاضی و جهش برای بار دوم با رعایت شرایط بخشنامه انجام می ‌شود و مدیران محترم مدارس دارای داوطلب جهش تحصیلی می بایست با رعایت ضوابط و مقررات از طریق سامانه سناد، نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خانوادگی دانش آموز و تکمیل کاربرگ های مربوطه در سامانه مذکور پیش ثبت نام نمایند.

شرایط جهش تحصیلی

از کلیه دروس پایه آخر و پایه (های) قبل، سطح پیشرفت ” خیلی خوب ” را کسب نموده باشد.

آموزش و پرورش استثنایی، صلاحیت های هوشی و روانی دانش آموز را به این منظور تایید نماید.

تبصره ۱ : ارزیابی دانش‌آموزان متقاضی جهش از (پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم، چهارم به ششم)، و جهش برای بار دوم با رعایت شرایط و سایر مقررات مربوطه، در استان و با توجه به منابع آزمون جهش تحصیلی انجام می‌پذیرد.

تبصره ۲ : دانش‌آموزانی که سال‌ های گذشته متقاضی جهشی خواندن بوده و حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند در صورت تقاضای مجدد در سال جاری با پرداخت وجه مطابق دستورالعمل می‌ توانند بار دیگر پس از ثبت نام توسط مدیر در سامانه سناد در جهش تحصیلی شرکت نمایند.

– دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته متقاضی جهش تحصیلی بوده و حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند در صورت تقاضای مجدد می‌توانند با پرداخت وجه اقدام به نوبت‌گیری و ارجاع به پایگاه‌های تخصصی کنند.

سامانه ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲

همانطور که گفته شد بخشی از ثبت نام از طریق مدیریت مدرسه انجام میشود. در کنار آن بخش دیگری از ثبت نام باید توسط دانش آموز و در سامانه ای تحت عنوان سامانه دانش آموزی به آدرس snd.medu.ir انجام میگردد.

البته لازم به ذکر است این سامانه علاوه بر این که پورتال دانش آموزان را دارد مربوط به اقدامات مربوط به مدیریت مدارس نیز هست و مدیران مدارس نیز میتوانند از طریق این سامانه اقدام کنند.

در سال های گذشته این سامانه بطور متمرکز در آدرس اینترنتی snd.medu.ir در دسترس بود اما در حال حاضر با مراجعه به این سامانه با پیامی تحت عنوان تغییر آدرس های اینترنتی مراجعان مواجه خواهید شد که خدمات این سامانه را از حالت متمرکز خارج کرده و در دسته بندی های زیر قرار میدهد:

ردیف مخاطب آدرس اینترنتی سامانه جدید
۱ مقطع پیش دبستانی p-snd.medu.ir
۲ مقطع متوسطه اول m1-snd.medu.ir
۳ مقطع متوسطه دوم m2-snd.medu.ir
۴ مدارس بزرگسالان t-snd.medu.ir
۵ مقطع متوسطه اول پیش حرفه ای – استثنایی esm1p-snd.medu.ir
۶ مقطع متوسطه دوم حرفه ای – استثنایی esm2p-snd.medu.ir
۷ مدارس پیش دبستانی استثنایی ps-snd.medu.ir
۸ مدارس ابتدایی استثنایی es-snd.medu.ir
۹ سامانه پشتیبانی support-snd.medu.ir

زمان ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانش آموزانی که تمایل به تحصیل جهشی دارند، لازم است از زمان ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ اطلاع لازم را داشته باشند تا بتوانند در اسرع وقت نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در اولین قدم لازم است دانش آموزان از شرایط جهشی خواندن کامل آگاه باشند تا بتوانند ثبت نام جهش تحصیلی را انجام دهند.

زمان ثبت نام برای جهشی خواندن بعد از اتمام امتحانات خرداد ماه می باشد. معمولا زمان ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به صورتی در نظر گرفته می شود که دانش آموز امتحانات پایه تحصیلی جاری را در خرداد ماه اتمام کرده و پس از دریافت کارنامه تحصیلی و در صورت قبولی، نسبت به ثبت نام اقدام نماید. مدیران مدرسه اطلاعیه مربوط به زمان ثبت نام جهش تحصیلی را باید در مدرسه اطلاع رسانی کرده تا دانش آموزان از شرایط ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ آگاهی لازم را کسب نمایند. در سال جاری ثبت نام آزمون جهش تحصیلی از روز ۶ تیر ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری در مدارس آغاز شده است.

دز زمان ثبت نام دانش آموز اطلاعات لازم را در اختیار مدیر مدرسه قرار می دهد و در ادامه مدیر مدرسه دانش آموز را در طرح جهشی خواندن ثبت نام نموده و با پرداخت هزینه ثبت نام، دانش آموز باید برای آزمون سنجش هوش اقدام نماید. لازم به ذکر است که معمولا ثبت نام تا اوسط مرداد ماه هر سال انجام می شود که مدیر مدرسه نقش کلیدی برای ثبت و تایید اطلاعات دانش آموز در سامانه را داشته و بعد از طی کردن موارد مطرح شده، دانش آموز باید در آزمون سنجش هوش که توسط اداره کل آموزش و پرورش برگزار می شود، شرکت نماید.

نحوه ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانش آموزانی که خواهان ثبت نام در جهش تحصیلی هستند می بایست ابتدا به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نموده و پس از ثبت نام اولیه، اطلاعات خود را در سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش نیز تایید نمایند. به منظور راهنمایی بیشتر دانش آموزان و والدین در ادامه زمان و نحوه ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بیان شده است.

مرحله اول: ثبت نام دانش آموز توسط مدیریت مدارس

دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی می بایست ابتدا به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نموده و این مسئله را با مدیر مدرسه در جریان بگذارند. در سال گذشته پرداخت هزینه ثبت نام جهش تحصیلی توسط مدارس دریافت و به آموزش و پرورش تحویل داده می شد اما درسال جاری با توجه به دو مرحله ای بودن ثبت نام، پرداخت هزینه نیز در سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش انجام می شود.

مرحله دوم: ثبت نام دانش آموز در سایت my.medu.ir

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، تا سال گذشته ثبت نام دانش آموزان برای جهش تحصیلی تنها در یک مرحله و توسط مدیریت مدارس انجام می پذیرفت اما در سال جاری دانش آموزان می بایست پش از انجام مرحله اول به سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir مراجعه نمایند و با سرچ کد ملی خود از تایید یا رد درخواست خود مطلع شده و فرآیند ثبت نام را تکمیل نمایند. به منظور راهنمایی بیشتر در ادامه نحوه ثبت نام جهش تحصیلی دانش آموز در سایت my.medu.ir ارائه شده است.

ابتدا آدرس سایت my.medu.ir را در مرورگر خود وارد نمایید. پس از ورود به سایت کدملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز را وارد کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در جهش تحصیلی

پونزمدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در طرح جهش تحصیلی به شرح زیر است:

گزارش تحصیلی (توسط معلم نوشته و آماده می شود.)
کارنامه تمام پایه های تحصیلی + پایه تحصیلی فعلی
کپی از تمام صفحات شناسنامه

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص ثبت نام جهش تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و شرایط جهشی خواندن را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی آرکا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی آرکا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

لیست رشته های کنکور هنر ۱۴۰۳ نکات طلایی وبروز

آرکا مشاوره

سایت ثبت نام مدارس شاهد ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ | کلیه رشته ها، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید