مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام رشته مامایی بدون کنکور ۱۴۰۲

رشته مامایی بدون کنکور آرکا

رشته مامایی به عنوان یکی از رشته‌های پرمتقاضی شناخته می‌شود. هر ساله تعداد زیادی از افراد متقاضی برای تحصیل در این رشته رقابت می‌کنند. هدف اصلی تحصیل در این رشته، حفاظت و مراقبت از بهداشت مادر و کودک در طول بارداری و پس از آن است. ماما به مادر در زمینه‌های مربوط به بارداری، زمان زایمان و پسازایمان مشاوره می‌دهد و او را همراهی می‌کند.

📌 به طور خلاصه، ماما پس از گذراندن آموزش‌های مامایی، وظایفی مانند نظارت و مراقبت از مادران باردار در طول بارداری و پس از زایمان، کنترل و نظارت بر زایمان مادر، مشاوره و آموزش در طول بارداری، تنظیم خانواده و مراقبت از کودک را بر عهده می‌گیرد. محدوده کاری یک کارشناس مامایی از زمان قبل از بارداری مادر آغاز شده و تا شش سالگی کودک پس از زایمان ادامه می‌یابد.

آیا تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور امکان پذیر است؟رشته مامایی یکی از رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی تجربی می باشد و داوطلبان زیادی برای تحصیل در این رشته به دنبال راهی هستند که بتوانند بدون آزمون کنکور سراسری دانشجوی این رشته شوند.اما آیا واقعا تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور واقعیت دارد؟ برای یافت پاسخ مناسب تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل در رشته مامایی بدون شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲

تعداد علاقه مندان به رشته های پزشکی از جمله رشته مامایی کم نیست و همین امر می تواند رقابت داوطلبان کنکور تجربی را برای دستیابی به این رشته پرمتقاضی سخت کند. احتمال ارائه رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور وجود دارد اما نحوه پذیرش آن با سایر رشته های دانشگاه های آزاد و سراسری متفاوت است.

از جمله این تفاوت ها می توان موارد زیر را برشمرد

داوطلبان برای تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون آزمون می بایست در کنکور تجربی شرکت نمایند و این در حالی است که متقاضیان سایر رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارند.
پذیرش این دسته از داوطلبان معمولا به صورت بومی انجام می شود.
از علاقه مندان به تعداد چند برابر ظرفیت برای حضور در مصاحبه دعوت به عمل می آید.
معمولا رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در مقطع کاردانی و در مناطق محروم ارائه می شوند

برای آن که بدانید آیا رشته هایی پیراپزشکی از جمله رشته مامایی به صورت بدون آزمون ارائه می شوند یا خیر، لازم است منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲ باشید چرا که در این دفترچه، لیست رشته هایی که پذیرش در آن ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنندگان صورت می گیرد، درج می شود.

همان‌ گونه که اشاره شد، پذیرش داوطلبان در این گروه از رشته ها معمولا به صورت بومی انجام می پذیرد و به علاوه، متقاضیان می بایست یک مرحله مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند. لازم به ذکر است آخرین سالی که بر اساس سوابق تحصیلی در این رشته دانشجو پذیرش شد سال ۹۷ بوده است.

با این تفاسیر می توان گفت که در صورت ارائه رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور، نکات مربوطه در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲ درج می شود.

شهرهای پذیرش بر اساس سوابق فارغ التحصیلی در رشته مامایی ۱۴۰۱
مقطع کاردانی مامایی
شهرستان سرباز، فنوج، دلگان، ایرانشهر و مهستان ۲۰ نفر زن
چابهار، کنارک، نیک شهر، قصر قند، دشتیاری، زر آباد ۲۰ نفر زن
هرمزگان ۱۰ نفر زن

شرایط ثبت نام بدون کنکور کاردانی مامایی ۱۴۰۲

👈 در دوره‌های سال ۹۴ تا ۹۷، برخی از رشته‌های پیراپزشکی، از جمله مامایی، به صورت بدون کنکور در مقطع کاردانی ارائه شدند. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان فکر می‌کنند که همچنان این رشته‌ها بدون آزمون پذیرش دارند. واقعیت این است که وزارت بهداشت در آن سال‌ها با هدف تأمین نیروی مورد نیاز برای فعالیت در رشته‌های پیراپزشکی، شرایط و مقرراتی را برای پذیرش بدون کنکور در مناطق محروم اعمال می‌کرد.

👈 از سوی دیگر، با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور سال گذشته، داوطلبانی که تمایل به شرکت در رشته مامایی بدون کنکور داشتند، می‌توانستند پس از قبولی در مصاحبه، بدون آزمون وارد این رشته شوند. به عبارت دیگر، وزارت بهداشت در سال جاری تصمیم گرفته است که برای تأمین نیروی مورد نیاز خود در مناطق محروم، از بین متقاضیان واجد شرایط در مقطع کاردانی رشته مامایی و سایر رشته‌های پیراپزشکی، نیروی کار جذب کند. همچنین، داوطلبان باید در صورت داشتن شرایط لازم برای انتخاب رشته و ثبت نام در رشته‌های موجود، برای شرکت در مصاحبه آماده باشند.

👈 شرایط پذیرش بدون کنکور کاردانی مامایی در مناطق محروم بر اساس موارد زیر بود:

داشتن شرایط بومی برای حوزه جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی برگزار کننده دوره.
عدم امکان شرکت مجدد در فرآیند پذیرش برای پذیرفته شدگان سال‌های قبل که در رشته‌های مشمول تعهد خدمت قرار گرفته‌اند.
تکمیل دوره تعهد خدمت برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها شرط ادامه تحصیل آن‌هاست.
عدم امکان ثبت نام دانش آموختگان مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی، دکتری حرفه‌ای و همچنین دکتری تخصصی، مگر با پرداخت شهریه.
داشتن سلامت جسمانی و روانی مناسب برای تحصیل در رشته مورد علاقه.

👈 موارد فوق، مربوط به پذیرش بدون کنکور در مقطع کاردانی پیراپزشکی، از جمله مامایی، در کنکور سال گذشته بوده است. در صورتی که وزارت بهداشت مجدداً تصمیم به پذیرش بدون کنکور در مقطع کاردانی پیراپزشکی بگیرد، در این مقاله اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آیا دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲ بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو مامایی می پذیرد؟

دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی، بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو نمی پذیرد، در این خصوص افرادی که در کنکور سراسری شرکت نموده اند، می توانند در صورت بالا بودن نمرات دیپلم و رتبه، در رشته مامایی دانشگاه آزاد تحصیل نمایند. لذا داوطلبان می بایست ابتدا در زمان مقرر با مراجعه با دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و لیست رشته های بر اساس سوابق تحصیلی را مطالعه کنند تا از شرایط و ظوابط آن به صورت کامل آگاهی یابند.

توجه داشته باشید که تمامی شرایط مذکور در دوره های مختلف دستخوش تغییراتی بوده و برای تمامی دوره ها صدق نمی کند. بنابراین ممکن است در برخی دوره ها اجباری بر تحصیل در رشته تجربی در دوره دوم متوسطه نبوده و یا شرط معدل لحاظ نشود. از همین رو، آگاهی از لیست رشته های بدون کنکور پیراپزشکی و شرایط اختصاصی هر یک از آن ها پس از انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۲ در دوره مورد نظر امکان پذیر است

اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

منظور از رشته های نیمه متمرکز چیست

آرکا مشاوره

۰ تا صد ارز دانشجویی ۱۴۰۳ | شرایط، مدارک، قیمت ….

آرکا مشاوره

معرفی رشته مهندسی نفت | درآمد + مزایا و معایب + شرایط ثبت نام و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید