مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام مدرسه بزرگسالان ۱۴۰۳| نکات مهم

ثبت نام مدرسه بزرگسالان 1403

افراد علاقه مند به تحصیل که در گذشته ترک تحصیل کرده، این امکان را داشته تا در مدارس بزرگسالان ثبت نام کرده و در مقاطع مختلف شروع به تحصیل نمایند. برخی اشخاص از زمان ثبت نام مدارس بزرگسالان ۱۴۰۳ و شرایط نام نویسی در آن ها اطلاع نداشته و نیاز به آگاهی در این باره خواهند داشت. داوطلبان ادامه به تحصیل در مدارس بزرگسال نیاز به این داشته تا از قوانین اطلاع یافته و بایستی از شرایط در نظر گرفته جهت نام نویسی برخوردار باشند.

افراد جهت تحصیل در مدارس بزرگسال علاوه بر شرایط نیاز به ارائه برخی مدارک اعم از تصویر صفحه اول شناسنامه، عکس، کارنامه سال قبل و موارد دیگر خواهند داشت. در این مقاله به کلیه جزئیات در مورد مدارس بزرگسالان و موعد نام نویسی در این مدارس پرداخته خواهد شد. در ادامه مطلب نیز در ارتباط با شرایط مدارس بزرگسال ۱۴۰۳ و نحوه انتخاب واحد در مدارس بزرگسال ۱۴۰۳ توضیح داده می شود.

همه چیز در مورد مدرسه بزرگسالان ۱۴۰۳

آموزش در مدارس موجب فراگیری علم و برخورداری از مهارت های لازم می شود که بر همین اساس تمامی افراد در جامعه نیاز به تحصیل در مدارس خواهند داشت. آموزش و پرورش در راستای ایجاد فرصت مناسب برای افرادی که از تحصیل بازمانده اند، اقدام به راه اندازی مدارس بزرگسال کرده است. برخی افراد با این مدارس آشنا نبوده که بر همین اساس در زیر به همه چیز در مورد مدرسه بزرگسالان پرداخته شده است.

در پاسخ به مدرسه بزرگسالان چیست؟ بایستی گفت که مدارس بزرگسال جز مدارس دولتی یا غیر دولتی بوده که کلاس های درس آن در راستای فراگیری دروس توسط افراد به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود. مدارس بزرگسال یکی از انواع ؜مدارسی بوده که یک فرصت مجدد تحصیلی برای افرادی که به هر علتی از تحصیل جامانده اند فراهم کرده است. نحوه تحصیل در مدارس بزرگسال بر خلاف مدارس عادی به صورت نیم سال بوده و نام نویسی دانش آموزان برای یک سال کامل انجام نخواهد شد.

میزان تاثیر دروس در مدرسه بزرگسالان، همچنین محتوا و ساعات آموزشی در این مدارس بر اساس تعداد واحد هر درس اندازه گیری می شود. از شاخه های تحصیلی مدارس بزرگسال دولتی می توان از فنی و حر فه ای، نظری و کاردانش نام برد که شاخه فنی و حرفه ای در راستای ادامه تحصیل دانش آموزان در پایه دوازدهم این شاخه در نظر گرفته شده که شرایط تحصیل در دوره روزانه را ندارند.

از محصلان مدارس بزرگسال می توان به دانش آموزانی اشاره کرد که به هر علت ترک تحصیل کرده و در زمان حال قابلیت بازگشت به مدارس عادی را ندارند. همچنین برخی از محصلان که در امتحانات خرداد ماه برای یک یا چندین درس ناکام مانده برای برخورداری از شانس مجدد به مدارس بزرگسال معرفی می شوند. اشخاص در راستای تحصیل در مدارس بزرگسال نیاز به نام نویسی داشته و بر همین اساس بایستی از زمان ثبت نام مدارس بزرگسال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و شرایط در نظر گرفته شده اطلاع یابند.

هدف از تاسیس مدارس بزرگسالان چیست؟

به دلیل اهمیت سوادآموزی و ایجاد فرصت ادامه تحصیل برای بزرگسالان و افرادی که در فرصت به موقع از آن محروم مانده اند، مدارس بزرگسالان راه اندازی شده است. این مدارس به گونه ای طراحی شده اند تا پاسخگوی نیاز طیف متنوعی از داوطلبینی باشند که سن آن ها بالاتر از حد مجاز بوده و یا افرادی که به صورت کلی از تحصیل جامانده اند.

شیوه تدریس در مدارس بزرگسالان به دو صورت حضوری و غیرحضوری در نظر گرفته شده است که متقاضیان می توانند بنابر شرایط ویژه خودشان یکی از این دو مورد را انتخاب نمایند. بدین ترتیب مدارس غیرحضوری بزرگسالان مختص به افرادی است که به دلایل مختلف همچون وضعیت جسمانی، تاهل ، سرپرستی خانوار و… امکان حضور را ندارند. لازم است بدانید که ادامه تحصیل در مدارس بزرگسالان برای دختران محدودیتی ندارد اما برای پسران تا ۲۰ سالگی به منظور اتمام دوره تحصیلی متوسطه معافیت تحصیلی در نظر گرفته می شود و بعد از اتمام این بازه ادامه تحصیل آن ها در گرو مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه شان می باشد.

چه کسانی می توانند در مدارس بزرگسالان شرکت کنند؟

این مدارس مجموعه افرادی را شامل می شود که از ویژگی های زیر برخوردار باشند:

  •  افرادی که سن بالاتر از حد مجاز دارند
  • چنانچه به هر دلیلی قادر به تحصیل حضوری نبودید، این مدارس به کمک شما می آیند.
  •   داوطلبان شرکت در دانشگاه های بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی چنانچه مدرک دیپلم نداشته باشند یا دیپلمشان بر اساس نظام قدیم باشد، می بایست به یکی از این مدراس مراجعه کرده و اقدام به دادن امتحان نهایی کنند تا بتوانند دیپلم نظام جدید را اخذ کرده و در دانشگاه های سراسر کشور مشغول به تحصیل شوند. 

زمان ثبت نام مدارس بزرگسالان ۱۴۰۲

همانطور که می دانید، نام نویسی در مدارس بزرگسالان همچون سایر مدارس طی بازه زمانی خاصی انجام می شود. طبق زمان بندی های اعلام شده در سال های اخیر، معمولا نام نویسی مدارس بزرگسالان در مهر ماه ۱۴۰۲ صورت می گیرد و ممکن است تا آبان ماه نیز تمدید شود

شرایط مدارس بزرگسالان  – ۱۴۰۳

مدرسه بزرگسالان به عنوان یک بستر مناسب آموزشی برای افرادی که از تحصیل جامانده اند، شناخته می شود. دانش آموزان در این مدارس محدودیت سنی نداشته و می توانند با توجه به ضوابط در نظر گرفته شده در زمان ثبت نام مدارس شروع به نام نویسی نمایند. برخی افراد با شرایط ثبت نام در مدارس بزرگسال آشنا نبوده و نیاز به راهنمایی در این باره خواهند داشت.

شرایط مدارس بزرگسالان در آیین نامه مدارس بزرگسال قابل مطالعه بوده و افراد می توانند هر یک را مشاهده نمایند. برخورداری از این شرایط در راستای نام نویسی الزامی بوده که بایستی مورد توجه قرار گیرد. در راستای آگاهی داوطلبان جهت ثبت نام در مدرسه بزرگسالان ۱۴۰۳، شرایط ثبت نام در زیر درج شده است.

نام نویسی تنها توسط دانش آموز یا ولی و سرپرست قانونی انجام خواهد شد.

دختران و پسران در مدارس جداگانه تحصیل خواهند کرد.

پسران با رعایت قانون نظام وظیفه قابلیت برخورداری از معافیت تحصیلی را خواهند داشت.

امکان انتخاب حداقل ۸ واحد و حداکثر ۱۸ واحد در هر نیم سال تحصیلی برای دانش آموز وجود دارد به شرطی که ۸ واحد ان حضوری باشد.

قابلیت انتخاب ۸ واحد به صورت حضوری و غیر حضوری در دوره تابستان امکان پذیر می باشد.

عدم داشتن مشکل نظام وظیفه پس از سن قانونی

شرایط انتخاب دانش آموزان ایثارگر بدین صورت بوده که در هر نیم سال یا دوره تابستانی قابلیت این را داشته تا با تایید شورای مدرسه حداکثر ۴ واحد، همچنین در آخرین نیم سال تحصیلی یا دوره تابستانی تا حداکثر ۸ واحد قابلیت انتخاب خواهند داشت.

همچنین محصلان مدرسه بزرگسالان که قصد ادامه تحصیل در واحد آموزشی روزانه را داشته، قابلیت انتخاب ۱۶ واحد درسی با دریافت مجوز کمیسیون خاص منطقه را دارند. هر یک از این شرایط در زمان ثبت نام مدارس بزرگسال  ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت از پذیرش دانش آموز جلوگیری می شود

شرایط سنی مدارس بزرگسالان

مدرسه بزرگسالان در تمامی مقاطع تحصیلی اعم از مقطع دبستان، دوره متوسطه اول و دوم به پذیرش دانش آموز می پردازد. افرادی که بدنبال شانس مجدد جهت تحصیل دوباره بوده بایستی در زمان ثبت نام مدارس بزرگسال اقدام به نام نویسی نماید. این افراد علاوه بر شرایط گفته شده نیاز به این داشته تا از شرایط سنی نیز اطلاع یابند که بر همین اساس در بخش زیر به این مبحث پرداخته شده است.

شرایط سنی افراد جهت ورود به مدارس بزرگسالان در هر مقطع تحصیلی متفاوت بوده و یکسان نمی باشد. دارا بودن شرایط سنی لازم برای ثبت نام مدارس بزرگسال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از الزامات بوده و در صورت عدم تطابق سن فرد با شرایط در نظر گرفته از ثبت نام وی جلوگیری می شود. افراد جهت اطلاع از شرایط سنی نام نویسی در مدرسه بزرگسالان نیاز به این داشته تا آیین نامه مدارس بزرگسال را مطالعه کنند. همچینن در زیر هر یک از شرایط سنی داوطلبان درج شده که قابل مشاهده می باشد.

حداقل سن در مقطع ابتدایی مدرسه بزرگسالان ۱۱ سال می باشد.

حداقل سن در مقطع دوره متوسطه بزرگسالان ۱۷ سال می باشد.

حداقل سن در مقطع دوره متوسطه بزرگسالان به صورت غیر حضوری ۱۸ سال می باشد.

طبق موارد گفته شده در بالا می توان گفت که حداقل برخورداری از شرایط سنی مورد لحاظ قرار گرفته و افراد تنها با دریافت مجوز کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش می توانند از این شرایط عبور نمایند. افراد بزرگسال در راستای یادگیری خواندن و نوشتن، نیاز به این داشته تا به نهضت سواد آموزی مراجعه کنند.

نحوه ثبت نام مدارس بزرگسالان۱۴۰۳

پیش از هر چیز لازم است بدانید که روند نام نویسی در مدارس بزرگسالان به صورت حضوری انجام می پذیرد که معمولا فهرست مدارس آموزش از راه دور، از طریق وبسایت مدیریت از راه دور وزارت آموزش و پرورش به نشانی الکترونیکی dei.medu.ir در دسترس متقاضیان قرار می گیرد.

بدین ترتیب داوطلبین می توانند بر اساس این لیست، نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت خود را انتخاب کرده و با در دست داشتن مدارک لازم به صورت حضوری جهت ثبت نام به آن مراجعه کنند. در ادامه به تمامی مدارک مورد نیاز جهت نام نویسی در مدارس بزرگسالان اشاره نموده ایم که قطعا مطالعه آن ها کمک کننده خواهد بود. 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام مدارس آموزش از راه دور بزرگسالان 

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی دانش آموز
  • ۶ قطعه عکس پرسنلی ۴*۳ 
  • گواهی سال سوم راهنمایی (مختص متقاضیان ثبت نام در پایه دهم)
  • کل پرونده سنوات گذشته دانش آموز
  • کارنامه اول تا سوم راهنمایی
  • مدارک پزشکی، ایثارگری و یا بهزیستی (در صورت عضویت)
  • مدارک مربوط به مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه
  • مدارک مربوط به مشخص بودن وضعیت اتباع خارجی

آیا امکان نقل و انتقال از مدارس آموزش از راه دور وجود دارد ؟

امکان نقل و انتقال مدارس آموزش از راه دور نیز وجود دارد اما دقت نمایید که این مورد برای متقاضیان واجد شرایط پس از انجام مراحل نام نویسی وجود دارد. توجه کنید که مدارس غیر حضوری تنها در دوره متوسطه اول و دوم، فرصت ثبت نام به دانش آموزان را خواهند داد. بیشترین مدارس آموزش از راه دور، در نوبت دوم مدارس دولتی تشکیل می‌شوندکه تعدادی از آن ها توسط موسسان خریداری شده اند و به صورت مجزا فعالیت می‌کنند.

ساعات حضور دانش آموزان در مدارس

به دلیل مشغله افراد بزرگسال معمولا ساعت حضور در مدارس در نوبت دوم و از ساعت ۱۳ عصر به بعد می باشد که این مورد برای دختران از ساعت ۱۳:۳۰ و برای پسران از ۱۴:۰۰ آغاز می گردد. طبیعتا ساعات تدریس برای افرادی که شیوه آموزش غیرحضوری را انتخاب کرده اند، انعطاف بیشتری نیز دارد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 
 
 
 

مطالب مرتبط:

ثبت نام آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۲ شیراز | شرایط، زمان، مراحل ثبت نام و….

آرکا مشاوره

مدارک لازم برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

سایت ثبت نام مدارس شاهد ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید