مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

حذف اضطراری دروس دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| هزینه، زمان، نحوه و نکات مهم

حذف اضطراری دانشگاه آزاد 1402

حذف اضطراری دروس دانشگاه آزاد یا حذف تک درس، یکی از قوانین دانشگاه آزاد برای دانشجویانی است که جهت دریافت نمره قبولی پایان ترم در امتحان درس مورد نظر تردید خواهند داشت. طبق ماده ۳۷ دانشجویان این اجازه را دارند که در هر نیمسال تحصیلی یک تک درس را با رعایت کامل شرایط ماده ۳۷ از قوانین دانشگاه آزاد، به حذف اضطراری درس مورد نظرشان بپردازند. دانشجو پس از آغاز نیمسال تحصیلی می‌تواند در فرصتی که در تقویم آموزشی تعیین شده (که معمولاً دو هفته بعد از انتخاب واحد اصلی است) اقدام به حذف یا اخذ دروسی در صورت موافقت گروه آموزشی مربوطه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حذف و اضافه دانشگاه آزاد با مرکز مشاوره آرکا همراه باشید.

شرایط حذف اضطراری دروس دانشگاه آزاد

حذف اضطراری یا حذف تک درس عناوینی هستند که به حذف درس خاص در دانشگاه اطلاق می گردند. دانشجویانی که به هر دلیل قصد دارند نسبت به حذف هر یک از دروس خود اقدام کنند، لازم است ابتدا شرایط زیر را در نظر بگیرند چرا که عدم احراز هر یک از موارد زیر می تواند در آینده مشکلاتی را برای دانشجو به همراه داشته باشد.

دانشجویان در هنگام حذف اضطراری واحد درسی خود می بایست به شرایط هم نیاز و پیش نیاز دروس توجه کنند، زیرا در صورت حذف این دست از دروس، دروس وابسته به آن ها نیز حذف خواهند شد.
دانشجویان باید در مدت زمانی که از سوی دانشگاه اعلام می گردد و مطابق با تقویم آموزشی آن، به حذف دروس مورد نظر خود بپردازند. بازه زمانی مذکور در هر یک از دانشگاه های کشور متفاوت بوده و معمولا چند هفته پیش از پایان هر نیمسال تحصیلی می باشد. توجه داشته باشید که پس از اتمام مهلت تعیین شده در تقویم آموزشی دانشگاه، هیچ درخواستی مبنی بر حذف درس پذیرفته نخواهد شد.
امکان حذف دروس عملی همانند کارآموزی، پروژه و… در برخی از دانشگاه ها فراهم نمی باشد.

توجه داشته باشید که در صورت حذف دروس خود، تعداد واحدهای باقی مانده نباید کمتر از ۱۲ باشد.
دانشجویانی که در ترم قبل مشروط شده اند و نمی توانند بیش از ۱۲ الی ۱۴ واحد را اخذ نمایند، تنها در صورت موافقت اساتید دروس مورد تقاضا، مجاز به حذف واحدهای مورد نظر خود می باشند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که هر یک از شرایط مذکور ممکن است در برخی از دانشگاه ها با تغییراتی همراه بوده و یا جزو قوانین و مقررات مربوط به حذف اضطراری دروس سال تحصیلی ۱۴۰۳ نباشند. در نتیجه می توان دریافت که هر یک از دانشگاه های کشور ضوابط و مقررات خاص خود را پیرامون مبحث فوق دارند و به همین دلیل نمی توان شرایط دقیقی را برای حذف دروس توسط دانشجویان ارائه نمود.

شایان ذکر است که در برخی از دانشگاه ها شرایط ویژه ای برای حذف اضطراری دروس برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. برای مثال محدودیت در تعداد واحدهای باقی مانده پس از حذف، عدم امکان حذف دروس عملی مانند آزمایشگاه، کارگاه، کارآموزی و پروژه و همچنین محدودیت در تعداد دفعات استفاده از قانون حذف اضطراری از جمله این موارد به شمار می روند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که، دانشجویان دانشگاه آزاد این امکان را دارند، در صورت نیاز واحد های دروس عملی خود را نیز حذف کنند.

بنابراین اگر به هر دلیل قصد حذف دروس خود را دارید پیشنهاد می کنیم ابتدا شرایط و قوانین مربوط به آن را از طریق دانشگاه محل تحصیل خود جویا شوید و سپس اقدامات لازم را در این راستا به انجام برسانید. شما مخاطبین گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دستیابی به پاسخ سوالات خود با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بدانید: انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| برسی تمام شرایط، معافیت هزینه انصراف و …

زمان حذف اضطراری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

از دیگر مواردی که در حذف اضطراری دانشگاه آزاد برای دانشجویان سوال برانگیز است، زمان حذف اضطراری دانشگاه آزاد خواهد بود. زمان حذف اضطراری یا همان حذف تک درس دانشگاه آزاد در اواخر هر یک از نیمسال های تحصیلی امکان پذیر بوده و توسط اداره آموزش دانشگاه آزاد مشخص و به دانشجویان اطلاع رسانی می شود.

بنابراین دانشجویان در هر یک از نیمسال‌ های تحصیلی مجاز به حذف اضطراری دانشگاه آزاد خواهند بود. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم درباره زمان دقیق حذف اضطراری است که باید بگوییم این امر به طور مستقیم با تقویم آموزشی در ارتباط بوده و در هفته های پایانی هر ترم ابلاغ می‌ گردد.

پس از در نظر گرفتن تقویم آموزشی، دانشجویانی که متقاضی حذف اضطراری یک درس عملی – نظری یا نظری – عملی خود هستند، با توجه به ماده ۳۷ می‌ توانند تا پنج هفته مانده به پایان زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد جاری درخواست خود را ثبت نمایند.

زمان بندی دانشگاه آزاد برای ارائه درخواست متقاضیان حذف اضطراری دانشگاه آزاد، بر اساس زمان ورودی آنان تعیین می گردد. به همین دلیل هیچ یک از دانشجویان نگران از دست دادن زمان حذف تک درس نباشند.

مراحل حذف اضطراری دروس در دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

راهنما قوانین حذف اضطراری دانشگاه آزاد و مراحل آن به هر دانشگاه می تواند متغیر باشد، اما روال کلی انجام این کار به این صورت است که فرد باید در زمان اعلام شده از واحد آموزش دانشگاه اقدام به تکمیل فرم حذف و اضافه دانشگاه نماید و بعد از تایید مشاور و معاون آموزشی دانسگاه را کسب نماید و فرمی که تکمیل شده است را در موعد مقرر به دانشگاه تحویل دهد.

علاوه بر این در صورتی که دانشگاه ذکر شده از سیستم جامع گلستان استفاده نماید دانشجو برای حذف واحد های درسی خود می تواند اقدام به انجام این کار از طریق وبسایت نماید.

نحوه حذف ترم دانشگاه آزاد

حذف ترم دانشگاه آزاد برای آن دسته از دانشجویانی در نظر گرفته شده است که در طول ترم موفق به حضور در کلاس ها نشده، از عدم موفقیت خود در امتحانات پایان ترم مطمئن هستند. در واقع حذف ترم تحصیلی به معنای حذف کامل دروس آن ترم و عدم شرکت در امتحانات دروس مورد نظر می باشد.

مطابق آیین نامه دانشگاه آزاد، حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات تحصیلی می باشد به معنای ساده تر اگر فردی در هر مقطعی که باشد اقدام به حذف یک ترم تحصیلی نمود، ترم حذف شده در سنوات تحصیلی وی لحاظ نمی گردد.

برای حذف ترم در دانشگاه آزاد لازم است تا دانشجو ابتدا از حذف ترم خود مطمئن شده و سپس مراحل فرم های مربوط به حذف ترم را تکمیل نماید. دانشجو موظف است پیش از برگزاری امتحانات پایان ترم فرم مربوط به حذف ترم و عدم شرکت در امتحانات پایان ترم نیمسال تحصیلی مورد نظر را تکمیل کرده و به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود ارائه نماید.

پس از انجام این مرحله توسط دانشجو، معاونت آموزشی و ریاست دانشکده در خصوص این دانشجو تصمیم گیری نهایی را انجام داده و موافقت یا عدم موافقت خو را با درخواست حذف ترم تحصیلی را به اعلام می کنند.

بیشتر بدانید: مرخصی تحصیلی دانشگاه

هزینه حذف اضطراری دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

به طور کلی حذف و اضافه دانشگاه آزاد دارای هزینه می باشد و این موضوع در مورد حذف تک درس یا همان حذف اضطراری هم صدق می کند، افراد در زمان حذف و اضافه باید با مراجعه به وبسایت دانشگاه ازاد و مراجعه به بخش پرداخت الکترونیکی حداقل پیش پرداخت شهریه دانشگاه آزاد مراجعه نمایید و اقدام به پرداخت هزینه حذف و اضافه خود کنید.

هزینه حذف اضطراری دانشگاه آزاد و به طور کلی حذف و اضافه واحد های درسی به اندازه نصف بدهی فرد می باشد، برای مثال اگر شخصی به اندازه ۵۰۰ هزار تومان باشد باید ۲۵۰ هزارتومان را تحت عنوان هزینه حذف و اضافه پرداخت نماید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد تهران شمال سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

فراموشی رمز دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی۱۴۰۳| تمامی پایه ها

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید