مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

حذف نمره مردودی از معدل کل دانشجویان ۱۴۰۳ | قوانین جدید، نکات مهم

حذف تاثیر نمره مردودی در معدل کل

دانشجویان دانشگاه های سراسری اعم از دوره روزانه و شبانه، پیام نور و … و دانشگاه آزاد در صورتی که حد نصاب نمره قبولی لازم برای هر درس را کسب نکنند و در نیمسال های بعد نمره قبولی بالاتری را بدست آورند، نمره مردودیشان طبق قانون جدید حذف نمرات زیر ۱۰ از معدل کل حذف خواهد شد. در ادامه در خصوص حذف نمره مردودی از معدل کل کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز مطالبی را برای شما بیان خواهیم کرد.

تاثیر نمرات زیر ۱۰ در معدل

آیین نامه حذف نمرات زیر ۱۰ توسط شورای عالی آموزش برای تمامی دانشجویان دانشگاه های سراسری و آزاد در سال جاری در کلیه مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، ارشد اعلام شده است و طبق این اطلاعیه دانشجویان در صورت عدم قبولی در هر واحد درسی و کسب نمره پایین می توانند در نیمسال های بعد درس مورد نظر را اخذ نموده و نمره بالایی را کسب نمایند.

همچنین، نمره مردودی اولیه دانشجو در کارنامه ثبت شده؛ اما در میانگین معدل کل درنظر گرفته نمی شود و تنها آخرین نمره قبولی وی در معدل کل دانشجو حساب می شود. ممکن است دانشجو در روز امتحان در سر جلسه امتحانی شرکت ننماید؛ بنابراین، نمره امتحانی وی صفر تلقی می شود که در صورت ارائه گواهی پزشکی در جلسه شورای آموزش هر دانشگاه و تایید گواهی دانشجو توسط کارشناسان این جلسه نمره صفر برای این دانشجو درنظر گرفته نمی شود و در معدل وی حساب نخواهد شد.

اما در صورتی که دانشجو قادر به ارائه گواهی پزشکی نباشد و یا به دلایل مختلفی در سر جلسه امتحان شرکت نکرده باشد؛ نمره این واحد درسی، صفر و در معدل کل او تاثیر گذاشته می شود. در صورتی که فرد بتواند در ترم های تحصیلی بعد در درسی که نمره صفر گرفته بود، نمره قبولی کسب نماید طبق آیین نامه جدید نمره قبولی بدست آمده در میانگین کل فرد حساب خواهد شد.

قوانین و شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل

در زمان انتخاب واحد در دانشگاه سراسری و آزاد، همه دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی می‌توانند واحد‌های درسی خود را طبق سقف انتخاب واحد دانشگاه‌ها انتخاب کنند. این افراد باید در طول سال تحصیلی حاضر‌شده‌و در تمامی مباحث درسی مسلط باشند تا بدون هیچ مشکلی در امتحانات دانشگاهی شرکت کنند.

هنگام پایان ترم تحصیلی، دانشجویان می‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی برای مطالعه منابع درسی خود انجام دهند تا نمره حدنصاب لازم را در تمامی دروس خود کسب کنند و مردود نشوند؛ اما ممکن است به دلیل حجم بسیار مطالب درسی و زمان محدود، دانشجویان نتوانند در برخی از دروس نمره قبولی لازم را کسب کنند که باید برای بی اثر شدن نمره مردودی خود اقدام نمایند..

لازم است ذکر شود که طبق قوانین و شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل و حذف نمرات زیر ۱۰ توسط معاون آموزش عالی، در صورتی که دانشجویان بتوانند نمره مردود خود را جبران کرده و نمره قبولی بالاتری را کسب نمایند، نمرات زیر ۱۰ و یا مردودی آن‌ها فقط در کارنامه ثبت خواهد شد و تاثیری در میانگین معدل کل نخواهد داشت و در واقع می توان گفت باعث بی اثر شدن نمره مردودی می گردد.

قانون حذف نمره مردودی از معدل کل کارشناسی لغو شد

دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، همان‌طور که شناخته‌شده‌است، طبق تبصره ۵ ماده ۱۴ مصوبه شورای آموزشی دانشگاه شهید بهشتی مورخ ۱۳۹۷.۰۵.۳۰، در صورتی که در یکی از دروس نمره‌ای کمتر از ۱۰ کسب کنند، در هر صورت معدل ترم و معدل کل دانشجو محاسبه خواهند شد. در حالی که این موضوع در دانشگاه‌های دیگر سطح یک به همین شکل نیست و نمره جدید جایگزین نمره قبلی خواهد شد (مشابه مصوبه شورای آموزشی ورودی‌های قبل از سال ۱۳۹۷ دانشگاه). اخیرا در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با وجود یک‌بند مشابه، پس از اعتراض دانشجویان، این‌بند بی اثر شدن نمره مردودی به‌طور کلی حذف شد.

حذف نمره تقلب از کارنامه

گاهی اوقات برخی از دانشجویان در جلسه امتحان مرتکب تقلب می شوند. در چنین مواردی و یا حکم کمیته انضباطی به فرد نمره ۲۵% تعلق گرفته و یا در آن درس مردود شناحته خواهد شد. حال سوال مهم این است که برای حذف نمره تقلب از کارنامه چه باید کرد و آیا راهی برای حذف آن وجود دارد؟

در این باره باید گفت که تاثیر تقلب در معدل دانشگاه با زمانی که شخص به دلیل غیبت صفر گرفته است متفاوت می باشد، چراکه تقلب تخلف شناخته و دانشجو شامل تنبیه خواهد شد. البته این تنبیهات بسته به نوع تخلف متفاوت بوده و از اخطار شفاهی تا مردودی و حتی منع موقت از تحصیل متفاوت می باشد.

نکته قابل توجه آن است که حذف نمره تقلب از کارنامه دانشگاه امکانپذیر نبوده و چنانچه تخلف از سوی کمیته انضباطی محرز شناخته شود، هیچگونه مساعدتی اعم از حذف یا تغییر نمره ارائه نمی شود. البته اگر رفتار مربوطه یعنی تقلب، تصحیح و در آینده تکرار نشود، ممکن است کمیته انضباطی اجرای همه یا بخشی از حکم را تعلیق نماید.

بیشتر بدانید:   انصراف از دانشگاه و کنکور مجدد

قانون جایگزینی نمره بالای ۱۴

گاهی اوقات به جای حذف نمره مردودی از معدل کل، برخی دانشجویان با وجود کسب نمره قبولی در یک درس به دنبال بهتر کردن آن هستند. دلیل این امر نیز تاثیری است که نمره پائین در میانگین کل داشته و دانشجویان سعی در بهبود آن دارند که به نوعی نیز به دنبال ترمیم معدل هستند.

این موضوع به نوعی جایگزینی نمره بالای ۱۴ نامیده شده و تنها شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد می شود. مطابق با این قانون، اگر دانشجوی کارشناسی در یک درس نمره ای کمتر از ۱۲ و دانشجوی کارشناسی ارشد در درسی نمره ای پائین تر از ۱۴ را به دست آورد، این امکان را دارد تا برای افزایش آن اقدام کند.

البته این نکته را باید در نظر داشت که قانون جایگزینی نمره بالای ۱۴ تنها زمانی اعمال خواهد شد، که شخص در امتحان بعدی حتما نمره ای بالاتر از نمره قبل را کسب نماید. قابل توجه است که این قانون برای دروسی که تاثیر تقلب در معدل دانشگاه شامل آن ها نمی شود، مجاز خواهد بود و فقط به علت عدم کسب نمره بالا قصد شرکت مجدد در امتحان آن را دارند.

نکاتی در خصوص شرایط حذف نمرات مردود از کارنامه و معدل

با توجه به اعلام آیین‌نامه جدید درباره حذف نمره مردودی از معدل کل دانشجویان، احتمالا این سوال در ذهن افراد ایجاد می‌شود که آیا بهتر است درس را حذف کنند یا نمره مردود دریافت کنند؟ در پاسخ به این سوال، نیاز است توضیح داد که شرایط تحصیلی هر دانشجو متفاوت است و هر فرد باید با توجه به ویژگی‌ها و شرایط خود تصمیم بگیرد که آیا قبل از شروع امتحانات درس را حذف نماید یا در آن شرکت کند.

در واقع، در شرایطی مانند بیماری، ناتوانی در یادگیری دروس به دلیل پیچیدگی مطالب، فشار و مشکلات تحصیلی و یا مشکلات اقتصادی قرار می‌گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، دانشجویان ممکن است قادر به شرکت در جلسه امتحان نباشند؛ بنابراین، در حدود دو هفته قبل از برگزاری امتحانات، می‌توانند در حذف اضطراری دانشگاه‌های سراسری و آزاد شرکت کرده و درس موردنظر خود را حذف نمایند.

لازم است توجه شود که دانشجویان درخواست‌کننده حذف و اضافه فقط مجاز به حذف یک واحد درسی هستند. سپس درس حذف‌شده‌از لیست تعداد واحدهای اخذ‌شده‌حذف خواهد شد و تاثیری بر معدل و یا ریزنمرات فرد نخواهد داشت؛ اما اگر دانشجو تصمیم به حذف درس نگیرد و در امتحان درس موردنظر شرکت کند، ممکن است فرد نمره قبولی یعنی بیش از ۱۰ را به دلیل دلایلی مانند تنظیم سوالات امتحانی در سطح متوسط و یا آسان کسب کند. و یا به دلیل دشواری سوالات و یا عدم آمادگی نمره مردودی را کسب کند و به‌طور متداول در درس موردنظر قرار بگیرد. این نمره مردودی در کارنامه و ریزنمرات او ثبت خواهد شد و در صورت قبولی با نمره بالاتر در نیمسال‌های بعد؛ نمره مردودی قبلی از معدل کل حذف خواهد شد و نمره قبولی بالاتر در نظر گرفته خواهد شد.

در حال حاضر، حذف نمرات مردودی از کارنامه یک امر کاملا غیرممکن است و دانشگاه‌ها هیچگونه سیاستی در این زمینه را اجرا نمی‌کنند. این قاعده، توسط مقررات و قوانین دانشگاهی تعیین‌شده‌است و دانشگاه‌ها ملزم به رعایت آن هستند. بنابراین، هیچ دانشجویی نمی‌تواند انتظار داشته باشد که نمره مردودی از کارنامه‌اش حذف شود. در ضمن، تصمیم‌گیری درباره حذف نمرات مردودی از کارنامه نیازمند تغییراتی در سیاست‌ها و قوانین دانشگاهی است. این تغییرات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی صورت بگیرد و تاثیرات مثبت و منفی آن را بر روی فرآیند ارزیابی و تربیت دانشجویان در نظر بگیرد. همچنین، نظرات و دیدگاه‌های مختلف اعضای هیات علمی، دانشجویان و سایر افراد مرتبط نیز باید در این تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گیرند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

نحوه دریافت مجدد شماره پرونده و داوطلبی کنکور سراسری ۱۴۰۲ | فراموشی

آرکا مشاوره

تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ | بهمن ماه، دفترچه ثبت نام و…

آرکا مشاوره

مشاهده نتایج کنکور کاردانی فنی و حرفه ای ۱۴۰۳ | نحوه مشاهده، ثبت اعتراض و….

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید