مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

سیر تا پیاز آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳ | شرایط و زمان ثبت نام و…

لیسانس به پزشکی یا کارشناسی به پزشکی ۱۴۰۳ آزمونی است که فارغ التحصیلان رشته های کارشناسی زیرمجموعه رشته های تجربی و ریاضی می توانند با رعایت شرایط سنی و معدلی در آن شرکت نمایند. در این مطلب به کلیه سوالات پیرامون آزمون مانند شرایط آزمون لیسانس به پزشکی، دروس آزمون لیسانس به پزشکی، منابع آزمون کارشناسی به پزشکی، ظرفیت لیسانس به پزشکی، سوالات لیسانس به پزشکی و جزوات لیسانس به پزشکی جهاد دانشگاهی پاسخ داده می شود. جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به عنوان تنها مرکز تخصصی ارائه دهنده خدمات آموزشی آزمون لیسانس به پزشکی می باشد و هر ساله خداقل نیمی از قبول شدگان آزمون لیسانس به پزشکی از داوطلبان شرکت کننده در خدمات آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران هستند.

متقاضیان آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳ که دارای شرایط تحصیلی و سنی لازم برای ثبت نام در این ازمون هستند می توانند در موعد مقرر ثبت نام کرده و سپس در آزمون کتبی لیسانس به پزشکی شرکت کنند. پس از قبولی در این مرحله و همچنین مصاحبه پزشکی از کارشناسی می توان در رشته پزشکی تحصیل کرد. در ادامه مقاله به بررسی جزئیات آزمون کارشناسی به پزشکی ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

عناوین اصلی مقاله پنهان

لیسانس به پزشکی چیست؟

آزمون لیسانس به پزشکی آزمونی است که با هدف جبران فرصت از دست رفته برای علاقه مندان به رشته ی پزشکی قرار داده شده است و طی این آزمون فارق التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های مختلف زیر مجموعه علوم تجربی و علوم ریاضی می توانند در این آزمون شرکت کنند.

زمان ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

تاریخ دقیق ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ از طریق اطلاعیه های سایت دانشگاه علوم پزشکی اعلام می شود تا داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، در زمان تعیین شده فرم ثبت نام آزمون را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز را در سایت دانشگاه علوم پزشکی به آدرس education.tums.ac.ir بارگذاری نمایند.

زمان ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ از ۲ دی ماه اعلام شده است و تا ۱۱ بهمن ماه نیز ادامه دارد. 

لازم به ذکر است مهلت مجدد ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ تا ۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

شرایط ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

داشتن شرایط عمومی تحصیل رایگان در ایران

متفاضیان ثبت نام در این آزمون فارغ التحصیل مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته یکی از رشته های مختلف باشند. دانشجویان سال آخر تحصیل در لیسانس نیز امکان شرکت در این آزمون را دارند که در زمان ثبت نام باید گواهی تایید شده معدل خود را اسکن نمایند.   

حداکثر سن داوطلب در زمان ثبت نام آزمون ۲۷ سال باشد. ( مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی به این حداکثر اضافه خواهد شد)

علاوه بر دانش آموختگان کلیه رشته‌ها مانند رشته بیوتکنولوژی و غیره، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی نیز مجاز به شرکت در آزمون هستند.

فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، دکتری عمومی و دکتری تخصصی از دانشگاه های دولتی و آزاد اجازه ثبت نام در این آزمون را ندارند. 

داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر مطابق جدول ارائه شده در بخش مدارک

داشتن معدل کل ۱۸ و بالاتر و یا نمره الف در گواهی دیپلم

داشتن معدل کارشناسی ۱۶ و بالاتر (در این خصوص برای دانشجویان استعداد درخشان تبصره هایی در نظر گرفته شده است که این افراد می بایست این موارد را به درستی مطالعه نمایند.)

پذیرش در آزمون چند مرحله ای پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس دانشگاه علوم پزشکی تهران

مهمترین تغییرات آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

۱. حذف شرط معدل در آزمون لیسانس به پزشکی:

از جمله شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی دارا بودن معدل ۱۸ و معدل لیسانس ۱۶ بود که هر دوی این شرط ها در طرح جدید لیسانس به پزشکی حذف شده است.

“دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم‌پزشکی با بیان اینکه تغییرات اعمال شده به شرایط سنی محدود نمی‌شود، اظهار کرد: در آیین نامه قبلی افراد با معدل دیپلم ۱۸ یا بالاتر مجاز به شرکت در این آزمون بودند. اما با تغییرات جدید شرط معدل دیپلم حذف شده است؛ چرا که این احتمال وجود دارد افراد بنا به هر دلیلی نتوانسته‌ باشند در دوران دیپلم به خوبی درس بخوانند اما افراد توانمندی در دوران تحصیل مقطع کارشناسی بوده‌اند. بنابراین تغییرات را به سمتی برده‌ایم که افراد بیشتری بتوانند در این آزمون شرکت کنند.”

۲. حذف محدودیت رشته دیپلم و لیسانس:

طبق آیین نامه لیسانس به پزشکی مصوب ۱۴۰۲، تمامی فارغ التحصیلان لیسانس پیوسته و ناپیوسته با پایه رشته های زیر گروه علوم تجربی و ریاضی فیزیک و علوم انسانی مجاز به شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی خواهند بود.

۳. تغییر شرایط سنی در آزمون لیسانس به پزشکی:

نقل قول دکتر حسن زاده در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا (مورخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲) :

“وی درباره تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی گفت: با توجه به اینکه شرط سنی یکی از شروط شرکت در این آزمون به حساب می‌آید و حداکثر سن شرکت در این آزمون ۲۵ سال لحاظ شده است و از طرفی این احتمال وجود دارد که افرادی با سن بیشتر متقاضی شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس باشند؛ به همین دلیل در تغییرات جدید، شرط سنی حذف شده است. زیرا در هیچ جای دنیا، افراد را با درنظر گرفتن شرایط سنی محدود نمی‌کنند.”

هر چند همچنان در آیین نامه آزمون مربوطه به افزایش سن از ۲۵ سال به ۲۷ سال اشاره شده ولی همچنان باید منتظر انتشار دفترچه ثبت نام باشیم.

افزایش ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی:

طبق گفته دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی قرار است در آینده نزدیک تصمیم گیری در مورد ظرفیت پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی قطعی شود که منط به اعلام نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران است:

دکتر حسن‌زاده درباره افزایش ظرفیت پذیرش آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس گفت: افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی از دیگر تغییرات این آیین‌نامه است. البته این آیین‌نامه هنوز به مرحله امضای نهایی نرسیده، لذا تغییرات درنظر گرفته شده برای سال تحصیلی آتی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعمال نمی‌شود و برای سال بعد اجرایی می‌شود.

آيين نامه استعداد های درخشان لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

برگزيدگان آزمون سراسری گروه علوم تجربی تا رتبه ۵۰۰ كشوری در آزمون سراسری كنكور (با معرفی سازمان سنجش آموزش كشور)

دارندگان مدال طلا، نقره و برنز كشوری از المپيادهای علمی دانش آموزی (با معرفی وزارت آموزش و پرورش)

برگزيدگان حائز رتبه های اول تا سوم نهايی جشنواره رازی، جشنواره های خوارزمی (در زمينه علوم پزشكی) با معرفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و گروه غير پزشكی با معرفی وزارت علوم

مالكان ابداع يا اختراع ثبت شده با تائيد معاونت تحقيقات و فن آوری وزارتخانه های مربوطه

برگزيدگان المپيادهای علمی دانشجویی با تاييد مركز رشد استعداد های درخشان و معاونت های آموزشی دانشگاه ها

دانشجويان نمونه كشوری گروه پزشكی با معرفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و رشته های غير پزشكی با معرفی وزارت علوم

دانشجويان پژوهشگر برجسته به تاييد شورای پژوهشی دانشگاه و براساس دستورالعملی كه از سوی معاونت تحقيقات و فناوری وزارت تدوين و به دانشگاه ها اعلام گرديده است

دارندگان مدال طلای المپيادهای دانش آموزی از آزمون كتبی معاف می باشند و بدون شركت در آزمون كتبی صرفا با شركت در آزمون مصاحبه و ارزيابی فراشناختی مورد ارزيابی قرار می گيرند و دارندگان مدال های نقره و برنز اين رشته ها بايد در آزمون كتبی شركت نمايند و حداقل ۹۰٪ نمره آخرين فرد پذيرفته شده در آزمون كتبی را احراز نمايند. (کسب حداقل نمره حد نصاب آزمون كتبی الزامی است)

دانشجویان سال آخر کارشناسی مجاز به شرکت در آزمون پزشکی از مقطع لیسانس بوده و می بایست گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر را ارائه نمایند. توجه شود که لیسانس به پزشکی با لیسانس به دکتری متفاوت بوده و توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

براساس بخشنامه جدید سازمان وظیفه عمومی ناجا، ادامه تحصیل مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در مقطع دکتری پیوسته پزشکی بلامانع بوده و می ­توانند از معافیت تحصیلی استفاده نماید.

مدارک لازم جهت ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

متقاضیان آزمون لیسانس به پزشکی می بایست به تهیه تمامی مدارک لازم جهت نام نویسی در آزمون مذکور اقدام نمایند و در صورت هرگونه مغایرت مدارک ارائه شده نسبت به اطلاعیه موجود در سایت education.tums.ac.ir موجب لغو شدن ثبت نام از سوی دانشگاه خواهد شد.

۱. پرداخت الکترونیکی هزینه ثبت نام آزمون
۲. تکمیل فرم ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳
۳. الصاق یک قطعه عکس ۴*۳ روی فرم ثبت نام
۴. مدرک معتبر دارای معدل کل مقطع دیپلم متوسطه (معدل پیش دانشگاهی مد نظر نمی ­باشد)
۵. کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم یا برگه اعزام به خدمت بدون غیبت برای داوطلبان مرد
۶. مدرک پایان و یا معافیت از طرح برای مشمولان طرح نیروی انسانی.
۷. داوطلبانی که مشغول گذراندن طرح نیروی انسانی هستند در صورت قبولی، هنگام ثبت نام در دانشگاه ملزم به ترخیص از طرح می­ باشند.
۸. تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
۹. مدرک زبان

مدارک زبان انگلیسی مورد پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

داشتن یکی از مدرک زبان که در جدول زیر به آن اشاره شده است الزامی بوده و اگر داوطب فاقد آن باشد می توانند به صورت مشروط در آزمون شرکت کرده و درصورت قبولی آن را در زمان مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی ارائه دهد.

مدارک زبان انگلیسی مورد پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳
توضیحات  حد نصاب قبولی  نام مدرک زبان
۵۰ MHLE
۵۰ MCHE
۵۰ MSRT
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور ۴۸۰ TOEFL (PBT)
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور ۶۰ TOEFL (IBT)
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور ۵ IELTS
۴۸۰ TOLIMO
۷۰ MELAB

نحوه ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

متقاضیان می توانند در مدت زمان مشخص و پس از اسکن مدارک مورد نیاز با مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرم ثبت نام خود را به صورت اینترنتی مطابق با مراحل بیان شده در ادامه، دریافت و تکمیل کنند. لازم به ذکر است که بعد از تکمیل نمودن فرم، داوطلبان بایستی از آن یک نسخه اسکن شده تهیه نمایند و مجددا در سایت دانشگاه تهران بارگذاری کنند.

جهت ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی، ابتدا به سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نشانی education.tums.ac.ir مراجعه نمایید و در قسمت میانی سایت، بر روی “اطلاعیه ثبت نام” کلیک کنید

لیسانس به پزشکی 1402

در ادامه با پر کردن اطلاعات هویتی و پرداخت هزینه، ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

منابع آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

مرحله بعدی پس از ثبت نام، آگاهی از منابع آزمون ۱۴۰۳ می باشد تا بتوانید با بررسی و مطالعه آن، با خیال آسوده در زمان برگزاری آزمون لیسانس به پزشکی، از پس امتحان برآیید. در جدول زیر به حوزه، مباحث و منابع مطرح شود، پرداخته شده است:

شیمیایی و فیزیکی سیستم های حیاتی

شیمی عمومی
شمی آلی
شیمی معدنی

۱۵ سوال

شیمی آلی و عمومی (تالیف دکتر رشید قنبرپور و مهندس آیدا خواجه)

مبانی بیوشیمیایی و بیولوژیکی سیستم های حیاطی

بیوشیمی
ژنتیک
بافت شناسی عمومی
فیزیولوژی و آناتومی سیستم های بدن
ایمونولوژی پایه
میکروب شناسی

۸۵ سوال
منابع علوم پایه

مبانی بیولوژیک، روانشناختی و جامعه شناختی رفتار

روان شناسی مقدماتی
جامعه شناسی مقدماتی

۲۵ سوال
جامعه شناسی عمومی (دکتر منوچهر رستمی)، روانشناسی عمومی (دکتر حمزه گنجوی) ویرایش هفتم

مهارت های استدلال و تفکر نقاد علوم انسانی و علوم اجتماعی

۲۵ سوال
راهنمای علمی برای مهارت های تفکر نقاد (دکتر اکبر سلطانی و مریم آقازاده)

ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳

اعلام تاریخ برگزاری آزمون پذیرش لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

زمان برگزاری آزمون کتبی لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ در تاریخ ۲۱ تیر ماه سال جاری خواهد بود.

اعلام نتایج آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۳ | نحوه مشاهده، اعتراض، نکات مهم

محل آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، محل برگزاری آزمون لیسانس به پزشکی تعیین شده است.

نکات مهم جهت نام نویسی در این آزمون لیسانس به پزشکی

پیش از آن که اقدام به ثبت نام در سایت education.tums.ac.ir نمایید، اطلاعیه نام نویسی که درخصوص تمامی شرایط و مدارک این آزمون می باشد را به طور کامل بررسی کنید و در صورتی که واجد شرایط ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی می باشید، اقدام به پرداخت هزینه نمایید. زیرا مبلغ پرداختی به هیچ وجه قابل استرداد نخواهد بود.
کد رهگیری دلیل بر تکمیل مراحل ثبت نام در آزمون کارشناسی به پزشکی نمی باشد و متقاضی باید از پرداخت هزینه آزمون و تکمیل مدارک از طریق سایت ثبت نام اطمینان حاصل کند.

سهمیه ایثارگران در آزمون لیسانس به پزشکی؟

طرح جدید لیسانس به پزشکی؟

ظرفیت لیسانس به پزشکی؟

رشته های مجاز لیسانس به پزشکی؟

آيا ترميم معدل براي داوطلباني كه معدل ديپلم متوسطه آنها كمتراز ۱۸ است امكان پذير ميباشد؟

دانشجوي مقطع كار شناسي ارشد هستم وتمايل به شركت در آزمون كارشناسي به پزشكي را دارم آيا
ميتوانم با انصراف از مقطع ارشد دراين ازمون شركت نمايم؟

حداقل نمره قبولي آزمون كارشناسي به پزشكي به چه صورت ميباشد؟

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

کارت شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نحوه دریافت، نکات مهم

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد تنکابن سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

معرفی کامل رشته اویونیک هواپیما | شرایط، درآمد و …

آرکا مشاوره

۱ دیدگاه

محدثه ۱۴۰۳-۰۱-۱۶در ۱۶:۲۴

ممنونم بابت مطالب آپدیت شده و قشنگتون
خدا قوت

پاسخ

دیدگاهی بنویسید