مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد مرخصی تحصیلی دانشگاه ۱۴۰۳ | تمام مقاطع و دانشگاه ها، آزاد، دولتی، پیام نور…

مرخصی تحصیلی دانشگاه 1402 هیوا

ممکن است فردی به دلایل مختلف نتواند در ترم جاری یا ترم آینده دانشگاه خود شرکت کند. به همین جهت بایستی برای مرخصی گرفتن از دانشگاه اقدام نمایند. معمولا مرخصی تحصیلی از دانشگاه ۱۴۰۳ دارای شرایط و ضوابط مشخصی است که بیشتر دانشجویان از آن اطلاعی ندارند. مرخصی تحصیلی یکی از تسهیلاتی است که از طریق دانشگاه های مختلف مانند دانشگاه های سراسری به دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف اعطا می شود. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان با مرخصی دانشگاه و شرایط آن آشنا نبوده و نحوه دریافت آن در مقاطع مخلف کارشناسی، ارشد و دکتری را نمی دانند، در ادامه این مقاله قصد داریم جزئیات مربوط به مرخصی دانشگاه و شرایط آن را ذکر کنیم.

مرخصی تحصیلی چیست؟

مرخصی تحصیلی، یکی از تسهیلاتی است که از طرف دانشگاه های گوناگون کشور از جمله دولتی و آزاد، به دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف واگذار می شود.

مرخصی یک روش مکث تحصیلی است که با احتساب سنوات تحصیلی به دانشجوها داده می شود و می بایست دانشجو بر پایه قوانین دانشگاه محل تحصیل خود، برای گرفتن مرخصی دست بکار شوند. بر اساس نوع مقاطع تحصیلی، شرایط گرفتن مرخصی دانشگاه متفاوت است که در ادامه، این شرایط را برای شما ارائه کرده ایم.

شرایط مرخصی دانشگاه در کارشناسی

برخی از دانشجویانی که در حال تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه های سراسری و آزاد هستند، دارای شرایطی هستند که امکان مراجعه به دانشگاه را ندارند. این دسته از دانشجویان به جای انصراف از دانشگاه می توانند مرخصی تحصیلی دریافت نمایند.

دانشجویانی که قصد دریافت مرخصی در مقطع کارشناسی را دارند، می توانند تحت قوانینی که از سوی دانشگاه های سراسری و آزاد مشخص شده است، اقدام به دریافت مرخصی کنند. شرایط دریافت مرخصی دانشگاه و شرایط آن برای مقطع های تحصیلی کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته به شرح زیر می باشند. لازم به ذکر است که دانشجویان فقط در صورت رعایت کردن این شرایط و به شرط موافقت دانشگاه، می توانند مرخصی تحصیلی دریافت کنند.

دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته مجاز دانشگاه های سراسری به دریافت حداکثر ۲ نیمسال تحصیلی مرخصی از دانشگاه های سراسری می باشند.

دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته مجاز دانشگاه های آزاد به دریافت حداکثر ۴ نیمسال تحصیلی مرخصی از دانشگاه های آزاد می باشند.

دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مجاز به دریافت حداکثر ۱ نیمسال تحصیلی مرخصی از دانشگاه های سراسری می باشند.

دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مجاز به دریافت حداکثر ۲ نیمسال تحصیلی مرخصی از دانشگاه های آزاد می باشند.

دریافت مرخصی در هر یک از مقطع های تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته زمانی امکان پذیر خواهد بود که دانشجو دارای سنوات تحصیلی مجاز برای دریافت مرخصی باشد؛ چرا که مرخصی تحصیلی جزو سنوات تحصیلی دانشجویان محاسبه خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه سراسری حداقل ۳ هفته قبل از شروع هر ترم تحصیلی می بایست درخواست خودشان را برای دریافت مرخصی از دانشگاه ثبت کنند.

خانم هایی که در دوران تحصیل خود باردار شده اند، می توانند حداکثر ۱ نیمسال تحصیلی قبل از زایمان و حداکثر ۴ نیمسال تحصیلی بعد از زایمان خود مرخصی دریافت کنند. مرخصی زایمان خانم ها، جزو سنوات تحصیلی آن ها محسوب نمی شود.

اخذ مرخصی برای ترم اول دانشگاه ها معمولا امکان پذیر نیست و دانشجویان دانشگاه های سراسری می توانند بعد از گذراندن حداقل ۱ نیمسال تحصیلی، مرخصی دریافت کنند.

شرایط مرخصی تحصیلی دانشگاه در کارشناسی ارشد

متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد حداکثر مجاز به دریافت یک نیمسال مرخصی تحصیلی هستند.

در حال حاضر امکان دریافت مرخصی تحصیلی برای دانشجویان ترم اول امکان پذیر نیست، البته در مواردی که دانشجو دلایل و مدارک لازم را ارائه کند شرایط دریافت وجود دارد.

دانشجویانی که بدون تایید شرایط مرخصی تحصیلی از سوی دانشگاه سراسری در کلاس های درس حاضر نشوند، به عنوان دانشجو ترک تحصیل محسوب شده و از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.

ثبت تقاضانامه مرخصی گرفتن از دانشگاه دانشجویان بایستی حداقل دو تا سه هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی صورت گیرد.

 

انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ | برسی تمام شرایط، معافیت هزینه انصراف و …

شرایط مرخصی تحصیلی دانشگاه در دکتری

دانشجویان مقطع دکتری به شرط داشتن شرایط لازم می توانند به مدت یک نیمسال مرخصی تحصیلی دانشگاه دولتی را دریافت نمایند. از آن جایی مرخصی تحصیلی دوره دکتری جزو سنوات تحصیلی این مقطع است، لذا داوطلبان دارای سنوات تحصیلی می توانند برای دریافت مرخصی اقدام نمایند. البته به دلیل حساسیت دوره دکتری معمولا دانشگاه با درخواست مرخصی تحصیلی داوطلب موافقت نمی کند.

بنابراین در پاسخ به سوال آیا می شود وسط ترم مرخصی گرفت؟ باید گفت که امکان گرفتن مرخصی تحصیلی در وسط ترم تحصیلی وجود ندارد، لذا دانشجویان دانشگاه سراسری بایستی دو تا سه هفته قبل از شروع ترم تحصیلی درخواست دریافت مرخصی را ثبت نمایند. همچنین برای مرخصی ترم اول دانشگاه هم می بایست شرایط را رعایت کرده و حداقل پس از گذشت یک نیمسال تحصیلی اقدام کرد.

شرایط دریافت مرخصی تحصیلی در دانشگاه دولتی

مرخصی تحصیلی آرکا مشاوره 1402

بر طبق ماده بیست آیین نامه آموزشی، دانشجویان در دوره های کاردانی یا کارشناسی ناپیوسته، با توجه به رعایت سنوات تحصیلی، قادر به دریافت مجوز یکی نیم سال تحصیلی هستند.

زمان مرخصی می تواند در دوره های کارشناسی ارشد به دو نیمسال افزایش پیدا کند؛ یعنی هر دانشجو باید ضمن رعایت حداکثر سنوات مجاز تحصیلی خود، به مرخصی تحصیلی برود و مدت زمانی که در مرخصی سپری می کند، جزو سنوات تحصیلی او حساب می شود.

این بحث شامل چندین تبصره می باشد، که مخصوص موارد و شرایط استثنایی است و در جدول زیر آنها را توضیح داده‌ایم.
تبصره ۱ مدت زمان اجازه مرخصی زایمان، حداکثر ۲ نیمسال تحصیلی می باشد که در سنوات تحصیلی حساب نمی شود.
تبصره ۲ مدت زمان اجازه مرخصی پزشکی، حداکثر ۲ نیمسال تحصیلی می باشد که با تایید شورای آموزشی دانشگاه و پزشک معتمد صورت می گیرد و در سنوات مجاز تحصیلی حساب نمی شود.
تبصره ۳ بررسی مصداق های مرخصی دیگر از جمله اعزام به خارج، اعم از ماموریت همسر و…، در اختیار شورای آموزشی دانشگاه می باشد که مدت زمان مجاز مرخصی آن، حداکثر ۲ نیمسال تحصیلی است. این مرخصی در سنوات مجاز تحصیلی حساب نمی شود.
تبصره ۴ دانشجویان قادرند از مجموع مرخصی های ذکر شده با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه، بهره مند شوند.

شرایط دریافت مرخصی تحصیلی در دانشگاه آزاد

شرایط دریافت مرخصی برای دانشجویان دانشگاه آزاد، همانند دانشگاه های دولتی می باشد. شرایط و قوانین استفاده از مرخصی در دانشگاه آزاد در ۲ ماده ۴۸ و ۴۹ آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داده شده است که جمعا ۵ تبصره می باشد.

توضیحات مربوط به این ۵ تبصره در جدول زیر قرار گرفته است.
شرح ماده ۴۸ برای دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر ۲ نیمسال برای دانشجوها در نظر گرفته شده و برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ۴ نیمسال تحصیلی، مرخصی در نظر گرفته شده است.

تبصره ۱ ماده ۴۸ افرادی که زمان های مرخصی را در چند نیمسال متوالی استفاده کنند، مانعی برایشان وجود ندارد. برای این امر دانشجو درخواست کتبی خود را مطابق با ماده ۴۹ این آیین نامه به مسئولین ارائه کرده و بدر صورت موافقت آنها، از مرخصی خود استفاده می کند.

تبصره ۲ ماده ۴۸ مدت زمان مرخصی تحصیلی (به استثنای مرخصی موضوع تبصره سه ماده ۳ و تبصره ۲ و ۳ ماده ۴۹ و هم یک نیمسال مرخصی زایمان) جزو بیشترین مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره حساب می شود.

شرح ماده ۴۹ تقاضانامه کتبی جهت تقاضای مرخصی، لازم است حتما ۲ هفته پیش از شروع انتخاب واحد به اداره آموزش واحد دانشگاهی اراده شود. اداره آموزش وظیفه دارد پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را کتبا قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد به دانشجو ابلاغ کند.

تبصره ۱ ماده ۴۹ زمانی که دانشجو در گذراندن بقیه درس ها هیچگونه مشکلی نداشته باشد، موافقت با درخواست مرخصی تحصیلی دانشجو انجام می شود.

تبصره ۲ ماده ۴۹ دانشجویانی که به عنوان همسر یا فرزند (در صورت نداشتن منع نظام وظیفه) یکی از اعضا هیئت علمی که از مهلت مطالعاتی استفاده می کند، کارکنان دولت یا یکی از دانشجویان بورسیه که به عنوان همراه، به خارج از کشور سفر می کنند، قادرند با ارائه حکم ماموریت همسر و سرپرست به تشخیص و تایید شورای آموزشی واحد دانشگاهی علاوه بر استفاده از میزان مرخصی سزاواری در مدت زمان دوره تحصیل، تا چهار سال از مرخصی تحصیلی بدون آن که در سنوات تحصیلی حساب شود، استفاده کند. در این صورت دانشجو موظف است نیمی از شهریه ثابت نیمسال های مرخصی برابر تعرفه نیمسالی نهایی که به تحصیل اشتغال داشته است را پرداخت کند.

تبصره ۳ ماده ۴۹ مرخصی هایی که اجبارا بخاطر دلایلی چون تشکیل نشدن کلاس یا مشکلات خود واحد آموزشی ایجاد می شود، جزو سنوات تحصیلی دانشجو حساب نمی شود و دانشجو ملزم به پرداخت هیچگونه شهریه نمی باشد.

شرایط دریافت مرخصی تحصیلی در دانشگاه پیام نور

در دانشگاه پیام نور مانند سایر دانشگاه ها، امکان درخواست مرخصی تحصیلی برای دانشجویان فراهم است و بدین صورت دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه می توانند حداکثر دو ترم مرخصی بگیرند؛ بدون این که در سنوات تحصیلی آنها حساب شود. برای دانشجویان خانم که مرخصی تحصیلی را برای زایمان می خواهند، حداکثر تا چهار ترم مرخصی تحصیلی داده می شود که در سنوات مجاز تحصیلی حساب نمی شود.

همچنین در مرخصی تحصیلی دانشگاه پیام نور شرط معدل وجود ندارد.

مدارک لازم برای مرخصی تحصیلی ۱۴۰۳

ثبت درخواست مرخصی تحصیلی برای داوطلبان هر دانشگاهی امکان پذیر است. دانشجویان دارای شرایط گرفتن مرخصی دانشگاه دولتی که به هر دلیلی امکان ادامه تحصیل در یک نیمسال تحصیلی را ندارند، بایستی مدارک لازم برای مرخصی تحصیلی را تهیه کرده و در زمان اعلام شده همراه با فرم درخواست مرخصی به صورت حضوری به اداره آموزش دانشگاه ارائه نمایند. در ادامه این بخش لیست مدارک مورد نیاز برای درخواست مرخصی ارائه شده است.

درخواست کتبی متقاضی برای ثبت مرخصی تحصیلی دانشگاه دولتی

مدارک پزشکی و بیمارستانی برای بیماری های حاد و یا صعب العلاج دانشجویان و یا بستگان درجه اول که به تایید پزشک معتمد دانشگاه رسیده باشد.

سایر مدارک داوطلب مانند حوادث غیر مترقبه، فوت اقوام درجه یک و ماموریت های کاری دستگاه های دولتی بایستی به تایید بالاترین مقام سازمان رسیده باشد.

مدارک مرتبط با غیبت داوطلبان دارای شرایط مرخصی تحصیلی در کلاس و امتحانات توسط دانشجو با اداره آموزش دانشگاه به همراه فرم درخواست ارائه شود.

نحوه دریافت مرخصی دانشگاه

نحوه دریافت مرخصی دانشگاه های آزاد و دانشگاه های سراسری با یکدیگر متفاوت خواهد بود؛ اما به طور کلی دانشجویانی که متقاضی دریافت مرخصی از هر یک از دانشگاه های سراسری و دانشگاه های آزاد را دارند، می بایست که ابتدا فرم مربوط به مرخصی را از آموزش دانشگاه و یا سایت دانشگاه خود دریافت کنند و سپس، اقدام به تکمیل فرم نمایند.

دانشجویان می توانند فرم مربوط به مرخصی را به صورت حضوری به آموزش دانشگاه تحویل داده دهند و یا می توانند این فرم را در صورت تایید دانشگاه در هر یک از سامانه های سایت گلستان یا آموزشیار و .. دانشگاه های خود وارد نمایند. سامانه گلستان امکان ثبت درخواست غیر حضوری مرخصی دانشجویان دانشگاه سراسری را فراهم نموده است و سامانه آموزشیار امکان ثبت درخواست غیر حضوری مرخصی دانشجویان دانشگاه آزاد را فراهم کرده است.

ضمنا دانشجویان برای تکمیل فرم و ثبت درخواست دریافت مرخصی از دانشگاه، می بایست حتما با آموزش دانشگاه محل تحصیل خود هماهنگ باشند تا مراحل مربوط به تایید و یا حتی عدم تایید مرخصی آن ها سریع تر مشخص شود. همچنین، تکمیل فرم مربوط به درخواست مرخصی باید حداقل ۳ هفته قبل از شروع نیمسال تحصیلی انجام شود.

هزینه مرخصی دانشگاه

دانشجویانی واجد شرایط گرفتن مرخصی دانشگاه دولتی بایستی پس از اطلاع از شرایط لازم و مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست مرخصی اقدام نمایند. یکی از موضوعاتی که داوطلبان دانشگاه سراسری بایستی به آن توجه کنند، موضوع هزینه مرخصی دانشگاه است.

یکی از سوالاتی که دانشجویان در هنگام ثبت مرخصی تحصیلی دانشگاه دولتی می پرسند این است که آیا مرخصی تحصیلی شهریه دارد؟ در پاسخ باید گفت که بر اساس قوانین تعیین شده مرخصی گرفتن از دانشگاه سراسری دانشجویان به منظور ثبت مرخصی تحصیلی نیازی به پرداخت هیچ هزینه های را نخواهند داشت. البته برای دانشگاه های پردیس، غیرانتفاعی و خودگردان شرایطی متفاوتی است که توضیحات آن در ادامه ارائه شده است.

هزینه مرخصی دانشگاه برای مقطع کارشناسی

در حال حاضر دانشجویان کارشناسی دارای شرایط مرخصی تحصیلی دانشگاه های پردیس، غیرانتفاعی و خودگردان بایستی برای مرخصی تحصیلی هزینه ای معادل نیمی از شهریه هر ترم را پرداخت نمایند. برای مثال اگر شهریه ثابت کارشناسی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، دانشجو بایستی برای ثبت مرخصی تحصیلی نیمی از مبلغ معادل ۶۰۰ هزار تومان هزینه را پرداخت نماید.

هزینه مرخصی دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد سایر دانشگاه های پردیس، غیرانتفاعی و خودگردان بایستی نیمی از شهریه ثابت دوره ارشد در هر نیمسال را برای ثبت مرخصی تحصیلی در سامانه آموزشی دانشگاه پرداخت نمایند. معمولا هزینه مرخصی تحصیلی دوره کارشناسی ارشد بیشتر از دوره کارشناسی در حدود ۱ میلیون تومان تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است.

هزینه مرخصی دانشگاه برای مقطع دکتری

دانشجویان دوره دکتری به منظور ثبت مرخصی تحصیلی بایستی نیمی از شهریه ثابت دوره دکتری خود در هر ترم تحصیلی را پرداخت نمایند. از آن جایی که شهریه ثابت دوره دوره بیشتر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است، لذا هزینه مرخصی تحصیلی دوره دکتری قطعا بیشتر از دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهد بود. برای نمونه اگر دانشجویی در مقطع دکتری برای هر ترم شهریه ثابت ۱۰ میلیون تومان را پرداخت کند، برای ثبت مرخصی تحصیلی بایستی نیمی از مبلغ شهریه معادل ۵ میلیون تومان را را پرداخت نمایند.

تمامی دانشجویان دوره های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باید در نظر داشته باشند که امکان ثبت مرخصی در میانه ترم تحصیلی و یا ترم اول هر مقطع وجود ندارد. لازم به ذکر است دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورت داشتن مدارک و دلایل کافی می توانند دانشگاه را راضی کرده و مرخصی ترم اول را دریافت نمایند، اما معمولا در دوره دکتری به دلیل حساسیت و سخت گیری بیشتر امکان ثبت مرخصی تحصیلی دانشگاه دولتی ترم اول وجود ندارد.

نحوه دریافت مرخصی ترم اول

دانشجویان برای ثبت مرخصی ترم اول دانشگاه بایستی در دانشگاه محل تحصیل خود ثبت نام کرده و سپس دو تا سه هفته پیش از شروع ترم تحصیلی از طریق سامانه گلستان دانشگاه سراسری درخواست خود را ثبت نمایند. همچنین امکان ثبت مرخصی ترم اول دانشگاه به صورت حضوری نیز وجود دارد. بدین منظور داوطلبان واجد بایستی از طریق مراجعه حضوری به آموزش دانشگاه درخواست خود را مطرح نمایند. دانشگاه پس از بررسی مدارک و شرایط دانشجو تایید و یا عدم تحصیلی مرخصی تحصیلی را به دانشجو اعلام می کند. لازم به ذکر است پس از شروع ترم تحصیلی امکان ثبت مرخصی تحصیلی وجود نداشته و داوطلبان بایستی به منظور ثبت مرخصی تحصیلی دانشگاه دولتی خود دو تا سه هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی اقدام نمایند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد زابل ۱۴۰۳| لیست رشته ها و…

آرکا مشاوره

مهمترین تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری و فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

۳ دیدگاه

مهدی ۱۴۰۲-۱۰-۱۳در ۰۸:۱۷

سلام وقتتون بخیر، من قبلا دو ترم یا یک سال در پیام نور غیر حضوری مرخصی گرفته بودم، خواستم بدونم جزو ۵ سال معافیت برای تحصیل در پیام نور محسوب میشه یا اینکه جدا، یعنی با ۱ سال مرخصی، جمعا میشه ۶ سال در پیام نور تحصیل کرد بدون سربازی؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۰-۱۳در ۱۰:۰۰

سلام…..مشکلی در سنوات تحصیلی شما پیش نخواهد آمد……توصیه میشود اگر قصد ادامه تحصیل در آن رشته را دارید از مرخصی مجدد خودداری نمایید……………..

پاسخ
مهدی ۱۴۰۲-۱۰-۱۴در ۱۹:۰۴

ممنون لطف کردید جواب دادید، فقط منظورتون از مشکلی برای سنوات پیش نمیاد چیه؟ یعنی همون ۶ سال محسوب میشه؟ و اینکه یه سوال دیگه، میگن میشه به جای ۱۰ ترم از ۱۲ ترم هم استفاده کرد، معمولا ۲ ترم اضافه رو بدون مشکل میدن یا اینکه باید شرایط خاص باشه؟ واقعا ممنون میشم جواب این هم بدید.

پاسخ

دیدگاهی بنویسید