مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد معافیت تحصیلی ۱۴۰۳ | شرایط، مدارک و….

شرایط معافیت سربازی و خدمت نظام وظیفه ۱۴۰۳ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده ، قوانین و شرایط خدمت سربازی همواره با توجه به شرایط روز در تغییر بوده و اکثر متقاضیان جهت اطلاع از شرایط دقیق روز نمی دانند به چه سایت و مرجعی مراجعه نمایند که اطلاع رسانی صحیح و قابل استنادی داشته باشد امروز مفتخریم به اطلاع شما مشمولان گرامی برسانیم مرکز مشاوره تخصصی نظام وظیفه ایران تحصیل پاسخگویی تمامی سوالات و ابهامات در زمینه شرایط خدمت سربازی – شرایط خدمت سربازان متاهل – شرایط اخذ معافیت – کسری – شرایط ایست خدمتی و ادامه تحصیل مشمولان و … خواهد بود.

مطابق با قوانین کشورمان افرادی که به سن ۱۸ سالگی میرسند مشمول خدمت سربازی می‌شوند. همواره در چنین شرایطی یکی از در دسترس ترین معافیت‌های موقت که می‌تواند رفتن به خدمت سربازی را تا چندین سال به تعویق بیندازد، معافیت تحصیلی است.

اگرچه فرایند اخذ معافیت تحصیلی آسان است اما همواره پرسش‌هایی در رابطه با آن مطرح است.

این که تا چه مدت می‌توانیم از معافیت استفاده کنیم، تا چه مدت پس از به پایان رسیدن ابن نوع معافبت، فرصت داریم تا به سربازی نرویم و … سؤال‌هایی است که همواره در ذهن افراد مطرح است. در ادامه به تمامی پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم و در صورت داشتن سؤال می‌توانید با مشاوران مرکز آرکا  در این زمینه تماس بگیرید.

عناوین اصلی مقاله پنهان

معافیت تحصیلی چیست؟

اگر شرایط گرفتن معافیت دائم را ندارید و می‌خواهید به تحصیل خود ادامه دهید یا می‌خواهید تا چندین سال به سربازی نروید، یکی از بهترین راه‌ها گرفتن معافیت تحصیلی است. تنها با ثبت نام در دانشگاه‌ها و طی کردن چندین مرحله می‌توانید معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایید. شرایط سنی، تعداد واحد درسی پاس شده، سابقه انصراف و ماه تولد ازجمله مواردی است که در گرفتن معافیت تحصیلی تأثیر گذار است و باید به آن‌ها توجه کرد.

باید توجه کرد که دانش آموزان نیز می‌توانند از این نوع معافیت موقت بهره ببرند و صرفاً مختص دانشجویان نمی‌باشد. در ادامه به جزییات هر کدام از موارد گفته شده می‌پردازیم.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

افرادی که در سن ۱۸ سالگی دیپلم خود را یا مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت می‌کنند

و دیگر قصد تحصیل در دانشگاه را ندارند، تنها یک سال فرصت دارند تا وضعیت خود را برای خدمت سربازی مشخص نمایند.

بر اساس قوانین سازمان نظام‌وظیفه عمومی معافیت تحصیلی دانش آموزان حداکثر تا سن ۲۰ سالگی است.

افرادی که قبل از سن ۱۸ سالگی دیپلم خود را دریافت کنند و دیگر قصد ادامه تحصیل نداشته باشند

تنها ۶ ماه فرصت دارند تا خود را به سازمان نظام‌وظیفه معرفی نمایند. در غیر این صورت غیبت از سربازی برای آن‌ها درج می‌شود.

مراحل گرفتن معافیت تحصیلی دانش آموزان

دانش آموزانی که به سن مشمولیت (۱۸ سال تمام) رسیده و قصد ادامه تحصیل دارند باید به صورت زیر اقدام نمایند:
۱. ارائه درخواست معافیت تحصیلی به پلیس ۱۰+

دانش آموزان پسر بعد از ورود به اولین ماه ۱۹ سالگی خود باید به پلیس ۱۰+ (دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی) مراجعه نموده و نسبت به صدور برگه درخواست معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند.
۲. اخذ برگه معافیت تحصیلی از پلیس ۱۰+

در مرحله بعد برگه معافیت تحصیلی از پلیس ۱۰+ با شرایط سقف مجاز سنوات مجاز تحصیلی و حداکثر تا سن ۲۰ سالگی تمام دریافت شود.
۳. ارائه برگه معافیت تحصیلی به واحد آموزشی مربوطه

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان

* همان طور که قبلا اشاره شد یکی از شروط لازم جهت معافیت تحصیلی این است که دانش آموز به صورت پیوسته و بدون وقفه مشغول تحصیل باشد.

* اگر دانش آموز قبل از ۱۸ سالگی فارغ التحصیل شود باید حداکثر شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (یعنی ۱۸ سالگی تمام) نسبت به تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نماید.

* در صورتی که دانش آموز مشمول به یک واحد آموزشی در شهر دیگر منتقل شود، لازم است درخواست ثبت انتقال معافیت تحصیلی دانش آموز از واحد آموزشی جدید به پلیس ۱۰+ ارائه شود. بعد از صدور معافیت تحصیلی جدید، فرد مشمول باید آن را به واحد آموزشی موردنظر تحویل نماید.

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها و دانش آموزان دوره متوسطهمعافیت تحصیلی/آرکا

۱. سقف سنوات تحصیلی دانش آموزان برای گذراندن دوره متوسطه، حداکثر تا ۲۰ سالگی می باشد و چنان چه دانش آموز تا پایان سن ۲۰ سالگی تحصیلات خود را در مقطع متوسطه به پایان نرساند، نمی‌تواند جهت ادامه تحصیل در دانشگاه اقدام نماید. از طرفی دانش آموزان پشت کنکوری نیز می توانند تا سن ۲۰ سالگی از شرایط معافیت تحصیلی استفاده نمایند و خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازند. البته مطابق ضوابط جدید افراد پشت کنکوری باید گواهی اشتغال به تحصیل را از مراجع ذیربط دریافت نمایند تا بتوانند از معافیت تحصیلی برخوردار باشند.

۲. دانش آموزانی که وارد سن مشمولیت خدمت سربازی شده اند و در صورتی که برای گرفتن معافیت تحصیلی یا انجام خدمت سربازی اقدام ننمایند، برای آن ها غیبت منظور خواهد شد.

۳. در صورت انصراف از تحصیل، اخراج، ترک تحصیل و یا فارغ التحصیل شدن دانش آموز تا قبل از سن ۲۰ سالگی باید با در دست داشتن فرم تکمیل شده آخرین وضعیت تحصیلی دانش آموز به پلیس ۱۰+ (مراکز خدمات الکترونیک انتظامی) مراجعه نمود. لازم به ذکر است در این حالت دانش آموزان مشمول حداکثر یکسال از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و یا فراغت از تحصیل مهلت معرفی دارند.

۴. در صورتی که دانش آموز در دانشگاه پذیرفته شده باشد و هنوز اعزام به خدمت نشده باشد، در صورتی مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه خواهد بود که بیشتر از یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی وی در مقطع متوسطه یا دبیرستان یا پیش دانشگاهی نگذشته باشد.

۵. در صورتی که دانش آموز در دانشگاه پذیرفته شده باشد و به خدمت اعزام شده باشد در این صورت اگر غیبت نداشته باشد در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز است جهت ادامه تحصیل خود از مرخصی استفاده نموده و جهت ادامه تحصیل اقدام نماید.

۶. دانش آموزان پذیرفته شده در مقاطع مختلف دانشگاهی باید جهت ادامه تحصیل در دانشگاه نسبت به دریافت معافیت تحصیلی خود اقدام نمایند.

معافیت تحصیلی دانشجویان

دانشجویان مقاطع مختلف جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی مورد تایید وزارت علوم (شامل: دانشگاه های ملی، دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های آزاد، دانشگاه های پردیس و موسسات غیر انتفاعی)، می توانند تا زمان اتمام تحصیلات خود از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

باید در نظر داشت که برای هر کدام از مقاطع تحصیلی این امکان دارای مدت زمان معینی می باشد. حداکثر مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل و تمدید معافیت تحصیلی در مقاطع مختلف به شرح زیر می باشد:

سنوات مجاز در مقاطع تحصیلی دانشگاهی

کاردانی پیوسته:۲ سال و نیم (۵ ترم)

کاردانی به کارشناسی:۳ سال (۶ ترم)

کارشناسی پیوسته:۵ سال (۱۰ ترم)

کارشناسی ارشد ناپیوسته:۳ سال (۶ ترم)

کارشناسی ارشد پیوسته:۳ سال (۶ ترم)

دکتری تخصصی:۶ سال (۱۲ ترم)

دکتری پیوسته (پزشکی): هشت سال (۱۶ ترم)

نکته مهم: در صورتی که دانشجو نتواند در مدت مجاز، تحصیلات خود را به اتمام برساند، بنا بر تشخیص و تایید کمیسیون موارد خاص و در صورت موافقت سازمان وظیفه عمومی، ۱ الی ۲ نیمسال تحصیلی ( با توجه به مقطع در حال تحصیل دانشجو) امکان اضافه شدن به مدت زمان مجاز برای ادامه تحصیل وجود دارد. برای مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته، سقف افزایش زمان مجاز توسط کمیسیون موارد خاص، ۱ نیمسال تحصیلی بوده و برای دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری ناپیوسته و دکتری پزشکی پیوسته معادل ۲ نیمسال تحصیلی می باشد.

شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان

* مهم ترین شرط لازم برای گرفتن هر نوع معافیت تحصیلی این است که شخص متقاضی هیچ گونه غیبت سربازی نداشته باشد.

* سربازانی که در حال خدمت سربازی هستند، در صورت قبولی در کنکور می توانند جهت ادامه تحصیل از مرخصی استفاده نمایند و اقدام به ترخیص از خدمت نمایند.

* لازم به ذکر است که مشمولین خدمت نظام وظیفه نمی توانند به طور همزمان اقدام به ادامه تحصیل و انجام خدمت سربازی نمایند.

* در صورتی که دانشجو اقدام به ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل نماید و یا در صورت اخراج از دانشگاه و نیز فارغ التحصیلی، باید حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، فارغ التحصیلی و … برای انجام خدمت سربازی، خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نماید.

* چنان چه شخص مشمول در این مدت یکسال مجددا در دانشگاه پذیرش شود و ادامه تحصیل دهد، می تواند انجام خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازد.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان

۱. مراجعه به دفتر تحصیلات تکمیلی دانشکده و دریافت نامه درخواست معافیت تحصیلی

۲. مراجعه به پلیس +۱۰ (با در دست داشتن: تصویر مدرک تحصیلی قبلی، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی) و دریافت پاسخ نامه درخواست معافیت تحصیلی

۳. ارائه پاسخ نامه دریافت شده از پلیس +۱۰به دانشکده دانشگاه محل تحصیل

* نامه درخواست معافیت تحصیلی به مدت ۱۰ روز پس از تاریخ صدور نزد پلیس +۱۰ دارای اعتبار می باشد و پس از گذشت این زمان، نزد پلیس +۱۰ فاقد اعتبار بوده و به آن پاسخی نخواهند داد.

نحوه تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

همان طور که گفته شد تمدید معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی دارای مدت زمانی معین بوده است و تنها در صورتی که تعداد سنوات تحصیلی دانشجو از حد مجاز بیشتر نباشد، امکان تمدید معافیت تحصیلی وجود دارد.

هم چنین لازمه تمدید معافیت تحصیلی برای هر کدام از گرو های ذکر شده اعم از معافیت تحصیلی دانش آموزان، معافیت تحصیلی دانشجویان، معافیت تحصیلی طلاب ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از مرکز آموزشی یا دانشگاه محل تحصیل بوده و به مدت یکسال پس از تاریخ فارغ التحصیلی در هر مقطع دارای اعتبار می باشد.
نحوه لغو معافیت تحصیلی دانشجویان

لغو معافیت تحصیلی به طور معمول برای دانشجویان انصرافی و یا دانشجویان اخراجی صورت می گیرد که در واقع دانشجویان مشمول در صورت انصراف از تحصیل و یا اخراج از دانشگاه باید نسبت به لغو معافیت تحصیلی اقدام نمایند. اما دانشجویان فارغ التحصیل نیز در صورت لزوم، باید نسبت به لغو معافیت تحصیلی خود اقدامات لازم را انجام دهند. این افراد به مدت یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی خود زمان دارند که با در دست داشتن نامه لغو معافیت تحصیلی، خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند. در غیر این صورت سازمان نظام وظیفه برای این افراد غیبت در نظر خواهد گرفت.

دانشجویان انصرافی، اخراجی و یا فارغ التحصیل باید پس از تسویه حساب دانشگاه، فرم مربوط به لغو معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایند و به دفاتر پلیس + ۱۰ ارائه نمایند تا در ادامه در خصوص وضعیت نظام وظیفه خود دچار مشکل نشوند.

انصراف از تحصیل:

👈 بر اساس قوانین سازمان نظام‌وظیفه عمومی افراد بعد از ورود به سن مشمولیت از مقطع دیپلم تا دکتری دانشجویان تنها یک‌بار مجاز به انصراف از تحصیل می‌باشند و می‌توانند برای یک مقطع تحصیلی مجدداً معافیت دریافت کنند.

دانشجویانی که قصد انصراف و دریافت معافیت تحصیلی مجدد در یک مقطع رادارند باید توجه داشته باشند که باید در سنوات مجاز تحصیلی برای انصراف اقدام نمایند. همچنین در صورت انصراف نباید مدرک تحصیلی معادل دریافت کنند.

مراحل گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

* دانشجویانی که از ادامه تحصیل خود انصراف می دهند و مشمول خدمت سربازی نیز هستند، پس از انصراف دیگر نمی توانند از شرایط معافیت تحصیلی استفاده نمایند. در واقع امکان تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی وجود ندارد و دانشجویان انصرافی باید نسبت به لغو معافیت تحصیلی و گذراندن دوره خدمت سربازی اقدامات لازم را انجام دهند.

* دانشجویان فارغ التحصیل، تنها یک سال پس از تاریخ فارغ التحصیلی خود فرصت دارند که برای تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نمایند در غیر این صورت وارد دوره غیبت خواهند شد.

تحصیل همزمان با خدمت سربازی

👈 یکی دیگر از سؤالات رایج درباره معافیت تحصیلی، امکان همزمان تحصیل در دانشگاه و انجام خدمت سربازی است. مطابق با قوانین وضع شده امکان این که فردی همزمان تحصیل کند و خدمت سربازی خودرا انجام دهد وجود ندارد.

دانش آموزان ودانشجویان تنها در دوران تحصیل خود فقط می‌توانند برای گرفتن کسری خدمت اقدام نمایند. به طور مثال می‌توانند با فعالیت مستمر در بسیج کسری خدمت بگیرند یا دانشجویان فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس برای گرفتن پروژه خدمت فعالیت نمایند و….

درباره نحوه چگونگی گرفتن کسری خدمت می‌توانید به مقاله‌ای که به طور مفصل دربارهٔ این موضوع نوشتیم مراجعه نمایید. همچنین در صورت داشتن پرسش‌هایی در رابطه با کسری خدمت با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید.

شرایط ایست خدمت سربازی

ایست خدمت سربازی/آرکا

👈 افرادی که در هنگام خدمت سربازی خود در کنکور ارشد یا مقاطع بالاتر شرکت کرده و قبول شده باشند، می‌توانند به طورموقت از خدمت سربازی معاف شوند.

اگرچه باید در نظر بگیرید تا زمان شروع سال تحصیلی باید به خدمت خود ادامه دهید.

مثلاً فردی که در تابستان موفق به قبولی در دانشگاه شده در همان روز قبولی به وی ایست خدمت تعلق نمی‌گیرد بلکه باید تا مهر ماه یا بهمن ماه به خدمت خود ادامه دهد.

نکته مهم: در صورتی شما می‌توانید از شرایط ایست خدمت سربازی بهره ببرید که غیبت اولیه ( غیبت دفترچه ای) نداشته باشید.

معافیت تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور:

برخی از افراد برای ادامه تحصیل قصد دارند تا در خارج از کشور به تحصیل خود ادامه دهند اما با توجه به اینکه به سربازی نیز نرفته‌اند همواره نگران این مسئله هستند.

با توجه به قوانین، افراد برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

اگرچه باید مدارک لازم را داشته باشند و به هیچ عنوان غیبت نداشته باشند.

افرادی که بخواهند در مقطع کارشناسی برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نمایند نمی‌توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

افرادی که می‌خواهند در خارج از کشور به تحصیل خود ادامه دهند می‌توانند از طریق سامانه میخک پروسه صدور معافیت خود را پیگیری نمایند.

شرایط معافیت تحصیلی برای خارج از کشور

«معافیت تحصیلی خارج از کشور» برای دو دسته از مشمولان خدمت سربازی در صورت دارا بودن شرایط لازم قابل دریافت می باشد:

۱- دانش آموزان مدارس

۲- دانشجویان

شرایط معافیت تحصیلی برای دانش آموزان مقیم خارج از کشور

افرادی که در خارج از کشور هستند و فرزندان آن ها در یکی از مدارس ایرانی در آن کشور یا مدارس مورد قبول وزارت آموزش و پرورش در حال تحصیل هستند، مطابق قوانین نظام وظیفه زمانی که فرزند آنها به سن مشمولیت برای خدمت سربازی می‌رسد باید ظرف مدت ۶ ماه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور مراجعه نمایند. این دسته از دانش آموزان، مشمول شرایط معافیت تحصیلی بوده و می‌توانند تا سن ۲۰ سالگی از این امکان استفاده نمایند و در دبیرستان‌های کشور مربوطه به تحصیل خود ادامه دهند.
شرایط معافیت تحصیلی برای دانشجویان (۲ شرط)

۱- شرایط معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور

در صورتی که فرد مشمول مقیم خارج از کشور باشد و مدارک متوسطه یا دیپلم خود را در مدارس خارج از کشور دریافت کرده باشد، باید حداکثر ظرف مدت یک سال به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه مراجعه نماید و مراحل مربوط به معافیت تحصیلی برای دانشجویان و ادامه تحصیل در خارج از کشور را انجام دهد.

۲- شرایط معافیت تحصیلی برای دانشجویان داخل کشور

چنان چه فرد مشمول مقیم ایران باشد و مدارک متوسطه یا دیپلم خود را در مدارس ایران دریافت کرده باشد، برای مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را ندارد.

دانشجویان داخل کشور می‌توانند برای مدارج بالاتر از کارشناسی در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. در این حالت فرد باید حداقل مقطع کارشناسی را در یکی از دانشگاه‌های داخل ایران به تحصیل بپردازد، که در این صورت واجد شرایط معافیت تحصیلی خارج از کشور بوده و می تواند برای ادامه تحصیل (در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر) به خارج از کشور برود.

در ادامه مدارک مورد نیاز و مراحل صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور برای دانشجویان داخل کشور (دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند) به تفصیل شرح داده می شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور

۱) اصل و کپی شناسنامه

۲) اصل و کپی کارت ملی

۳) اصل و کپی پاسپورت (تمامی صفحات)

۴) ۳ قطعه عکس پرسنلی ۴*۳ با کیفیت و تمام رنگی

۵) اصل و کپی نامه فراغت از تحصیل یا آخرین مدرک تحصیلی

۶) اصل و کپی کارنامه زبان (مدرک زبان خارجه)

۷) اصل و کپی برگه سبز نظام وظیفه

۸) نامه لغو تعهد مقاطع قبلی (در صورت داشتن تعهد خدمتی) یا کپی دانشنامه مقاطع قبلی

۹) نامه پذیرش دانشگاه مقصد (یا نامه اشتغال به تحصیل با مهر و امضای دانشگاه و ذکر زمان شروع و زمان تقریبی پایان تحصیلات)

۱۰) وکالتنامه (در صورتی که بخواهید از طریق شخص دیگری کارتان پیگیری شود)

۱۱) بلیط

تردد مشمولان دارای معافیت تحصیلی به خارج از کشور:

👈 دانشجویانی که از معافیت تحصیلی موقت استفاده می‌کنند برای سفرهای توریستی، زیارتی و حتی دوره‌های تحصیلی

امکان خروج از کشور با سپردن وثیقه با توجه به نوع سفر در مدت‌زمان تعیین‌شده را دارند.

همچنین امکان خروج از کشور در دوره یک‌ساله پس از اتمام تحصیل در صورت عدم ورود به غیبت برای دانشجویان مهیا شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درزمینهٔ معافیت تحصیلی می‌توانید به سایت سازمان نظام‌وظیفه مراجعه نمایید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳|تجربی، نکات مهم

آرکا مشاوره

آزمون رایانه ای در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

صفر تا صد مرخصی تحصیلی دانشگاه ۱۴۰۳ | تمام مقاطع و دانشگاه ها، آزاد، دولتی، پیام نور…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید