مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مهمترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ | نحوه برگزاری، زمان، شرایط و…

کنکور 1403/آرکا

یکی از مهمترین تغییرات کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ برگزاری آزمون با تأثیر قطعی معدل به میزان ۵۰ میباشد و با توجه به مصوبه ای که در تابستان ۱۴۰۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، تغییرات اساسی و مهمی (از جمله حذف دروس عمومی از کنکور، برگزاری کنکور ۲ بار در سال و تاثیر قطعی معدل بر کنکور) در کنکور ایجاد شد که این مصوبات برای کنکور ۱۴۰۲ نیر اعمال و برگزار شد که این تغییرات برای کنکور ۱۴۰۳ نیز اعمال خواهد شد. کسب اطلاعات دقیق در این حوزه میتواند در موفقیت و برنامه ریزی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تاثیر قابل توجهی داشته باشد، بنابراین تا انتهای مقاله با مشاوران آرکا همراه باشید و جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر میتوانید از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور ۱۴۰۲ را کاملا دگرگون کرد؛ به این صورت که تاثیر سوابق تحصیلی (نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم) در نتیجه کنکور ۴۰ درصد و به صورت قطعی اعمال می‌شود، دروس عمومی از دفترچه کنکور حذف می‌شوند و سالیانه دو مرتبه کنکور و یک مرتبه انتخاب رشته داریم و نتیجه هر کنکور تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

مصوبه مجلس مبنی بر حذف تاثیر قطعی معدل در کنکور

ماده ۲- تبصره (۵) ماده (۵) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمام زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده یک این طرح را حذف کردند که در آن آمده بود: « ماده ۱- بند (الف) ماده (۱) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس عمومی و تخصصی دوره متوسطه دوم است که دروس آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشخص می شود. آزمون دروس مزبور براساس اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.»

با توجه به اینکه مصوبه به تایید شورای نگهبان نرسید قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

دلایل لغو مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان در توضیح علل لغو مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، گفت: تغییر شیوه برگزاری کنکور در جلسه امروز شورای نگهبان مغایر اصولی از قانون اساسی شناخته شد؛ هم اصل موضوع و هم زمان اجرای موضوع مغایر شناخته شد.

طحان‌ نظیف درباره زمان برگزاری کنکور افزود: برگزاری آزمون سال ۱۴۰۳ به روال برگزاری آزمون سراسری قبل از سال ۱۴۰۲، با توجه به فاصله زمانی که تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳ داریم، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قاون اساسی شناخته شد.

وی درباره اصل موضوع هم این نکته را گفت که این موضوع در نظرات شورای نگهبان مسبوق به سابقه است. در همین قانونی که مورد اصلاح مجلس شورای اسلامی قرار گرفته این موضوع قبلا هم با اشکال شورای نگهبان مواجه شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه آیا معدل در کنکور سال ۱۴۰۳ تاثیر خواهد داشت؟ گفت: طبق روالی که سال گذشته بوده خواهد بود. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان پابرجاست و مبنای عمل خواهد بود.

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳

زمان برگذاری کنکور 1403سازمان سنجش آموزش کشور زمانبندی آزمون سراسری ۱۴۰۳ را به نشانی Sanjesh.org قرار داده است. در این زمانبندی آزمون سراسری مرحله اول ۱۴۰۳ در دی ماه برگزار نخواهد شد و به جای آن مرحله ی اول این آزمون در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. جدول برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد.

ردیف رشته نوبت اول نوبت دوم
۱ علوم ریاضی ۶و ۷ اردیبهشت ۷ و ۸ تیر
۲ علوم تجربی ۶و ۷ اردیبهشت ۷ و ۸ تیر
۳ علوم انسانی ۶و ۷ اردیبهشت ۷ و ۸ تیر
۴ هنر ۶و ۷ اردیبهشت ۷ و ۸ تیر
۵ زبان ۶و ۷ اردیبهشت ۷ و ۸ تیر

 

آیا در کنکور ۱۴۰۳ دروس عمومی خواهیم داشت؟

با توجه به اینکه طرح مجلس شورای اسلامی تصویب نشد، در کنکور سراسری ۱۴۰۳ خبری از دروس عمومی نخواهد بود.

آیا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ قطعی است؟

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است. همچنین میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد) است. همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد می‌باشد.

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی کنکور ۱۴۰۳

سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی است. همچنین میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۷ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) است. شایان ذکر است سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد می‌باشد.

ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳_زمان ثبت نام، زمان برگزاری آزمون و….

کنکور ۱۴۰۳ چگونه برگزار می شود؟

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ در جدید ترین نشست خبر خود گفت: تاکنون بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال ۱۴۰۳، سابقه تحصیلی پایه دوازدهم تاثیر قطعی ۵۰ درصدی دارد. در کنکور سال ۱۴۰۴، سابقه تحصیلی پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر ۶۰ درصدی دارد و از سال ۱۴۰۵ به بعد سابقه تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تاثیر ۶۰ درصدی در کنکور دارد.

الکترونیکی شدن کنکور ۱۴۰۳

معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست هم‌ اندیشی مدیران آزمون در بابلسر، گفت: سازمان سنجش در مسیر توسعه آزمون‌های مدرن در حال برنامه ریزی است تا همه آزمون‌ها از جمله کنکور سراسری تا سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی و هوشمند برگزار شود.

او افزود: داوطلبان کنکور از سال ۱۴۰۳ به بعد دیگر از کاغذ و سیستم‌های کاغذی استفاده نخواهند کرد.

بر اساس سیستم هوشمندی که طراحی شده و اکنون در آزمون‌های زبان در حال اجرا است داوطلبان پشت دستگاه‌هایی که در مراکز جامع آزمون تعبیه می‌شود آزمون خود را برگزار خواهند کرد و بلافاصله نیز نتایج آزمون اعلام می‌ شود.

با هوشمند شدن کنکور ۱۴۰۳ امنیت جلسه آزمون بالاتر می رود.

البته با توجه به آماده نبودن زیرساخت های لازم و همچنین شرایط سازمان سنجش، احتمال الکترونیکی شدن آزمون بسیار پایین می باشد.

شرایط ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳

همان طور که گفته شد شرایط ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳ به دو گروه تقیسیم می شود که در ادامه به توضیح دقیق برای شرایط اختصاصی و عمومی می پردازیم.

صفر تا صد کنکور 1403/آرکا

شرایط عمومی ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

شرایط عمومی ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ شرایطی است که کلیه داوطلبان گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان و معارف اسلامی کنکور ۱۴۰۳ باید آن ها را دارا باشند.

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰ درصدی معدل کتبی

شرایط عمومی ثبت نام کنکور ۱۴۰۳:

۱_ اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان رسمی مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۲_ عدم احراز عناد نه اعتراض نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران

تبصره – در صورتی که داوطلب سابقاً با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته باید تغییر نظر او احراز شود .

۳_ نداشتن سابقه عضویت در سازمانهای غیر قانونی، فراماسونری و اعقاب آنها

۴_ عدم احراز فساد اخلاقی

۵_ عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ شرایطی است که داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ باید حداقل یکی از آن ها را دارا باشند.

شرایط اختصاصی ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳ شامل:

۱_ دارا بودن دیپلم چهار ساله نظام قدیم

۲_ دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی نظام ترمی-واحدی یا سالی-واحدی

۳_ دارا بودن مدرک کاردانی (فوق دیپلم)

۴_ دارا بودن دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید (۶ – ۳ – ۳)

۵_ پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال گذشته، فقط مجاز به انتخاب رشته در دروه های غیر روزانه می باشند

۶_ دانشجوی دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نباشد

۷_ دانشجویان دوره های نوبت دوم، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان، مجازی، پیام نو، دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه، می توانند بدون انصراف از تحصیل، می توانند در آزمون سراسری ۱۴۰۳ ثبت نام نمایند

۸_ دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت شرکت مجدد در آزمون سراسری و قبولی، در صورت دارا نبودن هر گونه تعهد خدمت به ارگان یا دستگاه های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم، می توانند ادامه تحصیل دهند.

۹_ نداشتن تعهد خدمت به ارگان و دستگاه های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم

۱۰_ دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت شرکت مجدد در آزمون سراسری و قبولی، در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه، می توانند ادامه تحصیل دهند

۱۱_ نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

برگزاری کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ به صورت مستقل

کنکور فرهنگیان نیز همزمان با کنکور سراسری اردیبهشت ماه یا همان نوبت اول برگزار میشود.

حتما بخوانید: مهمترین تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری و فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

از کی برای کنکور ۱۴۰۳ شروع کنیم؟

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

دریافت کارت ورود به جلسه کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

اعلام نتایج رشته های شرایط خاص

آرکا مشاوره

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| تمام مقاطع

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید