مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳| سراسری

نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403

با توجه به اینکه زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ دانشگاه های سراسری از تاریخ ۱۲ خرداد ماه آغاز شد، داوطلبان می توانند ضمن کسب اطلاع از نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ و بهره مندی از مشاوره افراد با تجربه، در بازه زمانی معین از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org نسبت به انتخاب حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل اقدام نمایند.

ظرفیت کد رشته محل ها در هر مجموعه امتحانی، در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد قابل ملاحظه بوده که در اینجا نکته مهم چیدمان اولویت ها یا به عبارت دیگر انتخاب رشته داوطلبان است، به نحوی که قبولی در رشته، گرایش و دانشگاه مورد نظر با رتبه ایشان حاصل شود. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر داوطلبان با این فرآیند به بررسی جزئیات شرایط و نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری پرداخته شده است.

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

طبق روال هرساله، حدودا یک ماه پس از تاریخ برگزاری کنکور ارشد مرحله انتخاب رشته فرا رسیده و زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد از طریق دفترچه ثبت نام و اطلاعیه های منتشر شده در سایت مربوطه اطلاع رسانی شود.

بنابراین داوطلبانی که با انتشار نتیجه اولیه مجاز به انتخاب رشته ارشد سراسری شده اند، می بایست در ۱۲ الی ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته خود اقدام کنند. فرآیند ثبت کد رشته محل های مورد نظر از طریق سایت انتخاب رشته ارشد امکان پذیر خواهد بود.

محتویات کارنامه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد به صورت کارنامه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. این کارنامه حاوی اطلاعات فردی داوطلب، اطلاعات رشته امتحانی اول و رشته امتحانی دوم (برای داوطبانی که در زمان ثبت نام رشته دوم انتخاب کرده بودند) می باشد. در بخش اطلاعات هر رشته امتحانی نیز درصد دروس، معدل موثر، رتبه و تراز (نمره کل) درج شده است.

نمونه کارنامه کارشناسی ارشد

آن چه داوطلبان باید مورد توجه قرار دهند، وضعیت خود در گرایش های مختلف است. در هر گرایش که با عنوان کد ضریب در کارنامه درج شده، نمره کل (تراز)، رتبه و به تبع آن وضعیت مجاز بودن داوطلب در آن کد ضریب ارشد برای دانشگاه های روزانه و غیر روزانه (به تفکیک) در انتخاب رشته ارشد مشخص شده است. داوطلب می تواند گرایشی را در اولویت قرار دهد که برای دروس آن وقت بیش تری گذاشته و رتبه بهتری کسب کرده است.

در انتهای کارنامه کارشناسی ارشد، کد دسترسی به انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز قرار داده شده که علاقه مندان می توانند با توجه به لیست رشته محل های منتشر شده در دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد و این کد به سایت دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

نحوه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۳

 

کسانی که بر اساس توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد خود مجاز به انتخاب رشته شده اند، می بایست بعد از مطالعه دفترچه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور جهت ثبت کد رشته های مورد نظر خود مراجعه نمایند. پس از استخراج کد رشته محل ها و آشنایی با نحوه انتخاب رشته ارشد می توانید نسبت تکمیل فرم خود مطابق با راهنمای تصویری زیر اقدام نمایید.

  • ابتدا به سایت سنجش به آدرس اینترنتی sanjesh.org مراجعه کرده و گزینه “کارشناسی ارشد” را از منوی موجود در پایین صفحه انتخاب نمایید.

مرحله اول انتخاب رشته ارشد سراسری

  • از قسمت اطلاعیه های آزمون کارشناسی ارشد گزینه “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ (انتخاب رشته های تحصیلی)” را انتخاب نمایید.

مرحله دوم انتخاب رشته ارشد سراسری

  • بر روی لینک فعال “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ (انتخاب رشته های تحصیلی)”

مرحله سوم انتخاب رشته ارشد سراسری

  • از منوی سمت راست صفحه بر روی آیکون “ورود به سیستم” کلیک نمایید.

مرحله چهارم انتخاب رشته ارشد سراسری

  • در این مرحله لازم است با کمک یکی از روش های زیر وارد سیستم شده و انتخاب رشته خود را انجام دهید.
  1. روش ۱: استفاده از شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام
  2. روش ۲: درج شماره پرونده، کد ملی و سال تولد داوطلب

مرحله پنجم انتخاب رشته ارشد سراسری

  • لمس گزینه “انتخاب رشته” در قسمت میز کار

مرحله پنجم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

  • در این مرحله اطلاعات خواسیته شده را وارد نمایید.

مرحله ششم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

  • نهایتا ۱۰۰ کد رشته را در فرم انتخاب رشته خود وارد کرده و در نهایت کلید “تایید و ادامه” را بفشارید.

مرحله هشتم انتخاب رشته کارشناسی ارشد

فرم پیش نویس اتخاب رشته ارشد

نحوه صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد

فرم انتخاب رشته، هم زمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، توسط سازمان سنجش در اختیار داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته می باشند، قرار می گیرد. در این مرحله هر داوطلب حق انتخاب ۱۰۰ رشته محل از لیست رشته های ارشد ارائه شده را دارا می باشد.

آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر رشته امتحانی اول در رشته امتحانی دوم نیز شرکت کرده اند می بایست رشته محل های مربوط به هر دو مجموعه را در همین ۱۰۰ انتخاب خود به ترتیب علاقه جای دهند. با توجه به این که وضعیت انتخاب رشته داوطلبان در دوره های روزانه (تحصیل رایگان) و دوره های غیر روزانه که شهریه کارشناسی ارشد به آن ها تعلق می گیرد، در دو قسمت جداگانه اعلام می شود، متقاضیان می بایست به زیرگروه و دوره ای که در آن مجاز به انتخاب رشته هستند، دقت نمایند.

در هر اولویت، در صورتی که ظرفیت آن رشته محل توسط داوطلبانی که رتبه بالاتری نسبت به شما کسب کرده اند، تکمیل نشده باشد نرم افزار سازمان سنجش همان انتخاب را به عنوان رشته محل قبولی اعلام کرده و اولویت های بعدی را بررسی نخواهد کرد. اما در صورتی که ظرفیت آن رشته محل توسط رتبه های بالاتر پر شده باشد انتخاب های بعدی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۳

 

دفترچه ثبت نام این آزمون برای دانشگاه های سراسری و آزاد با هم مشترک است، چرا که جهت ورود به این دانشگاه ها یک آزمون برگزار می شود. اما دفترچه دوم یعنی فایل پی دی اف انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد با هم متفاوت است که برای دانشگاه های سراسری در سایت sanjesh.org و برای دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org قرار می گیرد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ (کلیک نمایید)

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| نکات طلایی

آرکا مشاوره

نقل و انتقالی و مهمانی از دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

صفر تا صد ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳ | مبلغ، شرایط، زمان، نحوه درخواست و ….

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید