مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ | فرمول محاسبه، نکات مهم

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402

بحث تاثیر معدل در کنکور و نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ از موضوعاتی است كه در سال های اخیر از اهمیت بالای برخوردار گردیده است. همان طور كه می دانید، در سال های قبل تمام امتیاز لازم برای رقابت دانش آموزان كنكوری از نمره و درصدهایی كه در این آزمون كسب می كردند، به دست می آمد. به عبارت دیگر، شركت در آزمون كنكور و نمره ای كه در این آزمون به دست می آمد، تنها فاكتور برای سنجش داطلبان ورود به دانشگاه به حساب می آمد. اما با توجه به نظرات منفی بسیاری كه پیرامون این روش ورودی برای دانشگاه های كشور وجود داشت، سعی به اصلاح آن شد. به این ترتیب، معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی هم به یكی دیگر از فاكتورهای تاثیرگذار تبدیل گردید. اگر چه در این سال هایی كه معدل بر نتایج كنكور تاثیر دارد، تنها به صورت تاثیر مثبت عمل می كند.

با توجه به تغییرات ایجاد شده در نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳، تاثیر معدل در کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان کنکوری طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده از شورای عالی انقلاب به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی به تصویب رسیده است. در ادامه این مقاله چزئیات دقیقی از تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و پاسخ سوال کدام معدل در کنکور تاثیر دارد به همراه نمونه کارنامه توضیحاتی ارائه شده است.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش آموزش کشور و همینطور رویه کنکور در سال‌های گذشته، شاهد فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری و یا تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور، به صورت مثبت و قطعی هستیم. همینطور طی سال های اخیر تاثیر معدل در کنکور سراسری تا ۴۰ درصد نیز افزایش پیدا کرده است. بر اساس اخبار دریافتی و تغییراتی که در کنکور سراسری اعمال خواهد شد. این میزان تا ۶۰ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند و تاثیر زیادی در تراز داوطلب دارد.

بنابراین وقتی معدل به صورت مثبت و قطعی در کنکور سراسری اعمال شود. نمرات متقاضی در امتحانات نهایی و رتبه ای که در کنکور سراسری به دست آورده، تراز او را تشکیل می دهند.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است. داوطلبان نظام جدید که فقط امتحانات مقطع دوازدهم آن ها به صورت نهایی برگزار شده، توجه داشته باشند. معدل مقطع دهم و یازدهم آن ها تاثیری در تراز کنکور سراسری آن ها نخواهد داشت.

بر اساس بخشنامه‌های جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تمامی رشته‌های اصلی به صورت یکسان و مثبت است. تاثیر معدل از نظر فارغ‌التحصیلی و رشته تحصیلی نیز دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر است. در ادامه به آن ها اشاره شده است.

برای بررسی تاثیر معدل در کنکور سراسری مانند محسابات معدل دبیرستان نمره اخذ شده هر درس در تعداد واحدهای آن درس ضرب میشود. نهایتا برای محاسبه معدل کلی تمامی اعداد به دست آمده در هر درس با هم جمع و بر تعداد واحدها تقسیم میشود.

به طور مثال :

عربی ۱۸.۳۰(۱)،

ریاضی ۱۹.۵۰(۴)،

۱۹.۲۶=۵/(۱۸.۳۰*۱+۱۹.۵۰*۴) : معدل نهایی

تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه ؟

طبق آخرین رای تصویب شده از سوی شورای عالی انقلاب، تاثیر سوابق یا تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ و بعد از آن به صورت قطعی و مستقیم بر روی نمره کل آزمون (تراز) اختصاصی محلسبه میشه. همان طور که در تیتر قبل گفته شد تاثیر مثبت معدل صرفا در جهت بالا بردن و بهبود تراز داوطلب کنکوری بود اما با توجه به اینکه از کنکور ۱۴۰۲ به بعد تاثیر قطعی و مستقیم شده تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی اگر تراز معدل داوطلب (این تراز توسط سازمان سنجش محاسبه می شود) به نسبت تراز کسب شده در آزمون (هر یک از نوبت های کنکور سراسری) بالاتر باشد، تراز داوطلب بالاتر خواهد رفت و بالعکس. یعنی اگر تراز معدل داوطلب به نسبت تراز آزمون اختصاصی داوطلب پایین تر باشد، سهم نمره کل آزمون اختصاصی داوطلب کاهش پیدا می کند.

از این رو کلیه دانش آموزان و داوطلبان کنکوری باید علاوه بر مطالعه کنکوری و تست زنی، توجه بیشتری به دروس عمومی و اختصاصی نهایی خود داشته باشد تا بتوانند بر اساس تراز معدل خود باعث افزایش نمره کل نهایی (تراز) و افزایش شانس قبولی خود برای پذیرش در رشته و دانشگاه مورد نظر خود شوند.

بیشتر بدانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل نهایی

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید

دسته اول از متقاضیان کنکور سراسری، جزو داوطلبان نظام جدید و فارغ التحصیلان در نظام آموزشی جدید هستند که البته اکثریت شرکت کنندگان در این آزمون را نیز تشکیل می دهند.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری و همینطور فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای این دسته از افراد نیز مشابه به داوطلبان نظام آموزشی قدیم است و دارای ۵۰ درصد تاثیر مثبت و قطعی می باشند. منظور از معدل همان معدل نمره‌های امتحانات پایه دوازدهم می‌باشد که به صورت نهایی کشوری برگزار شده است.

بنابراین داوطلبانی که دارای معدل پایین بوده و نگران محاسبه تاثیر معدل در نتیجه کنکور سراسری می‌باشند، به این نکته توجه داشته باشند. نمره منفی در نتیجه کنکور سراسری تاثیری ندارد اما می توانند با ترمیم معدل از تاثیر مثبت این آزمون برخوردار شوند. برای اطلاع از نحوه و تاثیر ترمیم معدل و هر آنچه را که ذهن شما را درگیر کرده است در کمترین زمان ممکن از مشاوران آرکا بپرسید.

تاثیر معدل در کنکور سراسری برای داوطلبان نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی

میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد است و همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

یکی از پر بحث ترین موضوعات پس از فهمیدن میزان تاثیر سوابق یا تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و تغییرات به وجود آمده در نحوه برگزاری کنکور، نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ است. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲۳ به صورت قطعی و مستقیم به شکلی است که هم می تواند به نفع داوطلب و هم به ضرر او باشد. به گونه ای که اگر نسبت تراز معدل آن به نسبت تراز آزمون اختصاصی داوطلب چه بالاتر و چه پایین تر باشد مستقیما نمره کل نهایی (تراز) کنکور داوطلب را بالاتر و یا کاهش می دهد. در ادامه با ذکر یک مثال نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ توضیح داده شده.

به طور مثال داوطلبی در درس فیزیک نمره ۱۸.۷۵ را کسب کرده است و پس از شرکت در هر یک از نوبت های کنکور سراسری (کنکور دی و تیر) تراز ۸۷۰۰ را از آزمون اختصاصی خود کسب کرده است. سازمان سنجش پس از برگزاری هر یک از نوبت های کنکور سراسری برای محاسبه نمره کل نهایی داوطلب، معدل داوطلب را به تراز تبدیل می کند به طور مثال تراز معدل این داوطلب ۸۵۰۰ و تراز آزمون آن ۸۷۰۰ است. در این صورت تراز معدل داوطلب با ۵۰ درصد و تراز آزمون اختصاصی آن با ۵۰ درصد محاسبه می شود.

۸۶۰۰ = (۵۰% * ۸۷۰۰) + (۵۰% * ۸۵۰۰)= تراز نهایی

با توجه به فرمول نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ تراز این داوطلب کنکور ۸۶۰۰ است. با توجه به مثال فوق تراز معدل این داوطلب از تراز آزمون اختصاصی آن پایین تر بود و باعث کاهش تراز آزمون آن شد و در صورتی که تراز معدل داوطلبی به نسبت تراز آزمون آن بالاتر باشد باعث افزایش نمره کل نهایی فرد می شود. لازم به ذکر است در پاسخ به سوال کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟ باید گفت که معدل کتبی نهایی داوطلبان نظام جدید و معدل سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی افراد لحاظ می شود.

بیشتر بدانید: مهمترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ | نحوه برگزاری، زمان و…

مشاوره فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

 

طبق رویه هر سال شاهد تاثیر مثبت معدل در کنکور سراسری هستیم که بر اساس فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری، در نتیجه نهایی تاثیر گذار بوده است و دانش آموزان باید بیش از هر زمان دیگری به امتحانات نهایی خود توجه داشته باشند و سعی کنند نمرات بالایی را در آن کسب نمایند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

تکلیف مشمولان سربازی با تاخیر در اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

ثبت نام بدون کنکور سراسری دانشگاه دولتی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

ثبت نام بدون کنکور رشته حقوق ۱۴۰۳| دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

آرکا مشاوره

۱۰ دیدگاه

آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۷-۱۹در ۰۷:۳۸

بله….شما میتوانید مجدد در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرکت نمایید.

پاسخ
طناز احمدیان ۱۴۰۲-۰۷-۲۸در ۰۰:۰۵

اینقدری که درگیر معلم و کتاب کمک آموزش هستیم
پیگیر مثبت کردن تاثیر سوابق تحصیلی بودیم،وضعمون بهتر می بود!

فارغ التحصیل هر سال که باشی،با همون فارغ التحصیلان تراز بندی میشی
و همیشه تراز سال قبل یا قبل تر ها،از تراز افرادی که ۱۴۰۳ فارغ التحصیل میشن همیشه پایین تره!

یعنی شما پارسال ۲۰ شده باشی(!) همه درس ها رو، ترازت پایین تر ایجاد میشه نسبت به کسی که ۱۴۰۳ فارغ التحصیل میشه!

شواری انقلاب فرهنگی که مسئول این ایده بود،اول گفت هر کسی میتونه ۱۰ بار ترمیم شرکت کنه.یهو شد یک بار!!!؟
برای یه بار هم شده،به دیوان عدالت کشوری و سامانه ارتباط مردمی با ریاست جمهوری پیام بدید برای مثبت شدن تاثیر سوابق. وگرنه فاتحه همه مون خوندس!

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۷-۲۸در ۰۸:۴۰

بهتره در حال حاضر ذهنتون رو درگیر نکنید و فقط شش دانگ حواستون به درستون باشه و از این شرایط نهایت استفاده رو ببرید.

پاسخ
petir zeus ۱۴۰۲-۰۹-۰۷در ۲۱:۴۸

I think this is among the most significant info for me. And i am glad reading your article.
But wanna remark on some general things, The site style is wonderful, the articles is really
excellent : D. Good job, cheers

پاسخ
tama ۱۴۰۲-۰۹-۱۰در ۱۱:۳۱

سلام وقتتون به خیر من سهمیه ۲۵ درصد به بالا رو دارم بعد امسال دوازدهمم اگر معدل امتحان نهایی امسالم ۱۷ یا ۱۸ بشه هر درس رو داخل کنکور چند درصد بزنم پزشکی تهران قبول میشم و چند درصد بزنم کلا پزشکی قبول میشم ممنون میشم جوابم رو بدید

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۱در ۱۵:۳۸

با سلام….میتوانید با استفاده از “نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی آرکا”، با وارد کردن نمرات تک تک درس نهایی و درصد های کنکور، از رتبه خود در سهمیه و همچنین در کشور مطلع شوید.

پاسخ
زهرا ۱۴۰۲-۰۹-۲۲در ۲۳:۲۵

‌سلام
ببخشید فقط نمره نهایی در کنکور۱۴۰۳ تاثیر داره یا معدل کل دوازدهم ترم اول و ترم دوم دوازدهم باهم تاثیر داره؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۲۳در ۰۷:۵۵

با سلام…..فقط نمرات کتبی تک تک دروس سال دوازدهم

پاسخ
پردیس ۱۴۰۲-۱۱-۲۳در ۱۲:۵۱

سلام من سال۹۸ ریاضی نظام جدید دیپلم گرفتم معدل کتبیم۱۵.۸۹ لیسانس مهندسی دارم میخواستم کنکور تجربی بدم.نیاز هست ترمیم معدل انجام بدم؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۱-۲۳در ۱۵:۲۲

با سلام…………بستگی به هدف و رتبه مد نظر شما دارد……برای کسب رتبه بهتر حتما باید ترمیم نمرات انجام بدید

پاسخ

دیدگاهی بنویسید