مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد نقل و انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ | شرایط، زمان و …

نقل و انتقال و مهمانی دانشگاه سراسری هیوا مشاوره

نقل و انتقالات و یا مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ یکی از امکانات قابل استفاده برای دانشجویان دانشگاه های سراسری که به دلایلی از قبیل ازدواج، تغییر محل سکونت و یا هر دلیلی که حضور در دانشگاه را برای دانشجو سخت می‌کند مجبور به تغییر دانشگاه محل تحصیل خود هستند، است. دانشجویان می توانند با مراجعه به سامانه نقل و انتقالات دانشگاه های سراسری به آدرس portal.saorg.ir و با توجه به جدول زمانبندی برای ورودی مهر و بهمن از این تسهیلات استفاده كنند. در ادامه توضیحاتی در مورد انواع مهمانی و زمان و نحوه ثبت درخواست مهمانی و انتقالی دانشجویان در سامانه نقل و انتقالات دانشگاه های سراسری ارائه داده ایم.

شرایط کلی انتقالی دانشگاه سراسری ۱۴۰۳

دانشجویان دانشگاه های سراسری که قصد میهمان شدن و انتقال از دانشگاه خود را دارند، قبل از هر اقدامی، باید شرایط انتقالی دانشگاه سراسری را مد نظر قرار دهند. در مجموع شرایط اعلام شده از سوی دانشگاه های سراسری برای ثبت درخواست انتقالی به شرح زیر است:

از زمان ورود دانشجو به دانشگاه حداقل یک نیمسال تحصیلی گذشته باشد.

دانشگاه مقصد گرایش و رشته مورد نظر دانشجو را ارائه داده باشد.

میانگین نمرات دانشجو از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد در همان ورودی بالاتر باشد. (این شرط برای برخی دانشگاه های نیاز نیست)

داوطلب دارای معدل کل حداقل ۱۳ باشد.

استفاده از طرح نقل و انتقال برای دانشجویان در صورت ثبت نام در هر مقطع تحصیلی تنها یکبار می تواند صورت بگیرد.

چنانچه با انتقال داوطلب به عنوان دانشجوی دوره شبانه یا نوبت دوم موافقت شد، داوطلب باید تمامی شهریه خود را در ترم های تحصیلی طبق نرخ مصوب دانشگاه مقصد بپردازد.

محل زندگی داوطلب در محل دانشگاه مقصد باشد.

دانشجویان دانشگاه پیام نور و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی نمی‌توانند به دانشگاهی با دوره روزانه و یا شبانه درخواست انتقالی بدهند.

دانشجویان دانشگاه‌های سراسری، می‌توانند با توجه به شرایط خود در سایت سامانه سنجش، یکی از سه درخواست تعریف شده برای مهمانی را ثبت کنند. داوطلبان می‌توانند بصورت مهمانی مبنا، مهمانی موقت و یا مهمانی دائم را داشته باشند که در ادامه شرایط هرکدام را به تفکیک آورده ایم.

شرایط درخواست مهمانی مبنا

دانشجویان در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست مهمانی مبنا در سامانه سجاد، اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند.

✔ از شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری این است که محل زندگی داوطلب در شهر دانشگاه مورد تقاضا باشد.

✔دانشجو درخواست کننده مهمانی مبنا باید طبق کارنامه خود، ۹۰ درصد از نمره آخرین قبولی در رشته مورد تقاضای دانشگاه جدید را آورده باشد.

✔دانشجویان می‌توانند از ترم اول و شروع تحصیل نیز برای ثبت درخواست مهمانی مبنا اقدام کنند.

✔برای دانشجویان متقاضی مهمانی مبنا، ۵ درصد از ظرفیت پذیرش هر دانشگاه در نظر گرفته می‌شود.

✔دانشجویان کارشناسی پیوسته می‌توانند چهار ترم و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته و کاردانی می‌توانند دو ترم درخواست مهمانی مبنا داشته باشند.

✔دانشجویان دوره روزانه و نوبت دوم می‌توانند در دوره‌های روزانه و یا نوبت دوم مهمانی مبنا بگیرند و پس از اتمام مهلت‌شان، در صورت داشتن شرایط لازم درخواست انتقالی داشته باشند.

✔دانشجویان دوره‌های پردیس خودگردان و غیرانتفاعی می‌توانند در دوره‌های مشابه خود و بالعکس مهمانی مبنا بگیرند.

✔دانشجویان دوره‌های نیمه حضوری، فرهنگیان، فنی و حرفه ای و مجازی فقط در دوره‌های مشابه خود، مجاز به دریافت مهمانی مبنا هستند.

نقل و انتقال و مهمانی دانشگاه سراسری

شرایط درخواست مهمانی موقت

دانشجویان در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست مهمانی موقت در سامانه سجاد، اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند.

✔دانشجو برای ثبت درخواست مهمانی موقت حداقل باید یک ترم را با معدل حداقل ۱۳ در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.

✔از شرایط انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری این است که دانشجو می‌تواند با ثبت یک درخواست، همزمان برای مهمانی دو ترم اقدام کند.

✔دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته می‌توانند چهار ترم در مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی نیز دو ترم را تقاضا کنند.

✔انتخاب واحد دانشجو مهمان موقت باید به تایید دانشگاه مبدا و مقصد برسد و دروس گذرانده شده در کارنامه داوطلب در دانشگاه مبدا ثبت می‌شود.

✔مدرک فارغ التحصیلی دانشجویانی که به صورت مهمان موقت در دانشگاه ثانویه فارغ التحصیل می شوند از سمت دانشگانه مبدا صادر خواهد شد.

✔در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، دانشجو می‌تواند از دانشگاه‌های غیردولتی به دانشگاه‌های دولتی، مهمانی موقت بگیرد اما برعکس آن مجاز نمی‌باشد.

✔مهمانی موقت از دانشگاه ها و موسسات دولتی به دانشگاه‌های علمی کاربردی مجاز نیست.

✔دانشجو نمی‌تواند تقاضای مهمانی موقت بین دو دانشگاه در یک شهر را داشته باشد اما می‌تواند برای مهمانی تک درس اقدام کند.

✔۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و ۱۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی برای پذیرش دانشجویان مهمان موقت در هرسال درنظر گرفته می‌شود.

شرایط درخواست مهمانی دائم | انتقالی دانشگاه

دانشجویانی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست مهمانی دائم در سامانه سجاد اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند. اولویت پذیرش دانشجو مهمان به ترتیب زیر است.

✔دانشجویان خانم

✔دانشجویانی که با فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده شده و یا از کار افتادگی پدر و مادر در زمان دانشجویی مواجه است.

✔دانشجویی که دچار بیماری خاص و یا معلولیت موثر در زمان دانشجویی است

✔دانشجویانی که قبل از زمان دانشجویی تحت حمایت سازمان بهزیستی باشند

✔ازدواج دانشجو دختر در زمان دانشجویی در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو در نزدیک ترین محل به دانشگاه مقصد باشد

✔دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد

✔ازدواج دانشجو پسر بعد از قبولی در صورتی که همسر او نیز دانشجو باشد

✔دانشجویان در صورتی می‌توانند از مهمانی موقت به میهمانی دائم تغییر وضعیت بدهند که طی چهار ترم در مقطع کارشناسی پیوسته و دو ترم در مقطع کارشناسی ناپیوسته، حداقل معدل کل ۱۳ را کسب کنند.

زمان نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳

نقل و انتقال و مهمانی دانشگاه سراسری هیوا مشاوره

دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های سراسری که شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه فعلی خود را ندارند، می توانند از امکان انتقالی به سایر دانشگاه ها استفاده نمایند. در واقع، وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای کلیه دانشجویان دانشگاه های سراسری واجد شرایط، امکان ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشگاه را فراهم کرده است.

نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان در هر بازه زمانی دلخواه، مجاز به ثبت درخواست انتقالی نیستند. زمان نقل و انتقالات دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ از ۲۰ فروردین ماه الی ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سایت امور دانشجویان آغاز شد.. از این رو افراد متقاضی انتقالی یا دریافت نامه میهمانی، باید در این بازه مشخص شده با اطلاع از نحوه درخواست نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

دلایل انتقال دانشجویان دانشگاه سراسری ۱۴۰۳

هنگامی که دانشجویان به دنبال اخذ انتقالی از دانشگاه سراسری هستند، قطعا دلایل مختلفی برای چنین تصمیمی وجود دارد. در مجموع از رایج ترین دلایل انتقال دانشجویان دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سطح بالای تحصیل دانشگاه محل تحصیل مانند مشکلات اساتید، سطح علمی آزمون ها و…
بیماری های خاص دانشجو
بیماری های خاص والدین دانشجویان
کفیل بودن دانشجویان (سرپرست خانوار)
شرایط نامناسب رفاهی دانشگاه محل تحصیل
هیات علمی نا مناسب دانشگاه محل تحصیل
مشکلات خوابگاه شهر محل سکونت
تاهل در دوران دانشجویی
به دنیا آمدن فرزند دانشجو
وجود مسافت های طولانی محل سکونت دانشجو با دانشگاه مبدأ

شهریه دانشجو پس از انتقالی و مهمانی

✔دانشجویانی که در دوره روزانه تحصیل می‌کنند، پس از انتقالی باید مانند دانشجویان نوبت دوم به دانشگاه مقصد شهریه پرداخت کنند. (البته اگر نمره دانشجو حد نصاب پذیرش در دوره روزانه دانشگاه مقصد باشد، نیازی به پرداخت شهریه ندارد.)

✔دانشجویان در حال تحصیل در نوبت دوم باید شهریه ثابت را به دانشگاه مبدا و شهریه ثابت و متغیر را به دانشگاه مقصد پرداخت نمایند.

✔دانشجویان در حال تحصیل در موسسلات غیر دولتی باید شهریه ثابت و متغییر را به دانشگاه مبدا و شهریه متغیر را به دانشگاه مقصد پرداخت کنند.

زمان اعلام نتایج درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

معمولا زمان اعلام نتایج درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه سراسری در بازه زمانی تیر ماه تا مرداد ماه هر سال برای دانشگاه های مبدا و مقصد در نظر گرفته شده است.

به این صورت که براساس دستورالعمل های مربوط به درخواست های دانشجویان علاقه مند به گرفتن انتقالی در سایر واحدهای دانشگاه سراسری، دانشگاه مبدا تا ۱۵ تیر ماه و دانشگاه مقصد حداکثر تا پایان مرداد ماه نتیجه درخواست انتقالی را به دانشجویان متقاضی اعلام می کنند.

(برای مشاهده کلیلک نمایید) مهمانی و نقل و انتقالات دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

ممنوعیت های انتقالی در مقاطع مختلف دانشگاه سراسری

اگرچه همه دانشجویان می توانند بر اساس جدول زمانی ذکر شده و بر اساس شرایط انتقالی دانشگاه سراسری، درخواست انتقالی خود را ثبت کنند، اما در این میان محدودیت ها و ممنوعیت هایی نیز وجود دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

درخواست انتقالی از دوره شبانه به روزانه
درخواست انتقالی از دانشگاه پیام نور به دوره روزانه یا شبانه
درخواست انتقالی از دانشگاه غیر دولتی به دولتی
درخواست انتقالی از دانشگاه غیر دولتی به دانشکده های فنی و حرفه ای و مراکز علمی و کاربردی

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقالات دانشگاه سراسری ۱۴۰۳

یکی از موارد مهمی که هنگام ثبت نقل و انتقالات دانشجویی باید ارائه شود، مدارک است. در ادامه ما این مدارک را بررسی خواهیم کرد.

۱. گواهی دارای معدل کل دانشجو
۲. گواهی عدم تخلف دانشجویی
۳. مدارک احراز هویت دانشجویان با شرایط خاص
۴. تکمیل فرم مربوطه (فرم انتقالی یا مهمانی)

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

دریافت کارت ورود به جلسه کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد سما مشکین شهر سال تحصیلی ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

سیر تا پیاز رشته گفتار درمانی | در آمد، مزایا، معایب، شرایط ثبت نام و…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید