مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ | زمان مشاهده، نکات مهم و…

سازمان سنجش برای مشخص کردن وضعیت داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ در سایر کد رشته هایی که در فرم انتخاب رشته به ثبت رسانده بودند، کارنامه ای را تحت عنوان کارنامه سبز ارشد یا همان کارنامه نهایی ارشد صادر می کند که آخرین رتبه قبولی در هر کد رشته محل در آن مشخص شده است. کارنامه سبز ارشد ۱۴۰۲ پس از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی شرکت کنندگان در مرحله انتخاب رشته منتشر می گردد. داوطلبانی که پس از مجاز شدن به انتخاب رشته، در این مرحله کد رشته محل های مورد علاقه خود را در فرم انتخاب رشته درج کرده اند، در صورتی که پس از اعلام نتایج نهایی مایل باشند می تواند کارنامه سبز خود را نیز دریافت کرده و وضعیت رتبه خود و آخرین رتبه قبولی در کد رشته محل های انتخابی خود مطلع گردند. در ادامه اطلاعاتی پیرامون زمان و نحوه مشاهده کارنامه سبز ارشد ۱۴۰۲ ارائه کرده ایم.

کارنامه نهایی ارشد ۱۴۰۲ چیست؟

کارنامه نهایی کارشناسی ارشد که با نام کارنامه سبز ارشد هم شناخته می شود کارنامه ای است که بعد از انتشار نتایج نهایی ارشد سراسری و آزاد ۱۴۰۲ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود. این کارنامه حاوی اطلاعات رتبه و نمره داوطلب در هر یک از کدرشته های انتخابی است و داوطلبان می توانند پس از دریافت کارنامه نهایی ارشد خود از سایت سازمان سنجش، وضعیت رتبه خود را در هر رشته محل مشاهده کنند. زمان انتشار کارنامه سبز ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش شهریورماه و بعد از انتشار نتایج نهایی کنکور است. در این مقاله با ارائه نمونه کارنامه نهایی، هر یک از بخش های آن را شرح خواهیم داد.

زمان انتشار کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد همه ساله یک هفته بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری در سایت سازمان سنجش قرار می گیرد تا داوطلبان بتوانند از جزئیات پذیرش یا عدم پذیرش خود در رشته های انتخابی، مطلع شوند. انتشار این کارنامه در سال ۱۴۰۲ نیز به همین روال بوده و با توجه به زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری در ۱۲ شهریور ماه، کارنامه سبز این کنکور نیز در تاریخ ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش منتشر شد.

نحوه دریافت کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

داوطلبان برای دریافت کارنامه سبز کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org می بایست با استفاده از اطلاعات لازم و مطابق مراحل زیر اقدام نمایند. برای ورود به سامانه و مشاهده کارنامه مورد بحث اطلاعاتی نظیر شماره پرونده، کد پیگیری ثبت نام و کدملی مورد نیاز است.

  1. ابتدا وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شده و از منوی پایین صفحه وارد بخش “کارشناسی ارشد” شوید.

کارنامه سبز کنکور 1402

۲. از قسمت اطلاعیه های آزمون کارشناسی ارشد گزینه “ساماه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ (اعلام نتیجه نهایی به همراه کارنامه نهایی)” را انتخاب نمایید.

۳. کلیک بر لینک “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ (اعلام نتیجه نهایی به همراه کارنامه نهایی)”

۴. انتخاب یکی از روش های زیر و فشرئن کلید “ورود” پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده.

کارنامه نهایی کنکور ارشد 1402

۵. در ادامه می توانید کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد خود را مشاهده نمایید.نحوه مشاهده کارنامه سبز ارشد

نحوه اعتراض به کارنامه نهایی ارشد ۱۴۰۲

روش اعتراض به کارنامه سبز کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور است. برای این کار به قسمت پاسخگویی سایت سازمان سنجش مراجعه می کنید (request.sanjesh.org) و پس از ورود به سامانه به قسمت ثبت درخواست مراجعه کرده و گزینه اعتراض به نتایج نهایی ارشد یا عبارت مشابه را انتخاب می کنید. در ادامه در قسمت توضیحات مشکل خود را با نتیجه نهایی شرح می دهید و در نهایت درخواست خود را در سامانه ارسال می کنید.
زمان اعتراض به کارنامه نهایی ارشد ۱۴۰۲

مهلت اعتراض به کارنامه سبز ارشد معمولا چند روز پس از انتشار کارنامه نهایی و در شهریور ماه است و بازه زمانی مشخصی دارد و داوطلبان باید در این بازه زمانی مشخص که از سوی سازمان سنجش اعلام می شود اعتراض خود به کارنامه را ثبت کنند.
من در انتخاب پایین تر قبول شدم آیا می توانم آن را ثبت نام کنم؟

پس از دریافت و مشاهده کارنامه نهایی ۱۴۰۲، یکی از سوالاتی که برای داوطلبان پیش می آید این است که در صورت قبولی در انتخاب پایین تر آیا امکان تغییر کدرشته قبولی و انتقال به قبولی های بعدی وجود دارد؟ به عبارت دیگر در صورت کسب نمره قبولی در انتخاب های بعدی، امکان ثبت نام در آنها برایم وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت که انتقال به رشته محل دیگر در مقطع کارشناسی ارشد تقریبا وجود ندارد و جز در موارد خاص و شرایط ویژه چنین درخواست هایی مورد بررسی قرار نمی گیرد.

اما در یک حالت می توان درخواست خود را با جدیت مطرح کرد و آن هم زمانی است که در انتخاب های خود دچار اشتباه شده باشیم و بخواهیم در قبولی بعدی خود ثبت نام کنیم. در این موارد گاهی خود سازمان سنجش هم به داوطلبان فرصت می دهد تا درخواست بررسی کدرشته قبولی بعدی خود را ارائه کنند ( سال گذشته چنین فرصتی ارائه شد).

موفقیت این درخواست هم بیشتر به این بستگی دارد که بتوانید ثابت کنید که در انتخاب خود اشتباه کرده اید؛ مثلا فرض کنید شما روزانه یک رشته محل را بعد از شبانه آن زده باشید یا مثلا یک کد پیام نور در میان کدرشته های روزانه شما قرار گرفته باشد. درچنین حالت هایی امکان موافقت با درخواست شما زیاد است.

تغییر رشته‌ با کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

انتشار کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد سراسری ۱۴۰۲ جهت مشخص شدن وضعیت داوطلبان در سایر رشته هایی است که هنگام انتخاب رشته در فرم مربوطه وارد کرده اند. اطلاعاتی که این کارنامه به داوطلب ارائه می کند، وضعیت و رتبه قبولی فرد در هر کدام از کد لیست رشته های کارشناسی ارشد سراسری انتخابی می باشد. از این طریق می توان تشخیص داد که داوطلبان علاوه بر کد رشته قبولی خود در کدام رشته ها نیز شانس قبولی یا پذیرش را داشته اند.

برای مثال فرض می کنیم که فردی ۶۰ کد رشته را در فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ ارسال کرده است و با انتشار جواب کنکور ارشد در کد شماره ۳۰ شرایط پذیرش را داشته و توانسته در این رشته پذیرش بگیرد. در اطلاعات درج شده توسط کارنامه سبز می توان اولویت های پذیرش کد رشته های ۳۱ تا ۶۰ را بررسی کرده و نمره آخرین نفراتی که در این رشته ها پذیرش شده اند را مشاهده کرد.

در صورتی که فرد داوطلب از رشته پذیرش شده خود ناراضی باشد و شرایط بهتری در مقایسه با آخرین فرد پذیرفته شده در اولویت های ۳۱ تا ۶۰ را داشته باشد، می تواند جهت تغییر رشته مورد نظر اقدام کند.

برای تغییر رشته در این مرحله باید ابتدا در سایت سازمان سنجش، درخواست خود را ارسال و سپس موافقت دانشگاه مقصد و مبدا را کسب کرد. لازم به ذکر است ارائه کارنامه سبز به تنهایی برای تغییر رشته کافی نیست و در صورت عدم تایید پذیرش و نبودن ظرفیت در دانشگاه مقصد امکان انجام فرآیند تغییر رشته یا دانشگاه وجود ندارد.

به علاوه در صورت لزوم داوطلب می تواند اقدامات لازم را جهت ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد به انجام رساند.

مشاوره کارنامه سبز کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

داوطلبانی که از نتیجه قبولی خود چندان راضی نیستند، می توانند با مطالعه کارنامه سبز کارشناسی ارشد از احتمال قبولی خود در سایر کد رشته ها مطلع شده و برای ثبت نام در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد اقدام کنند. البته توجه شود که اکثر کد رشته محل ها توسط داوطلبان دیگر تکمیل شده، بنابراین تنوع رشته های موجود در دفترچه تکمیل ظرفیت ارشد محدود بوده و ممکن است داوطلب در هیچ یک از آن ها موفق به قبولی نشود.

معمولا داوطلبانی که از رشته پذیرفته شده خود راضی نبوده و با مشاهده کارنامه سبز ارشد ۱۴۰۲ متوجه شده که می توانند در الویت های بعدی انتخاب رشته ارشد خود قبول شوند، خواهان ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد بوده تا این گونه بتوانند در رشته و گرایش های بعدی خود پذیرفته شوند. هر چند که انجام این فرایند عملا از طریق کارنامه سبز سال جاری وجود ندارد!

برخی دیگر از داوطلبان نیز به طور کلی به نتیجه آزمون ارشد ۱۴۰۲ اعتراض داشته و قصد ثبت بررسی مجدد کارنامه خود را دارند. با وجود اینکه سازمان سنجش برای اعلام نتایج نهایی کنترل ها و بررسی های متعددی بر روی نمرات داوطلبان انجام می دهد، اما با این حال برای این دسته از داوطلبان فرصت مجددی را در نظر گرفته تا با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به اعتراض خود اقدام نمایند.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و در صورتی که داوطلبان جهت ورود به پنل کاربری خود، شماره پرونده یا کد پیگیری خود را فراموش کرده اید و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

مرکز مشاوره آرکا

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام ارشد بدون کنکور ۱۴۰۳| زمان ،نکات مهم

آرکا مشاوره

تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۳ | میزان، نحوه و فرمول تاثیر…

آرکا مشاوره

سامانه تاییدیه مدرک تحصیلی emt.medu.ir | ورود به سامانه، مدارک و…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید