مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳| زمان، نحوه ثبت، نکات مهم

اعتراض به نتایج کنکور 1402

بعد از انتشار کلید سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳​ و اعلام نتایج اولیه و نهایی این آزمون، داوطلبانی هستند که به دلایل مختلف به نتایج کنکور ۱۴۰۳ خود اعتراض دارند و به دنبال راهی برای اعلام اعتراض خود به سازمان سنجش می باشند. به همین جهت سازمان هر سال پس از انتشار کلید سوالات، نتایج اولیه و نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری، امکانی را فراهم می کند تا داوطلبان بتوانند اعتراضات خود را با این سازمان در میان بگذارند.

سازمان سنجش کشور برای بررسی اعتراضات این داوطلبان، سیستم ارسال درخواست را در سایت خود یعنی sanjesh.org راه اندازی کرده تا متقاضیان بتوانند بعد از عضویت در سایت مذکور، اعتراض به جواب کنکور را ثبت کرده و از طریق همین پورتال پاسخ سازمان سنجش را دریافت نمایند. با توجه به اهمیت این اعتراض برای بررسی مجدد نمره و فرم انتخاب رشته کنکور سراسری، در ادامه نحوه اعتراض به کلید اولیه سوالات، نتایج اولیه و نهایی کنکور ۱۴۰۳​ ارائه شده است.

زمان ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳

با فرا رسیدن زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۳ و انتشار کارنامه ها که هر ساله توسط سازمان سنجش انجام می شود، شرکت کنندگانی که نسبت به کارنامه خود رضایت نداشته باشند، می توانند مراتب اعتراض خود را به اطلاع سازمان سنجش برسانند. لینک ثبت اعتراض همزمان با اعلام نتایج در سایت مذکور فعال می گردد.
این سازمان پس از بررسی های لازم و در صورتی که اعتراض منطقی و با ذکر دلایل قابل قبول باشد، اقدامات لازم را درخصوص حل مشکلات داوطلبان انجام خواهد داد. همچنین لازم به ذکر است که عمدتا زمان پاسخگویی سازمان سنجش به درخواست اعتراض داوطلبان ۲۴ الی ۷۲ ساعت پس از ثبت درخواست می باشد.

زمان ثبت اعتراض به نتایج کنکور ۱۴۰۳
اعتراض به نتایج اولیه اعتراض به نتایج نهایی

اعتراض به درصدهای کنکور (۱۶ مردادماه)

اعتراض به رتبه (۱۰ تا ۱۶ شهریور ماه)

تقریبا اوایل مهر ماه
حتما بخوانید: تبدیل تراز به رتبه کنکور ۱۴۰۳| نرم افزار تخمین رتبه با تراز

نحوه ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبانی که می خواهند به نتیجه کنکور سراسری خود اعتراض کنند باید به این نکته توجه کنند که اعتراض فقط به صورت اینترنتی و به دو صورت انجام می پذیرد، بنابراین از مراجعه حضوری خودداری نمایید. نحوه ثبت درخواست در سازمان سنجش در راهنمای زیر ارائه شده است.

بیشتر بدانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

ثبت اعتراض به نتایج کنکور ۱۴۰۳

داوطلبان می توانند از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود به سیستم پاسخگویی درخواست خود را در دست بررسی قرار دهند. در وهله دوم نیز می توانند با مراجعه به لینک مستقیم darkhast.sanjesh.org درخواست اعتراض خود را ثبت نمایند.

روش اول

روش اول اقدام نمودن از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org می باشد؛ نحوه ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری در این روش به صورت زیر است.

۱. به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کرده و بر روی عبارت “پاسخگویی و ارتباط با سازمان” در سمت چپ سامانه کلیک کنید.

۲. سپس گزینه “ورود به سیستم پاسخگویی” را انتخاب نمایید.

۳. پس ورود به سیستم پاسخگویی، چنانچه در سایت عضویت نداشته باشید، باید با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه ثبت نام کنید به همین منظور بر روی لینک “عضویت در سایت” کلیک کنید.

۴. داوطلبانی که در سیستم عضویت دارند می توانند با کلیک بر روی عبارت “ورود به سیستم” و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، درخواست اعتراض خود را ثبت نمایند و شرکت کنندگانی که قبلا در سایت عضو نشده اند می توانند طبق تصویر زیر این عضویت را برای خود ایجاد کنند.

۵. اطلاعات خواسته شده را در قسمت های مشخص شده وارد نمایید.

۶. با کلیک بر روی گزینه “تایید” این مرحله را تکمیل کنید.

۷. در این مرحله باید اطلاعات خود را جهت ثبت نام در سایت، وارد نمایید. پس از تکمیل فرم و تایید نهایی، نام کاربری و رمز عبور به حساب ایمیل شما ارسال می گردد که باید از آن ها برای ثبت درخواست اعتراض خود استفاده نمایید. پس از عضویت در سایت می بایست به صفحه اصلی ارسال درخواست بازگردید و بر گزینه “ورود به سیستم” کلیک نمایید.

۸. در سمت چپ سایت بر روی گزینه “درخواست جدید” کلیک نمایید تا وارد صفحه ارسال درخواست شوید.

۹. در این مرحله باید نوع آزمون خود را که کنکور سراسری می باشد و سال مربوطه را انتخاب کنید.

۱۰. اکنون باید نوع مشکل خود را از منوی قرار داده شده انتخاب کنید و پس از آن درخواست خود در قسمت “پیام” یادداشت نمایید. دقت شود که حتما در متن پیام خود شماره ملی، شماره داوطلبی، شماره پرونده و موارد دیگری را که لازم است، ذکر کنید.

روش دوم

شرکت کنندگان با مراجعه به سامانه darkhast.sanjesh.org می توانند درخواست خود را ثبت نمایند:

اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
کد ارسال شده به شماره همراه خود را وارد نموده و در نهایت تصویر مربوط به درخواست خود را بارگذاری کنید.
در انتها می توانید نتیجه درخواست خود را از طریق مراجعه به سامانه rahgiri.sanjesh.org پیگیری نمایید.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

به چه مواردی از نتایج کنکور ۱۴۰۳ می توان اعتراض کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که تنها با داشتن دلایل معقول و منطقی می توانید به نتیجه کنکور سراسری اعتراض کنید. در این قسمت می خواهیم دلایلی که از نظر سازمان سنجش آموزش کشور برای اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ قابل قبول است را برای شما کاربران عزیز شرح دهیم.

مسائل مربوط به سوالات و کلید آزمون (اشتباه در محاسبه درصد دروس)

اگر داوطلبان متوجه اشتباه در محاسبه درصد دروس خود شوند، باید پاسخنامه خود را که چند روز بعد از نتایج کنکور ۱۴۰۲ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد با توجه به کلید کنکور سراسری مورد بررسی قرار دهند و در صورت وجود اشتباه می توانند برای اعتراض اقدام کنند.

مسائل مربوط به سوابق تحصیلی

چنانچه پس از مشاهده کارنامه اولیه خود، متوجه شدید که سوابق تحصیلی شما به درستی اعمال نشده است می توانید از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور، مشکل خود را پیگیری نمایید.
مسائل مربوط به عدم اعمال سهمیه رزمندگان و ایثارگران

به این دلیل که سهمیه ها تاثیر مثبت در قبول شدن داوطلبان دارند، لحاظ نشدن آن ها در کارنامه داوطلبان دارای سهمیه، از مواردی است که باید از سازمان سنجش آن را پیگیری کند.

مسائل مربوط به اشتباه در اعلام انتخاب رشته

موارد فوق از جمله مهم ترین دلایل داوطلبان برای اعتراض به نتایج کنکور سراسری بوده است اما در سال های گذشته مواردی مانند جابجا شدن تصویر پاسخ برگ داوطلبان یا مشکلات مربوط به وضعیت نطام وظیفه داوطلبان آقا پیش آمده است که داوطلب در نهایت با پیگیری های زیاد توانسته است مشکل خود را حل نماید.

داوطلبان گرامی چنانچه در روند عضویت در سامانه و یا متن اعراض با مشکل مواجه شده اید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا تماس بگیرید

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

صفر تا صد رشته مهندسی عمران/بازار کار، درآمد، شرایط لازم و….

آرکا مشاوره

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید