مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته کنکور سراسری سهمیه ایثارگران ۵ درصد ۱۴۰۳| نکات مهم

انتخاب رشته کنکور با سهمیه 5 درصد ایثارگران 1403

یکی از مهم ترین انتخاب رشته ها، انتخاب رشته ایثارگران ۵ درصد کنکور سراسری ۱۴۰۳ می باشد. چرا که نحوه انتخاب رشته این افراد با افرادی که دارای سهمیه مناطق هستندکاملا متفاوت می باشد. شاید برای بسیاری از افرادی که واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری هستند دغدغه‌هایی مانند تأثیر این سهمیه بر رتبه داوطلبی و قبولی کنکور، شرایط استفاده کردن از این سهمیه، تأثیر آن بر شهریه پرداختی و … وجود داشته باشد. لذا در این مطلب تأثیر سهمیه ایثارگری ۵ درصد در کنکور سراسری موردبررسی قرار می‌گیرد. داوطلبان گرامی در صورت داشتن ابهام می‌توانند سؤالات خود را با تماس با مرکز مشاوره آرکا مطرح کنند و از تجربیات مشاورین ما بهره‌مند شوند.

سهمیه ۵ درصد ایثارگران چیست؟

تا حدودا چند سال قبل تنها سهمیه مخصوص سهمیه ایثارگران ۲۵% بود. اما در سال های احیر سهمیه دیگری به وجود آمده است که سهمیه ۵% ایثارگران نامیده می شود و در زمان ثبت نام کنکور سراسری باید تاثیر آن مشخص شود. این سهمیه مخصوص جانبازان زیر ۲۵% مجروحیت و همسر و فرزندان انها و رزمندگان و همسر و فرزندان آنها که حداقل ۶ ماه حضور اختیاری در جبهه داشته اند.

سهمیه ۵% و ۲۵% ایثارگران یعنی ۲۵ درصد ظرفیت هر رشته به این داوطلبان و ۵ درصد ظرفیت هر رشته به داوطلبان دارای سهمیه ۵% اختصاص می یابد و ۷۰ درصد بعدی بین سهمیه مناطق ۱تا۳ و منطقه محروم تقسیم بندی می شود. البته اگر ظرفیت داوطلبان ۲۵% به حد نصاب نرسد؛ ادامه ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ۵% اختصاص می یابد. انتخاب رشته ایثارگران ۵ درصد از افرادی که سهمیه ۲۵% دارند؛ سخت تر می باشد. چرا که فقط ۵ درصد سهم هر رشته برای آنان می باشد. یعنی حتی از مناطق نیز ظرفیت کمتری برای انتخاب رشته دارند. 

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳(کلیک نمایید)

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه ۵ درصد ایثارگران ۱۴۰۳ می باشند؟

لازم به ذکر است که، افرادی که قصد انتخاب رشته کنکور سراسری سهمیه ایثارگران ۵ درصد ۱۴۰۳ را دارند، می بایست دارای شرایط مربوطه بوده و جزو گروه مشخصی از شرکت کنندگان باشند که جزئبات آن بدین شرح است:

جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
چنانچه سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران نیز توسط متقاضیان آن تکمیل نشود، ظرفیت باقی مانده به مشمولین سهمیه ۵ درصد ایثارگران تعلق خواهد گرفت.

نکته ۱: این دسته از داوطلبان می بایست ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را در گزینش آزاد در هر کد رشته محل کسب نمایند.

نکته ۲: هر فرد تنها می تواند یک بار از این سهمیه استفاده نماید و در صورتی که در کنکور پذیرفته نشود، چنانچه از سهمیه مذکور استفاده نموده باشد، در دوره بعدی امکاناعمال آن را نخواهد داشت.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

در صورتی که در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری با سهمیه ۵ درصد ایثارگران ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاهی و مدارس، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

تفاوت دانشگاه آزاد وپردیس خودگردان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

کارنامه قبولی رشته حقوق دانشگاه فردوسی مشهد ۱۴۰۲| آخرین قبولی و درصدهای لازم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه دانشگاه شاهد ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید