مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ |نکات طلایی

داوطلبانی که بر اساس اعلام نتایج اولیه هر یک از نوبت های کنکور سراسری ۱۴۰۳، مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های روزانه و غیر روزانه شدند پس از دریافت مشاوره و دریافت راهنمای کامل کارنامه می بایست در زمان مشخص شده (نیمه دوم مرداد ماه) از سوی سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ خود را تکمیل نمایند.

 کنکور ریاضی بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و مطلع شدن از تراز و رتبه (نمرات خام و نمرات ازمون اختصاصی) خود و با توجه به توضیحات کارنامه کنکور سراسری، در زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری می بایست نسبت به انتخاب کد رشته محل های سراسری اقدام نمایند. انتخاب رشته دانشگاه سراسری به منظور ادامه تحصیل در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان صورت گرفته و داوطلبان واجد شرایط در صورت مجاز  بودن می توانند در این مرحله شرکت نمایند.

داوطلبان کنکور ریاضی می بایست با توجه به گروه آزمایشی خود، لیست رشته محل های مورد نظرشان را در سایت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ وارد نمایند. داوطلبان ریاضی در این مرحله مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل هستند که نحوه چینش این انتخاب ها بر اساس علاقه فرد صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم به مشاوره و راهنمای کامل انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ و جزئیات مهم مربوط به آن بپردازیم.

زمان انتخاب رشته ریاضی

شرکت کنندگان نوبت اول و دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ که مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند، در نیمه دوم مرداد سال ۱۴۰۳ می توانند فرم انتخاب رشته خود را پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته که در سایت سنجش به نشانی sanjesداوطلبان ریاضی که در هر یک از کارنامه های اولیه خود مجاز به انتخاب رشته شده اند، می بایست در زمان مشخص شده که طبق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری این زمان در نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ مشخص شده است نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته بر اساس توجه به توضیحات کارنامه، نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی کنکور ریاضی خود اقدام کنند.

مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ دارای بخش های مختلفی است که هر کدام به موضوعی مهم و لازم برای قدم گذاشتن در مسیر انتخاب‌رشته می پردازد. بنابراین مطالعه آن برای تمامی کسانی که قصد دارند در مرحله انتخاب‌رشته شرکت کنند، الزامی است تا بتوانند الویت های خود را به درستی استخراج کرده و الویت بندی کنند. در ادامه توضیحات تکمیلی پیرامون مندرجات دفترچه ارائه کرده ایم:

✅ روش و نحوه انتخاب رشته در آزمون سراسری ۱۴۰۳ به چه صورت است.

✅ چگونه کارنامه اولیه را دریافت کنیم و اگر اطلاعات ثبت نام خود را برای دریافت کارنامه اولیه فراموش کرده باشیم، چگونه بازیابی کنیم.

✅ کارنامه اولیه چه اطلاعاتی به ما می دهد و چگونه می توانیم از اطلاعات آن جهت انتخاب‌رشته استفاده کنیم.

✅ چگونه رشته های انتخابی خود را به سازمان سنجش اعلام کنیم.

✅ اطلاعاتی از شرایط شرکت در این مرحله، سهمیه های موثر، گزینش بومی، زیرگروه ها، نحوه گزینش و پذیرش دانشجو، شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه های مختلف، آشنایی با دوره های تحصیلی و … در دفترچه انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ ارائه شده است.

✅ کد رشته محل های ارائه شده در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شامل دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و … در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ درج شده است.

فصل اول توضیحات وشرایط وضوابط

فصل اول دفترچه انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ شامل توضیحات پیرامون انتخاب‌رشته و همینطور شرایط کلی پذیرش دانشجو در دانشگاه های مختلف است که خود دارای دو بخش می باشد که در ادامه اطلاعات تکمیلی پیرامون هر بخش را آورده ایم.

بخش اول: در واقع راهنمای عملی انتخاب‌رشته است. اگر نمی دانید که چطور باید نتایج اولیه را دریافت کنید و چگونه آن را تحلیل کنید، این بخش را حتما مطالعه کنید. چرا که اطلاعات کاملی از نحوه دریافت کارنامه (حتی در صورت فراموشی اطلاعات ثبت نامی) و تحلیل کارنامه قبولی کنکور ریاضی و استفاده از اطلاعات آن برای انتخاب‌رشته ‍در این بخش ارائه شده است.

بخش دوم: در بخش دفترچه انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳ به مقررات انتخاب‌رشته پرداخته شده است. به عنوان مثال علاقه مند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هستید اما از نحوه گزینش در دانشگاه ها اطلاعای ندارید، مطالعه این بخش را به هیچ عنوان از دست ندهید. بومی گزینی و همینطور شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و … به طور کامل در بخش دو آورده شده است.

انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۳

از مهم ترین شرایط لازم برای شرکت در مرحله انتخاب‌رشته، مجاز شدن می باشد که هر کدام از شرکت کنندگان با بررسی کارنامه اولیه خود می تواند به مجاز شدن و یا نشدن خود پی ببرد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب‌رشته هستند می توانند برای چینش صحیح الویت ها و کدرشته محل های موجود در دفترچه انتخاب رشته ریاضی خود از رتبه های قبولی در سال های گذشته نیز استفاده کنند. برای مطالعه رتبه قبولی کنکور بر روی لینک کلیک کنید.

متقاضیانی که هم تمایل دارند در انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد شرکت کنند، برای اینکار باید از ” کد دسترسی به انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد ” درج شده در کارنامه اولیه استفاده کنند و پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ریاضی دانشگاه آزاد اقدام به تکمیل فرم انتخاب‌رشته در سایت دانشگاه آزاد azmoon.iau.ac.ir نمایند. چنانچه داوطلبی در کارنامه اولیه، کد دسترسی به انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد را ندارد، مجاز به انتخاب‌رشته در این دانشگاه نخواهد بود.

نکته آخری که پیرامون دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری لازم است به آن اشاره کنیم این است که انتخاب‌رشته بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه های سراسری نیز در این مرحله و به طور همزمان با انتخاب‌رشته با آزمون انجام می شود. کد رشته محل های مرتبط به ثبت نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی کنکور سراسری نیز در دفترچه انتخاب رشته ریاضی درج می گردد.

حتما بخوانید :انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان و…

مشاوره اختصاصی انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۳

از جمله رشته های پر طرفدار کنکور سراسری ریاضی می توان به رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و … اشاره کرد که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ در دوره های مختلف (روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، مجازی) ارائه می شود.

 

هنگام انتخاب رشته باید به نمره کل اکتسابی خود در هر زیر گروه و الویت ها، نحوه پذیرش (استانی، ناحیه ای، قطبی، کشوری)، مقطع تحصیلی رشته ها، دانشگاه محل رشته ها، شهرهای محل دانشگاه ها توجه داشته باشید.

رشته های گروه ریاضی که نوع گزینش آن ها کشوری است بومی گزینی اعمال نمی شود و پذیرش تنها با توجه به نمره کل و رتبه کشوری صورت می گیرد. از جمله رشته هایی که پذیرش آن ها به صورت کشوری است:

مهندسی پزشکی، مهندسی پلیمر، مهندسی شهر سازی، مهندسی پلیمر، مهندسی هوا و فضا، مهندسی مواد، مهندسی معدن و …در رشته محل هایی كه نوع گزينش آن ها بومی (قطبی، ناحيه ای، استانی) است، حدود ۲۰ درصد ظرفيت به داوطلبان آزاد و ۸۰ درصد آن به تعداد كل شركت كنندگان آن بوم اختصـاص می يابد

در جدول زیر نواحی قطبی کشور را مشاهده خواهید کرد.

 

جدول دسته بندی نواحی قطبی کشور
قطب یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قـزوين، قـم، گلسـتان، گيلان، مازندران و مركزی
قطب دو خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سيستان و بلوچستان و كرمان
قطب سه آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی، اردبيل، كردستان، كرمانشاه و همدان
قطب چهار اصفهان، ايلام، چهارمحال و بختياری، خوزسـتان، لرستان و يزد
قطب پنج بوشهر، فارس، كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان

 

از جمله رشته هایی که پذیرش آن ها به صورت قطبی است: مهندسی صنایع، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مهندسی خط و سازه های ریلی

از جمله رشته هایی که پذیرش آن ها به صورت ناحیه ای است : مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مدیریت بازرگانی

از جمله رشته هایی که پذیرش آن ها به صورت استانی است: دبیری ریاضی، دبیری فیزیک، کاردانی فنی برق، کاردانی فنی صنایع

جواب کنکور سراسری طی دو مرحله اولیه و نهایی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. نتایج اولیه نوبت اول (اردیبهشت) کنکور سراسری در نیمه دوم خرداد و نتیجه اولیه کنکور نوبت دوم (تیر) در نیمه دوم مرداد ماه از طریق سایت سنجش اعلام می شود. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته

مطابق با دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ در پذیرش داوطلبان در دانشگاه های مختلف، سهمیه های مختلفی تاثیر گذار است. داوطلبان با توجه به شرایطی که دارند، دارای یکی از سهمیه ها شامل سهمیه مناطق (سهمیه منطقه یک، دو و سه)، سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ایثارگران ۵ درصد ظرفیت، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و سهمیه بهیاران هستند.

سوالات متداول

دفترچه انتخاب رشته ریاضی چه زمانی منتشر می شود؟

معمولا پس از گذشت چند روز از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری این دفترچه‌ی منتشر می شود.

دفترچه انتخاب رشته حاوی چه اطلاعاتی است؟

موارد و نکات اصلی هنگام انتخاب رشته ذکر شده است که در متن مقاله به بررسی آن پرداخته ایم.

دفترچه انتخاب رشته کنکور را چگونه دریافت کنیم؟

دفترچه انتخاب رشته را در مقاله برای دانلود و مطالعه قرار داده ایم.

در صورتی که در خصوص مراحل، شرایط، زمان و … ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سوالی دارید میتوانید در کمترین زمان ممکن با مشاوران آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

کارنامه قبولی رشته حقوق دانشگاه خوارزمی تهران ۱۴۰۲| آخرین قبولی و درصدهای لازم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه شایستگی های عمومی و اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات طلایی

آرکا مشاوره

کارنامه آخرین قبولی دندانپزشکی ۱۴۰۲| رتبه لازم قبولی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید