مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| برسی تمام شرایط، معافیت هزینه انصراف و …

انصراف از دانشگاه آزاد هیوا

دانشجویانی که در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ در حال تحصیل می باشند، می توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم برای انصراف از دانشگاه آزاد اقدام و مراحل انصراف از دانشگاه را انجام دهند. هر ساله داوطلبان زیادی در مقاطع تحصیلی مختلف از جمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و تخصصی، دستیاری تخصصی در دانشگاه آزاد پذیرفته شده و شروع به تحصیل می نمایند. در این میان داوطلبانی هستند که از ادامه تحصیل در دانشگاه منصرف شده و قصد ترک واحد پذیرفته شده خود را دارند. در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آرکا همراه باشید تا به بررسی مقوله انصراف از دانشگاه آزاد و تمامی شرایط و مراحل آن بپردازیم.

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

اگر دانشجویان دانشگاه آزاد بنا به دلایل و شرایط خود از ادامه تحصیل منصرف شوند، می توانند نسبت به ارائه درخواست انصراف از تحصیل خود اقدام نماید. البته ذکر این نکته الزامی است که دانشجویی که از تحصیل منصرف شده است باید هزینه انصراف از تحصیل را مطابق با آخرین دستورالعمل های سال ۱۴۰۲ بپردازند. از سایر ضوابط انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دانشجوی انصرافی می تواند حداکثر تا سه ماه انصراف خود را پس بگیرد در غیر این صورت واحد دانشگاهی می بایست حکم انصراف دانشجو را صادر و به وی ابلاغ نماید.
پیش از به پایان رسیدن مهلت در نظر گرفته شده، واحد دانشگاهی موظف است مراتب انصراف دانشجو را به اطلاع والدین وی برساند.
اگر دانشجو برای انصراف از تحصیل مصمم است، می تواند قبل از سپری شدن مدت مذکور (۳ ماه)، یک اجازه نامه از ولی به همراه یک درخواست مجدد جهت انصراف از تحصیل ارائه دهد و حکم انصراف خود را زودتر دریافت نماید.
پس از صدور حکم، امکان بازگشت و لغو آن وجود ندارد و رابطه دانشجو با واحد دانشگاهی مربوطه قطع خواهد شد.
اگر دانشجو مشمول خدمت سربازی شود، دانشگاه یک ماه پس از صدور حکم، مراتب را به اداره نظام وظیفه اطلاع رسانی خواهد کرد.
چنان چه دانشجویی بدون اخذ مرخصی ترک تحصیل کند و یا در طول ترم تحصیلی به دانشگاه مراجعه نکند، این رفتار او به معنی انصراف از تحصیل تلقی خواهد شد و حق ادامه تحصیل در دانشگاه از دانشجو صلب می گردد.
ممکن است در برخی از موارد استثنایی ترک تحصیل دانشجو موجه باشد که در این صورت می بایست حداقل یک ماه پیش از اتمام همان نیمسال تحصیلی، دلایل آن را به دانشگاه اعلام نمایید که اگر ترک تحصیل او توسط واحد دانشگاهی مورد تایید واقع شود، آن نیمسال جزو مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب خواهد شد.

مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

مدیران و مسئولان در هر بخش و جایگاه به منظور ارائه خدمات به افراد زیر مجموعه خود، لیستی از مدارک را از متقاضیان دریافت می کنند تا با توجه به اعتبار مدارک ارائه شده، درخواست های آن ها مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به اینکه مدارک دریافتی در هر بخش با توجه به نوع خدمات و عنوان تعریف شده آن متفاوت می باشد لذا دانشجویانی که تمایل به انصراف از دانشگاه آزاد را دارند می بایست قبل از هر کاری با مراجعه به سایت دانشگاه از جزئیات مربوط به مدارک لازم برای ثبت درخواست انصراف خود اطلاع کسب نمایند.

با در نظر گرفتن این موضوع، دانشجویان می توانند پس از مراجعه به سامانه های اینترنتی دانشگاه محل تحصیل خود به لیست مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه آزاد دسترسی پیدا نمایند که در این بخش نیز به این موارد اشاره شده است. با توجه به اینکه در زمان ثبت درخواست انصراف از دانشگاه آزاد پرونده فرد تکمیل و مورد بررسی قرار می گیرد لذا ارائه اصل و کپی مدارک ذکر شده الزامی بوده و بدون داشتن این موارد امکان ثبت درخواست برای دانشجو وجود ندارد.

۱- اصل و کپی شناسنامه

۲- اصل و کپی کارت ملی

۳- کارت دانشجویی

۴- فرم انصراف از دانشگاه

مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد تنها لیست مدارک ضروری و مهم را برای ثبت درخواست افراد در نظر گرفته اند و با توجه به اینکه تعداد این مدارک فراوان نمی باشد لذا افراد در زمان مراجعه حضوری برای ثبت انصراف خود از دانشگاه، کلیه مدارک را همراه داشته باشد. یکی از بخش های مهم مربوط به مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه آزاد ارائه فرم انصراف است که معمولا دانشجویان این فرم را قبل از مراجعه به دانشگاه دانلود و تکمیل نموده و پس از آن نیز مسئولان بخش های مختلف آن را مهر و امضا می نمایند. در مجموع دانشجویانی که قصد انصراف از دانشگاه آزاد را دارند می بایست در اولین گام از جزئیات مدارک لازم و نحوه تکمیل آن ها اطلاع کسب نموده و پس از آن با تکمیل فرم مربوطه و همراه داشتن سایر مدارک اقدامات حضوری را انجام دهند.

۰ تا ۱۰۰ انصراف از دانشگاه دولتی و کنکور مجدد ۱۴۰۳ | شرایط، هزینه و…

هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

هزینه انصراف از دانشگاه 1402

در سال های گذشته دانشجویانی که قصد انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد را داشتند می بایست شهریه کل دوره تحصیل را جهت انصراف پرداخت می کردند ولی هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد تغییراتی کرده که در این قسمت به این موضوع خواهیم پرداخت.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که چنانچه دانشجویی قصد انصراف از دانشگاه آزاد دارد و می خواهد در دانشگاه آزاد شهر دیگری ادامه تحصیل دهد، از پرداخت هزینه انصراف معاف خواهد بود. پس اگر داوطلبی واجد شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ باشد می تواند در زمان مربوطه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

مقطع تحصیلی نحوه محاسبه هزینه انصراف از تحصیل
کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۴) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته  (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۸) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (دامپزشکی) (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۱۲) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (گروه پزشکی) کل شهریه پایه نیمسال تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکتری تخصصی (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۷) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی ۹۴ به بعد (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۶) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصی کل شهریه تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره

چه دانشجویانی ملزم به پرداخت هزینه انصراف هستند؟

دانشجویانی که به هر دلیلی از دانشگاه اخراج شده اند نیازی به پرداخت هزینه انصراف ندارند اما شهریه ترمی که تحصیل می کردند و در آن ترم، از دانشگاه اخراج شده اند به آنها بازگردانده نمی شود.

در صورتی که مقدار اعدادی که در جدول بالا ذکر شده منفی یا صفر باشد، نیازی نیست که دانشجو هزینه ای را پرداخت کند.
دانشجویانی که در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل می کنند و می خواهند از دانشگاه انصراف دهند یا دانشجویانی که می خواهند مدرک کاردانی خود را دریافت کنند باید هزینه انصراف را پرداخت کنند.

آن دسته از دانشجویانی که ترم اول خود را به مرخصی رفته و در ترم دوم قصد انصراف از دانشگاه را دارند نیازی نیست که هزینه انصراف از دانشگاه را پرداخت کنند اما شهریه پرداختی نیز به دانشجو بازگردانده نمی شود.

چه دانشجویانی از پرداخت هزینه انصراف معاف هستند؟

۱. اگر دانشجویی به دلایل آموزشی و انضباطی از دانشگاه اخراج شود هزینه ای پرداخت نمی‌کند ولی شهریه ای را که آن ترم واریز کرده است به او بازگردانده نمی‌شود.

۲. دانشجویان پذیرفته شده در نیمسال اول تحصیلی اگر حداکثر تا ۳۰ مهرماه انصراف دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نخواهند بود.

۳. پذیرفته شدگان رشته های نیمسال دوم دانشگاه آزاد چنانچه تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه انصراف دهند، هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.

۴.دو مورد مذکور شامل حال دانشجویان دکتری حرفه ای رشته های پزشکی نمی‎شود.

۵. دانشجویانی ورودی ترم مهر اگر تا ۳۰ آذر و دانشجویان ورودی ترم بهمن اگر تا ۳۱ اردیبهشت ماه درخواست انصراف داشته باشند، ۵۰ درصد از شهریه پرداختی آنها وصول و بقیه شهریه دریافت می‌شود.

۶. دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی رشته یا گرایش تحصیلی خود را تغییر دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌باشند.

۷. دانشجویانی که ترم اول از مرخصی تحصیلی استفاده کرده اند اگر تا قبل از ثبت نام ترم دوم انصراف خود را در دانشگاه ثبت کنند، هزینه انصراف برای آنها درنظر گرفته نمی‌شود ولی شهریه ای که پرداخت کرده اند نیز پس داده نخواهد شد.

۷. اگر دانشجویان دوره کارشناسی قصد انصراف از تحصیل و دریافت مدرک کاردانی را داشته باشند، باید هزینه انصراف را پرداخت نمایند.

۸. دانشجویانی که پس از انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود قصد ورود به سایر واحدهای دانشگاه آزاد داشته باشند، از پرداخت هزینه انصراف معافند ولی باید مدرکی که نشان دهد دوباره در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده اند را به دانشگاه تحصیلی خود ارائه دهند.

ثبت نام مجدد پس از انصراف از دانشگاه آزاد

در برخی موارد دانشجویان مشغول به تحصیل در یک رشته خاص از مسیر ادامه تحصیل خود منصرف شده و تلاش می کنند تا پس از انصراف از دانشگاه اولیه مجددا در کنکور سراسری شرکت نموده و فرصت حضور دوباره در رشته دیگری را داشته باشند. با توجه به اینکه دانشگاه ها با توجه به ظرفیت و شرایط موجود اقدام به جذب دانشجو می کنند لذا هر گونه انصراف از تحصیل محدودیت هایی را برای این مراکز ایجاد می کند که دانشجویان قبل از هر چیزی باید از جزئیات این موارد اطلاع کسب نموده و پس از آن اقدامات لازم را انجام دهند.

اولین نکته در خصوص ثبت نام مجدد پس از انصراف از دانشگاه آزاد این است که دانشجو تا مدت ۳ ماه پس از ثبت درخواست انصراف فرصت دارد تا در صورت تمایل انصراف خود را لغو نموده و مجددا در دانشگاه به عنوان دانشجوی عادی مشغول به تحصیل شود. در صورتی که این مدت زمان طی شود و درخواستی از طرف دانشجو ارائه نگردد وی برای حضور دوباره در دانشگاه باید از مسیر شرکت و ثبت نام در کنکور سراسری و انتخاب رشته مجدد استفاده کند.

از آنجاییکه در زمان تایید انصراف دانشجو تمامی هزینه ها محاسبه و دانشجو ملزم به پرداخت آن ها می باشد لذا ثبت نام مجدد پس از قبولی مجدد در این مرکز آموزشی هیچگونه محدودیتی ندارد و افراد می توانند برای بار دوم این مسیر را طی نموده و مجددا به عنوان دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. این موضوع به عنوان یک امتیاز ویژه برای افراد مشغول به تحصیل در مراکز دانشگاه آزاد در نظر گرفته می شود و در مقایسه با دانشگاه های دولتی محدودیتی برای ثبت نام مجدد وجود ندارد.

افرادی که نگران محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری پس از انصراف از دانشگاه آزاد هستند نیز باید بدانند که عدم ثبت نام و یا انصراف از دانشگاه آزاد هیچ گونه محرومیتی را برای داوطلب ایجاد نکرده و شخص می تواند در مهلت ثبت نام کنکور سراسری در این آزمون ثبت نام کرده و در رشته مورد علاقه خود در یکی از دانشگاه های دولتی و یا آزاد ادامه تحصیل دهد.

مراحل انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

مراحل انصراف از دانشگاه آزاد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت می باشد. همچنین برخی از شرایط انصراف از دانشگاه آزاد نیز از جمله تفاوت های این مقاطع می تواند باشد.

در ابتدا لازم است جهت انصراف از دانشگاه، فرم مربوطه را تکمیل کنید که این فرم در سایت دانشگاه وجود دارد.

مراحل پر کردن فرم و ارائه درخواست انصراف دانشگاه آزاد اسلامی نیز به شرح زیر است که باید از آن اطلاع داشته باشید. بدین منظور کافی است برای دریافت فرم‌ها به واحد آموزش دانشگاه خود مراجعه نمایید. البته ممکن است نمونه فرم آماده روی وبسایت دانشگاه نیز وجود باشد که باید بررسی کنید.

در مرحله بعدی نیاز است با مراجعه به سامانه آموزشیار و تکمیل فرم انصراف، مراحل مورد نیاز را طی نمایید.

مصاحبه و توجیه دلایل انصراف به کارشناس مربوطه نیز در مرحله بعدی انجام خواهد شد. در نهایت با گرفتن برگه تسویه حساب و انجام مراحل تسویه با کتابخانه، سلف دانشگاه، خوابگاه و … بیشتر مراحل را طی کرده اید.

می توانید بعد از تکمیل تسویه حساب، می شود کلیه ی مدارک تحصیلی را از دانشگاه تحویل بگیرید.

توجه داشته باشید که درخواست حکم انصراف، تا ۳ ماه در آموزش دانشگاه جهت بررسی موجود است. در این مدت اگر از ترک تحصیل و انصراف پشیمان شده بودید، می توانید دوباره به دانشگاه بازگشته و تحصیل تان را از سر بگیرید.

در مرحله دوم لازم است هزینه انصراف از تحصیل را با ورود به سامانه و همچنین وارد نمودن اطلاعات دانشجویی خود، در پنل مورد نظر مطابق با میزان تعیین شده شهریه پرداخت نمایید.

در گام های بعد جهت اطلاع از نحوه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد که فرم درخواست دانشجویان تکمیل گردید، هر یک از آنان می بایست منتظر نظر کارشناس تسویه دانشگاه باشند تا نظرات خود را ارائه نمایند.

مراحل و شرایط انصراف از دانشگاه آزاد توسط هر یک از کارشناسان دانشگاه تعیین شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آن، هر یک از دانشجویان می توانند نسبت به انجام انصراف از دانشگاه اقدام نمایند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.     

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد زابل ۱۴۰۳| لیست رشته ها و…

آرکا مشاوره

مشاهده نتایج امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳| کلیه پایه ها

آرکا مشاوره

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری (دولتی) ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید