مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان 1403

بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ یکی از شرایط ورود به این دانشگاه بوده و داوطلبان می توانند بر اساس شرایط پذیرش استانی، رشته محل های مختص به شهرستان های مرتبط به استان بومی خود را انتخاب کنند. جزئیات شرایط پذیرش استانی دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته کنکور منتشر می شود.

دانشگاه فرهنگیان به منظور کنترل ورود تعداد دانشجویان و تقسیم عادلانه سهمیه ها اقدام به ایجاد قانون بومی گزینی نموده است که بر اساس آن تنها افراد واجد شرایط می توانند در این رشته ها تحصیل کنند. با توجه به این موضوع قانون بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک عامل مهم در انتخاب دانشجویان تاثیر گذار بوده که نحوه اعمال بومی گزینی، شرایط پذیرش افراد بومی و … همگی موارد مهمی هستند که مورد توجه قرار گرفته اند. 

بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام تربیت معلم داوطلبانی که واجد شرایط باشند، می توانند رشته های دانشگاه فرهنگیان را به عنوان اولویت های ابتدایی خود انتخاب نموده و در رقابت بین سایر داوطلبان قرار بگیرند. با توجه به اهمیت موضوع بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ در ادامه مقاله به جزئیات این موضوع، شرایط بومی بودن، پذیرش داوطلبان غیر بومی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ پرداخته شده است. 

بومی گزینی چیست ؟

رشته های مختلف بر اساس پراکندگی شون در دانشگاه های مختلف در مجموعه های استانی یا ناحیه ای یا قطبی قرار می گیرن. مثلا بعضی از مهندسی ها زیر مجموعه رشته های بومی استانی و بعضی دیگه از اونا زیر مجموعه رشته بومی قطبی قرار می گیرن. به همین دلیله که انتخاب رشته مناسب با توجه به شهرستان، استان یا ناحیه ­ای که در اون قرار دارین مسئله خیلی مهمیه.

مثلا بعضی از رشته ها برای بعضی از افراد پتانسیل ورود بیشتری دارن یا شانس قبولیه بعضی از داوطلبا در بعضی از رشته ها بیشتره. قرار گرفتن هر رشته در زیر مجموعه­ ی مجموعه استانی، ناحیه ­ای، قطبی و کشوری مساله مهمیه که باید در موردش اطلاعات بدست بیارین تا راحت تر بتونین رشته مورد نظرتون رو انتخاب کنین. اگه میخواین بدونین بومی گزینی چیست در این قسمت رشته ­های بومی استانی، ناحیه­ ای، قطبی و کشوری ریاضی رو بررسی می­ کنیم.

شرایط بومی بودن دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

از آنجاییکه پذیرفته شدن در دانشگاه های ایران دارای قوانین و شرایط پذیرش خاصی می باشد. لذا، کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون می بایست قبل از هر موضوعی نسبت به مطالعه قوانین و شرایط اقدام نموده تا پس از آن در صورت واجد شرایط بودن فرصت حضور در کنکور و آزمون را داشته باشند. با توجه به اینکه تعداد متقاضیان حضور در دانشگاه فرهنگیان فراوان می باشد، لذا داوطلبان باید در اولین گام نسبت به مطالعه شرایط بومی بودن دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ اقدام نموده تا پس از آن اجازه ثبت نام در آزمون را کسب نمایند. 

حتما بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳| نکات سرنوشت ساز

معمولا شرایط بومی بودن دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ در اولین بخش به عنوان شرایط اولیه برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تلقی می گردد که برای کلیه داوطلبان در شهر ها و استان های مختلف به صورت یکسان در نظر گرفته می شود که جزئیات آن ها به شرح ذیل می باشد. 

داشتن حداقل معدل مورد تایید اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام

دارا بودن حداکثر ۲۴ سال سن در زمان ورود به دانشگاه (معیار اصلی برای محاسبه سن براساس اطلاعات مندرج در شناسنامه فرد می باشد)

پذیرفته شدن در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان (مصاحبه عمومی و اختصاصی)

دریافت تاییدیه سلامت جسمانی (شامل بینایی، شنوایی، بیماری های صعب العلاج، نقص های مادرزادی و …) و روانی از پزشک معتمد آموزش و پرورش 

در بخش دیگری از شرایط بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳، شرایط اختصاصی مربوط به بومی بودن افراد است که مطابق با قوانین مصوب در هیات دولت به افراد ارائه می گردد که در قسمت زیر به این موارد اشاره شده است. 

ارائه مدارک و مستندات مربوط به بومی بودن داوطلب

دارا بودن نامه استشهاد محلی در رابطه با بومی گزینی افراد خاص

موارد ذکر شده در متن فوق شامل لیستی از شرایط پذیرش عمومی و اختصاصی در رابطه با بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ می باشد که همراه با سایر جزئیات در دفترچه راهنمای ثبت نام قید گردیده است. با توجه به حساسیت های موجود در پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، داوطلبان می بایست قبل از هر کاری نسبت به اطلاع از این جزئیات اقدام نموده تا پس از آن در صورت واجد شرایط بودن اقدام به ثبت نام در رشته های دانشگاه فرهنگیان کنند.

حتما بخوانید:نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

علت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت بومی چیست؟

یکی از دلایلی که برای دانشگاه فرهنگیان موجود است تعهد خدمت داشتن دو برابر تحصیل در آن شهرستان است. این یعنی زمانی که فردی در یک کد رشته قبول می‌شود باید دو برابر مدت زمان تحصیل در آن محل خدمت فعالیت کند و به این دلیل که این امکان وجود ندارد که یک فرد بومی کرمانشاه باشد و بخواهد ۸ سال در یزد فعالیت خود را انجام دهد در نتیجه پذیرش فقط به صورت بومی گزینی است.

ملاک‌های بومی بودن چیست؟

نخستین ملاک برای بومی بودن محل اخذ ۳ ساله متوسطه است. اما اگر محل اخذ سه ساله دوره متوسطه در استان های مختلفی باشد محل تولد ملاک بومی بودن خواهد شد. برای مثال اگر فردی خارج از کشور دیپلم خود را گرفته باشد محل تولد او ملاک بومی گزینی‌اش می‌شود.

در نتیجه داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان به اولویت‌های انتخابی خود باید دقت داشته باشند و کد رشته هایی که در وهله اول مربوط به شهرستان خودشان یا شهرستان های نزدیک می‌باشند را انتخاب کنند و در مرحله بعد استان خود را انتخاب کنند و از انتخاب کد رشته سایر استان‌ها پرهیز کنند.

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

در آزمون سراسری مسائل دیگه ای به غیر از تراز بالای شما اهمیت داره. یکی از این مسائل قطعا تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسریه. شاید برای شما هم سواله که بومی گزینی چیست . برای جواب این سوال باید به تاریخچه کنکور نگاهی بندازین.

کنکور تشکیل شده از سهمیه های مختلفه که یکی از این سهمیه ها مربوط به بومی گزینیه. بومی گزینی به این شکله که هر منطقه نسبت به بعضی از رشته ها توی بعضی از دانشگاه ها افراد بومی رو بیشتر پذیرش میکنه. اگه می خواید از سهمیه مربوط به ناحیه تون اطلاعات کسب کنین حتما قبل از انتخاب رشته، دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رو با دقت بخونین.

بومی گزینی در هر رشته ای مختلفه و تمام رشته ها، گزینش بومی خودشون رو بر اساس استانی، ناحیه ای ، کشوری و قطبی انجام میدن. هر سال ظرفیت بومی گزینی در بعضی از ناحیه ها کم و زیاد میشه و بعضی از رشته ها ممکنه به کل سهمیه مربوط به بومی ها رو بردارن.

با توجه به این موضوع شما هر سالی که می خواین کنکور بدین باید از سهمیه و تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری اون سال خاص مطلع بشین و با اطلاعات اشتباه به آینده خودتون ضربه نزنین. با توجه به اهمیتی که کنکور در آینده و سرنوشت هر انسانی داره باید با نگاه دقیقی به انتخاب رشته و دانشگاه دست بزنین. 

نکات مهم در ارتباط با بومی گزینی در دانشگاه فرهنگیان

  • اولویت هر شهرستان برای پذیرش دانشجو در ابتدا داوطلبان همان شهرستان است.
  • در حالتی که شخص شهر غیر بومی خود را به عنوان محل خدمت انتخاب بفرماید تا ۸ سال امکان جا به جایی نخواهد داشت.
  • محل تحصیل کردن داوطلبان ربطی با بومی گزینی آن‌ها ندارد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

آزمون رایانه ای در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

صفر تا صد آزمون آزمایشی امتحانات نهایی سنجش ۱۴۰۳ | ثبت نام، شرایط و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید