مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تاثیر تک ماده در معدل| نکات مهم

تاثیر تک ماده در معدل

یکی از سوالاتی که برای داوطلبان استفاده از تک ماده و تبصره مطرح می شود این است که تاثیر تک ماده در معدل به چه صورت می باشد و یا نحوه اثر گذاشتن تبصره بر کنکور به چه صورت است. برای پاسخ باید بیان نمود که در قانون تبصره و تک ماده نمره کسب شده و پایین دانش آموزان با سایر نمرات آن ها جمع می شود و از این رو باعث کاهش معدل و تاثیر منفی تک ماده در معدل می شود.

میزان تاثیر تک ماده در معدل

هنگامی که دانش آموز در درسی نمره قبولی را کسب نکرده و شرایط استفاده از تک ماده را در نمره سالانه خود دارد، به طور خودکار قبول شده و به مقطع بعدی راه پیدا می کند. در بخش توضیحات کارنامه ذکر می شود که دانش آموز با استفاده از تک ماده موفق به پاس کردن این درس شده است. با توجه به این مطلب می بایست بیان نمود که دانش آموزان می توانند با استفاده از تک ماده به مقطع تحصیلی بعدی راه پیدا کنند، اما باز هم این نمره در معدل تاثیر خواهد داشت. اما میزان تاثیر تک ماده در معدل چقدر است؟ در ادامه این بخش نکات لازم درباره میزان تاثیر تک ماده در معدل ارائه شده است.

 اولین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که دانش آموز در کدام درس افتاده است و نیاز به استفاده از تک ماده دارد؟ هر درس در رشته های تحصیلی مختلف ضریب مخصوص به خود را دارد. به طور مثال دروس تخصصی رشته ریاضی فیزیک، دروسی هستند که ضریب بیشتر نسبت به دروس عمومی دارند. بنابراین اگر دانش آموز در یکی از دروس تخصصی رشته خود افتاده و مجبور به استفاده از تک ماده شده باشد، میزان تاثیر تک ماده در معدل او بسیار بیشتر خواهد شد. 

میزان تاثیر تک ماده در معدل برای دروس عمومی کمتر از دروس تخصصی هر رشته است. اما باز هم این دروس تاثیر خود را گذاشته و معدل افراد را تا حدود بسیار زیادی پایین می آورند. در صورتی که دانش آموز قصد داشته باشد تا در مدارس برتر که شرط معدل دارند ثبت نام کند، حتی میزان تاثیر تک ماده در دروس عمومی هم در معدل او بسیار زیاد خواهد بود. در واقع به بیان بهتر باید گفت که این قانون فقط به دانش آموز کمک می کند تا تحت شرایط خاصی به مقطع تحصیلی بعدی رفته و نمره اصلی او را بالاتر نمی برد. در نتیجه همان نمره خام برگه در معدل کل حساب می شود.

اثر تک ماده در قبولی کنکور

تک ماده نه تنها روی معدل افراد تأثیر می‌گذارد؛ بلکه می‌تواند روی قبولی کنکور نیز اثر داشته باشد. دانش‌آموزان پایه دوازدهم باید برای کسب رتبه خوب، معدل خوبی هم داشته باشند؛ زیرا معدل به صورت ۴۰ درصد قطعی روی نتایج آزمون کنکور تأثیر می‌گذارد. 

شرط معدل برای تمامی دروس تخصصی و عمومی داوطلبین اجرا می‌شود. یعنی دانش‌آموز چه در درس عمومی و چه در درسی تخصصی نمره قبولی کسب نکرده باشد، این نمره به صورت مستقیم در نمره آزمون وی اثر می‌گذارد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید نمرات خوبی کسب کنند.

با توجه به تغییراتی که در ضرایب دروس پایه دوازدهم برای گروه‌های آزمایشی مختلف اعمال شده است، باید توجه کرد که ضرایب دروس عمومی بیشتر شده است. علت افزایش ضریب دروس عمومی این است که این دروس در کنکور حذف شده‌اند، در نتیجه تأثیر خود را با افزایش ضریب روی معدل می‌گذارند.

به صورت کلی می‌توان گفت که تأثیر تک ماده در نتایج کنکور بسیار زیاد است. درصورتی‌که دانش‌آموزان با تک ماده موفق به قبولی و اخذ دیپلم شوند، باید به این نکته توجه کنند که نمرات سوابق تحصیلی آن‌ها بسیار پایین می آید. دانش‌آموزان پایه دوازدهم بهتر است به جای استفاده از تک ماده در شهریورماه مجددا امتحان بدهند و نمره قبولی بهتری کسب کنند.درصورتی‌که دانش‌آموزان در شهریورماه نمرات بهتری کسب کنند این نمرات در کارنامه آن‌ها لحاظ می‌شود و معدل را افزایش می دهد.

تأثیر تک ماده روی هدایت تحصیلی پایه نهم

با توجه به اینکه تک ماده روی معدل تأثیر منفی زیادی می‌گذارد و در کارنامه وی ثبت می‌شود در نتیجه یک تأثیر مخرب روی هدایت تحصیلی نیز خواهد داشت.

توجه کنید که تک ماده کردن یک درس با ضریب بالا می‌تواند آینده تحصیلی دانش‌آموز را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. برای مثال اگر دانش‌آموز در یک درس مانند ریاضی یا زیست از تک ماده استفاده کند، علاوه بر اینکه از انتخاب رشته ریاضی یا تجربی بازمی‌مانند، در آزمون‌های دیگر مانند تیزهوشان یا مدارس خاص نیز بازمی‌ماند. از طرف دیگر با توجه به تأثیر ۴۰ درصدی معدل روی کنکور، استفاده از تک ماده نیز می‌تواند روی رتبه کنکور تأثیر نامطلوب بگذارد.

نکات مهم در مورد تأثیر تک ماده در معدل

در زیر به نکات مهمی در مورد تأثیر تک ماده در معدل می‌پردازیم:

  1.  دانش‌آموزانی که در مقاطع نهایی نهم و دوازدهم تحصیل می‌کنند بهتر است به جای استفاده از تک ماده، در امتحانات جبرانی شهریورماه شرکت کنند تا معدل خود را افزایش دهند؛ زیرا معدل پایین در انتخاب رشته پایه نهم و در کنکور برای پایه دوازدهم تأثیرگذار است.
  2. دانش‌آموزانی که در مقاطع نهایی تحصیل نمی‌کنند و در مقاطع پایین‌تر هستند، می‌توانند از تک ماده استفاده کرده و معدل خود را در سال‌های آینده جبران کنند. البته باز هم توصیه بهتر این است که دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی دیگر نیز در امتحانات شهریورماه شرکت کنند و با مطالعه بیشتر نمره بهتری کسب کنند.
  3.  یکی از مهم‌ترین شرایط استفاده از قانون مذکور، داشتن معدل بالاتر از ۱۰ است. همچنین این قانون تنها برای دروس نظری کاربرد دارد و نمی‌توان آن را برای دروسی مثل دروس مهارتی و کارورزی استفاده کرد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دانلود رایگان سوالات امتحانات نهایی ۱۴۰۲ | پاسخنامه تشریحی، تجربی، انسانی و ریاضی

آرکا مشاوره

تغییر رشته در دبیرستان | تجربی، انسانی، ریاضی، فنی و حرفه ای با نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید