مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۳| نکات مهم

تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دفترچه انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان توضیح داده می شود و متقاضیان می توانند برای اطلاع از کلیه سهمیه های موثر اعم از  سهمیه مناطق، سهمیه ۲۵ و ۵ درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان، کارمندان و سهمیه بهیار قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته دفترچه مذکور را کامل مطالعه نمایند.

میزان تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که عضو خانواده جانبازان زیر ۲۵ درصد بوده و قصد استفاده از سهمیه ۵ درصد را دارند، بایستی در هنگام ثبت نام کد ۱۲ رقمی را از ارگان مربوطه اخذ و در فرم تقاضانامه وارد نمایند. بر اساس قوانین، ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به مشمولان این سهمیه اختصاص داده می‌شود. در ادامه با نحوه محاسبه و انتخاب رشته سهمیه ۵ درصد  بیشتر آشنا خواهیم شد.

همچنین، چنانچه در مورد این سهمیه یا سایر سهمیه‌های کنکور سراسری و ارشد با سؤال یا ابهامی مواجه شدید، می‌توانید با مشاوران ما تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح فرمایید.

میزان تاثیر سهمیه ۵ درصد ایثارگران در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد. داوطلبانی که عضو خانواده جانبازان زیر ۲۵ درصد بوده و قصد استفاده از سهمیه ۵ درصد را دارند، بایستی در هنگام ثبت نام کد ۱۲ رقمی را از ارگان مربوطه اخذ و در فرم تقاضانامه وارد نمایند. بر اساس قوانین، ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به مشمولان این سهمیه اختصاص داده می‌شود. در ادامه با نحوه محاسبه و انتخاب رشته سهمیه ۵ درصد  بیشتر آشنا خواهیم شد.

همچنین، چنانچه در مورد این سهمیه یا سایر سهمیه‌های کنکور سراسری و ارشد با سؤال یا ابهامی مواجه شدید، می‌توانید با مشاوران ما تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح فرمایید.

حتما بخوانید: تاثیر سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی ایثارگران در کنکور ۱۴۰۳ | نحوه اعمال سهمیه، میزان تاثیر و…

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ تا حد زیادی مشابه با اعمال آن در پذیرش با آزمون است که از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور هر سال، به صورت کامل توضیح داده می شود. در سال های اخیر برای ادامه تحصیل در دانشگاه های مختلف کشور به خصوص دانشگاه های سراسری، حتما باید در آزمون کنکور شرکت می کردید؛ اما رفته رفته شرایط تغییر کرده و امروزه بدون شرکت در این آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، امکان ورود به دانشگاه های مختلف از جمله سراسری فراهم شده است. نکته قابل توجه در این رابطه، نحوه محاسبه سهمیه های بدون کنکور می باشد

تاثیر سهمیه مناطق بدون کنکور دانشگاه سراسری

همانند شرکت در آزمون سراسری، برای پذیرش بدون کنکور هم سهمیه مناطق پر جمعیت ترین سهمیه به شمار می آید. به همین خاطر، جهت بررسی تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ، ابتدا سهمیه مناطق را توضیح می دهیم. به طور کلی، افرادی که هیچ سهمیه خاصی اعم از رزمندگان، ایثارگران، مناطق محروم، بلایای طبیعی و غیره نداشته باشند، سهمیه مناطق به آن ها تعلق می گیرد. مناطق کشور هم به سه گروه منطقه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می شوند که بر اساس آن، متقاضیان هر گروه فقط با هم سنجیده می شوند. به عبارت دیگر، برای پذیرش هر یک از دانشگاه ها، سه بخش از کرسی ها با درصد مختلف را به این سهمیه ها ارائه می دهند. نحوه محاسبه سهمیه های بدون کنکور و ظرفیت هر منطقه هم بر اساس قوانین سازمان سنجش می باشد.

تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

موضوع مهم دیگری که لازم است برای بررسی تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری به آن اشاره شود، سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری می‌باشد. تمامی داوطلبانی که از تمامی شرایط تعیین شده جهت بهره‌گیری از سهمیه رزمندگان برخوردار هستند را باید در دو دسته قرار داد.

دسته اول افرادی می‌ باشند که حداقل به مدت ۶ ماه (از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۵۹ تا ۶۷) به عنوان داوطلب در دوره دفاع مقدس در صحنه جنگ حضور داشته‌ اند. این گروه می‌ توانند به وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان بسیج مستضعفین مراجعه کنند و اقدامات لازم را جهت اخذ فرم سهمیه خود انجام دهند و پس از تکمیل فرم مربوطه و دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی، می‌ توانند جهت ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه سراسری اقدام کنند.

دسته دوم داوطلبان نیز از تمامی کارمندان ثابت، پیمانی و یا کارکنان نظام وظیفه‌ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است که برای حداقل ۶ ماه پیوسته یا ۹ ماه ناپیوسته (از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۵۹ تا ۶۷) به عنوان داوطلب به علاوه‌ زمان انجام وظیفه خود در دوران دفاع مقدس در میدان نبرد حضور داشته‌ اند

تأثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری که مرتبط با سهمیه رزمندگان می‌باشد، باید توسط مقام ارشد یکی از نهادهای نیروهای مسلح تایید شود و در نهایت در ثبت نام بدون کنکور داوطلبان در دانشگاه‌ های سراسری تاثیر بگذارد. گروه دوم متقاضیان جهت استفاده از سهمیه رزمندگان باید کد ۱۲ رقمی این نوع سهمیه را دریافت کنند. اعتبار این کد به یک سال می‌رسد.

حتما بخوانید:نحوه دریافت کد ایثارگری ارتش و سپاه برای ثبت نام کنکور۱۴۰۳ | نکات مهم

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی در بدون کنکور دانشگاه سراسری

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی سهمیه جدیدی است که در چند سال اخیر ایجاد و در دفترچه راهنما قرار گرفته است. بر اساس این سهمیه، داوطلبانی که شهر یا بخش «محل اقامت» یا «محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه»‌ یا «محل اخذ مدرک تحصیلی سال ما قبل آخر دوره متوسطه» یا «محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ما قبل آخر دوره متوسطه» آن ها درگیر بلایای طبیعی باشد، می توانند از این سهمیه برخوردار شوند. نحوه محاسبه سهمیه های بدون کنکور مناطق درگیر بلایای طبیعی هم به این صورت است که ۵ درصد مجموع ظرفیت دوره روزانه دانشگاه های واقع در این استان ها به صورت مازاد بر ظرفیت در رشته های مورد نیاز و پیشنهادی استانداری ها، پس از تایید شورای سنجش و پذیرش دانشجو به دارندگان شرایط فوق تعلق می گیرد. استفاده از این نوع سهمیه هم مانند تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون آزمون سراسری دارای شرایط خاصی است که به آن ها پرداخته ایم.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳(کلیک نمایید)

تاثیر سهمیه مناطق محروم در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۳

حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی، کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در استان های ایلام، سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و کردستان سال ۱۴۰۳به متقاضیان بومی این استان ها اختصاص می یابد.

داوطلبان بومی شهرستان های جنوب استان کرمان شامل کهنوج، منوجان، عنبر آباد، رودبار جنوب، جیرفت و قلعه گنج و هم چنین شهرستان بشاگرد در هرمزگان در صورتی که حداقل دو شهر از چهار شهر محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه و یا محل تولد آن ها یکی از شهرهای مذکور باشد، می توانند کد رشته های اختصاصی این شهرستان ها را در صورت ارائه انتخاب نمایند. متقاضیانی که با استفاده از این سهمیه مورد پذیرش قرار بگیرند، لازم است به میزان دو برابر مدت زمان تحصیل خود تعهدی مبنی بر خدمت در مناطق محروم ارائه نمایند.

حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت رشته های تحصیلی دانشگاه های استان هرمزگان مختص متقاضیانی است که به صورت مستمر به مدت سه سال در شهرستان ابوموسی سکونت داشته باشند. بدیهی است که این گروه از داوطلبان پس از پذیرش می بایست مدارک و تاییدیه مربوطه را از فرمانداری این شهرستان اخذ نموده و به دانشگاه محل قبولی ارائه کنند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

شهریه دانشگاه پردیس خودگردان ۱۴۰۳ _ تمامی رشته ها

آرکا مشاوره

ثبت نام دانشگاه شاهد ۱۴۰۳| زمان، مدارک، شرایط و…

آرکا مشاوره

زمانبندی حذف و اضافه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ | نکات مهم و…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید