مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تفاوت دانشگاه آزاد وپردیس خودگردان ۱۴۰۳| نکات مهم

تفاوت دانشگاه پردیس و دانشگاه ازاد 1403

دقت داشته باشید که تفاوت دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان ۱۴۰۳ در ملاک‌ها و معیارهای خاصی ممکن است تفاوت خود را به صورت کاملا اصولی نشان دهد که عمدتاً دانشجویان باید به این موارد بسیار توجه نمایند. تفاوت هر کدام از این دانشگاه‌ها عمدتاً در اعتبار هزینه‌ دانشگاه و بسیاری از مسائل دیگر خلاصه می‌گردد. اما بهتر است بدانید که شما به عنوان یک داوطلب کنکور اگر قصد داشته باشید که بین دانشگاه آزاد و یا پردیس یکی را انتخاب کنید وابسته به رشته خود می توانید این انتخاب را به صورت اصولی انجام دهید.

در مورد دانشگاه پردیس اصولاً این مورد اینگونه عنوان می‌شود و شما از همان سال اول تا پایان سال که در رشته خود تحصیل میکنید میتوانید یک هزینه خاص را در نظر بگیرید. البته شما برای هر کدام از رشته ها باید شرایط خاصی را در نظر داشته باشید و در هر صورت تفاوت دانشگاه آزاد و پردیس ۱۴۰۳ را به واسطه نوع قیمت آنها و شهریه هر کدام عمدتا افراد در نظر دارند.

پرداخت شهریه

اما تفاوت پرداخت شهریه برای دانشگاه های خودگردان پردیس و یا دانشگاه آزاد ۱۴۰۳کاملاً با یکدیگر متفاوت است. خصوصاً برای رشته‌های پزشکی این تفاوت شهریه به صورت کاملاً محرز مشاهده می‌گردد و البته مشخص می‌شود اصولاً در پردیس خودگردان شما باید به این نکته کلیدی توجه بالایی داشته باشید که آموزش‌های خاصی برای افراد حتی در خارج از کشور به وجود می‌آید که این شرایط به راحتی می تواند یک مزیت عالی برای افراد به حساب آید و به همین دلیل، شما باید شهریه خاصی را با توجه به مصوبات خاص پرداخت کنید و این گونه است که شما شهریه خاص دانشگاه آزاد را نمی توانید  با شهریه خاص پردیس یکی بدانید.

در دانشگاههای آزاد شما می‌توانید پرداخت شهریه را به عنوان مثال برای رشته پزشکی کمتر از پردیس در نظر بگیرید که البته رشته پزشکی را به عنوان نمونه ما در اینجا برای شما مطرح کرده‌ایم؛ چرا که رشته های دندانپزشکی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، مامایی و دارو سازی هر کدام مبالغ خاصی را برای شما به وجود می‌آورد. اما به جز پرداخت شهریه شما هزینه های خاص دیگری را نیز توجه داشته باشید؛ چرا که در دانشگاه آزاد اصولاً این روند به این شکل ادامه پیدا می‌کند که شما با بالا رفتن مقطع مدرک خود اصولاً باید شهریه بیشتری را

اعتبار مدرک پردیس خودگردان

پردیس خودگردان(ظرفیت مازاد) زیر مجموعه دانشگاه های سراسری در ایران بوده که تحصیل در آن برای دانشجویان مستلزم پرداخت شهریه پردیس خودگردان است. پذیرش در پردیس خودگردان به دو شیوه پذیرش بدون کنکور و پذیرش با کنکور زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد.

آیا مدرک پردیس خودگردان معتبر است؟

در سال های اخیر اعتبار بالای مدرک فارغ التحصیلان پردیس های خودگردان و کیفیت بالای سیستم آموزشی این نهادهای آموزشی موجب افزایش اقبال دانشجویان برای تحصیل در پردیس های خودگردان شده است. مدرک پردیس خودگردان مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات بوده و از آنجا که مدارک مورد تایید وزارت علوم کاملا معتبر هستند، مدرک پردیس خودگردان(ظرفیت مازاد) نیز از اعتبار بالایی برخوردار است. همچنین می توانید از سامانه استعلام مدارک تحصیلی، اعتبار مدرک پردیس خودگردان را پیگیری کنید.

حتما بخوانید: منظور از ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد چیست؟ ثبت نام، لیست رشته ها، شهریه

مدرک دانشگاه ازاد و پردیس

البته اگر بخواهید که در مورد اعتبار مدرک دانشگاه آزاد و پردیس نیز صحبت کنیم، بهتر است بدانید که اعتبار مدرک هر کدام وابسته به شرایط خاصی مشخص می شود. دانشگاه آزاد و دانشگاه پردیس دانشگاه‌هایی هستند،که شما باید برای هر ترم شهریه خاصی را در نظر داشته باشید و کاملا طبیعی است که برای ورود به ترم بعدی شما باید شهریه خود را پرداخت کنید.

عمدتا شهریه دانشگاه آزاد در ظرفیت عادی خود در هر رشته‌ای به صورت خاصی مشخص می شود اما دانشگاه پردیس برای هر رشته همیشه یک مبلغ خاص را دریافت می کند و این نکته را در مورد تفاوت دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان ۱۴۰۳نیز به خاطر داشته باشید که دانشگاه‌های آزاد به این شکل کاربرد خود را اصولی می‌کنند. که شما می‌توانید به صورت مازاد در ظرفیت دانشگاه آزاد نیز وارد دانشگاه شوید و اما در مورد مدرک دانشگاه آزاد و پردیس باید بدانید که عمدتا محدودیت‌های خاصی برای بازار کار وجود دارد و شما نمی توانید شرایط هر رشته را با توجه به مدرک تحصیلی در نظر بگیرید و این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که عمدتا شما برای بازار کار به تجربه و توجه به توانمندی خود بیشتر از مدرک نیاز دارید و همین خاطر، بسیار نباید بر روی مدرک هرکدام مانور بدهید

پذیرش در پردیس خودگردان به چه صورتی است؟

داوطلبانی که مایل به تجصیل در پردیس خود گردان هستند می توانند از طریق شرکت و قبولی در کنکور سراسری، در رشته محل های مورد علاقه خود انتخاب رشته کنند و با اخذ پذیرش در رشته محل مورد نظر به تحصیل بپردازند. همچنین، پردیس های خودگردان هر سال در دو نوبت مهر و بهمن لیست رشته محل های بدون کنکور خود را منتشر کرده و داوطلبان واجد شرایط می توانند بر اساس قوانین و مقررات خاص هر دانشگاه و از طریق آزمون اختصاصی پردیس خودگردان در زمان مقرر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به انتخاب رشته و اخذ پذیرش در رشته محل های مورد نظر اقدام کنند.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی و در زمان مقرر شده از طریق سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی azmoon.org صورت می گیرد. بنابراین داوطلبانی که پس از دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳، کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد را در انتهای کارنامه خود مشاهده کردند، می توانند با توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، فرم انتخاب رشته این دانشگاه را تکمیل نمایند.

پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد، مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به منظور اطلاع از کد رشته محل ها، شرایط و هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ توصیه می گردد. مطابق این دفترچه داوطلبانی که قصد شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارند، می توانند حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند.

حتما بخوانید: نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| نکات مهم

با مشاور مشورت کنید

توجه داشته باشید که شما اگر بخواهید در مورد تنوع رشته ها در دانشگاه های آزاد و پردیس اطلاعات خاصی را به دست آورید، تفاوت دانشگاه آزاد و پردیس میتواند به خاطر رشته‌های خاص خود بیشتر از خودنمایی کند که در دانشگاه پردیس اصولا شما تنوع رشته بالایی را نمی‌توانید مشاهده کنید و شاید این مقوله برای بسیاری از افراد بسیار مقوله های مهمی باشد.

به همین دلیل دانشگاه آزاد را به واسطه تنوع بیشتر رشته‌های خود مورد انتخاب و کاربرد قرار می‌دهند. البته توصیه ما این است که شما قبل از انتخاب دانشگاه با یک مشاور شرایط خود را در میان بگذارید تا مشاور با توجه به صلاح دید خود و طبق تجربه ، تخصص و دانش که به دست آورده است بتواند تحصیل شما را در دانشگاه آزاد و یا دانشگاه پردیس با توجه به فاکتورها و معیارهای خاصی مورد توجه قرار دهد و این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که رشته با توجه به علاقه باید انتخاب گردد.

 

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مشاهده و تایید سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

بورسیه سازمان انرژی اتمی در کنکور سراسری | نکات مهم

آرکا مشاوره

اصلاحیه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ | تغییرات دفترچه، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید