مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تک ماده چیست| برای چند درس استفاده می شود

تک ماده چیست و برای چند درس استفاده می شود

برخی از دانش آموزانی که موفق به کسب نمره قبولی در امتحان نشده اند، می توانند از قانونی به نام تک ماده استفاده نمایند. کلیه مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم از قانون تک ماده برای پاس کردن یک یا چند درس خود می توانند استفاده نمایند.

 تک ماده چیست؟ به آن دسته از دانش آموزانی که نتوانسته اند نمره قبولی کسب کنند و نمره مستمر درس مورد نظر هم زیر نمره ده باشد، کمک می کند تا نمره بالاتری گرفته و فارغ التحصیل شوند. البته استفاده از تک ماده شرایط خاصی دارد که با استفاده از آن دیگر نیاز به امتحان دادن مجدد نمی باشد. در واقع قانون تک ماده دانش آموزان را از دوباره امتحان دادن معاف می کند و قبولی در درس مورد نظر شامل حالشان می شود.

دانش آموز می تواند از قانون تک ماده استفاده نکند و با درخواست کتبی به مدرسه، در امتحانات دوره شهریور ماه شرکت کند. در این صورت اگر نمره شهریور ماه او بیشتر از نمره خرداد ماهش شود، آن نمره جایگزین نمره قبلی خواهد شد. اما اگر نمره شهریور ماه او کمتر شود، همان نمره قبلی باقی می ماند و دانش آموز می تواند از قانون تک ماده در دی ماه استفاده کند.

کلیات اصول تک ماده در امتحانات نهایی دوره متوسطه

شاید عده‌ای دانش‌آموزان دوست دارند بدانند که آیا تنها دانش‌آموزان خاصی می‌توانند از تک ماده در امتحان نهایی و غیر نهایی دوره متوسطه استفاده کنند یا این قانون شامل همه می‌شود؟ اصول تک ماده در امتحان نهایی چیست؟ تحت چه شرایطی می‌توانند از تک ماده هشتم، تک ماده نهم و تک ماده دوازدهم استفاده کنند؟

معمولا اصول تک ماده در امتحانات نهایی و غیرنهایی برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به شکل زیر است:

اگر نمره امتحان کتبی دانش‌آموز دوره دوم متوسطه کمتر از ۷ و نمره سالانه آن بین ۷ تا ۱۰ باشد، آنگاه می‌تواند از تک ماده دوازدهم استفاده کند. اما اگر نمره سالانه آن کمتر از ۷ باشد، در این صورت باید در امتحانات شهریور ماه و اسفند ماه همان سال شرکت کند.

همچنین دانش‌آموزان دوره اول متوسطه باید نمره سالانه و معدل بالاتر از ۱۰ بگیرند. اگر آن‌ها در نمره سالانه قبول و در نمره کتبی درس مورد نظر قبول نشوند ولی معدل امتحانات پایان‌ترم آن‌ها بالا ۱۲ باشد، در این صورت می‌توانند برای قبولی از تبصره استفاده کنند. البته امروزه سیستم‌های مدارس کشور وقتی معدل دانش‌آموزی کمتر از ۱۰ نباشد به صورت خودکار برای آن‌ها تبصره ثبت می‌کند. ولی در صورتی که اگر معدل امتحانات نوبت دوم دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بالای ۷ و کمتر از ۱۰ باشد و نمره قبولی خود را به دست آورده باشند، طبق اصول تک ماده در امتحانات نهایی سال ۱۴۰۳ آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش نمی‌توانند از تک ماده هشتم، نهم و هفتم استفاده کنند.

چه کسانی می توانند از تک ماده استفاده کنند؟

یکی از مهم ترین زمان های استفاده از تک ماده، زمان تجدید شدن در امتحان های نهایی دوازدهم و یا نهم دانش آموزان می باشد. همانطور که می دانید دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم برای قبولی در امتحان های نهایی باید نمره بالای ۷ را کسب کنند. در غیر این صورت یا به عنوان “مردود شده” محسوب می شوند یا می توانند با کمک قانون تک ماده، دروس خود را تک ماده کنند.

تا سال گذشته دانش آموزان مقطع متوسطه دوم می توانستند ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی (جمعا ۴ درس با شرایط مذکور) را تک ماده کنند، که در سال جاری با توجه به حذف شرط دو عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرنهایی برای استفاده از تک ماده، دانش آموزان می توانند برای پاس کردن ۴ درس (نهایی و یا غیر نهایی) از قانون تک ماده استفاده کنند.

برای استفاده از شروط تک ماده در پایه دوازدهم و نهم متوسطه اول و دوم، شرایط خاصی وجود دارد. بنابراین دانش آموزانی می توانند از این قانون استفاده کنند که حتما دارای شرایط تک ماده پایه دوازدهم و شرایط تک ماده پایه نهم باشند. یکی از شرایط مهم دانش آموزان برای تک ماده کردن دروس امتحان های نهایی این است که دانش آموزانی که نمره قبولی (نمره بالای ۷)  کسب نکرده اند؛ اما نمره سالانه آن ها بالای ۱۰ می باشد، می توانند از قانون تک ماده برای درس پاس نشده خود استفاده کنند و به عنوان فارغ التحصیل شناخته شوند.

حتما بخوانید: شرایط تک ماده پایه دوازدهم

برای چند درس می توان از قانون تک ماده استفاده کرد؟

طبق آیین نامه آموزش و پرورش، اگر دانش آموز به هر دلیلی در امتحان خرداد ماه به نمره قبولی نرسد و نمره امتحان مورد نظر بیشتر از ۷ باشد، می تواند از قانون تک ماده در یک تا چهار درس خود استفاده کرده و آن ها را پاس کند. البته در صورتی می توان در چهار درس از قانون تک ماده استفاده کرد که بتوان معدل بالای ۱۰ در امتحانات نهایی و یا غیر نهایی کسب نمود. در غیر این صورت نمی توان از قانون تک ماده استفاده کرد. قانون تک ماده شامل همه دروس نمی شود.

البته نکته مهم این است که چهار درسی که می توان از تبصره تک ماده از آن استفاده کرد، دو درس در امتحانات نهایی و دو درس در امتحانات غیر نهایی باشد. یعنی هر چهار درس را نمی توان در امتحانات نهایی تک ماده کرد.

همانطور که می دانید امتحانات نهایی در پایه دوازدهم برگزار می شود و دو درس نهایی که می توان از تبصره تک ماده استفاده کرد مربوط به پایه دوازدهم است. اما می توان دو درس غیر نهایی از پایه های دهم و یازدهم را هم تک ماده کرد.

با توجه به قوانین تک ماده، دانش آموزان می توانند درس های نظری خود را با استفاده از تک ماده پاس کنند. در درس های غیر نظری نمی توان از قانون تک ماده استفاده نمود.

تاثیر تک ماده روی معدل

وقتی درسی را با تک ماده می‌گذرانید، به معنای قبولی در درس است اما همان نمره کسب شده در محاسبه معدل شما استفاد می‌شود. اما اگر در امتحان جبرانی یا ترمیم معدل شرکت کنید، نمره بالاتر برایتان محاسبه می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که برای نمرات تجدیدی کارنامه جداگانه صادر نمی‌شود و در همان کارنامه اصلی نمرات تجدیدی ثبت می‌شوند حتی اگر شامل تک ماده باشند.

حتما بخوانید: تاثیر تک ماده در معدل| نکات مهم

تفاوت تک ماده و تبصره

تک ماده و تبصره اصل و مبنای یکسانی دارند به این معنی که می‌توان برای نهایتا ۶  درس (۴ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی) تحت شرایطی، با این قانون فارغ‌التحصیل شد. اما قانون تبصره صرفا برای دانش‌اموزان پایه دوازدهم است که شرایط متفاوتی دارد:

  • نمره برگه امتحانی نوبت دوم بین ۷ تا ۱۰ است.
  • نمره برگه امتحانی نوبت دوم کمتر از ۷ اما نمره سالانه درس بالاتر از ۱۰ است.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

آرکا مشاوره

ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

تبدیل تراز به رتبه کنکور ۱۴۰۳| نرم افزار تخمین رتبه با تراز

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید