مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام رشته اتاق عمل بدون کنکور ۱۴۰۳| شرایط پذیرش و …

اتاق عمل بدون کنکور

رشته های علوم تجربی با محبوبیتی که دارند داوطلبان بسیاری را به انتخاب این گروه درسی جذب کرده اند. تمامی رشته های علوم پزشکی در گروه علوم تجربی قرار گرفته و این دلیل سوق تعداد زیادی از داوطلبان به سمت علوم تجربی شده است. رشته اتاق عمل نیز در کنار سایر رشته های پیراپزشکی طرفداران خاص خود را دارد. گسترش علم جراحی و به تبعیت از آن افزایش مراکز جراحی، حضور تکنسین های اتاق عمل را ضروری کرده است. دقت و سرعت عمل دو معیار مهم برای سنجش یک تکنسین اتاق عمل است. بسیاری از علاقه مندان رشته اتاق عمل به دنبال جست وجوی شرایطی هستند تا بتوانند به هر شکل که شده برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند. این مقاله روش های ثبت نام اتاق عمل بدون کنکور سال ۱۴۰۳ را مورد ارزیابی قرار داده است. در این مقاله داوطلبان می توانند به پاسخ سؤالاتی از قبیل اینکه چطور می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند؟ و شرایط ادامه تحصیل بدون کنکور در رشته اتاق عمل چیست دست یابند.

ثبت نام رشته اتاق عمل بدون کنکور

ثبت نام اتاق عمل بدون کنکور مطابق با مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در مناطق محروم انجام می شود. در همین راستا سازمان سنجش پذیرش دانشجویان اتاق عمل بدون کنکور را در زمان ثبت نام و انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت رشته محل های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی در دو نوبت مهر و بهمن امکان پذیر می نماید.

همانطور که می دانید هدف از تدریس رشته اتاق عمل، تربیت کارشناسان و متخصصانی در این حوزه است که با فراگیری اصول جدید حاکم بر اتاق عمل و آشنایی با فناوری های نوین، در جراحی تخصصی و فوق تخصصی نظیر تکنولوژی فیبرهای نوری، لیزر، تجهیزات الکترونیکی و رایانه به مراقبت از بیمار قبل، حین و بعد از عمل بپردازند.

سازمان سنجش آموزش کشور با ایجاد امکان ثبت نام بدون کنکور اتاق عمل، راه را برای آن دسته از داوطلبانی که شانس پذیرش در کنکور سراسری را نداشتند هموار کرده است. بدین ترتیب داوطلبان بومی مناطق محروم می توانند با استفاده از این امکان در رشته اتاق عمل مشغول به تحصیل شوند.

بعد از ثبت نام و انتخاب کد رشته اتاق عمل در زمان ثبت نام، از پذیرفته شدگان دعوت به مصاحبه حضوری می شود. توجه داشته باشید که ظرفیت پذیرش اتاق عمل بدون کنکور بسیار محدود بوده و تنها پذیرش دانشجویان بومی پذیرش میسر خواهد بود.

یکی از رشته‌ هایی که نزد داوطلبین تجربی محبوبیت زیادی دارد، رشته اتاق عمل است. دانشجویان این رشته با انواع ابزارها و فناوری های مربوط به اتاق عمل و جراحی آشنا می‌ شوند و در عین حال می‌ آموزند که چگونه از بیمار قبل، بعد و در حین عمل مراقبت نمایند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته همراه با تیم پزشکی در اتاق عمل حضور دارند و در بخش‌ های اتاق عمل بیمارستان ها به پزشکان در انجام عمل های جراحی کمک می‌ کنند.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

آشنایی بیشتر با رشته اتاق عمل

هدف از ایجاد رشته اتاق عمل تربیت نیروی متخصص و متعهد است که بتواند به‌ صورت حرفه‌ ای و اصولی انجام وظیفه نماید. این افراد با به روز ترین اصول و قوانین اتاق عمل و تخصصی ترین فناوری های جراحی آشنا می شوند و در رابطه با نحوه بند آوردن خونریزی، اصول صحیح قرار گرفتن بیمار با توجه به محل جراحی، استریل و ضدعفونی کردن وسایل جراحی نیز اطلاعات تخصصی به دست می آورند. البته کارشناس اتاق عمل در برخی از جراحی های حساس و اورژانسی، به بیمار نزدیک نمی شود و تنها ملزومات اتاق عمل را فراهم می کند.

علاوه بر این امکان ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل تا مقطع دکتری در ایران و همچنین کشورهای خارجی وجود دارد.

شرایط پذیرش رشته اتاق عمل بدون کنکور

به دلیل متقاضی زیادی که در رشته تجربی وجود دارد بسیاری از افرادی که در کنکور این رشته موفق عمل نمی کنند به دنبال ورود به رشته های بدون کنکور پزشکی و پیراپزشکی هستند، یکی از این رشته ها رشته اتاق عمل بدون کنکور می باشد.

در بسیاری از رشته های شاخه های نظری ما شاهد وجود دانشگاه هایی با پذیرش بدون کنکور و تنها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب هستیم و این موضوع با پدید آمدن دانشگاه های پردیس بین الملل در مورد رشته تجربی هم صدق می کرد اما با گذشت چندین سال، شرایط دچار تغییر شد و حقیقتی که باید در مورد شرایط فعلی و امروزی به آن پرداخت عدم امکان پذیر بودن ثبت نام رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور است.

توجه به نکات زیر نیز حائز اهمیت است چرا که لازم است بدانید حتی در شرایطی که امکان تحصیل در رشته اتاق عمل بدون کنکور فراهم بود نیز تمامی متقاضیان به دلیل وجود محدودیت نمی توانستند در این رشته ثبت نام کنند. محدودیت و شرایط در نظر گرفته شده برای متقاضیان ثبت نام در رشته های بدون کنکور عبارتند از:

🔸 حداقل سن مجاز داوطلبان ۱۸ و حداکثر ۲۵ (حداکثر سن داوطلبانی که دوره سربازی خود را سپری کرده اند ۲۷ سال تمام می باشد.)

🔸 حداقل معدل کتبی دیپلم و پیش دانشگاهی با نمره ۱۶ (معدل داوطلب باید به حد نصاب اعلامی توسط دانشگاه پذیرنده نیز رسیده باشد.)

🔸 انجام تعهد خدمت به مدت سه برابر طول تحصیل پس از فارغ التحصیلی

🔸بومی بودن در مناطق محروم شامل این مصوبه

پس همانطور که مشاهده کردید چنانچه داوطلبان ساکن شهرهای غیر محروم بودند و بومی آن مناطق نیز محسوب نمی شدند، همچنان می بایست برای تحصیل در این رشته ها در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه مورد نیاز برای قبولی را کسب می کردند.

لیست دانشگاه های اتاق عمل بدون کنکور سراسری

در سال های گذشته رشته های مهم پیراپزشکی بدون کنکور مانند رشته های : مامایی – اتاق عمل – بهداشت حرفه ای- بهداشت عمومی- هوشبری – علوم آزمایشگاهی و … پذیرش می شد. اما در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نوبت بهمن ماه ۱۴۰۱، وزارت بهداشت تنها در مقطع کاردانی رشته های پیراپزشکی زیر اقدام به پذیرش دانشجو نموده است:

کاردانی بهداشت عمومی بدون کنکور – بهداشت خانواده
کاردانی بهداشت عمومی بدون کنکور – مبارزه با بیماری ها
کاردانی مامایی

امیدواریم در نوبت مهر ماه ۱۴۰۳ ثبت نام بدون کنکور رشته اتاق عمل هم برای علاقه مندان به این حوزه امکان پذیر شود. بلافاصله بعد از انتشار دفترچه نوبت مهر ماه این مقاله به روز رسانی و جدیدترین اخبار به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید. همچنین اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

ضرایب دروس امتحانات نهایی تجربی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

سیر تا پیاز رشته طراحی لباس | بازار کار، گرایش، ثبت نام

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید