مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳| نکات مهم

دندانپزشکی تعهدی 1403

برخی رشته ها اعم از پزشکی تعهدی و دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳دارای تعهد خدمت به مدت ۱.۵ تا ۲ برابر طول زمان تحصیل هستند. به این معنی که به مدت حداکثر ۱۲ سال موظف به ارائه خدمات در مناطق محروم استان خود هستند و پس از پایان دوره تعهد به خدمت، مدرک خود را دریافت خواهند کرد.

دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳ هم یکی از رشته های خدمات درمانی است که افراد با رتبه های مشخص و شرایط معلوم می توانند، تعهد به خدمت را امضا کرده و در آن مشغول به تحصیل شوند. اما افراد می بایست پیش از انتخاب این رشته ها از میزان تعهد، تعداد سال های خدمت و شرایط خدمت به خوبی مطلع باشند. در همین راستا در ادامه این مطلب به معرفی دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳ پرداخته شده است و مواردی مانند آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳ به همراه شرایط و حقوق بررسی شده اند. 

مدت تحصیل در رشته های دندانپزشکی ۶ سال و دوره تعهد به خدمت رشته های تعهدی به میزان ۱۵ تا ۲ برابر مدت تحصیل یعنی داکثر ۱۲ سال می باشد و در نهایت داوطلبان پس از پایان تحصیل در این رشته ها خدمت خود را در مراکز تعیین شده آغاز خواهند کرد. در این مقاله با معرفی رشته های تعهدی به پاسخ سوالاتی نظیر شرایط دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳چیست؟ حقوق و مزایای آن به چه میزان است؟ خواهیم پرداخت.

برخی از رشته‌ها مانند پزشکی و دندان‌پزشکی دارای تعهد خدمت هستند. افرادی که در این رشته‌ها به صورت تعهدی مشغول به تحصیل می‌شوند، باید بعد از فارغ‌التحصیلی در مناطق تعیین شده اقدام به خدمت کنند. میزان تعهد خدمت برای این رشته‌های تعهدی به میزان یک و نیم برابر زمان تحصیل است.

دندانپزشکی تعهدی چیست؟

در این بخش به سوال مهم این مقاله با عنوان “دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳چیست؟” خواهیم پرداخت. دوره تحصیلی دانشجویان کارشناسی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به مدت ۶ سال به طول می انجامد. تعهد خدمت حداکثر ۲ برابر طول تحصیل و به مدت ۱۲ سال می باشد. به این معنی که پس از اتمام دوره کارشناسی، تعهد خدمت آغاز می شود و در این دوران مدرک تحصیلی این افراد آزاد نبوده و در اختیار دولت خواهد بود.

داوطلبان این رشته ها در دوره تعهد به خدمت اجازه ادامه تحصیل نخواهند داشت و تنها زمانی که نیمی از دوره تعهد خود را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی خواهند بود. تعهد به خدمت معمولا در استان محل سکونت داوطلب و در واقع در مناطق بومی و محروم استان انجام می شود، اما محل دقیق آن توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور یا وزارت علوم تعیین می گردد.

همان طور که اشاره شد در دوره تعهد به خدمت، دولت تصمیم نهایی برای تعیین محل خدمت داوطلب را می گیرد و توانایی ارجاع داوطلب به هر محل مورد نظر خود برای اجرای تعهد را دارد. اگر متقاضی کنکور پزشکی یا دندانپزشکی تعهدی در سن ۱۸ سالگی مقطع کارشناسی خود را آغاز کند، در سن ۳۵ سالگی مجاز به شرکت در کنکور تخصصی بوده و در سن ۴۶ سالگی در خدمت دولت خواهند بود.

نکته مهم دیگر این است که امکان خرید تعهد وجود نداشته و در واقع به دلیل اخذ تعهد محضری در زمان شروع به تحصیل، تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نخواهد بود. داوطلبان دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳ صرفا به عنوان پزشک در مراکز محروم در بخش دندانپزشکی فعالیت خواهند داشت و از تاسیس مطب در دوره تعهد محروم می باشند. و در نهایت هدف اصلی از انجام تعهد، خدمت به مناطق محروم استان هاست و داوطلبان حق اشتغال در دیگر مراکز پزشکی را نخواهند داشت.داوطلبانی که در انتخاب رشته کنکور خود اشتباهاتی داشته اند، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

تعهد به خدمت چیست؟

تعهد به خدمت به این معنا است که افراد باید در قبال تحصیل رایگان در دانشگاه، به‌اندازه مدت‌زمان مشخص در مناطق محروم که توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود، مشغول به کار شوند.

مدت‌زمان تعهد خدمت برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تعهدی به میزان ۱.۵ برابر طول مدت تحصیل است. یعنی اگر داوطلب به مدت ۶ سال به تحصیل مشغول باشد، باید به مدت ۹ سال به تعهد خدمت برپردازد.

ظرفیت رشته پزشکی و دندانپزشکی در سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ قرار است ۲۰ درصد به ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی اضافه شود. بر این اساس ظرفیت رشته‌های فوق شامل:

  1. ۱. ظرفیت رشته‌های پزشکی: ۱۳۸۲۴ نفر
  2. ۲. ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی: ۲۶۶۰ نفر

رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مشمولان متعهد خدمت نیز با افزایش ظرفیت مواجه بوده است. ظرفیت رشته‌های فوق شامل:

  1. ۱. ظرفیت رشته پزشکی: ۵۸۲۴ نفر
  2. ۲. ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی: ۹۱۰ نفر
حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ با تراز اعلامی سازمان سنجش

شرایط دندانپزشکی تعهدی۱۴۰۳

از جمله مهم ترین شرایط دندانپزشکی تعهدی، تکمیل و امضای تعهد خدمت به دولت می باشد که پیش از آغاز به تحصیل در دانشگاه های سراسری انجام می گیرد. داشتن مدرک دیپلم سه ساله و مدرک پیش دانشگاهی از دیگر شرایط دندانپزشکی تعهدی است.

مدت تحصیل در این رشته ۶ سال بوده و در نتیجه مدت تعهد به خدمت ۱۲ سال خواهد بود. داوطلبان با داشتن علاقه و پذیرش این موضوع قادر به انتخاب رشته دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳خواهند بود. دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی فقط و فقط در مراکز تعیین شده توسط وزارت بهداشت مجاز به فعالیت هستند.

در این دوران مجوز شرکت در کنکور و آزمون تخصصی پزشکی نخواهید داشت و پس از گذراندن ۱۰ سال از تعهد مجاز به شرکت در آزمون هستید. در نهایت بعد از اتمام دوره تعهد، مدرک خود را تحویل گرفته و می توانید نسبت به تاسیس مطب شخصی خود اقدام کنید.

پس از فارغ التحصیلی با قبولی در مصاحبه حضوری و در صورت دارا بودن سلامت جسمی و روانی قادر به انجام تعهد خدمت خواهید بود. در صورتی که آقایان داوطلب به خدمت سربازی نرفته باشند، در قالب انجام تعهد و طرح هایی چون پیام آوران بهداشت، خدمت مقدس سربازی برای آنها محاسبه خواهد شد.

برای انتخاب رشته های تعهدی با مطالعه دفترچه انتخاب رشته تجربی و بررسی جزئیات به تصمیم گیری نهایی برسید. از آنجا که ممکن است برخی دانشگاه ها شرایط خاصی برای این رشته ها در نظر بگیرند، پیش از انتخاب رشته پزشکی و دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳شرایط و جزئیات دفترچه انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کنید.

متقاضیان رشته های دارای تعهد خدمت می بایست در مدت زمان حداکثر تا ۲ برابر مدت تحصیل در مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت مشغول به کار شوند..

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

حقوق دندانپزشکی تعهدی

بی شک بسیاری از افراد برای درآمدزایی به رشته های خدمات درمانی مانند پزشکی و دندانپزشکی می روند. در همین راستا هم یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد درباره این رشته می پرسند این است که حقوق دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳ چقدر است و چه مزایایی شامل آن می شوند؟ اطلاع از شرایط و حقوق این رشته بسیار اهمیت دارد و در راستای پیدا کردن پاسخ این سوال، در ادامه این بخش درباره حقوق دندانپزشکی تعهدی به صورت کامل اطلاعاتی ارائه شده است. 

اولین نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان رشته دندانپزشکی تعهدی، می توانند در حین تحصیل حقوق دریافت کنند. با وجود این که این حقوق خیلی زیاد نیست، اما می تواند کمک هزینه زندگی دانشجویی فرد بوده و به تمرکز بیشتر وی روی درس به جای مشکلات مالی کمک کند. بنابراین دانشجویان نیازی نیست تا بابت بسیاری از هزینه ها در حین تحصیل نگرانی داشته باشند. شرایط و حقوق دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳برای دانشجویان بسیار مناسب است.

پس از فارغ التحصیل شدن هم دوره تعهد خدمت شروع می شود. به بیان بهتر باید گفت که در این دوره افراد به استخدام دولت در آمده و باید به عنوان یک پزشک یا دندانپزشک دولتی مشغول به کار شوند. از جایی که این افراد در خدمت دولت هستند، به اندازه پزشک های آزاد که مطب دارند، درآمد نخواهند داشت. اما شرایط و حقوق آن ها به اندازه پزشک عمومی خواهد بود. پس از اتمام دوره خدمت هم امکان ادامه تحصیل یا تاسیس مطب برای پزشکان وجود خواهد داشت. 

قوانین و شرایط دندانپزشکی تعهدی

شما باید امضای تعهد خود را به دولت کامل کنید که قبل از شروع به تحصیل در دانشگاه انجام می شود شما باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و یا سال دوازدهم را داشته باشید تا بتوانید در این رشته ها شرکت کنید. مدت تحصیل در رشته دندانپزشکی ۷ سال است و مدت تعهد ۲۱ سال یعنی ۳ برابر زمان تحصیل شما. شما فقط و فقط می توانید در مراکزی خدمت کنید که وزارت بهداشت تعیین کرده است.

در این زمان ۲۱ سال شما نمی توانید در جای دیگر مشغول به کار شوید و پس از گذراندن تعهد خود می توانید در مراکز دیگر و یا مطب شخصی خود مشغول به کار شوید. پس از گذشت ۱۰ سال از تعهد می توانید در کنکور شرکت کنید و برای تخصص در رشته های دیگر نیز تحصیل کنید.

بعد از گذراندن دروس کارشناسی با دارا بودن سلامت جسمانی و روحی و روانی می توانید پس از آن که در مصاحبه قبول شدید اگر داوطلب مرد هستید می توانید در هنگام انجام تعهد و طرحی مثل پیام آوران بهداشت سربازی خود را انجام دهید و برای شما محاسبه می گردد.

برای آشنایی بیشتر از شرایط دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳می توانید دفترچه گروه تجربی را مطالعه نمایید تا از جزییات کامل آگاه شوید و پس از آن تصمیم بگیرید که آیا این شرایط مناسب شما هست و یا خیر. در این باره می توانید با صدای سنجش تماس بگیرید و با مشاورین ما کامل صحبت کنید تا در آینده مشکلی برای تحصیل شما ایجاد نشود.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

سیر تا پیاز رشته معماری داخلی | بازار کار، درآمد، گرایش، دروس لازم

آرکا مشاوره

ویرایش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

بحث گروهی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| بررسی دقیق

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید