مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

شرایط بومی گزینی در آزمون استخدامی

شرایط بومی گزینی در آزمون استخدامی

در آزمون های استخدامی دولتی و خصوصی به منظور افزایش شانس قبولی افراد، امتیازات مختلفی برای داوطلبان در نظر گرفته می شود که از این امتیازات، می توان به امتیاز بومی در آزمون استخدامی اشاره کرد. این امتیازات بر آزمون و مصاحبه داوطلبان تاثیر داشته و شامل نمره می باشند. همچنین میزان تاثیر سهمیه به عواملی همچون سکونت در مرکز استان نیز بستگی دارد.

شرایط بومی بودن در آزمون های استخدامی ۱۴۰۳

افرادی واجد سهمیه بومی خواهند شد که محل تولد آن ها با محل شغل انتخابی یکی باشد یا در حال حاضر در شهرستان محل شغل انتخابی خود ساکن بوده و طول مدت زمان سکونت آن ها به صورت متوالی یا متناوب ۱۰ سال باشد. یادآور می شویم مسئله بومی بودن تنها در ارتباط با شخص داوطلب بوده و بومی بودن همسر یا والدین او جز شرایط احراز هویت نخواهد بود.

مبنای تعیین بومی بودن برای شهرستان، تقسیمان کشوری در اولین روز ثبت نام آزمون است و بر اساس تقسیمات کشوری در سال های مختلف، در صورت وجود اختلاف نظر یا ابهام در رابطه با شهرستان محل تولد، ملاک عمل، نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.

امتیاز بومی در آزمون استخدامی

در بسیاری از آزمون های استخدامی برای داوطلبان بومی شهرستان ها امتیازی تحت عنوان امتیاز بومی در نظر گرفته شده است که بدین منظور داوطلبان بومی شهرستان ها از شانس بالاتری برای کسب نمره قبولی در آزمون و استخدام در بخش مورد نظر خود برخوردار هستند.

این امتیاز به منظور پراکندگی نیروی کار در سراسر کشور برای داوطلبان شهرستان ها در نظر گرفته شده و داوطلبان قبل از ثبت نام در آزمون استخدامی بایستی از طریق دفترچه آزمون، شرایط برخورداری از امتیاز بومی را مطالعه کرده و در صورت دارا بودن شرایط مورد نیاز می توانند گزینه بومی استان را در فرم ثبت نامی آزمون استخدامی انتخاب نمایند.

به طور کلی ۸۰ درصد ظرفیت استخدام یک استان به افراد بومی و مابقی ظرفیت به داوطلبان غیربومی ارائه می شود. شرایط مورد نیاز برخورداری امتیاز بومی گزینی از آزمونی به آزمون دیگر متفاوت می باشند اما به طور کلی برخی از شرایط مورد نیاز برای برخورداری از سهمیه بومی گزینی که بین تمامی آزمون های استخدامی مشابه می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محل تولد داوطلب آزمون با محل شغل مورد نظر داوطلب یکسان باشد.

داوطلب در محل شغل مورد نظر خود حداقل به مدت ده سال متوالی اقامت داشته باشد.

داوطلبانی که یکی از شرایط ذکر شده را داشته باشند از امتیاز بومی آزمون استخدامی بهره مند خواهند شد و داوطلبان می توانند با انتخاب گزینه بومی شهرستان در فرم ثبت نامی، از سهمیه بومی گزینی استفاده نمایند. در صورتی که داوطلبی شرایط مورد نیاز برای استفاده از امتیاز بومی در آزمون استخدامی را نداشته باشد و گزینه بومی شهرستان را در فرم ثبت نامی انتخاب نماید، نمره داوطلب خاطی مانند دیگر داوطلبان غیر بومی محاسبه خواهد شد.

حتما بخوانید: ثبت نام آزمون استخدامی آموزش وپرورش ۱۴۰۳| نکات مهم

نحوه محاسبه امتیاز بومی بودن در آزمون های استخدامی

داوطلبان بومی شهرستان ها که شرایط مورد نیاز برای برخورداری از امتیاز بومی را داشته باشند از شانس بالاتری برای استخدام شغل مورد نظر خود برخوردار هستند اما بسیاری از داوطلبان اطلاعاتی در زمینه نحوه محاسبه سهمیه بر نمره خود ندارند که در این بخش به طور کامل به میزان تاثیر سهمیه بومی در آزمون های استخدامی به طور کامل پرداخته شده است.

میزان تاثیر سهمیه بومی در آزمون های استخدامی مختلف با یکدیگر متفاوت است و ممکن است در یک آزمون استخدامی میزان تاثیر سهمیه بومی بیشتر از سایر آزمون ها باشد و داوطلبان واجد شرایط بایستی میزان تاثیر سهمیه بومی در نمره آزمون را از طریق دفترچه همان آزمون به دقت مطالعه کنند. به طور کلی در آزمون های استخدامی ۸۰ درصد از ظرفیت پذیرفته شدگان به داوطلبان بومی اختصاص پیدا می کند و ۲۰ درصد دیگر از بین داوطلبان غیر بومی پذیرفته می شوند. اما برای محاسبه نمره اکتسابی داوطلبان نیز میان داوطلبان بومی و غیر بومی تفاوت وجود دارد.

برای محاسبه نمره داوطلبان بومی از ضریب ۴/۱ استفاده می شود، بدین صورت که نمره داوطلبان بومی با ضریب ۴/۱ محاسبه شده اما نمره داوطلبان غیر بومی با ضریب ۱ محاسبه می شود که این مورد شانس داوطلبان بومی برای کسب نمره قبولی را بالاتر می برد و داوطلبان در صورت برخورداری از شرایط ذکر شده در دفترچه آزمون استخدامی می توانند گزینه سهمیه بومی را در فرم ثبت نامی انتخاب نمایند.

سهمیه بومی چند درصد است؟

در مورد اینکه امتیاز بومی چقدر است و تاثیر بومی بودن در آزمون استخدامی چگونه است؟ باید بگوییم امتیاز بومی استخدامی بر اساس درصد ۸۰ – ۲۰ است. یعنی حدود ۸۰ درصد هر رشته متعلق به افراد بومی آن رشته است و ۲۰ درصد نیز شامل متقاضیان غیربومی. این سهمیه بر اساس ضریب نمرات و سهمیه بومی در استخدامی نهمین آزمون متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور به ترتیب برای دروس عمومی و اختصاصی ۴۰ و ۶۰ درصد بود. البته سهمیه بومی مراکز استان‌ها ممکن است متفاوت باشد. مثلا شهرستان تهران به طور کلی امتیاز بومی گزینی ندارد و مستثنا از این قانون است.

 شرایط ثبت نام داوطلب بومی

۱. داوطلبان استخدام می توانند با رعايت مفاد دفترچه آزمون استخدام و ضوابط مربوط به امتياز بومی شهرستانی (در بالا ذکر شد)، يک شغل محل را براساس سهميه، جنسيت، شرايط احراز و … انتخاب نمايند.

۲. داوطلب بايد بومی بودن يا غير بومی بودن خود را برای شغل محل انتخابی مشخص نمايند. در صورت بومی بودن، استان و شهرستان بومی و نوع بومی بودن خود را بر اساس موارد درج شده در ردیف ۳۳ تقاضانامه استخدامی مشخص نمايد.

 توجه: مسئولیت ثبت نام در آزمون استخدام بر عهده داوطلب بوده و تاکید می گردد با توجه به اشتباهات پیش آمده در زمان ثبت نام در مواردی از جمله سهمیه های بومی، كه امكان اصلاح آنها پس از پايان زمان های تعيين شده برای ثبت نام و ويرايش اطلاعات وجود ندارد، بنابراين ضروری است داوطلبان نسبت به كنترل دقيق اطلاعات خود اقدام لازم را بعمل آورند.

اهداف بومی گزینی کنکور

بومی گزینی تاثیر به سزایی در کاهش مشکلات اقتصادی و زندگی دانشجویان در شهری دیگر و کاهش مهاجرت های شهری خواهد داشت و داوطلبانی که با آگاهی از شرایط شرکت در کنکور و میزان و نحوه تاثیر سهمیه ها و بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت می کنند، انتخاب آگاهانه تر و با شانس قبولی بیشتر ی خواهند داشت.

در گزینش هر داوطلب، سه عامل تعیین کننده در انتخاب رشته کنکور سراسری اثیر دارد. رشته‌های قطبی کنکور یکی از آن‌ها است. برای شناخت بیشتر موارد زیر را بررسی کنید:

  • نمره کسب شده توسط داوطلب در هر یک از زیر گروه ها و سوابق تحصیلی
  • استان بومی
  • سهمیه داوطلب

گزینش بومی در کنکور سراسری به داوطلبان بومی ورود به یک دانشگاه کمک می کند تا شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلبان غیر بومی داشته باشند. برای مثال شخصی که بومی استان گلستان است شانس بیشتری برای قبولی در رشته پرستاری دانشگاه گرگان را دارد نسبت به فردی که بومی استان یزد باشد.

این موضوع باعث میشود در حق عزیزان بومی استان های مختلف اجحاف نشود و نقل و انقالات دانشجویان باعث صرف هزینه های بیهوده نگردد. از اهداف سهمیه بومی یا گزینش بومی در کنکور سراسری می‌توان به کاهش مشکلات دانشگاه ها از جمله:

  • جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات مالی و اقتصادی
  • پیشگیری از مشکلات کمبود خوابگاه
  • افسردگی دانشجویان پس از دوری از خانواده
  • کاهش مهاجرت های بی علت
  • امکان قبولی بیشتر برای بومیان هر استان

امتیاز بومی در آزمون استخدامی دستگاه اجرایی

در آزمون های استخدامی امتیازات متفاوتی برای داوطلبان وجود دارد که در صورت برخورداری از شرایط دریافت امتیاز، شانس قبولی داوطلبان در آزمون استخدامی بالاتر می رود که از جمله این امتیازات می توان به امتیاز سهمیه ایثارگران، سهمیه معلولین، بومی شهرستانی و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد.

امتیاز بومی یکی از امتیازات ویژه برای داوطلبان بومی شهرستان ها به جز مراکز استان ها و شهر تهران بوده که در آزمون های استخدامی مختلف از جمله آزمون استخدامی دستگاه اجرایی لحاظ خواهد شد. بر اساس دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، استخدام داوطلبان بومی شهرستان ها به جز مراکز استان ها ‌و شهر تهران در اولویت می باشد.

این دسته از داوطلبان از شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلبان غیر بومی برخوردار بوده و نمره مکتسبه داوطلبان بومی در آزمون کتبی که شامل چهل درصد نمره حیطه عمومی و شصت درصد حیطه اختصاصی می باشد با ضریب ۴/۱ محاسبه می شود. داوطلبانی که شرایط دریافت سهمیه بومی را داشته باشند، قبل از تکمیل سایر مراحل استخدامی، شامل این امتیاز شده و امتیاز بومی در نمره این دسته از داوطلبان لحاظ می شود.

 

مطالب مرتبط:

آمادگی مصاحبه کارشناس رسمی کانون دادگستری ۱۴۰۲| حوادث ناشی از کار

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه کارشناس رسمی کانون دادگستری ۱۴۰۲| لوازم خانگی و اداری

آرکا مشاوره

دانلود منابع آزمون استخدامی مربی پرورشی آموزش و پرورش ۱۴۰۳+نمونه سوالات آزمونی

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید