مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ [زمان، هزینه، مدارک، نکات مهم و…]

ترمیم معدل کنکور 1403

داوطلبانی که معدل کتبی پایینی دارند و یا یا از معدل خود ناراضی هستند با استفاده از ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ می توانند با ثبت نام در مراکز بزرگسالان و شرکت در آزمون ها، نمرات خود را ارتقا داده و در نتیجه آن شرایط مناسب تری برای ورود به دانشگاه به دست بیاورند. ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳، منحصرا در خرداد ماه برگزار می شود (البته به گفته وزیر آموزش و پروش شاید امکان ثبت نام مجدد در آزمون ترمیم معدل وجود دارد) که شرایط و نیز زمان ثبت نام آن ها از طریق اطلاعیه های وزارت آموزش و پرورش در اختیار افراد قرار می گیرد. استفاده از ترمیم معدل مستلزم داشتن شرایطی نیز می باشد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

منظور از سوابق تحصیلی چیست؟

برخی از افراد به درستی نمی دانند که منظور از سوابق تحصیلی چیست و در کدام مرحله از کنکور و انتخاب رشته اهمیت پیدا می کند. سوابق تحصیلی را می توان از دو منظر متفاوت مورد بررسی قرار داد و به سوال سوابق تحصیلی چیست از دو جنبه مختلف پاسخ داد. به طور کلی سوابق تحصیلی شامل معدل و نمرات دروس در دوره متوسطه تحصیلی دوم داوطلبان می شود که هم در کنکور تاثیر گذاشته و هم ملاک انتخاب رشته داوطلبان برای انتخاب رشته بدون کنکور می باشد.

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است. همچنین میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی/ترمی – واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد) است. همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد می‌باشد.

حتما بخوانید: آمادگی مصاحبه شایستگی های عمومی و اختصاصی دانشگاه فرهنگیان و تربیت رجائی ۱۴۰۳ | نکات طلایی

ترمیم معدل چیست ؟

در سال های گذشته سازمان سنجش و آموزش کشور قوانین جدیدی مبنی بر اعمال نمرات کسب شده توسط دانش آموزان در دوره دبیرستان را تصویب کرده است. همین موضوع باعث می شود تا متقاضیان شرکت کننده در کنکور به دنبال کسب نمرات خوب، بالا بردن معدل خود و ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ باشند. با توجه به اینکه قوانین مربوط به اعمال نمره معدل در سال های گذشته تصویب شده است و در بسیاری موارد دانش آموزان نظام های قدیمی تمایل دارند تا معدل خود را افزایش دهند و از امتیاز این قانون استفاده کنند.

در همین راستا، سازمان سنجش امکانی را برای دانش آموزان فراهم آورده است تا بتوانند با تلاش مجدد نمره کسب شده را در دروس مد نظر افزایش دهند و شانس خود را برای قبولی در کنکور افزایش دهند. به این شرایط که فرد بتواند مجدد در آزمون ها شرکت کرده و نمره جدیدی به دست بیاورند را قانون ترمیم معدل می نامند. در قانون ترمیم معدل دانش اموزان ضمن دارا بودن شرایط تعریف شده می توانند یکبار دیگر در آزمون دروس مد نظر شرکت کرده و پس از آن در زمان ثبت نام در کنکور، سازمان سنجش نمره جدید را برای فرد در نظر می گیرد. دانش آموزان نظام جدید تحصیلی، نظام قدیم، فارغ التحصیلان کار و دانش و فنی حرفه ای و … می توانند با مراجعه به مدارس بزرگسالان و یا پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش، ثبت نام خود را انجام دهند و پس از آن در موعد مقرر در آزمون شرکت کنند. پس از ارائه نمره جدید، سازمان سنجش آن را برای فرد در نظر گرفته و امتیاز آن اعمال می شود. در مجموع پاسخ این سوال که، ترمیم معدل چیست می توان گفت که این موضوع در اصل امتیاز ویژه ای است که برای ارائه شانس به متقاضیان شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

چه کسانی مشمول تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ می شوند ؟

آن دسته از داوطلبان نظام قدیم که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند
آن دسته از داوطلبان نظام قدیم که مدرک دپیش دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند
آن دسته از داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳) که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل نهایی

شرایط شرکت در ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتایج کنکور ۱۴۰۳ صرفا برای دارندگان مدرک دیپلم از سال ۸۴ به بعد اعمال می شود. بنابراین آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را از این سال به بعد کسب کرده اند، می توانند معدل خود را ترمیم کنند. طرح ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز اجرا می شود. طبق دفترچه کنکور ۱۴۰۳ امکان ترمیم معدل برای دیپلمه های قبل ازسال ۱۳۸۴ نیز وجود دارد.

آزمون های ترمیم معدل ۱۴۰۳، تنها یک بار در سال در خرداد ماه برگزار می شود و شرکت کنندگان برای آزمون ترمیم معدل خرداد ماه آمادگی لازم را کسب نمایند. البته امکان شرکت در آزمون شهریور و دی ماه هم وجود دارد که فعلا قطعی نشده است.

متقاضیان شرکت در امتحانات نهایی ترمیم می بایست بین ۳۰ تا ۴۵ روز پیش از امتحانات به مدارس بزرگسالان منطقه خود مراجعه کرده و در امتحانات ترمیم ثبت نام به عمل آورند.

تمامی افراد با نمره کمتر از ۲۰ می توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و همچنین فرصت بهبود نمرات امتحانات نهایی به همه افراد ۱ بار داده می شود.

داوطلبانی که دیپلم خود را پیش از سال ۸۴ دریافت کرده اند، نیز می توانند از ترمیم معدل استفاده کنند.

دانش آموزان و داوطلبان می توانند نسبت به ترمیم نمره در تمامی دروسی که به صورت نهایی برگزار شده، شرکت کنند و از لحاظ تعداد دروس هیچ محدودیتی ندارند.

داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم می توانند علاوه بر دروس نهایی سال سوم دبیرستان، نمرات دروسی را که در پیش دانشگاهی به صورت نهایی برگزار شده، ترمیم کنند.

از شرایط مهم شرکت در این طرح، داشتن مدرک دیپلم می باشد، بنابراین افرادی که هنوز مدرک دیپلم نگرفته اند و یا درسی از سال دهم یا یازدهم را پاس نکرده اند، مجاز به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم نمی باشند.

نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ترمیم، تاثیری بر روی معدل دیپلم شما نخواهد داشت. این نمرات برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی موثر است.

ممکن است داوطلبی در امتحان ترمیم، نمره ای کمتر از نمره قبلی خود کسب کند، در این صورت جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا از بین دو نمره داوطلب، بالاترین نمره برای وی لحاظ خواهد شد.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

مدارک لازم برای ترمیم معدل امتحان نهایی ۱۴۰۲

الف: درخواست کتبی داوطلب.
ب: کارنامه فارغ التحصیلی گواهی موقت قبولی یا گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه که تصاویر مربوط با درج جمله تصویر با اصل مطابقت دارد توسط مدیر واحد آموزشی.
ج: تصویر صفحه اول شناسنامه عکس دار و کارت ملی که با اصل آن مطابقت داشته باشد (مطابق بند ب) و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه ارائه تصویر توضیحات شناسنامه نیز ضرورت دارد.

هزینه ترمیم معدل ۱۴۰۳

قطعا شرکت کردن در آزمون ها از هر روشی که باشد مستلزم پرداخت هزینه می باشد و بدون ارائه رسید پرداخت وجه اجازه ثبت نام به افراد داده نمی شود. مبلغ هزینه های هر آزمون با توجه به نوع آزمون، شرایط برگزاری آن و دیگر موارد متفاوت می باشد که در اطلاعیه های ثبت نامی به افراد متقاضی اعلام می شوند.
هزینه ترمیم معدل با دو عنوان هزینه ثابت و هزینه متغیر شناخته می شود. هزینه ثابت که برای همه شرکت کنندگان یک مبلغ واحد است و همگی ملزم به پرداخت آن هستند که این مبلغ در سال جاری ۵۰ هزار تومان بوده است. اما در خصوص هزینه متغیر که مربوط به تعداد دروس انتخاب شده در ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ می باشد این هزینه ها در ازای هر واحد درسی به صورت جداگانه محاسبه و در مجموع متقاضی ثبت نام باید تمام هزینه را پرداخت نماید. این مبلغ در استان های مختلف متفاوت است و هزینه یکسانی ندارد اما معمولا برای واحد های درسی بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان در هر استان متغیر است.

فرصت مجدد به ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

طی اخبار و اطلاعیه های صادر شده، به کلیه داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ که در گذشته نیز در آزمون ترمیم معدل شرکت نموده اند فرصت مجدد در نظر گرفته شده است.

زمان ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳

آنچه که برای حضور در آزمون های ترمیم معدل اهمیت دارد، اطلاع از زمان دقیق ثبت نام در این آزمون ها می باشد چرا که اگر مهلت ثبت نام به اتمام رسیده باشد امکان شرکت در آزمون ها برای فرد وجود نخواهد داشت. معمولا هر ساله زمان ثبت نام ترمیم معدل برای متقاضیان از طریق اطلاعیه های آموزش و پرورش در اختیار افراد قرار داده می شود
زمان ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ همچون روال سال های گذشته معمولا یک تا دو ماه قبل از تاریخ برگزاری آزمون های نهایی است و شرکت کنندگان در کنکور می توانند با در این بازه زمانی مراجعه کنند. (ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)

حتما بخوانید: نحوه ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳| نکات مهم

سایت ثبت نام ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

سایت ترمیم معدل کنکور وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد امکانات و کسب رضایت خاطر افراد، سامانه اینترنتی را در اختیار افراد قرار می دهد تا به راحتی کلیه اخبار، اطلاعیه ها و … در اختیار آن ها قرار بگیرد. با توجه به اینکه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ جزو فعالیت های مربوط به آموزش و پرورش می باشد لذا تمامی خدمات مربوط به آن نیز از طریق سایت اینترنتی این مجموعه به آدرس my.medu.ir صورت می پذیرد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

مطالب مرتبط:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳|تجربی، نکات مهم

آرکا مشاوره

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| زمان، شرایط و نکات مهم، مهر و بهمن

آرکا مشاوره

نحوه ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

۲۴ دیدگاه

مبینا ۱۴۰۲-۰۷-۱۸در ۰۷:۲۷

سلام وقت بخیر ترمیم معدل در قبولی رشته های با سوابق دانشگاه آزاد هم تاثیر گذار هست یا فقط در قبولی رشته های با آزمون ؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۷-۱۸در ۱۱:۴۴

با سلام……در پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی صرفا معدل کتبی و کل داوطلب ملاک قبولی خواهد بود…..منتها ضریب تاثیر گروه دیپلم در رشته های مختلف متفاوت می باشد.

پاسخ
A ۱۴۰۲-۰۸-۰۵در ۱۱:۱۲

سلام وقتتون بخیر اگه سال ۱۴۰۲ ترمیم معدل کرده باشیم امسال دیگه نمیشه ترمیم معدل کرد ؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۸-۰۵در ۲۰:۱۹

با سلام……در حال حاضر امکان ترمیم معدل مجدد وجود ندارد.
ولی طبق آخرین اخبار و اطلاعیه ها مقرر گردیده که در این زمینه تجدید نظر بشه و فرصت مجدد به داوطلبان بدن که هنوز نمیشه به صورت قطعی اعلام کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشد.

پاسخ
A ۱۴۰۲-۰۸-۰۵در ۱۱:۱۴

سلام وقتتون بخیر اگه پارسال برای کنکور ۱۴۰۲ ترمیم معدل کرده باشیم میشه همون درس رو امسال ترمیم معدل کرد؟

پاسخ
سورنا ۱۴۰۲-۰۸-۱۴در ۰۰:۲۱

سلام خدا قوت من سال۹۸ کنکور دادم و امسال هم میخام برای کنکور۱۴۰۳شرکت کنم آیا ترمیم معدل حتما باید انجام بشه یا دلبخواهی هست ؟؟برای کنکور فقط باید دروس تخصصی رو خواند ؟؟.رشتم علوم انسانی معدل دیپلم ۱۸ و ۵۰

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۸-۱۴در ۰۸:۴۵

با سلام……باتوجه به هدف و رشته مورد نظر و ….. باید تصمیم گیری بشه…..برای راهنمایی دقیق تر میتونید با مشاوران مرکز تماس حاصل نمایید.

پاسخ
لادن قشقایی ۱۴۰۲-۰۸-۲۸در ۰۲:۲۷

سلام
من فارغ‌التحصیل سال ۸۶ هستم (رشته تجربی)
نیازی هست دیپلم نظام جدید بگیرم
یا فقط ترمیم معدل کافیه؟
فرق ترمیم معدل با دیپلم نظام جدید چیه؟

پاسخ
پوریا ۱۴۰۲-۰۹-۰۱در ۰۷:۵۶

سلام ، اگه شرکت کنیم و نمره جدید مون کمتر از قبلیه باشه ، کدوم نمره و معدل برا انتخاب رشته ملاک هستش ؟؟؟!

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۲در ۰۸:۳۴

با سلام…..بیشترین تراز نمره ای که کسب کرده اید اعمال خواهد شد.

پاسخ
ازراه دور ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۳:۴۰

سلام
دیپلمه های قبل۸۴ می تونن سابقه تحصیلی ایجادکنن؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۷:۴۰

سلام….برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ امکان ترمیم معدل برای دیپلمه های قبل از سال ۱۳۸۴ نیز وجود دارد.

پاسخ
حدیث ۱۴۰۲-۰۹-۰۷در ۱۰:۳۷

سلام خسته نباشید ببخشید من فارغ التحصیل هستم بعد معدل نهایی امسال پایین ۱۰هست واسه ثبت نام خطا میزنه
ولی قرارع ترمیم معدل کنم
الان واسه ثبت نام میشع بالا تر زد که بعد ویرایش، کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۷در ۱۱:۰۲

با سلام……معدل در پذیرش دانشگاه سراسری (به جز فرهنگیان) هیچ تاثیری نداره….صرفا نمره و تراز تک تک درساتون تاثیر داره….امکان ویرایش بعدا هم وجود داره ولی ترمیم نمرات نمیتواند معدل شما را تغییر دهد…..در صورت ابهام و راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا تماس حاصل نمایید.

پاسخ
حدیث ۱۴۰۲-۰۹-۰۷در ۱۲:۰۲

ترمیم معدل تاثیری تو نمرات نهایی و بالا رفتن معدل نهایی نداره؟
پس تراز معدل که ۵۰درصدع و ترمیم معدل وجود داره چجوری حساب میشه؟

پاسخ
نیلوفر ۱۴۰۲-۱۰-۰۶در ۱۷:۰۴

سلام
من چندجا مراجعه کردم امانتونستم جواب درست بگیرم ، من فارغ التحصیل نظام قدیمم و مدرک کاردانی دارم برای کنکور مجدد خواستم اقدام کنم که اموزش و پرورش و مدرسه شهرم اطلاعات درست ندادن بهم دیرایجادسابقه انجام دادم پارسال وفقط چندتادرس روتونستم امتحان بدم و نمرات بالایی هم نگرفتم و به کنکور پارسال هم نرسیدم ، امسال مراجعه کردم گفتن باید اسفندبیای که براخرداد مابقی درساروامتحان بدم الان سوال من اینه خردادماه نمیتونم همزمان هم درسای باقیمونده روامتحان بدم وهم برای درسای قبل ترمیم معدل شرکت کنم لازم به ذکر یه درس هم نمره قبولی نگرفتم

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۰-۰۷در ۰۹:۴۸

سلام……نیاز به بررسی دقیق تر میباشد……ولی در حالت کلی دروس با ضرایب بالا در خردادماه انتخاب شود……

پاسخ
سعید ۱۴۰۲-۱۰-۱۸در ۰۰:۱۴

سلام خسته نباشین
در ترمیم معدل برای رشته تجربی فقط ۵درس تخصصی رو ترمیم کنیم؟یا اینکه درسایی مثل ادبیات و دینی و عربی و زبانم تاثیر داره و همه رو باید ترمیم کنیم؟
وسوال بعدی من اینه که من نظام قدیمم درسای مورد امتحان من همون نظام قدیمه یا معادل سازی میشن با نظام جدید؟
ممنونم بابت پاسخگوییتون.

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۰-۱۸در ۰۷:۵۳

سلام………در صورت داشتن شرایط میتوانید کلیه نمرات خود را ترمیم دهید، البته باید دقت کنید که یا بررسی شرایط و نمرات قبل دروس مد نظر را انتخاب نمایید…….توصیه میشود مقاله مربوط به ضرایب دروس دیپلمه های نظام قدیم رو مطالعه نمایید…………..موفق باشید………..

پاسخ
زهرا ۱۴۰۲-۱۱-۰۳در ۱۱:۰۷

سلام وقت بخیر
پس برای کسانی که اولین کنکورشونه و رشته غیر مرتبط شرکت کردن امکان ترمیم معدل نیست؟حتما باید دیپلم گرفته باشن؟

پاسخ
نجمه ۱۴۰۳-۰۱-۱۷در ۰۰:۵۰

سلام، من دیپلم فنی حرفه ای رشته کامپیوتر سال ۱۳۸۸ دارم و پیش دانشگاهی رشته تجربی سال ۱۳۹۳ گرفتم آیا برای شرکت در کنکور تجربی ۱۴۰۳ حتما باید ترمیم معدل انجام بدم؟
اگر ترمیم معدل نکنم چه میشود؟
خواهش میکنم پاسخ بدید.

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۳-۰۱-۱۷در ۲۱:۵۷

با سلام، بستگی به رشته هدف شما دارد……باید همه عوامل از قبیل نمرات اخذ شده در گذشته، رشته های مورد نظر داوطلب و…. بررسی شوند

پاسخ
..... ۱۴۰۳-۰۴-۲۰در ۱۳:۳۹

سلام وقتتون بخیر
ترمیم معدل در کنکور اردیبهشت هم تاثیر داره یا فقط برای کنکور تیر محسوب میشه ؟

پاسخ

دیدگاهی بنویسید