مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳ | مبلغ، شرایط، زمان، نحوه درخواست و ….

ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳ برای مقاطع مختلف تحصیلی از طریق صندوق رفاه دانشجویی انجام می شود و داوطلبان برای درخواست وام دانشجویی می بایست از طریق این سامانه اقدام نمایند. وام دانشجویی از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به هر متقاضی پرداخت میشود و این صندوق مجاز است تا کارمزد ۴% را از زمان دریافت وام تا فرارسیدن زمان اولین بازپرداخت دریافت کند. در این مقاله به بررسی کامل ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

شرایط ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳

دانشجویان برای دریافت وام دانشجویی باید شرایط ثبت‌نام باشند. برای این منظور توصیه می شود که ابتدا شرایط ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳ را مطالعه کرده و بر این اساس اقدامات لازم را انجام دهید. شرایط درخواست وام دانشجویی به شرح زیر می باشد.

✅اعتقاد به دین اسلام

✅نیاز مالی (که با بررسی معاونت دانشجویی تشخیص داده خواهد شد)

✅نداشتن کار و درآمد (به جز کار دانشجویی)

✅رعایت اصول و قوانین دانشگاه

✅دانشجویان بورسیه امکان دریافت وام دانشجویی را نخواهند داشت.

زمان ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳

مهلت ثبت نام وام های دانشجویی از طریق سایت صندوق رفاه اطلاع رسانی می گردد و متقاضیان می توانند در این فرصت های مقرر با مراجعه به سامانه مذکور پس از مشخص نمودن نوع وام درخواستی خود اقدام به ثبت نام نمایند. این نام نویسی به طور معمول برای دانشجویان مقاطع مختلف در بازه های زمانی یکسانی انجام می گیرد.
زمان ثبت نام وام های دانشجویی نیمسال اول

صندوق رفاه برای دانشجویان واجد شرایط به ارائه تسهیلاتی از قبیل وام ازدواج دانشجویی، وام مسکن، شهریه، ضروری و تحصیلی و وام ویژه دکتری می پردازد. متقاضیان جهت ثبت نام برای دریافت تسهیلات نیمسال اول ۱۴۰۳، تقریبا از ۲۱ مهر ماه لغایت ۱۶ آذر ماه می توانند به پورتال رسمی صندوق رفاه دانشجویان مراجعه نموده و درخواست خود را در سامانه به ثبت برسانند. مهلت مجدد برای افرادی که از ثبت نام در بازه زمانی فوق جا مانده بودند، تمدید می شود. در سال گذشته از اواخر مهر ماه فرایند نام نویسی آغاز شده است و امکان دارد امسال نیز به همین رویه پیش برود.


زمان ثبت نام وام های دانشجویی نیمسال دوم

با توجه به اخبار جدیدی که در خصوص وام های دانشجویی منتشر شده، داوطلبان از ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ لغایت ۱۵ اریبهشت ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند نسبت ثبت درخواست خود برای دریافت این تسهیلات اقدام نمایند. لازم به ذکر است که امکان ثبت نام از طریق مراجعه به سامانه رفاه دانشجویی وجود داشته و همچنین متقاضیان وام دانشجویی دانشگاه آزاد علاوه بر این، برای ثبت این درخواست می توانند از طریق مراجعه به سامانه ساجد و یا آموزشیار نیز اقدام کنند.

صفر تا صد مرخصی تحصیلی دانشگاه ۱۴۰۳ | تمام مقاطع و دانشگاه ها، آزاد، دولتی، پیام نور…

مدارک لازم برای ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳

همان طور که همگی می دانیم دریافت وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی بدون ارائه مدارک معتبر صورت نخواهد گرفت. معمولا لیستی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت وام ها وجود دارد که با توجه به عنوان وام، بانک ارائه دهنده و دیگر عوامل متفاوت می باشد، اما آنچه که اهمیت دارد این است که بدون تایید مدارک وام به متقاضی تعلق نمی گیرد. دانشجویان متقاضی ثبت نام وام های دانشجویی نیز می بایست در زمان ثبت نام برای دریافت این وام ها نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز خود اقدام کنند. از جمله مدارک لازم برای ثبت نام وام های دانشجویی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. کپی شناسنامه و کارت ملی دانشجو

۲. کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن

۳. ارائه اصل و کپی سند تعهد محضری

۴. ارائه گواهی تایید معدل توسط آموزش دانشکده

۵. ارائه فرم های تکمیل شده در زمان درخواست ثبت نام وام دانشجویی

۶. ارائه مدارک مبنی بر گواهی اشتغال به تحصیل (این بند در خصوص دانشجویان شهریه پرداز می باشد)

۷. فاکتور خرید وسایل و تجهیزات (این بند مربوط به افرادی است که قصد ثبت نام برای دریافت وام خرید کالا رادارند)

۸. ارائه کپی اجازه نامه منزل (این بند مربوط به افرادی است که قصد ثبت نام برای دریافت وام ودیعه مسکن را دارند)

سایت ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳

دانشجویانی که مشکلات مالی دارند و برای پرداخت شهریه با مشکل مواجه هستند، می توانند برای ثبت‌نام وام دانشجویی اقدام نمایند. دانشجویان با مشکلات مالی می توانند به سایت ثبت نام وام مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

سایت ثبت نام وام دانشجویی swf.ir می باشد. دانشجویان برای درخواست انواع وام همچون وام شهریه، ازدواج و غیره بایستی به این سامانه مراجعه نمایند. بهره وام های دانشجویی بسیار پایین است تا تمامی دانشجویان از عهده بازپرداخت آن بربیایند.

نحوه ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳

ثبت نام از طریق صندوق رفاه دانشجویان گفتیم که به طور کلی ثبت درخواست وام، از طریق صندوق رفاه و سامانه وام دانشجویی به نشانی swf.ir برای تمام دانشجویان دانشگاه های سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس، مجازی و آزاد امکان پذیر است. متقاضیان پس از کسب اطلاعات لازم در زمینه جزئیات اخذ و بازپرداخت تسهیلات و وام های دانشجویی که از طریق مطالعه دستورالعمل ها و آیین نامه های موجود بر روی سامانه مذکور امکان پذیر می باشد، مطابق راهنمای زیر به ثبت درخواست خود اقدام می نمایند.

۱. وارد سایت صندوق رفاه دانشجویان به نشانی swf.ir شوید و در قسمت میز خدمت گزینه “سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان” را انتخاب کنید.

ثبت نام وام دانشجویی 1402

۲.  “کد ملی” و “رمز عبور” خود را وارد کنید.

ثبت نام وام دانشجویی  هیوا

۳. پس از ثبت اطلاعات خود در این سامانه و تشکیل پرونده، باید مجددا وارد “پورتال دانشجویی” شده و این بار، گزینه “ورود به پورتال” را انتخاب کنید.

نحوه ثبت نام وام دانشجو

۴. از منوی موجود در بالای صفحه، گزینه “درخواست وام” را انتخاب نمایید.

۵. در صفحه ای که برایتان باز می شود، باید نوع وام درخواستی خود را انتخاب کرده، تیک عبارت “اینجانب قوانین مربوط به پرداخت و بازپرداخت وام صندوق رفاه دانشجویان را مطالعه نموده و می پذیرم.” را فعال نموده و بر روی دکمه “ثبت درخواست” کلیک کنید.

۶. در صورتی که تمام مراحل فوق، با موفقیت انجام شوند، یک پیامک برای دانشجو ارسال می شود که بیانگر پذیرش درخواست وام وی، خواهد بود. پس از تایید درخواست وام، دانشجو باید به منظور تکمیل مراحل و اخذ وام خود، مدارک لازم را تهیه کرده و به همراه ضامن معتبر، به شعبه بانکی انتخابی خود (در حین ثبت نام) مراجعه نماید.

ثبت نام از طریق سامانه ساجد برای دانشجویان دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد، علاوه بر صندوق رفاه دانشجویان، می توانند از سامانه دیگری به نام “سامانه ساجد” به نشانی sajed.iau.ir که متعلق به دانشگاه آزاد است، اقدام به درخواست وام کنند. مراحل ثبت تقاضای وام، از طریق سامانه ساجد به شرح موارد زیر می باشد.

  1. ابتدا وارد سایت ساجد به نشانی sajed.iau.ir شوید. از منوی موجود در بالای صفحه، گزینه “ثبت نام دانشجویان” را انتخاب کنید.

وام دانشجویی دانشگاه آزاد

۲. سپس فرم مربوطه را تکمیل کرده و دکمه “تکمیل اطلاعات و ادامه”، در پایین صفحه را بفشارید. پنجره ای با سوال “آیا از اطلاعات وارد شده مطمئن هستید؟” باز می شود. اگر تمام اطلاعات را به درستی وارد کرده اید، گزینه “بله” و اگر قصد تغییر قسمتی از آن ها را دارید، “خیر” را انتخاب کنید. (دقت کنید که بخشی از اطلاعات، در آینده قابل ویرایش نیستند. بنابراین با دقت هرچه تمام تر، اطلاعات خود را ثبت نمایید.)

نحوه ثبت نام وام آزاد

۳. پس از تایید اطلاعات ثبت شده، وارد “سامانه احراز هویت دانشگاه آزاد” خواهید شد که لازم است در کادر مشخص شده، نام کاربری، و شماره موبایل خود را وارد کنید.

سامانه ساجد وام دانشجویی

۴. در ادامه، می توانید از قسمت “درخواست وام دانشجویی” ثبت تقاضای خود را انجام دهید.

۵. در صورت صحت اطلاعات، گزینه “تغییر مشخصات دانشجویی” را انتخاب کنید. (اگر اطلاعات دانشجو با واحد دانشگاهی او، مطابقت نداشته باشد باید گزینه “جستجو در اطلاعات آزمون با کد ملی شما” را انتخاب نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.)
“وام دانشجویی بانک مهر ایران و بانک رسالت” یا “وام دانشجویی بانک ملی” را انتخاب کنید.

۶. صفحه ای به عنوان موافقت نامه، برای شما باز می شود. تیک تایید آن را فعال سازید تا بتوانید وارد مراحل بعد، شوید.
نوع وام درخواستی خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه “درخواست وام” کلیک نمایید.

مبلغ وام دانشجویی ۱۴۰۳

همان طور که توضیح داده شد، مبلغ وام های دانشجویی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ پرداخت شده در مقاطع تحصیلی مختلف می باشد. جدا از مقطع تحصیلی، نوع وام دانشجویی پرداخت شده به دانشجو نیز مبالغ متفاوتی را شامل می شود که با توجه به درخواست دانشجو و مدارک ارائه شده توسط وی به او تعلق می گیرد. در حالت کلی ۴ عنوان برای وام های دانشجویی ارائه شده به دانشجویان در دانشگاه های کشور تعریف شده است که هر کدام از این وام ها در مقطع تحصیلی مختلف مبالغ متفاوتی را شامل می شود.

وام های تحصیلی: این وام با توجه به تعداد ترم های تحصیلی مجاز (دانشجویان کاردانی ۴ ترم، دانشجویان کارشناسی ۸ ترم، دانشجویان کارشناسی ارشد ۴ ترم و دانشجویان دکتری تخصصی ناپیوسته نیز ۸ ترم) به دانشجویان دانشگاه ها در دوره های روزانه و شبانه تعلق می گیرد و این افراد با ثبت درخواست و تکمیل مدارک می توانند وام را دریافت کنند.

وام ودیعه مسکن: مبلغ وام دانشجویی مسکن با توجه به شهر محل سکونت دانشجو مبالغ متفاوتی را شامل می شود که بالاترین مبلغ آن در شهر تهران و پس از آن به ترتیب در سایر شهر ها به دانشجویانی که در منزل استیجاری زندگی می کنند تعلق می گیرد.

وام ضروری: این وام با عناوین مختلفی مانند ازدواج، تولد فرزند، خرید لوازم کمک آموزشی، حوادث و … به دانشجویان متقاضی ارائه می شود. مبلغ وام پرداختی برای هر کدام از این موارد به صورت جداگانه محاسبه و به دانشجو پرداخت می گردد.

وام شهریه: این وام مربوط به دانشجویان شهریه پرداز می باشد که دوره های تحصیل خود را به صورت شبانه در دانشگاه ها دولتی و یا به صورت دانشجویان دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و … می گذرانند. وام پرداخت شده به این افراد مستقیم به حساب شهریه این افراد واریز می گردد و در زمان تسویه شهریه در هر ترم از مبلغ آن کسر می شود. در این بخش جدول مربوط به میزان وام های پرداخت شده به دانشجویان را در مقاطع مختلف مشاهده می کنید.

نوع وام مقطع تحصیلی / شهر / رویداد مبلغ (میلیون تومان) توضیحات

تحصیلی

 

کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

۲.۵

این وام ها مربوط به دانشجویان دوره های روزانه می باشند.

مبالغ اعلامی مربوط به سال تحصیلی ۱۴۰۲ میباشد که در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی همراه خواهد بود.

کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکتری

۳

دکتری تخصصی ناپیوسته

۶.۵

ودیعه مسکن متاهلی

شهر تهران

۳۵

کلان شهر ها

۳۰

سایر شهر ها

۲۵

ضروری

ازدواج و تولد فرزند

۶.۵

خرید لوازم کمک آموزشی

۶.۵

دانشجویان حادثه دیده در سوانح

۶.۵

دانشجویان مبتلا به بیماری های خاص و پرهزینه

۶.۵

بیماری خاص یکی از اعضای تحت تکفل دانشجو

۶.۵

دانشجویان توان خواه

۶.۵

فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو

۴

دانشجویان برتر، نمونه کشوری و مبتکر

۴

دانشجویان قهرمان ورزشی

۴

حوادث و بلایای طبیعی

۴

شهریه

کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

۱.۵

این وام ها مربوط به دانشجویان دوره های شبانه، دانشجویان دانشگاه های آزاد، پیامنور، علمی کاربردی و … می باشند.

کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترا حرفه ای

۳

دکترا تخصصی

۶.۵

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

انتخاب رشته داروسازی دانشگاه آزاد۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

ثبت نام کنکورسراسری هنر ۱۴۰۳|نحوه ثبت نام،زمان، شرایط، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید