مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مشاهده نتایج هدایت تحصیلی سال نهم ۱۴۰۳ | نحوه مشاهده، نکات طلایی و…

هدایت تحصیلی سال نهم

دانش آموزان پایه نهمی که در آزمون های هدایت تحصیلی شرکت و فرم های مربوطه را تکمیل نموده اند می توانند در تاریخ مشاهده اعلام نتایج هدایت تحصیلی ۱۴۰۳ به سایت my.medu.ir مراجعه نمایند. هرساله زمان جواب هدایت تحصیلی نهم، پس از امتحانات پایان ترم و خرداد دانش آموزان می باشد و دانش آموزان می بایست با ورود به سایت فرم اولویت ها را دریافت نمایند.

آزمون رغبت و توانایی یا هدایت تحصیلی برای دانش آموزان مشغول به تحصیل در کلاس نهم برگزار می شود تا میزان علاقه مندی ها و توانمندی های آنها در هر یک از رشته های نظری، فنی حرفه ای و کاردانش مشخص شود. دانش آموزانی که در این آزمون شرکت کرده اند، باید منتظر اعلام نتایج باشند و بعد از اعلام نتایج آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، می توانند سایر مراحل مربوط به هدایت تحصیلی نهم به دهم را پیگیری نمایند. در ادامه این مطلب می خواهیم زمان و سایت اعلام نتایج آزمون رغبت و توانایی را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

زمان اعلام نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

نتیجه هدایت تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای هر یک از دانش آموزان بر اساس فاکتورهایی که در مقدمه به آن اشاره شد و نهایتا نتیجه کسب شده از فرم های هدایت تحصیلی (فرم نظر سنجی والدین، نظر سنجی دانش آموزان، نظر سنجی دبیران و نظر سنجی مشاوران) در دسترس دانش آموزان قرار می گیرد.

نتایج هدایت تحصیلی نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از روز یکشنبه مورخ ۱ مرداد ۱۴۰۲ از طریق پنجره خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش قابل مشاهده و دریافت می باشد.

نحوه مشاهده نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

دانش آموزان بعد از ورود به my.medu.ir و تکمیل فرم هدایت تحصیلی و همچنین شرکت در آزمون های مشاوره ای به صورت اینترنتی، باید منتظر اعلام نتایج خود باشند. اعلام نتایج تحت عنوان فرم شماره ۷ که در واقع آخرین مرحله ارزیابی و نتیجه نهایی است در دسترس دانش آموزان قرار می گیرد. لازم است بدانید اعلام نتایج ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به صورت اینترنتی از طریق سایت my.medu.ir صورت می گیرد که دانش آموزان می توانند با ورود به پنل کاربری خود در سامانه مذکور، مطابق با راهنمای زیر به مشاهده نتایج بپردازند.

۱. ابتدا به سایت my.medu.ir مراجعه کرده و رمز عبور و نام کاربری خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.

نتایج هدایت تحصیلی

۲. ورود کد ملی و سریال شناسنامه
۳. انتخاب گزینه هدایت تحصیلی
۴. انتخاب گزینه نتایج فردی دانش‌آموز
۵. انتخاب گزینه‌های فرم‌های ۶ و ۷
۶. دریافت فرم و مشاهده نتایج

نمونه برگه هدایت تحصیلی پایه نهم

نمونه کارنامه هدایت تحصیلی

میزان تاثیر آزمون رغبت و توانایی در انتخاب رشته نهم به دهم

در انتخاب رشته نهم به دهم، عوامل بسیاری تاثیر گذار هستند و دانش آموزان علاوه بر شرکت در آزمون رغبت و توانایی، در آزمون های مشاوره ای نیز شرکت می کنند. در انتخاب رشته شامل معدل و سوابق تحصیلی دانش آموز، علاقه مندی های او، نظر مشاور و مدیر مدرسه، نظر والدین، جواب آزمون رغبت و توانایی و جواب آزمون های مشاوره ای، تاثیرگذار می باشند که سهم هر یک از این موارد، متفاوت است.

تاثیر آزمون رغبت و توانایی در انتخاب رشته نهم به دهم به میزان ۳۰ درصد است و دانش آموز با توجه به نحوه پاسخگویی که به سوالات داشته است، از این ۳۰ درصد تاثیر بهره مند می شود.

اعتراض به نتایج هدایت تحصیلی پایه نهم

هدایت تحصیلی پایه نهم ارتباط مستقیمی با زندگی و سرنوشت شغلی آینده دانش آموزان دارد، بنابراین خیلی مهم است که رشته انتخابی با علاقه و استعداد آن ها همخوانی داشته و رشته تحصیلی خود رضایت کافی داشته باشند. لذا پس از مشاهده نتایج خود، در صورت اعتراض به نتایج اعلام شده می توانید تا چند روز پس از آن با مراجعه به کمیسیون ثبت نام که در مناطق مختلف ایجاد گردیده است،‌ درخواست بررسی مجدد پرونده خود را ارائه نمایید.

شرایط انتخاب رشته نهم به دهم

در شرایط انتخاب رشته نهم به دهم، تغییراتی صورت گرفته است و دانش آموزان باید در جریان این تغییرات باشند. نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته نهم مورد بررسی قرار می گیرند و تمام این دروس در انتخاب رشته های نظری، فنی حرفه ای و کاردانش تاثیر گذار هستند.

دانش آموزان بر اساس امتیازی که کسب می کنند، می توانند انتخاب رشته را انجام دهند. موارد امتیاز آور در فرایند هدایت تحصیلی شامل موارد زیر هستند :

سوابق تحصیلی : ۳۵ درصد
آزمون های مشاوره ای : ۳۰ درصد
نظر دانش آموز : ۱۰ درصد
نظر معلمان : ۱۰ درصد
نظر مشاور : ۱۰ درصد
نظر والدین : ۵ درصد

آزمون های مشاوره ای تشکیل شده از ۶ مرحله هستند که در طول سه سال تحصیلی هفتم، هشتم و نهم برگزار می شوند. این آزمون ها شامل آزمون رغبت، توانایی، ارزش های تحصیلی و شغلی دانش آموز می باشند که نتایج آنها به میزان ۳۰ درصد در انتخاب رشته تاثیرگذار می باشد.

علاوه بر آزمون های مشاوره ای، دانش آموزان باید از سوابق تحصیلی لازم هم برخوردار باشند که حداقل معدل برای رشته های شاخه نظری، ۱۴ و برای رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش، ۱۲ می باشد.

آزمون جبرانی هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم ۱۴۰۳-۱۴۰۲

داوطلبینی که حدنصاب نمره لازم برای انتخاب رشته، زمینه و رشته تحصیلی را در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند نمونه برگ درخواست تعیین رشته مجدد را تکمیل کنند و در شهریورماه اقدام کنند. مدیران مدرسه با دانش‌آموزانی که خواستار آزمون جبرانی هدایت تحصیلی هستند، همکاری لازم را به عمل‌آورده و نمون‌برگ‌های تعیین رشته مجدد را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

کارنامه و تراز نفرات برتر کنکور سراسری ۱۴۰۳ رشته انسانی

آرکا مشاوره

لیست رشته های دانشگاهی کنکور تجربی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

ترمیم نمرات نهایی یا ترمیم معدل ۱۴۰۲ | شرایط و مدارک لازم….

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید