مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی رشته مهندسی نفت | درآمد + مزایا و معایب + شرایط ثبت نام و …

معرفی مهندسی نفت*آرکا

به علت وجود نفت و گاز فراوان در کشور ما، دولت تاکید زیادی به علوم مربوط به این موارد مثل صنایع پالایش نفت،گاز و پتروشیمی دارد. رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی به این صورت است که علوم و فن مرتبط با پالایش و تبدیل نفت خام و گاز طبیعی و گاز با استفاده از فرایندهای شیمی و تبدیل به انواع سوخت ها، انواع روغن های روان کننده، و مواد اولیه پتروشیمی. که تاکید دولت به گسترش صنایع تصفیه و تبدیل نفت و گاز برای پاسخگویی به نیاز روزافزون صنعت کشور با محصولات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. صنایع نفتی نقش زیربنا را در بیشتر صنایع ایفا میکنند.
نقش تولیدات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در کاهش وابستگی به واردات و صادرات این محصولات بجای صادر کردن نفت خام و تبدیل این مواد به محصولات صنایع پتروشیمی مثل کود شیمیائی، مواد پلیمری برای تهیه لاستیک، پلاستیک و الیاف مصنوعی، مواد شیمیائی مختلف مثل اسیدها، بازها، نمک ها، رنگینه ها، شوینده ها، حلال ها، مواد بهداشتی و غیره تولید شده است و هدفش تربیت کارشناس مهندسی شیمی با تخصص در صنایع نفت است. این دوره به جای دوره های کارشناسی صنایع پالایش، صنایع پتروشیمی و صنایع گاز در رشته مهندسی شیمی آمده است.

عناوین اصلی مقاله پنهان

معرفی رشته مهندسی نفت

داوطلبان با تغییرات کنکور به صورت جامع و کامل آشنا شدند. حالا نوبت این است که داوطلبان رشته مهندسی نفت را بشناسند و با اطلاعات کامل‌تری به سراغ این رشته بروند. رشته مهندسی نفت چیست؟ مهندسی نفت چه مفاهیمی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی در جهان شناخته می‌شود. همین موضوع نیز موجب می‌شود که رشته تحصیلی مربوط به نفت اهمیت زیادی داشته باشد. ایران یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید نفت است و به همین دلیل این رشته در کشور ما اهمیت زیادی دارد. با توجه به تمامی این موارد مهندسی نفت چیست؟ مهندسی نفت به فعالیت‌های مربوط به تولید هیدروکربن‌ها مربوط می‌شود که نتیجه آن تولید نفت خام و گاز طبیعی است. نفت خام ترکیبی از کربن، هیدروژن، مقداری نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است. مهندسی نفت با هدف افزایش تولید و بهره‌برداری نفت از اعماق زمین مهندسان نفت را آموزش می‌دهد.

رشته مهندسی نفت ترکیبی از دانش‌های مختلفی مانند ریاضی، زمین شناسی، شیمی، مکانیک، ترمودینامیک و حفاری است. این بدین معنی است که رشته مهندسی نفت تمامی مفاهیم دانش‌های مختلف را شامل می‌شود. این رشته به داوطلبان آموزش می‌دهد که آن‌ها چگونه فرآیندهای مربوط به نفت را اکتشاف، حفاری و بهره‌برداری کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که رشته مهندسی نفت نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان یک رشته محبوب محسوب می‌شود. رشته مهندسی نفت به انگلیسی Petroleum engineering است و در برخی از دانشگاه‌ها با نام مهندسی انرژی نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. همان طور که از نام این رشته نیز مشخص است رشته مهندسی نفت تنها با نفت و اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و انتقال نفت سروکار دارد. داوطلبانی که به دروس ریاضی، زمین شناسی، فیزیک و زبان انگلیسی علاقه دارند به راحتی امکان پیشرفت در این رشته تحصیلی را دارند.

گرایش های مهندسی نفت در مقطع کارشناسی

آیا رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی گرایش‌هایی دارد؟ بله داوطلبان در مقطع کارشناسی می‌توانند با توجه به مهارت و علاقه خود یکی از گرایش‌های رشته مهندسی نفت را انتخاب کنند. رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌های مختلفی است. هر کدام از گرایش‌ها دارای مفاهیم و مباحث مختلفی هستند. داوطلبان تا چند ترم اول مفاهیم یکسانی را مطالعه می‌کنند و از ترم چهارم به بعد مفاهیم تخصصی هر گرایش را مطالعه می‌کنند. گرایش‌های رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستند:

رشته مهندسی نفت با گرایش اکتشاف نفت
رشته مهندسی نفت با گرایش بهره‌برداری از منابع نفت
رشته مهندسی نفت با گرایش حفاری و استخراج نفت
رشته مهندسی نفت با گرایش مخازن هیدروکربوری

گرایش های مهندسی نفت در مقطع ارشد

داوطلبان گروه ریاضی پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی مهندسی نفت دو راه پیش روی خود دارند. راه اول ورود به بازار کار و فعالیت در یک موقعیت شغلی مناسب است. راه دوم نیز ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. داوطلبانی که به دنبال ادامه تحصیل هستند امکان انتخاب گرایش‌های مختلف را در مقطع ارشد این رشته را دارند. رشته مهندسی نفت در مقطع ارشد گرایش‌های مختلفی دارد. دانشجویان در این مقطع با توجه به مهارت و علاقه خود می‌توانند یکی از گرایش‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. تعداد واحدهای درسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت ۳۲ واحد است. واحدهای آموزشی شامل ۱۲ واحد الزامی و ۱۲ واحد انتخابی هستند. دانشجویان باید در این دوره دروس الزامی، دروس تخصصی، دروس انتخابی، دروس جبرانی، سمینار و پایان‌نامه را مطالعه کنند. گرایش‌های رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر هستند:

رشته مهندسی نفت در مقطع ارشد با گرایش اکتشاف
رشته مهندسی نفت در مقطع ارشد با گرایش حفاری
رشته مهندسی نفت در مقطع ارشد با گرایش بهره‌برداری
رشته مهندسی نفت در مقطع ارشد با گرایش مخازن هیدروکربوری
رشته مهندسی نفت در مقطع ارشد با گرایش تجهیزات نفتی

گرایش های مهندسی نفت در مقطع دکتری

رشته مهندسی نفت در مقطع دکتری نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. متقاضیان در مقطع دکتری رشته مهندسی مفت با گرایش‌های مختلفی روبه‌رو هستند. هر گرایش دروس تخصصی خاص خود را دارد و دانشجویان با توجه به علاقه خود باید به سراغ یکی از این گرایش‌ها بروند. تعداد کل واحدهای مقطع دکتری رشته مهندسی نفت ۲۴ واحد است. متقاضیان در این دوره باید رساله دکتری خود را نیز ارائه دهند. گرایش‌های مقطع دکتری رشته مهندسی نفت به صورت زیر هستند:

مهندسی نفت با گرایش خازن
مهندسی نفت با گرایش بهره‌برداری
مهندسی نفت با گرایش حفاری
مهندسی نفت با گرایش اکتشاف نفت

بهترین گرایش مهندسی نفت

داوطلبان قبل از انتخاب رشته مهندسی نفت با یک سوال مهم مواجه می‌شوند. بهترین گرایش مهندسی نفت چیست؟ بازار کار کدام گرایش در حال حاضر مناسب‌تر است؟ داوطلبان در کدام گرایش از درآمد بیشتری برخوردار خواهند بود؟ داوطلبان به دنبال گرایشی هستند که بازار کار بسیار مناسبی داشته باشد. با توجه به شرایط میدان‌های نفتی ایران در حال حاضر گرایش مهندسی مخازن و گرایش مهندسی بهره‌برداری بهترین گرایش‌های رشته مهندسی نفت در بازار کار هستند. مهندسان گرایش بهره‌برداری در ایران بسیار اندک هستند. همین موضوع نیز موجب می‌شود که این گرایش بازار کار مناسب و درآمد بالایی داشته باشد. بنابراین اگر داوطلبان به دنبال بهترین گرایش این رشته هستند باید به سراغ این دو گرایش بروند.

توانایی لازم برای ورود به رشته مهندسی نفت

کسانی قصد دارند وارد رشته نفت شوند باید علاوه بر قوی بودن در درس های فیزیک و ریاضی به زمین شناسی هم مسلط باشند زیرا مسلط بودن به این دروس سبب می شود به حل و فصل موضوعات مهمی که مربوط به انرژی باشند، بپردازند. زمانی که اسم مهندسی نفت می آید همه به فکر شرایط کاری سخت در آب وهوای مناطق جنوبی می افتند، البته کمی این موضوع درست است اما نه برای همه سمت های شغلی، به هر حال باید روحیه این را داشته باشید به مناطق دور افتاده برای ماموریت کاری بروید. به دلیل همین ماموریت ها بیشتر از داوطلبان مرد پذیرش می شوند. یک مهندس نفت بیشتر در محیط هایی مانند آزمایشگاه های تحقیقاتی، پالایشگاه ها، دفاترکاری، محل های حفاری و …. مشغول به کار می شوند.

دروس رشته مهندسی نفت

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی‌ نفت‌

ریاضی‌ عمومی‌

معادلات‌ دیفرانسیل‌

ریاضیات‌ مهندسی‌

شیمی‌ عمومی

شیمی‌ آلی‌

فیزیک‌

برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر

زمین‌شناسی‌ عمومی‌

موازنه‌ انرژی‌ و مواد

استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌

ترمودینامیک‌

مکانیک‌ سیالات‌

انتقال‌ حرارت‌

کنترل‌ فرآیندها

زمین‌شناسی‌ نفت‌

مبانی‌ فرآیندهای‌ صنایع‌ نفت‌

خواص‌ سنگ‌های‌ مخزن‌

خواص‌ سیالات‌ مخزن‌

کارگاه‌ عمومی‌

کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌

مبانی‌ چاه‌ آزمایی‌

نمودارگیری‌ چاه‌

مهندسی‌ مخازن‌

زمین‌شناسی‌ ساختمان‌

وظایف شغلی مهندس نفت

مهندس نفت هم مانند دیگر شغل ها وظایفی دارد. از جمله وظایف مهندسی نفت می توان به تعیین روش های حفاری با همکاری زمین شناسان، ارزیابی مخازن بالقوه نفت وگاز، نظارت بر فعالیت های حفاری، بررسی قابلیت تولید در مخزن، ارزیابی توزیع فشار در مخزن و کنترل آن، ارائه روش های عملی برای برداشت از مخازن، شناسایی و مدل سازی مخازن نفتی، استخراج نفت، اطمینان یافتن از نصب تجهیزات، توسعه راه های تزریق آب اشاره کرد.

رشته مهندسی نفت مناسب چه کسانی است؟

به طور کلی مهندسی نفت برای کسانی که به دروس ریاضی و فیزیک، شیمی، مکانیک و زمین‌شناسی علاقه‌مند هستند، مناسب است. در کنار علاقه، داشتن هوش ریاضی نیز مهم است.

فرصت های شغلی برای مهندسان نفت

مهندسین نفت می توانند در سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز مشغول به کار شوند. مهندسینی که دارای مدارک عالی دانشگاهی باشند، میتوانند به عنوان محقق یا مدرس در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مشغول به کار شوند. استخدام در شرکت های دولتی از طریق آزمون استخدامی به صورت کتبی امکان پذیر است و بعد از کسب نمره قبولی در آزمون باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی نفت در ایران

این حرفه با وجود داشتن سختی های زیاد، جزء پردرآمد ترین مشاغل به حساب می آید. میزان حقوق این افراد با توجه به سمت کاری، سطح تحصیلات، سابقه شغلی و … متفاوت است. میانگین حقوق ماهانه یک مهندس نفت را می توانیم ۱۱ میلیون تومان در نظر بگیریم.

رشته مهندسی نفت برای خانم ها

به‌طورکلی بازار کار رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها به‌جز برخی از رشته‌های خاص مانند کامپیوتر، عمران، پزشکی و معماری، چندان مناسب نیست. البته این به معنای عدم پذیرش خانم‌ها در رشته‌های مهندسی نیست؛ بلکه ازآنجاکه ماهیت برخی از رشته‌های مهندسی سخت و عمل‌گرایانه است، کارفرمایان ترجیح می‌دهند از آقایان بیشتر استفاده کنند. علاوه بر این در رشته‌ مهندسی نفت، تعداد فارغ‌التحصیلان آقا بیشتر از خانم‌ها است. بااین‌حال خانم‌های زیادی نیز در این رشته مشغول به کار هستند و از طرفی برخی از کارفرمایان با توجه به سوابق و مهارت بالای خانم‌ها ترجیح می‌دهند به استخدام مهندس نفت زن بپردازند. ازاین‌رو اگر به‌عنوان یک خانم در این رشته تحصیل می‌کنید، می‌توانید با ارتقای مهارت‌ها و تجربه خود، به استخدام در این رشته امیدوار باشید.

رشته مهندسی نفت برای آقایان

بازار کار مهندسی نفت برای آقایان بهتر از بازار کار خانم‌ها است. البته این به معنای عدم وجود مهندس نفت بیکار نیست، بلکه آقایان زیادی در این رشته بیکار هستند. یکی از دلایل این موضوع عدم داشتن رزومه مناسب و عدم پیگیری آگهی‌های استخدام است. در کنار این موارد، تجربه و مهارت ناکافی و دانش سطحی نیز در پیدا کردن شغل در این رشته موثر است. طبق یکی از آمارها، بازار کار برای رشته مهندسی برای ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان این رشته به‌شرط کسب تجربه ایدئال است.

شرایط ورود به رشته مهندسی نفت

برای بررسی این موضوع ابتدا باید بدانیم مهندسی نفت زیرشاخه کدام رشته است؟ و یا آنکه مهندسی نفت در چه شاخه‌ای است؟ رشته مهندسی نفت یکی از زیرشاخه‌های نظری ریاضی و فیزیک است. متقاضیان این رشته در دوره دبیرستان باید وارد رشته ریاضی و فیزیک شوند و در کنکور این رشته شرکت کنند. قبولی در این رشته نیازمند رتبه مناسب است. طبق آمارها، متقاضیان باید دارای رتبه زیر ۵۵ هزار باشند تا بتوانند در دانشگاه پذیرفته شوند. هرچند ظرفیت دانشگاه‌ها، رتبه علمی دانشگاه‌ها و معدل نیز در پذیرش افراد تأثیرگذار است. چنانچه قبولی در مهندسی نفت دانشگاه تهران، مهندسی نفت دانشگاه اصفهان یا رشته مهندسی نفت دانشگاه شریف نیازمند رتبه‌های برتر است.

رشته مهندسی نفت بدون کنکور

در سال‌های اخیر روند پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها بدون کنکور افزایش‌یافته است. رشته مهندسی نفت نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین افرادی که علاقه‌مند به رشته مهندسی نفت بدون کنکور باشند می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در این رشته نمایند. رشته مهندسی نفت دانشگاه پیام نور و مهندسی نفت دانشگاه آزاد بدون کنکور در این زیرمجموعه قرار دارند.

نظر دانشجویان رشته مهندسی نفت

۱. رشته ی مهندسی نفت را در چند سطر معرفی کنید.

همه ما در زندگی به‌نوعی با سوخت‌های فسیلی درگیر هستیم و از بنزین خودرو گرفته تا پوشاک، لوازم الکتریکی و غیره، می‌توان ردپای این نوع سوخت‌ها را دنبال کرد. در اصل به‌نوعی می‌توان گفت، امروزه نفت سلطان انرژی دنیا و محور سیاست و اقتصاد جهان کنونی است. نفت خام ترکیبی از کربن، هیدروژن، مقداری نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است که در اعماق زمین تشکیل ‌می‌شود و مهندسی نفت به‌ منظور افزایش تولید و بهره‌برداری حداکثری از این منابع هیدروکربنی زیرزمینی به وجود آمده است.

رشته مهندسی نفت یکی از رشته‌های مرتبط با حوزه انرژی محسوب می‌شود و هدف نهایی آن تأمین نیازهای انرژی صنایع و مصارف خانگی و خودروسازی و غیره است. این رشته با مباحث زمین‌شناسی و شیمی ارتباط تنگاتنگی دارد و برای افراد و دولت‌هایی که دغدغه آن‌ها حداکثرسازی سود از وابستگی دنیای امروز به نفت و گاز است، بسیار جذاب خواهد بود.

مهندسی نفت از تلفیق دانش‌های مختلف ریاضی، شیمی، زمین‌شناسی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک و حرکت سیالات در محیط‌های متخلخل شکل گرفته است و در تمامی فرایندهای مرتبط با صنعت نفت نظیر اکتشاف نفت، حفاری، بهره‌برداری و انتقال و پالایش هیدروکربن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

۲. برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به دروس شیمی، ریاضی، زمین‌شناسی، فیزیک و زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته حائز اهمیت است. لازم است دانشجو در بدو ورود به این رشته با مباحث شیمی نظیر ترمودینامیک شیمیایی، خواص و رفتار گازها و محاسبات شیمیایی و قوانین اسیدها و بازها آشنایی کامل داشته باشد. تمامی مباحث ریاضی دوره دبیرستان به‌صورت پیشرفته‌تر در دروس ریاضی مرتبط با رشته مهندسی نفت (ریاضی ۱ و ۲، معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی، کاربرد ریاضیات در مهندسی نفت) نیز گنجانده‌ شده‌‌اند. ضروری است دانشجو قبل از ورود به رشته مهندسی نفت با مباحثی نظیر مشتق و کاربرد آن، فنون انتگرال‌گیری، مساحت و مقاطع مخروطی، توابع مثلثاتی، آمار و احتمال، ماکزیمم و مینیمم توابع آشنایی داشته باشد. دانشجوی رشته مهندسی نفت باید با مباحثی نظیر منابع معدنی و ذخایر انرژی، فرایندهای آذرین درونی و رسوبی، زمین‌شناسی ایران، گسل و چین‌خوردگی، کانی‌شناسی و غیره از قبل آشنایی داشته باشد. مباحثی نظیر اندازه‌گیری، تبدیل واحدها، چگالی مواد، انرژی، دینامیک، توان، دما و گرما، تأثیر فشار و ناخالصی در نقطه جوش و انجماد نیز برای تحصیل در این رشته حائز اهمیت هستند. همچنین بیشتر دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی نفت به زبان انگلیسی هستند، بنابراین لازم است دانشجو با زبان انگلیسی تا حدی آشنایی داشته باشد.

۳. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

خیر، علاقه مندی به دروس ذکر شده برای موفقیت در این رشته کافی است.

۴. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

موازنه ماده و انرژی، ترمودینامیک، زمین شناسی نفت، اصول ژئوفیزیک اکتشافی، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، خواص سنگ‌های مخزن، خواص سیالات مخزن، مهندسی حفاری، زمین‌شناسی نفت، مهندسی مخازن، مکانیک سیالات دوفازی، کنترل فرایند، عملیات بهره‌برداری، مبانی چاه آزمایی، نمودارگیری چاه، شبیه‌سازی مخازن، روش‌های افزایش برداشت و تخمین مخازن در چاه‌های اکتشافی از جمله دروس اصلی این رشته هستند.

۵. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

مهندسی نفت ریشه‌ای آمریکایی دارد و اولین مدرک مهندسی نفت تحت نظارت انستیتو مهندسی معدن، متالورژی و نفت ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۱۵ صادر شد. لذا با توجه به قدمت مهندسی نفت در کشور آمریکا، بهترین دانشگاه‌های جهان در این رابطه نیز در همین کشور قرار دارند. بر همین مبنا، می‌توان گفت که اکثر افرادی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی نفت در خارج از کشور هستند، معمولاً به این کشور مهاجرت می‌کنند. از جمله معتبرترین دانشگاه‌ها در رشته مهندسی نفت در آمریکا، می‌توان به دانشگاه‌های Austin ،Stanford ،Texas ،A&M و … اشاره کرد.

۶. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

امکان فعالیت در شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران ، پالایشگاه نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، پخش فرآورده‌های نفتی، بورس انرژی، شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز، داد و ستد در حوزه انرژی و بازرگانی خارجی برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد.

معایب و مزایای رشته مهندسی نفت

داوطلبان باید قبل از انتخاب هر رشته تحصیلی اطلاعات زیادی در مورد بازار کار و درآمد آن رشته داشته باشند. این موضوع موجب می‌شود که داوطلبان با تمامی جوانب رشته تحصیلی آشنا باشند. رشته مهندسی نفت یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که انتخاب اول داوطلبان محسوب نمی‌شود. این بدین معنی است که رشته مهندسی نفت مابین برخی از داوطلبان محبوبیت خاصی دارد. بنابراین داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته مهندسی نفت اطلاعات زیادی در مورد این رشته داشته باشند. رشته مهندسی نفت چه معایب و مزایایی دارد؟ ما در این بخش مهم‌ترین معایب و مزایای این رشته تحصیلی را به داوطلبان معرفی می‌کنیم. رشته مهندسی نفت با توجه به گرایش و مهارت مهندسان نفت از درآمد بسیار بالایی برخوردار است. این بدین معنی است که این رشته جزو رشته‌های پردرآمد در کشور محسوب می‌شود، زیرا نفت با توجه به شرایط فعلی ایران یک منبع انرژی مهم است.

مهم‌ترین مزیت رشته مهندسی نفت درآمد این رشته است. از طرفی دیگر داوطلبان از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارند. بنابراین داوطلبان در این رشته مشکل تحصیل در مقاطع مختلف را ندارند. یکی از مهم‌ترین معایب و چالش‌های رشته مهندسی نفت به محیط کاری این رشته مربوط می‌شود. مهندسان نفت در دفاتر مهندسی مشغول به کار نمی‌شوند. آن‌ها در محیط‌های میدانی نفت و گاز باید وظایف خود را انجام دهند. از طرفی دیگر مهندسان نفت به دلیل شرایط محیط کاری باید به دور از محیط خانه و خانواده خود به دنبال موقعیت شغلی باشند. بنابراین آن‌ها از محیط خانه و خانواده دور هستند. داوطلبان باید تمامی این شرایط را در نظر بگیرند و با توجه به این شرایط رشته مهندسی نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

مهاجرت برای رشته مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان نیز محبوبیت زیادی دارد. همین موضوع نیز موجب می‌شود که مهندسان نفت به فکر مهاجرت به سایر کشورها باشند. مهندسان نفت به دنبال بهترین کشورهای دنیا برای مهاجرت هستند. کشورهایی مانند کویت، کانادا، قطر، آلمان، عمان، دانمارک و هلند بهترین کشورها برای مهاجرت هستند. مهندسان نفت در این کشورها از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود و مشکلاتی در مورد حقوق نخواهند داشت. یکی از مهم‌ترین شرایطی که داوطلبان باید به آن توجه زیادی داشته باشند در مورد تسلط به زبان انگلیسی است. داوطلبان باید تسلط زیادی به زبان انگلیسی در این رشته داشته باشند تا شرایط مهاجرت برای آن‌ها راحت باشد.

آیا تحصیل در مهندسی نفت از رشته تجربی امکان‌پذیر است؟

آیا امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در این رشته وجود دارد؟

مقطع کارشناسی مهندسی نفت چند سال طول می‌کشد؟

پردرآمدترین گرایش مهندسی نفت؟

آیا تحصیل در رشته مهندسی نفت بدون کنکور امکان‌پذیر است؟

مهندسی نفت از انسانی؟

و…

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

معرفی کامل رشته حقوق/ بازار کار، شرایط و نحوه ثبت نام و….

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد ایوان غرب سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳| بدون کنکور

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید