مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳| نکات مهم

معرفی هوش مصنوعی 1403

 معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳ شاخه ای از علم کامپیوتر و ریاضیات است که در پی هوشمند سازی سیستم ها جهت تغییر رفتار ماشین ها به رفتار انسان گونه ایجاد شده است. لیست گرایش ها در رشته هوش مصنوعی دارای کاربرد های بسیار زیادی در انواع بازارهای مختلف مانند طراحی اتومبیل های خودران، تشخیص چهره و ترمیم تصاویر و آهنگ سازی می باشند. رشته هوش مصنوعی در ایران در مقطع ارشد و دکتری ارائه می شود که بازارکار خوبی دارد.

بسیاری از افراد به اشتباه رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳ را با علم رباتیک که پیشینه قدیمی تری دارد یکی می دانند. در صورتی که رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳ نوعی تکنولوژی پیشرفته است که قابلیت تفکر، یادگیری و تحلیل همانند رفتار انسان را دارد. به طور کلی هوش مصنوعی در صدد است تا از شیوه تفکر انسانی تقلید کند. از این رو سه رکن اصلی و هدف کلی معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳ یادگیری، تحلیل و ادراک می باشد.

در واقع  معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳ تمامی علومی که در حیطه فعالیت های سیستمی و کامپیوتری به دنبال حل مسئله، تشخیص و تصمیم گیری و در نهایت ادراک و عمل هستند را در خود جا می دهد. از این رو علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته هوش مصنوعی در ایران می توانند در دوره کارشناسی ارشد یا دکتری، مطابق علایق و مهارت های خود از لیست گرایش و زیرمجموعه هایمعرفی هوش مصنوعی ۱۴۰۳، نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. در ادامه مقاله پس از پاسخ به این سوال که رشته هوش مصنوعی چیست، به بررسی انتخاب این رشته در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری و بازارکار آن در ایران پرداخته شده است.

رشته هوش مصنوعی یکی از گرایش‌های علوم و مهندسی کامپیوتر است و همانند برنامه نویسی، امنیت و شبکه، نرم افزار و سخت افزار از اهمیت خاصی برخوردار است و باعث می‌شود که آینده بشریت را بسازد و توسعه دهد. اولین بار واژه «هوش مصنوعی» در سال ۱۹۵۵ توسط جان مک کارتی عنوان شد. علم هوش مصنوعی در چند سال اخیر رشد خوبی داشته و بر سر زبان‌ها افتاده است ولی قدمت آن به اندازه جنگ جهانی دوم و قبل‌تر از آن هم می‌رود.

گرایش هوش مصنوعی بصورت مشترک در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر به ساخت و طراحی کامپیوترهایی می‌پردازد که بتوانند از آن‌ها در راستای منافع انسانی با کاربردهای مختلف استفاده کنند. رشته هوش مصنوعی افرادی را تربیت می‌کند و رشد می‌دهد که بتوانند در زمینه‌هایی همچون ساخت و طراحی کامپیوتر، تحلیل و پردازش داده ها، اصلاح و توسعه محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت کنند.

دانشجویان رشته هوش مصنوعی با تولید و توسعه سیستم‌های هوشمندی که واکنش‌هایی شبیه به رفتار انسانی دارند، سعی می‌کنند که در راستای ارتقا تکنولوژی فعالیت کنند. دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی شکل گرفتند، می‌توانند با توجه به نوع فعالیتشان در صنایع مختلفی فعالیت داشته باشند و این کار باعث افزایش سرعت و دقت در فرایند مجموعه می‌شود.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ با تراز اعلامی سازمان سنجش

هوش مصنوعی چیست؟

بشر در حال حاضر تمایلات و نیازهای زیادی دارد و یکی از مهم ترین این نیاز ها، تمایل به هوش مند سازی هر چه بیشتر اشیا است که این همان هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence(AI) است. قطعا هوش مصنوعی و تحولاتی که ایجاد خواهد کرد یکی از تاثیر گذارترین تحولات جهان در ۲۰ سال آینده خواهد بود، و در ۲۰ سال آینده شاهد مواردی در هوش مصنوعی خواهیم بود که فراتر از ذهن فعلی بشر است، همین حالا هم هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه های زندگی استفاده می‌شود، بعنوان مثال همین حالا در بیمارستان ها هوش مصنوعی در تشخیص نتایج اشعه ایکس بهتر از پزشک های انسانی عمل می‌کنند، همین طور در دفاتر قانونی برای بررسی مدارک قانونی بهتر از متخصصان حقوقی انسانی ظاهر شده اند، هوش مصنوعی عامل تمامی پروازهای هواپیمایی است، خلبان های انسان فقط ۷ تا ۸ دقیقه پرواز را کنترل می‌کنند، در نت فیلیکس و آمازون هوش مصنوعی است که در پشت صحنه به مشتریان کالا ها و خدمات را پیشنهاد می‌دهد. خیلی ها معتقد هستند دومین انقلاب صعنعتی اینگونه رقم خواهد خورد که به تمامی وسایلی که وجود دارد هوش مصنوعی اضافه شود

رشته هوش مصنوعی، باید ها و نبایدها و جزئیات تحصیل

 معرفی رشته هوش مصنوعی (AI) بخشی از علم کامپیوتر است که به طراحی سیستم‌های هوشمند مربوط می‌شود. یعنی سیستم‌هایی که ویژگی‌های انسانی مانند درک زبان، یادگیری، استدلال، توانایی حل مشکلات، قدرت تفکر، برقراری ارتباط و… دارند. در واقع هوش مصنوعی عبارت است از تشخیص کامپیوتری، استدلال و عمل. به این صورت که رفتار انسان را شبیه‌سازی کرده و به تقلید از آن می‌پردازد. پس باید وظایفی را به صورت هوشمندانه اجرا کند که منجر به ایجاد دقت، سازگاری و بهره‌وری عظیم برای کل سیستم شود.

مهندسان فناوری هوش مصنوعی، به دنبال راه‌های زیادی برای گسترش کسب‌وکارها هستند تا آن‌ها را توانمندتر و ارزشمندتر کنند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی در صنعت رسانه‌های اجتماعی، در بخش روزنامه‌نگاری استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن در برنامه‌های بانکی مانند چت بات‌ها، همراه بانک، کشف کلاهبرداری، تعامل با مشتری و غیره استفاده کرد. در این مقاله قرار است در مورد نحوه تحصیل و کسب دانش در مورد این فناوری نوین صحبت کنیم.

شاخه های هوش مصنوعی۱۴۰۳

علم هوش مصنوعی دارای گرایش‌هایی است که در راستای تشریح سیستم‌ها به کار می‌رود و اهداف هر کدام در راستای انجام وظایفی در سیستم‌های کامپیوتری برای الگوبرداری و تقلید از رفتارهای انسانی و هوش انسانی می‌باشد. این اهداف ممکن است در بعضی اوقات با استفاده از یک الگوریتم ساده انجام شود و در برخی موارد با بکارگیری از چندین الگوریتم پیشرفته حل شود.

از آنجایی که رشته هوش مصنوعی علمی است که به دنبال تشخیص، استدلال، درک و عمل است؛ این اتفاق باعث شده است تا الگوریتم هایی طراحی و ساخته شود که تنوع هرکدام از این الگوریتم ها منجر به این شده است که هوش مصنوعی به چندین شاخه تبدیل شود که هر کدام از آن‌ها نقش تاثیرگذاری در رشد فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها دارند. برخی از شاخه های هوش مصنوعی برای استفاده از سیستم‌های استدلالی به کار می‌روند که آن‌ها را بصورت شهودی در برخی از کامپیوترهای امروزی می‌بینیم.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

کاربرد رشته هوش مصنوعی چیست ؟

رشته هوش مصنوعی با هدف خودکار کردن انجام فعالیت‌های ساده توسط ماشین در دهه ۱۹۵۰ ظهور پیدا کرد و رفته رفته، با پیشرفت در این حوزه و انجام پژوهش‌های مختلف درباره آن و ارائه مدل‌ها و الگوریتم‌های پیچیده و قوی، کاربرد این شاخه از فناوری در زندگی بشر به مراتب پیشرفته‌تر و گسترده‌تر شده است

  • استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت ابزارهای تشخیص صدا و درک زبان انسان: ابزارهای هوشمندی نظیر Siri و Alexa‌ که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، قادر هستند صدای انسان را تشخیص دهند و فعالیت‌های مرتبط با نیاز انسان را انجام دهند.
  • کاربرد هوش مصنوعی در طراحی و ساخت ماشین‌های خودران: با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی می‌توان ابزارهایی را ساخت که قادر هستند اشیا و محیط اطراف خود را تشخیص دهند. ماشین‌های خودران به این ابزارها مجهز هستند و می‌توانند بدون راننده، در مسیر مشخص شده، حرکت کنند.
  • استفاده از هوش مصنوعی در سرویس‌دهی به مشتریان: بسیاری از شرکت‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود استفاده می‌کنند
بازارکار رشته هوش مصنوعی در ایران۱۴۰۳

بازار کار رشته هوش مصنوعی در ایران به دلیل سرعت پیشرفت بسیار بالا تکنولوژی و نیاز صنایع مختلف به سیستم های هوشمند، بسیار مورد استقبال متخصصان در زمینه های شغلی گوناگون قرار گرفته است. در واقع فارغ التحصیلان رشته هوش مصنوعی می ‌توانند در مشاغلی مانند ساخت و طراحی ربات ‌های پیشرفته و فوق پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی و طراحی و تولید نرم افزارهای شناسایی و تشخیص در حوزه های مختلف به بازار کار جذاب هوش مصنوعی جذب شوند.

به طور کلی رشته هوش مصنوعی مجموعه ‌ای از فرصت ‌های شغلی را در بازار کار و صنایع مختلف ایجاد می کند و به عنوان یکی از رقیب‌ های فناوری و تکنولوژی در آینده نزدیک می باشد. با این حال یکی از مشکلاتی که در بازار کار رشته هوش مصنوعی در ایران وجود دارد این است که زیرساخت های لازم برای رشد و پیشرفت این علم در بسیاری از زمینه های صنعتی و خدماتی فراهم نشده است.

در واقع هوش مصنوعی برای طراحی و ساخت یک سیستم و مجموعه هوشمند، به ارائه تکنیک ‌ها در آزمایشگاه های مخصوص نیاز دارد. قابل ذکر است که کشور آمریکا با داشتن ۷ دانشگاه برتر در رشته هوش مصنوعی، بازار کار گسترده ای در این زمینه را برای علاقه مندان به این رشته در صنایع مختلف ایجاد کرده است.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

معرفی کامل رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

آرکا مشاوره

صفر تا صد رشته فیزیوتراپی $ درآمد، بازار کار، گرایش، شرایط و ….

آرکا مشاوره

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید