مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی کامل رشته پزشکی | بازار کار و …

معرفی کامل رشته پزشکی/مرکز مشاوره آرکا

یکی از مهمترین و محبوب ترین رشته های گروه تجربی، رشته پزشکی است. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

قبولی در این رشته کار به نظر دشواری به حساب می آید اما امکانپذیر است. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل درباره ی رشته تحصیلی است. شما با داشتن اطلاعات کامل در مورد مراحل تحصیل می توانید به اهداف خود برسید.

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند که این گروه ها هر چند با وجود تفاوت هایی همگی نام مشترک بیمار را نزد پزشک یدک می کشند.

بیماران می دانند که برای سلامتی و تندرستی باید به پزشک برای درمان اعتماد کنند و در نتیجه این اعتماد تصمیم گیری در مورد سلامتی شان را به پزشک می سپارند.

تقریباً در سراسر تاریخ ثبت شده و در ھر بخشی از جھان، پزشک بودن معنی خاصی را داشته است و مردم برای کمک گرفتن در مورد فوری ترین نیازھای خود، تسکین از درد و رنج و بازگرداندن سلامتی به نزد پزشکان مراجعه می کنند. آنھا به پزشکان اجازه دیدن، لمس کردن و دست زدن به ھر قسمتی از بدنشان، حتی محرمانه ترین قـسمت ھا را هم می دھند. انجام می دھند چون که ایمان دارند پزشک شان به نفع آنھا کار خواھد کرد.

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

معرفی دوره‌های تحصیل در رشته پزشکی

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این رشته، برنامه‌ریزی دقیق است. شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و یک چشم‌انداز کلی در این رشته قبول شوید. برای داشتن اطلاعات بیشتر ابتدا مراحل تحصیل این رشته را برای شما معرفی می‌کنیم. مراحل تحصیل در این رشته شامل ۴ دوره زیر است:

علوم پایه
فیزیوپاتولوژی
کارآموزی بالینی(استاژری)
کارورزی بالینی(اینترنی)

دوره اول: علوم پایه

اولین دوره‌ای که در رشته پزشکی عمومی باید پشت سر گذاشت، دوره علوم پایه است. این دوره معمولا در یک مقطع ۲ ساله و در ۴ ترم به دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود. دانشجویان در این دوره با مباحث اولیه و پایه پزشکی آشنا می‌شوند. معمولا در این دوره مجموعه‌ای از دروس تئوری به دانشجویان تازه وارد ارائه می‌شود. دانشجویان بعد از گذراندن ۴ ترم، آزمون جامع می‌دهند و وارد دوره بعدی می‌شوند. دروس علوم پایه عبارتند از:

آناتومی
بیوشیمی
بافت‌شناسی
اپیدمیولوژی
جنین‌شناسی
ایمنی‌شناسی
فیزیولوژی
روانشناسی
ژنتیک
تغذیه
میکروب‌شناسی
انگل‌شناسی
قارچ‌شناسی
ویروس‌شناسی
آسیب‌شناسی عمومی
دروس عمومی
زبان تخصصی

دوره علوم پایه، یکی از مهم‌ترین مراحل دوره رشته پزشکی است زیرا دانشجویان با اساس و پایه بدن و وضعیت آن آشنا می‌شوند. دانشجویان بعد از گذراندن این دوره و شرکت در آزمون جامع، وارد دوره فیزیوپاتولوژی می‌شوند.

دوره دوم: فیزیوپاتولوژی

دوره دوم رشته پزشکی عمومی، فیزیوپاتولوژی است. این دوره معمولا ۱ ساله است و ۶ الی ۷ ترم دارد. دروس فیزیولوژی و فارماکولوژی در این دوره به دانشجویان ارائه می‌شود. امتحانات این دوره معمولا به صورت ماهانه برگزار می‌شوند. دانشجویان در این دوره با ساختار و انواع بیماری‌های بدن به طور کامل و دقیق آشنا می‌شوند. دروس فیزیوپاتولوژی عبارتند از:

آسیب‌شناسی اختصاصی
سمیولوژی
فارماکولوژی
پاتولوژی تئوری
دوره فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها
فیزیک پزشکی
و …

دانشجویان بعد از گذراندن این دوره وارد دوره سوم و محیط بیمارستان می‌شوند. دوره سوم، کارآموزی بالینی یا استاژری است.

دوره سوم: کارآموزی بالینی(استاژری)

دوره سوم که به آن کارآموزی بالینی گفته می‌شود دانشجویان را وارد محیط بیمارستان می‌کند. این دوره معمولا به صورت ۲ ساله است و در ۴ الی ۵ ترم به دانشجویان پزشکی ارائه می‌شود. این دوره به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می‌شود. دانشجو در این دوره در ساعات مشخصی از شب به عنوان کشیک فعالیت می‌کند. دوره استاژری به دانشجویان کمک می‌کند تا در محیط بیمارستان، آموزش‌های تئوری خود را به صورت عملی یاد بگیرند. دانشجویان بعد از گذراندن این دوره در یک آزمون پیش کارورزی شرکت می‌کنند. قبولی در این آزمون، مجوز ورود به دوره کارورزی بالینی است. کارآموزی بالینی شامل دوره‌های زیر است:

جراحی
بخش داخلی
کودکان
چشم
زنان و زایمان
گوش، حلق و بینی
رادیولوژی
پوست
بیماری‌های اعصاب
بیماری‌های عفونی

دوره چهارم: کارورزی بالینی (اینترنی)

آخرین دوره رشته پزشکی عمومی، کارورزی بالینی یا اینترنی است. این دوره معمولا دو ساله است و کاملا در بیمارستان سپری می‌شود. فعالیت دانشجویان در این دوره زیر نظر اساتید صورت می‌گیرد. کارورزی بالینی یا اینترنی سخت‌ترین دوره پزشکی است زیرا دانشجویان به صورت مستقیم با بیماران سروکار دارند. اگر دانشجویان این دوره را با موفقیت سپری کنند و در آزمون موفق شوند، رسما به عنوان یک پزشک به جامعه معرفی می‌شوند. دروس این دوره عبارتند از:

کارورزی بخش چشم
کارورزی بخش جراحی
کارورزی بخش سوختگی
کارورزی بخش ارتوپدی
کارورزی بخش اطفال
کارورزی بخش گوش، حلق و بینی
کارورزی بخش زنان و زایمان
کارورزی بخش اورژانس
کارورزی بخش پوست
و …

دانشجویان بعد از گذراندن این دروس و موفقیت در آزمون، شماره نظام پزشکی خود را نیز دریافت می‌کنند.

 

بازار کار، درآمد، موقعیت شغلی رشته پزشکی در ایران

بازار کار رشته پزشکی از منزل شخصی شروع و تا بيمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کليه مراکز درمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ورزشگاه ها و غيره گسترش می يابد و در صورت بضاعت و توانائی مالی امکان تأسيس مطب را نيز می توان يکي از بخش هايی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می کند.

امروزه از گوشه و کنار می شنویم که برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از طرفی دیگر فارغ التحصیلان رشته پزشکی می توانند کارهای پژوهشی گسترده ای انجام دهند که متاسفانه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند بسیار انگشت شمارند، در واقع بسیار از پزشکان بیشتر ترجیح می دهند به کارهای درمانی در مطب های خود بپردازند.

سختی های رشته پزشکی

داوطلبان گروه تجربی قبل از انتخاب رشته پزشکی باید اطلاعات کافی و کاملی در مورد این رشته داشته باشند. این بدین معنی است که داوطلبان باید با سختی‌های رشته پزشکی آشنا باشند و با توجه به این دشواری‌ها به سراغ انتخاب این رشته بروند. یکی از بزرگ‌ترین سختی‌های رشته پزشکی به مدت زمان تحصیل این رشته مربوط می‌شود. داوطلبان از زمان ورود به دانشگاه تا کسب مدرک دکترای عمومی باید ۸ سال دروس مختلف را مطالعه کنند. بنابراین سخت‌ترین قسمت رشته پزشکی مدت زمان طولانی این دوره تحصیلی است. یکی دیگر از دشواری‌های این رشته به رقابت فشرده و زیاد این رشته مربوط می‌شود. داوطلبان برای اینکه بتوانند در این رشته قبول شوند باید مدت زمان زیادی را صرف مطالعه دروس تخصصی گروه تجربی کنند. تعداد داوطلبانی که برای این رشته تحصیلی اقدام می‌کنند بسیار زیاد است و همین موضوع نیز رقابت بین داوطلبان را افزایش می‌دهد.

رشته پزشکی اصطلاحات دشوار و سخت خود را دارد. داوطلبان باید در طول دوران تحصیل خود تمامی این اصطلاحات دشوار را یاد بگیرند. واحدهای تئوری که داوطلبان باید در طول این دوره ۸ ساله سپری کنند بسیار زیاد هستند. از طرفی دیگر کتاب‌های این واحدها حجم بسیار بالایی دارند. تمامی این وارد دست به دست هم می‌دهند تا داوطلبان هنگام مطالعه این دروس با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. رشته پزشکی شرایط استرس زا زیادی دارد. متاسفانه دانشجویان در طول دوران تحصیل و پس از آن با صحنه‌های دلخراش زیادی روبه‌رو می‌شوند، زیرا آن‌ها مرگ و انواع خونریزی‌ها را مشاهده می‌کنند. داوطلبانی که به دنبال پذیرش در این رشته هستند باید روحیه همدلی بسیار بالایی داشته باشند تا به افراد بیمار کمک کنند. همان طور که مطالعه می‌کنید این رشته دشواری‌های زیادی دارد و داوطلبان باید با آگاهی کامل به سراغ انتخاب این رشته تحصیلی بروند.

تخصص های رشته پزشکی

دانشجویان پس از ۸ سال مطالعه دروس مختلف از رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل می‌شوند. برخی از دانشجویان با همین مدرک دکترای عمومی به سراغ فعالیت‌های پزشکی خود می‌روند. اما برخی از داوطلبان راضی به این مدرک دکترای عمومی نیستند. برخی از فارغ‌التحصیلان رشته دکترای عمومی به سراغ اخذ مدرک تخصص می‌روند. کسب مدرک تخصص نیز با توجه به رشته مورد نظر ۴ الی ۶ سال زمان می‌برد. دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌توانند در یکی از رشته‌های زیر با توجه به علاقه خود به سراغ اخذ مدرک تخصصی بروند:

بخش اول

تخصص طب اورژانس
تخصص جراحی مغز و اعصاب
تخصص خون (هماتولوژی)
جراح زنان و زایمان
تخصص مردان (آندرولوژی)
تخصص تغذیه
تخصص جراحی گوش، حلق و بینی
تخصص قلب و عروق
تخصص الکتروفیزیولوژی قلب
تخصص نوزادان
متخصص اطفال
تخصص رادیولوژی
تخصص پزشکی هسته‌ای
تخصص پرتو درمانی
تخصص آلرژی یا ایمونولوژیست (متخصص ایمنی‌شناسی)
تخصص عفونی و گرمسیری
تخصص همه‌گیری ‌شناسی (اپیدمیولوژیست)
تخصص مغز و اعصاب
تخصص داخلی
تخصص جراحی عمومی
تخصص گوارش
پزشک خانواده
تخصص بیهوشی
تخصص جراحی استخوان و مفاصل
تخصص مفاصل
تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی
تخصص مراقبت‌های ویژه
تخصص روان ‌پزشکی
تخصص پوست
تخصص آسیب‌شناسی
تخصص پا (پودیاتریست)
تخصص چشم پزشکی
تخصص ژنتیک پزشکی
پزشک سالمندان
تخصص طبیعت ‌درمانی
پزشک هومیوپاتی

بخش دوم

تخصص طب آیورودا (طب هندی)
میکروبیولوژیست
تخصص طب تشخیصی
تخصص کایروپراکتیک
تخصص بینایی ‌سنجی
تخصص شنوایی ‌سنجی
تخصص انگل‌شناسی
تخصص طب خواب

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

معرفی رشته هوش مصنوعی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ _ شرایط و نکات مهم

آرکا مشاوره

آخرین رتبه قبولی داروسازی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲| رتبه قبولی ۱۴۰۳ و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید