مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

شرکت کنندگان نوبت اول و دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ که مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند، در مهلت مقرر ( ۱۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۳ ) می توانند فرم انتخاب رشته خود را پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته که در سایت سنجش به نشانی sanjesh.irg منتشر می گردد و آگاهی از شرایط و ضوابط آن تکمیل نمایند. داوطلبان برای داشتن انتخاب رشته خوب لازم است شهریه، مسافت، علاقه و بازار کار را در نظر داشته باشند.

زمان و شرایط انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳، طی دو روز متوالی دفترچه انتخاب رشته همه گروه های آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) روی سایت سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد. داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ مجاز به انتخاب رشته شدند، می توانند در تاریخ مشخص شده نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

انتخاب رشته مجدد کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴ شهریور ماه آغاز و تا ۱۸ همان ماه ادامه خواهد داشت. 

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

تمدید زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

در حال حاضر اطلاعیه ای در این خصوص منتشر نشده است که به محض انتشار آن در این قسمت اطلاع رسانی خواهد شد.

نکات مهم در انتخاب رشته

✅در فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ دوره های روزانه در دانشگاه ها با جایگاه علمی بالا را در اولویت قرار دهید.

✅زیرگروه ها از کنکور سراسری حذف شده اند و درصد تمامی دروس یکسان می باشد. 

✅در سال ۱۴۰۳ سوابق تحصیلی به صورت قطعی ۵۰ درصد اعمال اثر می کنند. یعنی در صورت بالا بودن معدل منجر به بهبود رتبه کنکور و در صورت پایین بودن معدل منجر به افت رتبه خواهند شد.

✅ اگر در زمان ثبت نام کنکور کارت اعتباری دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی را خریداری نکرده اید، نگران نباشید چراکه امکان پرداخت هزینه خرید کارت در این دو دوره در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰‌۳ امکان پذیر است.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

در فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرده و بر این اساس اولویت بندی خود را انجام دهید. 

علاقه

اولین و مهم ترین مورد که در فرایند انتخاب‌رشته باید به آن توجه کنید، علاقه به رشته تحصیلی می باشد. به هیچ عنوان رشته ای که به آن علاقه ای ندارید را انتخاب نکنید.

آینده شغلی

قبل از انتخاب رشته حتما در مورد بازار کار و آینده شغلی آن نیز بررسی کنید. پس از تحصیل در رشته خود باید وارد بازار کار شوید و در صورتی که رشته تحصیلی شما بازدهی مالی و شغلی خوبی نداشته باشد، دچار مشکلات زیادی خواهید شد. 

شهریه

برخی از دوره های دانشگاهی شهریه پرداز هستند و دانشجویان باید برای هر ترم تحصیلی شهریه مشخصی را پرداخت نمایند. حتما در مورد میزان شهریه هر دوره دانشگاهی و رشته تحصیلی خود تحقیق کرده و با آگاهی کامل انتخاب‌رشته نمایید. 

مسافت

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در فرایند انتخاب رشته، مسافت دانشگاه تا محل زندگی می باشد. فاصله زیاد شما را در طول دوران تحصیل خسته و فرسوده می کند. البته شما می توانید در خوابگاه های دانشجویی اقامت داشته باشید اما زندگی در خوابگاه نیز مشکلات خود را دارد که باید از آن ها اطلاع یابید. 

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

مطالب مرتبط:

کارنامه قبولی رشته حقوق دانشگاه خوارزمی تهران ۱۴۰۲| آخرین قبولی و درصدهای لازم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه استخدامی تامین اجتماعی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

معاینات پزشکی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید