مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

نکات مهم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳| نکات طلایی

نکات مهم کنکور سراسری 1403

تمامی داوطلبان پس از شرکت در هر یک از نوبت های کنکور سراسری می بایست نسبت به چینش و ثبت انتخاب رشته ۱۴۰۳ خود با توجه داشتن به صفر تا صد و نکات مهم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ از قبیل شهریه، سطح دانشگاه، موقعیت و مکان دانشگاه، علاقه، مسافت و … از تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ به مدت ۵ روز، در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام نمایند.

نکات کلی در رابطه با انتخاب رشته درست و اصولی: برای یک انتخاب رشته درست ابتدا باید هدف تان از ادامه تحصیل را مشخص کنید. به این نکته مهم توجه کنید که تضمینی وجود ندارد با دانشگاه رفتن شما فرد موفقی شوید بلکه برای موفق شدن راههای بی شمار دیگری نیز وجود دارند. در ادامه، در مورد رشته هایی که می خواهید انتخاب کنید از منابعی مانند اساتید، فارغ التحصیلان، دبیران، کتب معرفی رشته های دانشگاهی و پیک سنجش کسب اطلاع کنید. صرفا بر اساس رتبه انتخاب رشته نکنید. توجه کنید که انتخاب و احتمالا پذیرش در رشته هایی که از آنها اطلاع کافی ندارید، مورد علاقه شما نیست، با ویژگیهای شخصیتی شما هم خوانی ندارد و یا صرفا بنا به خواست والدین یا افراد دیگر تاثیر گذار در زندگی شما انتخاب می¬شوند، ضمن اینکه شما را از اهداف مهم زندگیتان دور می سازد، ضررهای روانی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را در آینده برای شما به همراه خواهد داشت. منبع: پیک سنجش – برای یک انتخاب رشته درست به علاقه خودتان خیلی اهمیت دهید. شما قرار است یک رشته را انتخاب کنید به گونه ای که سال های سال در آن رشته تحصیل کنید و اگر انتخاب درستی انجام دهید بعدا لازم نخواهد شد تغییر رشته دهید. اگر به رشته ای که انتخاب می کنید علاقه داشته باشید هم از زندگی خودتان لذت می برید و هم اینکه بسیار موفق خواهید شد.

ایده آل ترین ترتیب انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ باید دقیق و اصولی انجام بشه تا داوطلبا بتونن شانس قبولی در بهترین انتخاب نکات مهم کنکور سراسری۱۴۰۳ رو داشته باشن. برای اینکار در اولین مرحله، باید دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رو که معمولا بعد از اعلام نتایج اولیه منتشر میشه رو دانلود کرده و اون رو با دقت بخونن تا از شرایط و نوع پذیرش همه رشته ها مطلع بشن.

از اونجایی که نرم افزار سازمان سنجش به ترتیب دونه به دونه اولویت های انتخابی داوطلبا رو از بالا می خونه و برای هر رشته ای که پذیرش بشین همون جا متوقف میشه، پس ترتیب انتخاب ها و اینکه کدام رشته محل رو انتخاب  و رعایت نکات مهم کنکور سراسری ۱۴۰۳بالاتری بزنین اهمیت زیادی داره. پس همه اصولی که برای ترتیب انتخاب رشته باید توسط تمامی داوطلبای انتخاب رشته رعایت بشه. خوب برای چینش انتخاب ها اولین موردی که باید بهش توجه بشه اینه که، داوطلب باید انتخاب هاش رو از رویایی ترین و بهترین رشته دلخواه ثبت کنه یعنی انتخاب هایی که شانس قبولی فرد در اون رشته محل ها نسبت به رتبه ای که دارن، خیلی کمه و در اون رشته محل ها به صورت خیلی خوشبینانه شانس قبولی دارن، یعنی انتخاب هایی اگه خوش شانس باشن در  اون رشته محل ها پذیرش میشن. اصلا هم به این فکر نکنن که شانس قبولی در این رشته ها خیلی ضعیفه.

و در ادامه هم برن سراغ انتخاب های بدبینانه، منظور از انتخاب های بدبینانه اینه که، شما در اون رشته محل ها شانس قبولی خیلی بالا و قوی ای دارن. پس انتخاب هایی در این جایگاه ها ثبت بشن که شانس قبولی فرد در این انتخاب ها به صورت صد در صد هستش. پس به طور کلی مثلا برای انتخاب رشته کنکور سراسری که داوطلب ۱۵۰ تا انتخاب دارن باید ۴۰ تا انتخاب اول انتخاب های خوشبینانه باشه، ۸۰ انتخاب بعدی انتخاب های منطقی باشه و ۳۰ انتخاب آخر انتخاب های بد بینانه باشه. که این ایده آل ترین ترتیب انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ به حساب میاد.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۴ با تاثیر ۶۰% معدل (۶۰ درصد سوابق تحصیلی)

اشتباه بزرگ در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، اولویت بندی نامناسب رشته ها: این اتفاق برای بسیاری از داوطلبان روی داده است که هنگام اعلام نتایج نهایی هر چند رتبه برای رشته های بهتر و مورد علاقه خود را کسب کرده اند، اما در رشته هایی پذیرفته شده اند که اولویت پایین تری برای آن قائل بوده اند. علت این رخداد ترتیب نادرست انتخاب رشته هاست (داوطلبان سعی نمایند حتما با در نظر گرفتن ویژگیهای فردی مثل علاقه، ارزش و مهارت و با کسب اطلاعات کافی از رشته های دانشگاهی و مشورت با افراد مطلع و متخصص، با توجه به رتبه ای که کسب نموده اند، لیستی از رشته های دلخواه تهیه کرده و به ترتیب اولویت، آنها را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند).
پر کردن صحیح و با دقت فرم انتخاب رشته اینترنتی: پس از زحمات فراوانی که داوطلب متحمل می شود و به انتخاب رشته مبادرت می ورزد لازم است هنگام پر کردن فرم انتخاب رشته در مرتب کردن و وارد کردن کد رشته های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی، دقت کافی به عمل آید. بی دقتی و نوشتن کدهای نادرست ممکن است به پذیرش فرد در رشته هایی منجر شود که به هیچ وجه مورد نظرش نبوده است. به هنگام ثبت نام اینترنتی دقت لازم را به عمل آورید و در پایان از روی فرم انتخاب رشته خود پرینت تهیه کنید.
مطالعه نکات مهم در انتخاب رشته هم مفید است

معیار های انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

معیار های مختلف دیگه ای هم برای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ وجود داره مثل اعتبار علمی دانشگاه های انتخابی، مسافت رفت و آمد و هزینه تحصیل و خیلی معیار های دیگه که در ادامه هر کدوم رو برای داوطلبای این انتخاب رشته توضیح داده شده. یک موردی که در ترتیب انتخاب رشته کنکور خیلی از داوطلبا اهمیت داره اعتبار علمی دانشگاه هاست. اگه جزو داوطلبایی بوده که اعتبار علمی دانشگاه ها اهمیت داره، برای این کار کافیه به سایت دانشگاه رشته مد نظرتون مراجعه کرده و رزومه هیئت علمی و اساتید رو با هم مقایسه کرد.

برای خیلی از داوطلبا هم هزینه تحصیل اهمیت زیادی داره. داوطلبا برای تحصیل در همه دوره های دانشگاه های سراسری به غیر از دوره روزانه باید شهریه پرداخت کنن. پس بهتره قبل از چینش انتخاب ها حتما شهریه دانشگاه شبانه، غیر انتفاعی، پردیس خود گردان و پیام نور رو بررسی کنین و با توان مالی خود سنجید.

 بعضی از داوطلبا هم هستن که بهشون اجازه تحصیل در یک شهر دیگه داده نمیشه و فاصله محل زندگی تا دانشگاه براشون خیلی مهمه. بنابراین لازمه که حتما رشته محل های ارائه شده در استان خود و استان های هم جوار رو در اولویت های بالاتر قرار داده و از اونجایی که اگه دوره روزانه پذیرش بشن و ثبت نام نکنن.

 یکی از مواردی هم که برای خیلی از داوطلبا جزو اولویت مهم انتخاب رشته لحاظ میشه، کیفیت اون دانشگاه هست. اگه بخواهیم کیفیت دانشگاه ها رو از بیشترین کیفیت نام ببریم به این صورته که اول دوره روزانه، دوم شبانه، سوم پردیس خودگردان، چهارم غیرانتفاعی، پنجم دانشگاه های آزاد و در آخر هم دانشگاه پیام نوره.

در آخر با توجه به همه موارد گفته شده مرحله به مرحله پیش برین و انتخاب رشته اصولی رو برای خودتون انجام بدین، مهم تر از همه موارد گفته شده علاقه شماست. ببینین هدف و علاقه شما چیه و به دنبال چه چیزی هستین و اون رو در اولویت   انتخاب رشته خودتون بزارین. 

داوطلبایی که قصد دارن قبل از انتخاب رشته اصلی خودشون، بررسی کنن که با رتبه ای که دارن کجا می تونن قبول بشن، می تونن از نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری استفاده کنن.

حتما بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

جایگاه علاقه در انتخاب رشته: علاقه را می‌توان به ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام انتخاب تعبیر نمود. گرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید بتوان علاقه را نوعی انگیزه بالفعل قلمداد نمود، ولی بهتر است در مسائل حساسی مانند انتخاب رشته که به آینده داوطلب مربوط می‌شود، هر کدام را در جایگاه ویژه خود قرار دهیم، بدون آن‌که ربط مستقیم آن‌ها را نادیده بگیریم. داوطلب نمی‌تواند در کنکور سراسری و در هدف ورود به دانشگاه بدون انگیزه باشد و احتمالاً پذیرش دشواری این رقابت سنگین باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی باشد، اما ممکن است که هنوز علائق وی شکل واضحی نیافته باشند و داوطلب از میان رشته‌های متنوع دانشگاهی به علاقه واقعی خود دست نیافته باشد. به هر حال، احتمالاً هر داوطلبی باید به یک یا چند رشته تحصیلی علاقه داشته باشد. در این‌جا علاقه به معنای خواستن و دوست داشتن شفاف است بدون این‌که عوامل خارجی این خواستن را کدر نموده باشند. انگیزه کاذب می‌تواند ایجاد علاقه کاذب کند. بدین ترتیب که ممکن است داوطلب در فضایی قرار گیرد که دیگران همواره از رشته‌های خاص دانشگاهی برای وی بتی را ساخته باشند و با صدها دلیل (فهمیده و نفهمیده) رشته‌های مطلوب خود را برای داوطلب بیارایند، و به تدریج علاقه کاذبی را در وجود او بنشانند. در اینجاست که خانواده داوطلب و نیز دوستان واقعی او باید به وی کمک کنند تا او علائق واقعی و اصیل خود را از علائق کاذب باز شناسد. علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه براساس انگیزه واقعی شکل بگیرد، از آن باید به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته یاد کرد.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

سایر نکات مهم برای انتخاب رشته درست و اصولی کنکور  ۱۴۰۳

۱- قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.
۲- در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.
۳- قبل از انتخاب رشته در باره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی لازم را انجام دهید.
۴- دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه کنید و هنگام دریافت برگه انتخاب رشته با اطلاعیه ها و نکاتی که سازمان سنجش یا دانشگاه ها در مورد ظرفیت و شرایط پذیرش منتشر می کنند توجه نمایید.
۵- براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مشاهده نتایج کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

بورسیه دانش کنکور سراسری | نکات مهم

آرکا مشاوره

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳|تجربی، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید