مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

چند بار میتوان ترمیم معدل کرد برای کنکور ۱۴۰۴

چند بار میتوتن ترمیم معدل کرد برای کنکور 1404

برای شرکت در کنکور ۱۴۰۴ چند بار میتوان ترمیم معدل کرد؟ فرصت مجدد برای ترمیم معد داده خواهد شد؟ آیا امکان افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل وجود دارد؟ این ها سوالاتی هستند که ذهن اکثر داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ را درگیر کرده است. در ادامه به توضیحات پیرامون چند بار میتوان ترمیم معدل کرد برای کنکور ۱۴۰۴ خواهیم پرداخت.

ترمیم معدل چیست ؟

در سال های گذشته سازمان سنجش و آموزش کشور قوانین جدیدی مبنی بر اعمال نمرات کسب شده توسط دانش آموزان در دوره دبیرستان را تصویب کرده است. همین موضوع باعث می شود تا متقاضیان شرکت کننده در کنکور به دنبال کسب نمرات خوب، بالا بردن معدل خود و ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۴ باشند. با توجه به اینکه قوانین مربوط به اعمال نمره معدل در سال های گذشته تصویب شده است و در بسیاری موارد دانش آموزان نظام های قدیمی تمایل دارند تا معدل خود را افزایش دهند و از امتیاز این قانون استفاده کنند.

در همین راستا، سازمان سنجش امکانی را برای دانش آموزان فراهم آورده است تا بتوانند با تلاش مجدد نمره کسب شده را در دروس مد نظر افزایش دهند و شانس خود را برای قبولی در کنکور افزایش دهند. به این شرایط که فرد بتواند مجدد در آزمون ها شرکت کرده و نمره جدیدی به دست بیاورند را قانون ترمیم معدل می نامند. در قانون ترمیم معدل دانش اموزان ضمن دارا بودن شرایط تعریف شده می توانند یکبار دیگر در آزمون دروس مد نظر شرکت کرده و پس از آن در زمان ثبت نام در کنکور، سازمان سنجش نمره جدید را برای فرد در نظر می گیرد. دانش آموزان نظام جدید تحصیلی، نظام قدیم، فارغ التحصیلان کار و دانش و فنی حرفه ای و … می توانند با مراجعه به مدارس بزرگسالان و یا پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش، ثبت نام خود را انجام دهند و پس از آن در موعد مقرر در آزمون شرکت کنند. پس از ارائه نمره جدید، سازمان سنجش آن را برای فرد در نظر گرفته و امتیاز آن اعمال می شود. در مجموع پاسخ این سوال که، ترمیم معدل چیست می توان گفت که این موضوع در اصل امتیاز ویژه ای است که برای ارائه شانس به متقاضیان شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۴ با تاثیر ۶۰% معدل (۶۰ درصد سوابق تحصیلی)

زمان ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم و جدید ۱۴۰۴

همانطور که پیش تر اشاره شد ترمیم معدل روشی می باشد که دانش آموزان و فارغ التحصیلان یا داوطلبان آزاد می توانند به منظور ارتقا سوابق تحصیلی در امتحانات دروس نهایی شرکت کرده و در صورتی که در آن، نمره بالاتری نسبت به نمره قبلی اخذ کرده باشد، به عنوان نمره جدید برای درج در سوابق تحصیلی و تاثیر در کنکور برای سازمان سنجش ارسال می گردد.

زمان ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی برای کنکور ۱۴۰۴ معمولا یک ماه قبل از زمان برگزاری امتحانات نهایی خرداد می باشد. داوطلبان جهت ترمیم معدل خود جهت بهبود نتیجه کنکور می توانند یک ماه قبل از زمان برگزاری امتحانات نهایی جهت ثبت نام ترمیم معدل، به سایت آموزش و پرورش مای مدیو به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند.

زمانبندی ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم و پیش دانشگاهی ۱۴۰۴
مراحل  تاریخ
زمان ثبت نام فروردین ماه ۱۴۰۴
تمدید مهلت ثبت نام اعلام نشده
زمان امتحانات خرداد ماه ۱۴۰۴
زمان اعلام نتایج تیر ماه ۱۴۰۴

لازم به ذکر است متقاضیان بعد ثبت نام در امتحانات ترمیم معدل می توانند از طریق بخشنامه های سایت آموزش و پرورش تاریخ دقیق امتحانات دروس ترمیم معدل و ایجاد سابقه تحصیلی خرداد ماه ۱۴۰۴ را بدست آورند. لازم به ذکر است امتحانات ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی صرفا یکبار در سال و در خرداد ماه برگزار می شود و در شهریور و دی ماه برگزار نخواهد شد.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۴| راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

افراد مجاز برای شرکت در ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۴

ترمیم معدل تنها برای شرکت کنندگان کنکور به جهت استفاده از تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است تاثیر سوابق تحصیلی کنکور شامل سه گروه از داوطلبان کنکوری می شود و تنها این دسته از متقاضیان جهت بهبود معدل خود مجاز به شرکت در ترمیم معدل هستند. افراد مجاز برای شرکت در ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۴ عبارتند از:

داوطلبان دارای دیپلم های نظری نظام جدید (۳-۳-۶)

متقاضیان دارای دیپلم های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش نظام جدید (۳-۳-۶)

فارغ التحصیلان دوره پیش دانشگاهی دارای سابقه تحصیلی (۴ عنوان درس نهایی)

فارغ التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی ترمی واحدی دارای مدرک پیش دانشگاهی ( از سال ۱۳۸۴ به بعد)

فارغ التحصیلانی که قبلا با توجه به مراحل و نحوه ایجاد سابقه تحصیلی، اقدام به ایجاد سابقه تحصیلی نموده اند.

مشمولان ایجاد سابقه تحصیلی

فارغ التحصیلان دوره متوسطه شاخه نظری نظام های آموزشی قبل از سال ۱۳۸۴

دانش آموزان و فارغ التحصیلان نظام های آموزشی شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای

فارغ التحصیلان مدارس بین الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی.

طلاب حوزه های علمیه که دارای سطح یک حوزه هستند.

فارغ التحصیلان دروه پیش دانشگاهی قبل از سال ۱۳۹۱

فارغ التحصیلان و دانش آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود.

سایر فارغ التحصیلان دوره متوسطه فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی

با توجه به بخشنامه ترمیم معدل، اگر دیپلم نظام قدیم (دیپلم قبل از سال ۸۴) یا فنی حرفه ای و کاردانش دارید یا دیپلم تان را پیش از سال ۸۴ گرفتید، مشمول سوابق تحصیلی نبوده و نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم ندارید. همچنین اگر به جای پیش دانشگاهی می خواهید از مدرک کاردانی تان استفاده کنید یا پیش دانشگاهی تان را قبل از سال ۹۱ دریافت کردید نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی ندارید.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۴| راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴

مدیرکل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ شامل پایه یازدهم و دوازدهم خواهد بود و به ۶۰ درصد قطعی می‌رسد.

وی اعمال قطعی سوابق تحصیل دانش آموزان را از مهم ترین تغییرات کنکور در این مصوبه عنوان کرد و افزود: منظور از سابقه تحصیلی دانش آموزان در کنکور، نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه است که امتحانات آن به شیوه نهایی و سراسری و تشریحی برگزار می‌شود نه امتحانات داخلی.

سلطانیان اظهار کرد: تأثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۳ از ۴۰ به ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در کنکور سال ۱۴۰۴ نیز این سهم به ۶۰ درصد قطعی و شامل پایه یازدهم و دوازدهم می‌رسد و سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۵ نیز شامل هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود.

این مقام مسئول، هدف اصلی از این کار را تدریجی کردن پذیرش در دانشگاه‌ها و کاهش اضطراب داوطلبان و خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: طبق بخشنامه‌ای که به دبیرستان‌ها ابلاغ کردیم، فردی که سابقه تحصیلی دارد به شرط فارغ التحصیلی می‌تواند یک بار دیگر نسبت به ترمیم و ارتقای نمرات خود و شرکت در امتحانات نهایی اقدام کند.

بر اساس اظهارات مدیرکل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزش و پرورش، میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴ به میزان ۶۰ درصد قطعی از دروس اختصاصی و عمومی سال یازدهم و دوازدهم می باشد.

دانش آموزانی که کنکور ۱۴۰۴ محسوب می شوند، امتحانات سال یازدهم و دوازدهم آن ها نهایی برگزار شده است و طبق قانون جدی که کلیه افراد باید سوابق تحصیلی مرتبط داشته باشند و نسبت به ایجاد آن باید اقدام کنند.

ترمیم معدل دهم و یازدهم برای کنکور ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ چگونه است؟!

نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴، ۶۰ درصد به صورت قطعی از پایه های یازدهم و دوازدهم می باشد.

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۴ 

نظام جدیدها ۶۰ درصد قطعی

۴۰ درصد دوازدهم + ۲۰ درصد یازدهم (البته به صورت رسمی اعلام نشده)

نظام قدیم و پیش دانشگاهی دارای نمرات نهایی ۶۰ درصد قطعی
دیپلمه های قبل ۸۴ ایجاد سابقه و ۶۰ درصد قطعی
دیپلمه های کاردانش و فنی حرفه ای ایجاد سابقه و ۶۰ درصد قطعی

تعداد دفعات مجاز به ترمیم معدل نظام قدیم و پیش دانشگاهی ۱۴۰۴

فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مختلف که متقاضی شرکت در کنکور سراسری می باشند؛ می توانند تنها با یکبار شرکت در امتحانات نهایی خود با پرداخت هزینه نمرات دروس سال دیپلم خود را افزایش دهند. در صورت کسب نمره بالا در امتحانات نهایی نسبت به نمره قبلی، نمره جدید برای سازمان سنجش ارسال می شود تا در نتایج کنکور تاثیر قطعی داشته باشد.

براساس بخشنامه ترمیم معدل ۱۴۰۴ تعداد دفعات ترمیم معدل نظام قدیم و ۶-۳-۳ در سال جاری یکبار در نظر گرفته شده است و متقاضیان آزمون سراسری که به دنبال تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور می باشند می توانند در زمان اعلام شده در امتحانات نهایی شرکت نمایند. به عبارتی دیگر هر فرد می تواند تنها یکبار در ترمیم معدل  هر درس شرکت کند. با توجه آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش داوطلبان می توانند برای ترمیم نمره هر درس در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنند تا نمره پایین مورد نظر خود را برای استفاده از تاثیر معدل در کنکور بالا ببرند.( وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس قول دوبار ترمیم معدل را داده است ولی هنوز ابلاغیه رسمی آن منتشر نشده است)

به علاوه از آنجا که امتحانات شهریور ماه با دید امتحانات جبرانی دروس افتاده در ذهن عموم شناخته شده است، در سال جاری امکان ترمیم نمره برای امتحانات شهریور ماه وجود ندارد و باید داوطلبان نظام قدیم و پیش دانشگاهی جهت ترمیم نمره و معدل سال دیپلم خود در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت نمایند.

در صورتی که در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری با سهمیه ۵ درصد ایثارگران ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاهی و مدارس، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

برنامه امتحانات نهایی خرداد ماه دوازدهم ۱۴۰۳| تجربی، انسانی، ریاضی

آرکا مشاوره

نمونه کارنامه قبولی دبیری تاریخ دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ تمامی مناطق

آرکا مشاوره

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳|انسانی ،دفترچه ،نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید