مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

کاردانی ناپیوسته چیست | نکات مهم

کاردانی ناپیوسته چیست

در پاسخ به این سوال که منظور از مقطع کاردانی ناپیوسته چیست می توان گفت بسیاری از دانشگاه های پذیرنده دانشجو از جمله دانشگاه های آزاد و سراسری اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی می کنند. داوطلبان می بایست در خصوص شرایط ورود به کاردانی دانشگاه سراسری و آزاد اطلاعات کافی را داشته باشند. مقطع کاردانی زیر نظر وزارت علوم به صورت با آزمون و بدون آزمون پذیرش می شود.

یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی که افراد پس از گذراندن آن مدرک معتبر اخذ می نمایند، کاردانی یا فوق دیپلم می باشد که به دو صورت پیوسته و ناپیوسته در دسترس است، اما اکثر مخاطبان با سوالاتی مانند این که فوق دیپلم غیر پیوسته چیست، مواجه شده و در خصوص فرق کاردانی پیوسته و ناپیوسته نیاز به کسب اطلاعات دارند. طبیعتا برخورداری از دانش کافی در خصوص مقاطع تحصیلی متعدد به انتخاب سنجیده تر و اصولی تر کمک کرده و اهمیت زیادی خواهد داشت.

کاردانی ناپیوسته در واقع همان مقطع تحصیلی فوق دیپلم می باشد که افراد پس از دریافت دیپلم و شرکت در مراحل ارزیابی مانند کنکور می توانند برای تحصیل در آن اقدام کنند. در این مقاله به بررسی پاسخ سوال کاردانی ناپیوسته چیست، پرداخته شده و در خصوص فرق کاردانی ناپیوسته با پیوسته اطلاعاتی شرح داده شده است. افراد پس از مطالعه مقاله در پیش رو با دانشگاه های ارائه دهنده این مقطع آشنا گشته و می توانند انتخابی مناسب جهت ادامه تحصیل داشته باشند.

کاردانی ناپیوسته چیست

در پاسخ به سوال کاردانی ناپیوسته چیست باید بگوییم این مقطع همان دوره ۲ ساله (استاندارد) کاردانی است که داوطلبان و دانشجویان این مقطع در انتهای آن و با گذراندن واحد های درسی مدرک رسمی وزرات علوم یا وزارت بهداشت فوق دیپلم خود را دریافت می کنند و بسته به اهداف خود می توانند برای ادامه تحصیل، اشتغال و یا …. اقدام کنند.

اینکه برخی از رشته های مقاطع کاردانی تحت عنوان کاردانی ناپیوسته مطرح می شوند به سبب شرایط پذیرش و مدارک مورد نیاز آن می باشد. برای سادگی امر آشنایی با مفهوم مقطع کاردانی ناپیوسته در ادامه شرایط لازم برای ثبت نام این مقطع را ارائه می دهیم و داوطلبان متقاضی باید واجد شرایط ذیل باشند:

مدارک تحصیلی مورد پذیرش مقطع کاردانی ناپیوسته:

دارا بودن مدرک دیپلم نظام جدید ۳-۳-۶ در رشته های نظری، کاردانش، فنی حرفه ای، هنرستان

دارا بودن مدرک دیپلم نظام قدیم ۴ ساله در رشته های نظری، کاردانش، فنی حرفه ای، هنرستان

دارا بودن دیپلم نظام سالی واحدی / ترمی واحدی در رشته های نظری، کاردانش، فنی حرفه ای، هنرستان به علاوه مدرک پیش دانشگاهی رشته های نظری

شیوه پذیرش:

پذیرش به صورت با آزمون از طریق کنکور سراسری در رشته های پر متقاضی دانشگاه های سراسری یا آزاد

پذیرش بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در سایر رشته ها دانشگاه های سراسری و آزاد

امکان تغییر رشته:

داوطلبان با دارا بودن مدارک تحصیلی ذکر شده می توانند برای ثبت نام در هریک از رشته های ارائه شده این مقطع اقدام کنند و هیچ محدودیتی برای رعایت تجانس رشته تحصیلی و رشته انتخابی ندارند (مگر در رشته های گروه پزشکی). خاطر نشان می شود در رشته های بر اساس سوابق و یا کنکور تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان متناسب با جدول تجانس رشته محاسبه می شود.

طول دوره:

طول دوره کاردانی ناپیوسته به صورت استاندارد به میزان ۲ الی ۲.۵ سال در نظز گرفته می شود.

دانشگاه های ارائه دهنده:

دانشگاه سراسری (روزانه و شبانه)، دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد

اعتبار مدرک، آینده تحصیلی و آینده شفلی:

مدارک صادر شده برای کاردانی ناپیوسته از دانشگاه های فوق مورد تایید وزارت علوم و بهداشت بوده و امکان ادامه تحصیل و اشغال را برای دانش آموختگان و دارندگان این کدارک فراهم می کند.

اگر متقاضی ثبت نام در رشته های کاردانی ناپیوسته و یا پیوسته هستید می توانید با مطالعه مقاله زیر با رشته های با آزمون و بدون آزمون ارائه شده در هر مقطع آشنا شده و رشته محل مورد نظر خود را انتخاب کنید و متناسب با آن در آزمون و یا پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی رشته مذکور ثبت نام کنید.

حتما بخوانید: کاردانی پیوسته چیست؟ تفاوت بین کاردانی پیوسته و ناپیوسته؟ نکات مهم

دانشگاه های دارای کاردانی ناپیوسته

پیش از انتخاب رشته و هر گونه اقدام برای ورود به دانشگاه افراد باید با دانشگاه های دارای کاردانی ناپیوسته و همچنین فرق کاردانی پیوسته و ناپیوسته آشنا شده و اطلاعات لازم را به دست آورند. این مقطع در مراکز آموزشی مختلفی ارائه شده و در دسترس می باشد که توضیحات کامل در ادامه شرح داده شده است:

کاردانی ناپیوسته در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی مقطع کاردانی ناپیوسته را دارا نبوده و تنها کاردانی پیوسته را ارائه می دهد. افراد دارای دیپلم، حتی در صورتی که نظام قدیم بوده و مدرک پیش دانشگاهی نداشته باشند، بدون شرکت در فراخوان ثبت نام کنکور سراسری می توانند در دو تاریخ مهر و بهمن دفترچه ثبت نام دانشگاه را دانلود کرده و پس از بررسی رشته ها نام نویسی را انجام دهند.

کاردانی ناپیوسته در دانشگاه آزاد

تحصیل در دانشگاه آزاد از طریق دو روش شرکت در کنکور سراسری یا بدون آزمون امکان پذیر بوده و افراد می توانند لیست رشته های کاردانی ناپیوسته را در دفترچه نام نویسی مرکز مشاهده کنند. تحصیل در این دانشگاه نیز به پرداخت شهریه نیاز داشته و رایگان نمی باشد.

کاردانی ناپیوسته در دانشگاه فنی حرفه ای

دانشگاه فنی حرفه ای رشته های مختلفی داشته و خدمات آموزشی را به افراد واجد شرایط ارائه می دهد، اما امکان تحصیل کاردانی ناپیوسته در این مرکز فراهم نبوده و تنها متقاضیان کاردانی پیوسته امکان ثبت نام آزمون کاردانی فنی حرفه ای جهت پذیرش در این دانشگاه را در اختیار دارند.

کاردانی ناپیوسته در دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه های غیر انتفاعی یکی از دانشگاه های شهریه پرداز می باشند که به دارندگان حداقل مدرک دیپلم اجازه تحصیل در رشته های مختلف را در مقطع کاردانی ناپیوسته خواهند داد. افراد می توانند جهت کسب اطلاعات در خصوص قوانین و مقررات ابتدا مرکز مورد نظر را انتخاب کرده و سپس اطلاعات لازم را از طریق سایت مرکز آموزشی به دست آورند.

کاردانی ناپیوسته در دانشگاه های سراسری

تحصیل روزانه در دانشگاه سراسری کاملا رایگان بوده و تحصیل شبانه نیز شهریه بسیار پایینی دارد که به همین دلیل افراد تمایل زیادی به گذراندن کاردانی ناپیوسته در این مراکز نشان می دهند. امکان جذب در رشته های مختلف دانشگاه ها از طریق شرکت در کنکور سراسری یا بدون آزمون فراهم خواهد بود.

در پاسخ به این سوال که لیست دانشگاه های کاردانی ناپیوسته شامل چیست باید توضیح داد که هر مرکز آموزشی بر اساس قوانین خود در برخی رشته ها امکان تحصیل در این مقطع را فراهم کرده که بهترین مرجع برای کسب اطلاعات دانلود دفترچه انتخاب رشته یا مراجعه به سایت مراکز آموزشی غیر انتفاعی می باشد. ممکن است برخی از شعبه های یک مرکز مانند دانشگاه آزاد کاردانی ناپیوسته را ارائه داده و برخی دیگر از شعبه ها به دلیل شرایط خاص امکان ارائه آموزش را در اختیار نداشته باشند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مطالب مرتبط:

تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری ۱۴۰۲ به تفکیک استان

آرکا مشاوره

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | لیست رشته ها، شرایط پذیرش، مزایا و معایب و…

آرکا مشاوره

لیست رشته های دانشگاه بقیه الله ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید