مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

کنکور ۱۴۰۴ |تغییرات، نحوه تاثیر معدل و برگزاری آزمون، نکات مهم و…

کنکور 1404

دانش آموزان سال یازدهمی که قرار است در کنکور ۱۴۰۴ شرکت نمایند و کسانی که قصد پشت کنکور ماندن دارند، سوالات زیادی در مورد جزییات و نحوه برگزاری این کنکور دارند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که کنکور سراسری دچار تغییرات و تحولات عمده‌ای شده است؛ بنابراین تمامی داوطلبان کنکور سراسری که در حال حاضر دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم هستند، باید با این تغییرات آشنا شوند تا بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای رسیدن به موفقیت گام بردارند. تغییرات ایجادشده در کنکور از کنکور ۱۴۰۲ به بعد در راستای پایین آوردن استرس در داوطلبان کنکور و همچنین بالا بردن شانس آن‌ها برای موفقیت است؛ بنابراین این تغییرات به نفع داوطلب کنکور است و باعث می‌شود که او با اعتماد به نفس بیشتری در کنکور شرکت کند. از آنجایی که برخی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور، خود را برای کنکور ۱۴۰۴ آماده می‌کنند؛ بنابراین این افراد باید تغییرات کنکور را در برنامه‌ریزی خود لحاظ کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درصد تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴

چنانچه مصوبه جدیدی تایید نشود، کنکور ۱۴۰۴ هم مانند کنکور ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، فقط با این تفاوت که تاثیر قطعی نمرات نهایی از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

تا این لحظه تاثیر نمرات پایه دهم در کنکور ۱۴۰۴ وجود ندارد و فقط امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم برای سنجش داوطلبان مد نظر قرار می گیرد.

نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴

نمره کل سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهایی) برای هر داوطلب (با تأثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای سال ۱۴۰۴ و بعد از آن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی می باشد، برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی سهم نمره سوابق تحصیلی در رشته‌های تاپ به صورت زیر محاسبه می‌شود:

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان ۴۰ درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی داشته است.

همچنین برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ نمره کل سوابق تحصیلی فقط بر اساس نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه می شود و به میزان پنجاه درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

طبق روند ذکر شده در بالا برای کنکور سال ۱۴۰۴ نیز نمره کل سوابق تحصیلی فقط بر اساس نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه خواهد شد و به میزان شصت درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

بیشتر بدانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۴ با تاثیر ۶۰% معدل (۶۰ درصد سوابق تحصیلی) 

الکترونیکی شدن کنکور ۱۴۰۴

منظور از الکترونیکی شدن کنکور ۱۴۰۴ این است که برای هر داوطلب یک دستگاه مخصوص وجود داشته باشد و با ورود اطلاعات داوطلبی توسط وی، آزمون شروع شود. عملکرد دستگاه مشابه یک نرم افزار هوشمند است که طول دوره آزمون را مدیریت می‌کند. با توجه به اینکه کنکور سراسری یکی از پرداوطلب ترین آزمون‌های کشور است از این رو هوشمند سازی و الکترونیکی کردن کنکور نیاز به زیرساخت‌های زیادی دارد که شاید تا سال ۱۴۰۴ اجرایی نشود.

جدول زمانی برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ (کنکور مرحله اول اردیبهشت ماه)
لیست رشته ها تاریخ و ساعت برگزاری
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تجربی – نوبت اول ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ زبان – نوبت اول ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ ریاضی – نوبت اول ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ انسانی – نوبت اول ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ هنر – نوبت اول ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
جدول زمانی برگزاری کنکور سراسری سال  ۱۴۰۴ (کنکور مرحله دوم تیر ماه)
لیست رشته ها تاریخ و ساعت برگزاری
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ ریاضی – نوبت دوم ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ انسانی – نوبت دوم ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴  هنر – نوبت دوم ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴  تجربی – نوبت دوم ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۴
زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۴ زبان – نوبت دوم ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۴

برنامه‌ریزی برای کنکور سراسری ۱۴۰۴

افرادی که تصمیم دارند تا در کنکور ۱۴۰۴ شرکت کنند، باید از سال ۱۴۰۱ برنامه لازم را برای مطالعات خود داشته باشند؛ زیرا این افراد باید در پایه دهم (سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲) و پایه یازدهم (سال تحصیلی (۱۴۰۲- ۱۴۰۳) و پایه دوازدهم (۱۴۰۳- ۱۴۰۴) نمرات بسیار خوبی کسب کنند تا سوابق تحصیلی قابل قبولی داشته باشند.

این داوطلبان برای کنکور ۱۴۰۴، در دی ماه ۱۴۰۳ و خرداد ۱۴۰۴ فرصت شرکت در آزمون را دارند و می‌توانند برای درس‌های اختصاصی نیز برنامه‌ریزی مناسبی داشت تا به موفقیت دلخواه خود برسند.

اعتبار دو‌ساله نتایج کنکور ۱۴۰۴

اعتبار دو‌ساله نتایج کنکور از دیگر تغییرات کنکور ۱۴۰۴ است. یعنی هر داوطلب تا دو سال فرصت دارد تا با نتایج کنکور اردیبهشت یا تیرماه خود انتخاب رشته کند.

شرایط استفاده از تراز و انتخاب رشته مجدد در کنکور به این صورت است که شخصی که در کنکور شرکت کرده است، برای استفاده از اعتبار آن باید در کنکور ۱۴۰۳ نیز شرکت کند. سپس در پایان از بین ۴ کنکوری که شرکت کرده بهترین نمره کل ساخته و ملاک انتخاب رشته فرد خواهد بود. البته با توجه به تغییر ضریب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی داوطلبین برای سال بعد تغییر پیدا می‌کند.

مشاوره کنکور ۱۴۰۴

کنکور سراسری دچار تغییرات اساسی شده است و یکی از تغییرات کنکور، تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور است که این تاثیر در کنکور ۱۴۰۴ به اوج خود یعنی ۶۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین داوطلب کنکور باید در مقطع متوسطۀ دوم، بهترین نمرات را کسب کند تا ۶۰ درصد از مسیر رسیدن به موفقیت را برای خود هموار کند.

از دیگر تغییرات کنکور ۱۴۰۴ این است که این کنکور نیز در دو نوبت برگزار خواهد شد و داوطلبان می‌توانند در یک یا هر دو نوبت شرکت کنند و در هر کدام که رتبۀ بهتری کسب کردند، آن را ملاک انتخاب رشته خود قرار دهند؛ البته باید توجه داشت که این نتیجه تا دو سال اعتبار خواهد داشت؛ بنابراین داوطلبان شانس زیادی برای تحصیل در رشته موردعلاقه خود دارند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

لیست رشته های دانشگاه بقیه الله ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

ماجرای ارسال پیامک به برخی داوطلبان کنکور_تغییر رتبه‌ کنکور_ویرایش انتخاب رشته

آرکا مشاوره

شرایط ثبت نام مدارس تیزهوشان ۱۴۰۳ | تمام مقاطع، زمان،نکات مهم

آرکا مشاوره

۲ دیدگاه

زینب ۱۴۰۲-۱۱-۳۰در ۱۱:۱۷

آیا این مطالب درسته؟
از کنکور ۱۴۰۴ فقط مجاز در کنکور خود رشته تحیلیتون می‌باشید

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۱-۳۰در ۲۲:۰۵

با سلام، هنوز هیچ اطلاعیه رسمی منتشر نشده است

پاسخ

دیدگاهی بنویسید