مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

شهریه مدارس هیئت امنایی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ _ نکات مهم

شهریه مدارس هیئت امنایی 1402

مدارس هیئت امنایی، یکی مدارسی هستند که با هدف ارتقای کیفیت برنامه ‌های آموزشی ایجاد شده و اقدام به پذیرش دانش آموزان در پایه های تحصیلی ابتدایی، اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ می نمایند. این مدارس با وجود این که دولتی هستند، از شهریه مناسبی برخوردار هستند. با توجه به شهریه مناسب و کیفیت خوب این مدارس، دانش آموزان بسیاری به دنبال ثبت نام در مدارس هیئت امنایی هستند. در ادامه این مقاله، شرایط ثبت نام مدارس هیئت امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، فرم امتیاز بندی هیئت امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و همچنین شرایط ثبت نام در این مدارس مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی مدارس هئیت امنایی

مدارس هیئت امنایی، به منظور ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی، ایجاد شده‌اند. بر اساس آیین‌نامه مدیریت مدارس هیئت امنایی، مدارس دولتی و خیرسازی که شرایط لازم را دارند، می‌توانند با درخواست شورای مدرسه و تایید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه به صورت هیئت امنایی مدیریت شوند.

✔ مجوز مدارس هیئت امنایی ابتدا به صورت موقت و به مدت یک سال صادر می‌شود و در صورت احراز استانداردهای لازم، به طور قطعی و دائمی تمدید می‌شود. همچنین، مدارسی که به صورت مجتمع آموزشی عمل می‌کنند (شامل دوره‌های مختلف تحصیلی)، نیز هیئت امنا با عنوان “هیات امنای مجتمع” تشکیل می‌شود که بر کلیه امور و فعالیت‌های مدرسه نظارت دارد.

✔ اگر عملکرد مدرسه هیئت امنایی از نظر شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه مؤثر باشد، امکان اداره مدرسه به صورت غیردولتی وجود دارد. همچنین، مدیر مدارس هیئت امنایی توسط یک کمیته تشکیل شده از نماینده رئیس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه، نماینده معلمان مدرسه و رئیس هیئت امنای مدرسه انتخاب می‌شود.

✔ عملکرد هیئت امنا توسط اداره آموزش شهرستان یا منطقه بررسی و ارزیابی می‌شود و گزارش آن به شورای این اداره ارائه می‌شود. در صورت رضایت بخش بودن نتایج ارزیابی، اقدامات لازم جهت تشویق و تداوم فعالیت‌های آن مدرسه انجام می‌شود؛ در غیر این صورت، انحلال مدرسه صورت می‌گیرد.

نحوه محاسبه شهریه مدارس هیات امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

اگرچه مدارس هیئت امنایی یکی از انواع مدارس دولتی می باشند و زیر نظر مستقیم آموزش و پرورش فعالیت می کنند، اما نباید از این موضوع غافل شد که وزارت آموزش و پرورش هیچ هزینه مصوب و مشخصی را برای شهریه مدارس هیئت امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در نظر نگرفته است و تنها عنوان کرده است که مدارس هیئت امنایی مجاز به دریافت شهریه نیستند، مگر اینکه بخواهند یک سری خدمات را به دانش آموزان ارائه کنند.

بنابراین، نحوه محاسبه شهریه مدارس هیات امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، یک امری کاملا متفاوت در بین مدارس هیئت امنایی در سراسر کشور می باشد. عوامل مختلفی می توانند در میزان شهریه مدارس هیئت امنایی تاثیر گذار باشند. از جمله عواملی که می توانند بر شهریه مدارس هیئت امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تاثیر گذار باشند می توان به کلاس های فوق برنامه، نوع خدمت های کمک آموزشی، نوع آموزش و … اشاره کرد.

بنابراین، هر چه میزان خدمات قابل ارائه در مدارس هیئت امنایی بیشتر باشد، شهریه مدارس هیئت امنایی نیز افزایش پیدا می کند و نمی توان یک شهریه مشخصی را برای تمامی مدارس هیئت امنایی مانند شهریه مدارس سما و یا سایر مدارس موجود در سراسر کشور ذکر کرد.

در هر سال تحصیلی معمولا شهریه مدارس هیئت امنایی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند. به طور مثال اگر دانش آموزی در پایه تحصیلی هشتم حدود ۱ میلیون تومان شهریه ثبت نام پرداخت کرده باشد، برای ثبت نام در پایه تحصیلی نهم موظف به پرداخت ۱۵ درصد و یا ۲۰ درصد بیشتر از یک میلیون تومان می باشد. به طور مثال اگر میزان افزایش شهریه ۱۵ درصد باشد برای ثبت نام دانش آموز باید ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کرد و اگر میزان افزایش شهریه ۲۰ درصد باشد، برای ثبت نام دانش آموز باید ۱ میلیون و ۲۰۰ تومان پرداخت نمود.

شهریه مدارس هئیت امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شهریه مدارس

شهریه مدارس هیات امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

همان طورکه در بخش های قبلی مقاله نیز توضیح داده شد، مدارس هیئت امنایی، زیر مجموعه مدارس دولتی هستند و زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می کنند. اما این مدارس برای ثبت نام و تحصیل دانش آموزان شهریه دریافت می کنند و همانند مدارس دولتی تحصیل در این مدارس رایگان نیست. اما این مدارس، به نسبت مدارس غیرانتفاعی از شهریه کمتری برخوردار هستند.

نرخ شهریه مدارس هیئت امنایی، هر ساله توسط اداره آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ می شود. متناسب با قوانین مدرسه، دانش آموزان می توانند شهریه این مدارس را به صورت قسط بندی شده پرداخت کنند. در ادامه این بخش از مقاله، لیست کامل شهریه مدارس هیئت امنایی، آورده شده است. برای ثبت نام مدارس هیات امنایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ دانش آموزان باید این مبلغ را بپردازند.

مقطع تحصیلی مبلغ شهریه 
مقطع ابتدایی ۸۰۰.۰۰۰ الی۰۰۰ . ۱.۵۰۰ تومان
مقطع متوسطه اول ۱.۰۰۰.۰۰۰ الی  ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان
مقطع متوسطه دوم ۱.۵۰۰.۰۰۰ الی ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان

مبلغ شهریه فوق، تحت تأثیر امکاناتی است که در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. به طور مثال در صورت انجام فعالیت های فوق برنامه درسی، تفریحی و یا ورزشی، مدارس می توانند شهریه بیشتری را از دانش آموزان بگیرند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مدارک لازم برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

پردرآمد ترین رشته های هنر ۱۴۰۳| نکات طلایی ومهم

آرکا مشاوره

دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور ریاضی اردیبهشت ۱۴۰۳ + فرهنگیان

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید